Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 21:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 feb 2017, 16:28 
Offline

Geregistreerd: di 07 feb 2017, 15:27
Berichten: 1
Wie kan mij vertellen of het mogelijk is om een reservewielhouder te plaatsen op een standaard motorkap van een defender.
Is de kap sterk genoeg of moet hij verstevigd worden?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb 2017, 19:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjefvandenw,

De motorkap van de pré-Td5 Defenders schijnt voldoende stevig te zijn voor een reserve-wiel.
Bij de Td5 zijn de verstevigingen onder de kap grotendeels vervallen, die moet je dus verstevigen.
De Puma-motorkap is van staal ... maar ook zonder verstevigingen ....

Blijft staan dat het wiel (al gauw 30 - 35 kilo) vooral aan de twee scharnieren hangt als je een noodstop maakt.
En daarnaast is het wellicht handig om eens te kijken hoe je het wiel op de motorkap moet krijgen.

Leg eens een reservewiel soepeltjes op een Kliko.
Leg het daarna ook een op de tweede Kliko (zonder om de eerste heen te lopen).
't Staat wel stoer, en het is wellicht zelfs beter voor de stroomlijn ... maar met het mooie aanzicht verlies je ook uitzicht.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb 2017, 21:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Voor elk probleem is wel een oplossing. Of je het mooi vindt - en er nog wat uitzicht overblijft - is een ander verhaal...

Afbeelding

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2017, 00:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
veetee schreef:
Voor elk probleem is wel een oplossing. Of je het mooi vindt - en er nog wat uitzicht overblijft - is een ander verhaal...

Afbeelding


Precies, voor elk probleem is er een oplossing ... ze zijn de periscoop vergeten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2017, 12:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Marc-my-Words schreef:
sjefvandenw,

De motorkap van de pré-Td5 Defenders schijnt voldoende stevig te zijn voor een reserve-wiel.
Bij de Td5 zijn de verstevigingen onder de kap grotendeels vervallen, die moet je dus verstevigen.
De Puma-motorkap is van staal ... maar ook zonder verstevigingen ....

Blijft staan dat het wiel (al gauw 30 - 35 kilo) vooral aan de twee scharnieren hangt als je een noodstop maakt.
En daarnaast is het wellicht handig om eens te kijken hoe je het wiel op de motorkap moet krijgen.

Leg eens een reservewiel soepeltjes op een Kliko.
Leg het daarna ook een op de tweede Kliko (zonder om de eerste heen te lopen).
't Staat wel stoer, en het is wellicht zelfs beter voor de stroomlijn ... maar met het mooie aanzicht verlies je ook uitzicht.


klopt, je verliest zicht, maar aan de andere kant als je er eenmaal aan gewend bent is het geen probleem mee. rij al jaren zo met een series. je weet dat je voor de neus minder ziet, dus moet je verder vooruit kijken.

het gewicht is idd wel een goede, daar moet je wel verstevigingen voor in je motorkap hebben zitten.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2017, 14:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
piet_g schreef:
.....

het gewicht is idd wel een goede, daar moet je wel verstevigingen voor in je motorkap hebben zitten.


En vergeet niet de verstevigingen links en rechts in je bovenarmen :D
Bij een Series is dat een stukje standaard-uitrusting want een Series heeft standaard geen stuurbekrachtiging ...
... dwz, die zit links en rechts in de bovenarmen.

Overigens dat van die stroomlijn is geen grapje.
Ik hoorde echt dat een reservewiel voorop tot iets betere cijfers leidt ... en tot minder steentjes tegen de voorruit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb 2017, 20:52 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ben eens op de rondweg van Gent mijn voorraam verloren.
Mijn toemalige Ninety had een reserve wiel voor en achter.

Een ritje zonder voorraam met reserve wiel op de motorklep : je zou willen dat je op de middenstoel kon zitten. Dat scheelde een bult rijwind en kou... moest tot boven Alkmaar.....
Dus ik geloof direct dat het helpt.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2017, 09:58 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Verstevigingen zijn gewoon origineel los te koop, zijn een paar strips die onder de motorkap geplaatst worden, verder is de kap gewoon sterk genoeg.

Heb ook wel setjes gezien waar alles bij zit dat je nodig hebt. (Kun je meteen zien wat je nodig hebt)

zoals bij Pete Blanchard https://www.pablanchard.co.uk/oddball-sales.html

of Paddock Spares http://www.paddockspares.com/pm1131-defender-bonnet-spare-wheel-carrier-steel-wheels-only.html

G-J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2017, 10:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Crazy-G schreef:
Verstevigingen zijn gewoon origineel los te koop, zijn een paar strips die onder de motorkap geplaatst worden, verder is de kap gewoon sterk genoeg.

Heb ook wel setjes gezien waar alles bij zit dat je nodig hebt. (Kun je meteen zien wat je nodig hebt)

zoals bij Pete Blanchardhttps://www.pablanchard.co.uk/oddball-sales.html

Blijft staan dat bij EEN Defender de meerderheid een probleem zal houden omdat ze een Td5 of Puma hebben.

Als bedoeld wordt: een pré-Td5 Defender of Defenderoïde, dan klopt het, dan kan je de motorkap met standaard daarvoor bedoelde delen aanpassen aan de stoere motorkap-montage.

Toch nog even een anekdotetje:
Ik zag jaren terug een Td5 met reservewiel op de motorkap, en ik sprak de eigenaar aan die trots en welwillend bleek ... hij liet mij wel even zien hoe het zat met de verstevigingsplaten. En hij doet de motorkap open ... dwz hij trekt aan het hendeltje binnen en ik zie niks gebeuren. Met een beetje pech moet je dus met z'n tweeën zijn om de motorkap te openen ... nee niet om de kap op te tillen (hoewel het best een til is) ... maar omdat het wiel zwaar is komt de vergrendeling net wel of net niet vrij.

Qua uitzicht kies je liefst een 7.5x16 en liefst eentje met een weinig stoer profiel, een lekker smal "fietsbandje" dus.
Qua tillen kies je liefst een tubeless montage (en het best een half sleets "thuiskomertje" - een Michelin Latitude Cross is dan gauw kilo's lichter als de traditionelere Michelin XPC).
Een vervelend puntje is dat blijft staan is dat rubber met de tijd, en vooral onder invloed van UV veroudert ... op de motorkap krijgt de band de volle zon. Een hoes over de band op de motorkap is wellicht een oplossing maar nog weer minder stoer (en ik vrees dat zo'n hoes makkelijk gaat klapperen).

En om het betoog af te maken: Ik heb zelf ook twee reservewielen, echter één daarvan staat dan weer in de reserve. Zodra de standaard-set ± halfweg sleets is monteer ik de nieuwe reserve-set op de vooras, en rijd ik de resterende 4 wielen in afwisseling achter op (dat oprijden in rotatie met het reserve-reservewiel en het reservewiel achterop). Alleen voor de winterbanden heb ik dit (nog) niet, mijn huidige winterbanden zijn uni-directioneel, dus hangt er een traditioneler winterprofiel als reserve achterop (dat is dus een beetje een dilemma: een mooi modern winter-profiel tegenover een traditionelere winterband - de een doet het iets beter bij gladheid, de ander bij veel sneeuw).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.