Land Rover Prikbord
http://laroprik.nl/

reservewiel motorkap defender
http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2000877
Pagina 1 van 1

Auteur:  sjefvandenw [ di 07 feb 2017, 16:28 ]
Berichttitel:  reservewiel motorkap defender

Wie kan mij vertellen of het mogelijk is om een reservewielhouder te plaatsen op een standaard motorkap van een defender.
Is de kap sterk genoeg of moet hij verstevigd worden?

Auteur:  Marc-my-Words [ di 07 feb 2017, 19:58 ]
Berichttitel:  Re: reservewiel motorkap defender

sjefvandenw,

De motorkap van de pré-Td5 Defenders schijnt voldoende stevig te zijn voor een reserve-wiel.
Bij de Td5 zijn de verstevigingen onder de kap grotendeels vervallen, die moet je dus verstevigen.
De Puma-motorkap is van staal ... maar ook zonder verstevigingen ....

Blijft staan dat het wiel (al gauw 30 - 35 kilo) vooral aan de twee scharnieren hangt als je een noodstop maakt.
En daarnaast is het wellicht handig om eens te kijken hoe je het wiel op de motorkap moet krijgen.

Leg eens een reservewiel soepeltjes op een Kliko.
Leg het daarna ook een op de tweede Kliko (zonder om de eerste heen te lopen).
't Staat wel stoer, en het is wellicht zelfs beter voor de stroomlijn ... maar met het mooie aanzicht verlies je ook uitzicht.

Auteur:  veetee [ di 07 feb 2017, 21:33 ]
Berichttitel:  Re: reservewiel motorkap defender

Voor elk probleem is wel een oplossing. Of je het mooi vindt - en er nog wat uitzicht overblijft - is een ander verhaal...

Afbeelding

Auteur:  Marc-my-Words [ wo 08 feb 2017, 00:14 ]
Berichttitel:  Re: reservewiel motorkap defender

veetee schreef:
Voor elk probleem is wel een oplossing. Of je het mooi vindt - en er nog wat uitzicht overblijft - is een ander verhaal...

Afbeelding


Precies, voor elk probleem is er een oplossing ... ze zijn de periscoop vergeten.

Auteur:  piet_g [ vr 10 feb 2017, 12:25 ]
Berichttitel:  Re: reservewiel motorkap defender

Marc-my-Words schreef:
sjefvandenw,

De motorkap van de pré-Td5 Defenders schijnt voldoende stevig te zijn voor een reserve-wiel.
Bij de Td5 zijn de verstevigingen onder de kap grotendeels vervallen, die moet je dus verstevigen.
De Puma-motorkap is van staal ... maar ook zonder verstevigingen ....

Blijft staan dat het wiel (al gauw 30 - 35 kilo) vooral aan de twee scharnieren hangt als je een noodstop maakt.
En daarnaast is het wellicht handig om eens te kijken hoe je het wiel op de motorkap moet krijgen.

Leg eens een reservewiel soepeltjes op een Kliko.
Leg het daarna ook een op de tweede Kliko (zonder om de eerste heen te lopen).
't Staat wel stoer, en het is wellicht zelfs beter voor de stroomlijn ... maar met het mooie aanzicht verlies je ook uitzicht.


klopt, je verliest zicht, maar aan de andere kant als je er eenmaal aan gewend bent is het geen probleem mee. rij al jaren zo met een series. je weet dat je voor de neus minder ziet, dus moet je verder vooruit kijken.

het gewicht is idd wel een goede, daar moet je wel verstevigingen voor in je motorkap hebben zitten.

Auteur:  Marc-my-Words [ vr 10 feb 2017, 14:07 ]
Berichttitel:  Re: reservewiel motorkap defender

piet_g schreef:
.....

het gewicht is idd wel een goede, daar moet je wel verstevigingen voor in je motorkap hebben zitten.


En vergeet niet de verstevigingen links en rechts in je bovenarmen :D
Bij een Series is dat een stukje standaard-uitrusting want een Series heeft standaard geen stuurbekrachtiging ...
... dwz, die zit links en rechts in de bovenarmen.

Overigens dat van die stroomlijn is geen grapje.
Ik hoorde echt dat een reservewiel voorop tot iets betere cijfers leidt ... en tot minder steentjes tegen de voorruit.

Auteur:  GatheRRoveR [ za 11 feb 2017, 20:52 ]
Berichttitel:  Tuurlijk !!!!! reservewiel motorkap defender (ik vind het mo

Ben eens op de rondweg van Gent mijn voorraam verloren.
Mijn toemalige Ninety had een reserve wiel voor en achter.

Een ritje zonder voorraam met reserve wiel op de motorklep : je zou willen dat je op de middenstoel kon zitten. Dat scheelde een bult rijwind en kou... moest tot boven Alkmaar.....
Dus ik geloof direct dat het helpt.

Auteur:  Crazy-G [ zo 12 feb 2017, 09:58 ]
Berichttitel:  Re: reservewiel motorkap defender

Verstevigingen zijn gewoon origineel los te koop, zijn een paar strips die onder de motorkap geplaatst worden, verder is de kap gewoon sterk genoeg.

Heb ook wel setjes gezien waar alles bij zit dat je nodig hebt. (Kun je meteen zien wat je nodig hebt)

zoals bij Pete Blanchard https://www.pablanchard.co.uk/oddball-sales.html

of Paddock Spares http://www.paddockspares.com/pm1131-defender-bonnet-spare-wheel-carrier-steel-wheels-only.html

G-J.

Auteur:  Marc-my-Words [ zo 12 feb 2017, 10:29 ]
Berichttitel:  Re: reservewiel motorkap defender

Crazy-G schreef:
Verstevigingen zijn gewoon origineel los te koop, zijn een paar strips die onder de motorkap geplaatst worden, verder is de kap gewoon sterk genoeg.

Heb ook wel setjes gezien waar alles bij zit dat je nodig hebt. (Kun je meteen zien wat je nodig hebt)

zoals bij Pete Blanchardhttps://www.pablanchard.co.uk/oddball-sales.html

Blijft staan dat bij EEN Defender de meerderheid een probleem zal houden omdat ze een Td5 of Puma hebben.

Als bedoeld wordt: een pré-Td5 Defender of Defenderoïde, dan klopt het, dan kan je de motorkap met standaard daarvoor bedoelde delen aanpassen aan de stoere motorkap-montage.

Toch nog even een anekdotetje:
Ik zag jaren terug een Td5 met reservewiel op de motorkap, en ik sprak de eigenaar aan die trots en welwillend bleek ... hij liet mij wel even zien hoe het zat met de verstevigingsplaten. En hij doet de motorkap open ... dwz hij trekt aan het hendeltje binnen en ik zie niks gebeuren. Met een beetje pech moet je dus met z'n tweeën zijn om de motorkap te openen ... nee niet om de kap op te tillen (hoewel het best een til is) ... maar omdat het wiel zwaar is komt de vergrendeling net wel of net niet vrij.

Qua uitzicht kies je liefst een 7.5x16 en liefst eentje met een weinig stoer profiel, een lekker smal "fietsbandje" dus.
Qua tillen kies je liefst een tubeless montage (en het best een half sleets "thuiskomertje" - een Michelin Latitude Cross is dan gauw kilo's lichter als de traditionelere Michelin XPC).
Een vervelend puntje is dat blijft staan is dat rubber met de tijd, en vooral onder invloed van UV veroudert ... op de motorkap krijgt de band de volle zon. Een hoes over de band op de motorkap is wellicht een oplossing maar nog weer minder stoer (en ik vrees dat zo'n hoes makkelijk gaat klapperen).

En om het betoog af te maken: Ik heb zelf ook twee reservewielen, echter één daarvan staat dan weer in de reserve. Zodra de standaard-set ± halfweg sleets is monteer ik de nieuwe reserve-set op de vooras, en rijd ik de resterende 4 wielen in afwisseling achter op (dat oprijden in rotatie met het reserve-reservewiel en het reservewiel achterop). Alleen voor de winterbanden heb ik dit (nog) niet, mijn huidige winterbanden zijn uni-directioneel, dus hangt er een traditioneler winterprofiel als reserve achterop (dat is dus een beetje een dilemma: een mooi modern winter-profiel tegenover een traditionelere winterband - de een doet het iets beter bij gladheid, de ander bij veel sneeuw).

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/