Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 nov 2016, 20:25 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Drijflijn warmte afvoeren.

Zoals ik ook in andere topics zoals deze kan lezen:
https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=1 ... 2&start=10
kan het best warm worden in de auto.
:oops:

Mijn 109 series 2 met 300 tdi - lt77 - lt230 was afgelopen zomer erg warm.

Zeker toen we tijdens de hittegolf over de Alpen reden waarvan ook nog hele stukken met een aanhanger. Dit was geen pretje.
Het was buiten al warm en in de auto werd het nog heter, het schutbord, tunnel en de seatbase waren net aan nog aan te raken.

Nu heb ik stukjes in het archief gelezen dat 50 - 70 graden voor een bak wel normaal is.
Maar als je seatbase toch zeker 50 graden bereikt ga je toch aan airco denken.

Voor de originele airco pomp zou ik ruimte kunnen maken, maar is er geen andere manier om de warmte minder te maken, ben geen voorstander van airco in mij LaRo. Tevens vermoed ik dat alle vormen van isolatie op een lange rit ook niet veel zal helpen.
Het bijzondere is dat het deel in de auto achter de seatbase (ik heb een 3 deurs) je geen last hebt van die warmte?!

Soms zie je de hele oude series zonder motorklep rijden, is dit ook om die reden?
Mede daardoor de vraag, zou extra lucht onder de motorklep (air intake achter constructie) helpen? De oude Fiatjes hadden voor de (achter motorklep) steuntjes om de klep een stukje open te laten staan.

Want als er een truc is wil ik die van de winter wel uitvoeren voor o.a. de 2017 versie van de volgende "Alpens", "Pireneën" trip.

Oplossingen? :idea:

Groet,
Rob :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov 2016, 21:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Is het de motor, bakken, of beide die (te) warm worden? Als je koelsysteem goed in orde is, zou de motor zelf niet te heet moeten worden. Zelfs in de Alpen met aanhanger heb ik geen last van te warme motor, bij lang stijgen wordt 'ie natuurlijk wat warmer (max. ca. 95), bij dalen zie je de temperatuur ook snel weer dalen (ca. 70). Ik heb een extra digitale temp.meter met meerdere sensors op diverse plekken die ik met een draaiknopje kan selecteren.
Bij hard werken wordt de bak en tussenbak natuurlijk ook behoorlijk warm, ik heb wel eens zitten denken om een olie-koeler voor de vbak te monteren, voor de tussenbak kan je een ander deksel met koelribben krijgen, ook is dan het olievolume wat groter.
Je zou ook nog de uitlaat gedeeltelijk kunnen isoleren met uitlaattape, en/of de seatbase en/of de vloer kunnen isoleren, de uitlaat geeft ook behoorlijk wat warmte af.
Denk ook aan een goede luchtdoorstroming in de cabine, als je in de achterkant boven de kleine raampjes (in het vertikale gedeelte van het dak) roostertjes maakt heb je i.c.m. de kleppen onder de voorruit een veel betere doorstroming.
Maar toch, airco is erg fijn, ik heb een aftermarket uitvoering er in zitten, werkt perfect en is in de file op zwarte zaterdag op de duitse autobahn meerdere malen zeer welkom gebleken! :D

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2016, 20:30 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik probeer Evert net te beantwoorden (http://landrover.startpagina.nl/forum/topic/2418942/warmte-drijflijn-afvoeren/) ? ? kan er niet meer inloggen?

Goed het hitteschildje zit er nog op, of zijn er nog meer schildjes? http://www.paddockspares.com/esr2422-heatshield-manifold.html

Vincent:
Tja de airco zal wel extra helpen.
Het is niet dat het niet genoeg doortocht, maar zittend op zo'n warmtebron is op zo'n dag als vandaag wel lekker. Alleen nu had ik de stoelverwarming lekker aan en bleef de seatbase (jammergenoeg) koel :D
De motortemperaturen die jij meldt komen ongeveer overeen met die van mij, hoewel na een lange pas (als ik de meters mag geloven) de temperatuur toch wel oploopt.

Ik had de vorige keer al even onder je motorklep willen gluren, maarja op zo'n treffen hebben de worstenbroodjes een hogere prio :lol:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2016, 20:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Wat dat hitteschildje betreft: dat heeft meer een afschermende werking tegen hitteafstraling van het uitlaatspruitstuk op de het startrelais. Heb daar een paar schermutselingen mee gehad, zie http://landrover.startpagina.nl/forum/t ... itte-band/

Je bent welkom hier voor een bakkie cq onder de kap gluren hoor, als je in de buurt bent c.q. mocht het te lang duren tot het volgende Kennemer treffen. ;)

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov 2016, 11:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Rob,

Ik heb met andere bakken gelijksoortige ervaringen (en nu dus ook een gelijksoortige vraag).

Met serieus warm weer werd de R380 achter een Td5 meer dan warm, en dus werd het binnen tijdens een lange rit ook meer dan aangenaam warm. (En een stop onderweg van ± een half uurtje maakte het eigenlijk alleen maar erger omdat dan door gebrek aan dat laatste beetje rijwind-koeling ook nog eens wegvalt.)

Met warm weer, en zeker met wat hellingen, wordt de GFT MT 82 achter een Puma-blok nog warmer (althans zo ervaar ik dat) ... misschien ook gewoon logisch, de Puma stopt er ook meer vermogen in. Met deze laatste combinatie was mijn ervaring dat op een riante vlot te rijden (maar ook serieus hoge) pasweg de visco-fan steeds kort aansloeg als ik na een haarspeld-bocht weer terug gas gaf ... en dat dan kortstondig ook de warmte-afstraling van de tunnel even wegzakte.

Voor een R380 bestaat er als ik het goed heb een olie-koeler, voor de LT77 wellicht ook ... voor de GFT MT 82 weet ik nog niks.

Alternatief is de visco-fan te laten meedraaien, of te vervangen door een electrische die je ook door een thermostaat nabij de bak aanstuurt.
Ik vermoed dat een steviger luchtstroom door het motor-hok en onderlangs de auto en dus langs de bakken en uitlaat heel veel kan schelen, de min of meer stilstaande bel hete lucht onder de tunnel/seatbase is met een beetje extra lucht gemakkelijk te verjagen en dan houdt je alleen nog maar de stralingswarmte over.

(Omgekeerd merk je in de winter een vergelijkbaar effect: Met een radiator-slabbetje (radiator-muf) wordt het in de auto sneller warm. De warme lucht in het motor-hok en rond de bakken blijft langer hangen, wordt warmer en dus koelt het interieur minder via main-bulkhead en seat-base.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov 2016, 14:09 
Doet me deugt te horen dat ik niet de enige ben. :oops:
Ik heb geen visco-fan, (geen ruimte) alleen een elektrische fan die (ook met de hand) door een thermostaat gestuurd wordt (dacht dat de lage stand 85graden afgesteld staat in de retour leiding).

Voor een LT77 is er geen oliekoeler aansluiting, wel eventueel de extra koelribben voor de LT230 met meer olie. Ik vermoed dat de meeste warmte van de motor komt, ondanks constant het aanhebben van de fan.

Het is denk ik wel zoals jij ook omschrijft de luchtstroom langs het blok wat de bottleneck is.
De luchtstroom is bij mijn configuratie al wat minder omdat deze alleen een 200tdi radiator heeft . De luchtstroom via de intercooler gaat het spatbord in en loopt niet langs het motorblok.

:idea: :?: Ik heb van de zomer als een brainwave gehad…. Zal ik dit vertellen????? :idea: :?:

Plaats een extra fan in het reservewiel past precies (die plat op de motorkap licht) en boor dan gaten en de kap……..
Of van die rally sluitingen nemen en deze verhoogd de motorklep opsluiten…

Gelukkig is het vaak niet vaak zo warm.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov 2016, 15:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
ga je een hoovercraft bouwen? :P maar het idee is leuk.

ik ken het probleem ook. in de winter kan ik meestal zonder kachel aan rijden. maar dat heeft ook te maken met het punt dat rijden ook al behoorlijk wat lichaamswarmte op leverd :P. voor bijrijders zet ik de kachel wel vaak aan.

maar goed in de zomer kan het ook heel warm worden in de cabine. ik heb als nadeel dat ik achter geen raampjes heb in die dichte bak, dus de warmte kan er ook niet echt uit. maar buiten dat komt er ook een hoop warmte van de tunnel en van de motor af, terwijl de motor netjes binnen zijn marges blijft. ik heb verder nog geen issolatie aangebracht in de vorm van matten ofzo.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov 2016, 17:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Offline GathheRRoveR schreef:

Plaats een extra fan in het reservewiel past precies (die plat op de motorkap licht) en boor dan gaten en de kap……..
Of van die rally sluitingen nemen en deze verhoogd de motorklep opsluiten…

Gelukkig is het vaak niet vaak zo warm.


zo,n fan heb ik op de motor kap.
heeft de vorige eigenaar er op gezet omdat de motor warm zou lopen. werkt bij mij niet merkbaar. zie alleen dat me voltmeter zakt.tenminste de cijfertjes de meter zelf blijft wel zitten. :lol:
dat kleine briesje onder motorkap van die fan is volgens mij niets vergeleken met rijwind.
wat er bij wel opzat ,maar wat ik intussen door mijn elegante rijstijl kwijt ben, zijn van die eierdoos isolatie matjes.
die lagen op mijn versnellings bak en verder onder de tunnel gepropt. dat scheelde wel. maar ben te lui om er weer wat anders onder te proppen.
oja mijn voetenbak/tunnel werd zo,n 65 graden ik had/heb na een lange rit rode voetjes van de hitte.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov 2016, 18:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Ik denk dat je meer resultaat bereikt door in de motorkap, aan de achterkant (naast de scharnieren) links en rechts van die louvre happertjes te maken. Je creëert zo een luchtstroom van (relatief) koude verse lucht die langs het schutbord naar beneden gaat, daarmee de warme lucht uit de motorruimte meeneemt, en tevens een buffer vormt tussen motorruimte en schutbord zodat dat laatste wat koeler blijft. Ook krijg je zo wellicht wat meer koelere lucht langs de bakken.
N.B. Je schreef eerder dat je "vermoed dat alle vormen van isolatie op de lange rit ook niet zal helpen"... Dat waag ik te betwijfelen, ik denk dat goede isolatie - ook, of juist zelfs, op de langere termijn - zeer zeker kan helpen. Waarom heb je anders je huis geisoleerd? Op de langere termijn (langer dan even koud, de hele winter) hou je de warmte veel beter binnen met isolatie - het zelfde geldt voor de warmte buiten houden. Toch? :D

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov 2016, 20:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
hmm.. geen gek idee eigenlijk. rijwind is idd nog altijd de beste koeling, zelfs als het warm is.

ben het ook eens met je voor die issolatie.. tenminste in ieder geval voor de binnentemp. kijk zelfs als de binnenkant nog steeds op warmt, dan zorgt isolatie er in ieder geval voor dat dit proces vertraagd word. zit me nu te bedenken, wat als je van die radiator folie in de binnenkant van je tunnel plakt en dan die matten er over :P

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov 2016, 20:43 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
veetee schreef:
Ik denk dat je meer resultaat bereikt door in de motorkap, aan de achterkant (naast de scharnieren) links en rechts van die louvre happertjes te maken. Je creëert zo een luchtstroom van (relatief) koude verse lucht die langs het schutbord naar beneden gaat, daarmee de warme lucht uit de motorruimte meeneemt, en tevens een buffer vormt tussen motorruimte en schutbord zodat dat laatste wat koeler blijft. Ook krijg je zo wellicht wat meer koelere lucht langs de bakken.
N.B. Je schreef eerder dat je "vermoed dat alle vormen van isolatie op de lange rit ook niet zal helpen"... Dat waag ik te betwijfelen, ik denk dat goede isolatie - ook, of juist zelfs, op de langere termijn - zeer zeker kan helpen. Waarom heb je anders je huis geisoleerd? Op de langere termijn (langer dan even koud, de hele winter) hou je de warmte veel beter binnen met isolatie - het zelfde geldt voor de warmte buiten houden. Toch? :D


Vincent
:
'k heb de wijzen niet op zak (of was het wijsheid in pacht hebben)
Maar als een massa er lang(er) over doet om warm te worden zal het uiteindelijk toch warmte (langer) uit gaan stralen, denk ik.
Maargoed ik kan (en mag) het mis hebben.
Er zijn vast geleerde onder ons die hier hun “plasje” over kunnen doen :ugeek:

Dat van die roostertjes had ik ook al overdacht, is het niet dat het niet het uiterlijk ten goede komt??. of juist wel. :(
Hierdoor had ik al naar het reservewiel zitten kijken.
Als voorbeeld, het reserve wiel zit nu op rubbers, als ik de achterste helft (richting raam) nu met een “tocht stripje” afdicht en onder het wiel een doorvoer maak…………..

Of is dat een hoop werk op niets af Sjaak ?!?! :lol:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov 2016, 20:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Offline GathheRRoveR schreef:
Doet me deugt te horen dat ik niet de enige ben. :oops:
Ik heb geen visco-fan, (geen ruimte) alleen een elektrische fan die (ook met de hand) door een thermostaat gestuurd wordt (dacht dat de lage stand 85graden afgesteld staat in de retour leiding).

Voor een LT77 is er geen oliekoeler aansluiting, wel eventueel de extra koelribben voor de LT230 met meer olie. Ik vermoed dat de meeste warmte van de motor komt, ondanks constant het aanhebben van de fan.

Het is denk ik wel zoals jij ook omschrijft de luchtstroom langs het blok wat de bottleneck is.
De luchtstroom is bij mijn configuratie al wat minder omdat deze alleen een 200tdi radiator heeft . De luchtstroom via de intercooler gaat het spatbord in en loopt niet langs het motorblok.


Wat gebeurt er als je de electrische fan permanent aan hebt ?

Misschien uitkijken naar een fan met een grotere lucht-verplaatsing (de visco-fan geeft een behoorlijke storm - als die kort aanslaat merk je al verschil, dat was dan wel met wat koelere - want 2000m+ hoog - buitenlucht).

Ik zou het liefst de visco-fan aanstuurbaar hebben (dat zal wel lastig zijn) en heb ook al eens gekeken naar een electrische fan die dezelfde diameter als de radiator-cowling heeft zodat ik een extra koel-optie zou hebben.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov 2016, 21:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
GatheRRoveR schreef:
Vincent:
'k heb de wijzen niet op zak (of was het wijsheid in pacht hebben)
Maar als een massa er lang(er) over doet om warm te worden zal het uiteindelijk toch warmte (langer) uit gaan stralen, denk ik.

Da's een heel ander principe, alles is relatief. Het gaat erom zó goed te isoleren dat de warmteoverdracht relatief (in vergelijking met de gebruiksduur) zó traag gaat dat een bruikbaar resultaat bereikt wordt. En dat kan best, simpele voorbeeldjes: loop in de vrieskou 's winters eens een uur buiten mét en zonder dikke winterjas - wedden dat je verschil merkt? Of opslagsilo vloeibare stikstof (-180 C) - gewoon supergoed geisoleerd, blijft heel lang goed zonder extra koelen.
(Tig uur buiten in de vrieskou mét jas, ja dan nader je jou redenering, maar dan is de relatieve tijdsduur weg... ;) ).

Citaat:
Dat van die roostertjes had ik ook al overdacht, is het niet dat het niet het uiterlijk ten goede komt??. of juist wel. :(
Hierdoor had ik al naar het reservewiel zitten kijken.
Als voorbeeld, het reserve wiel zit nu op rubbers, als ik de achterste helft (richting raam) nu met een “tocht stripje” afdicht en onder het wiel een doorvoer maak…………..

Had ik ook al aan gedacht. Zoiets moet je denk ik vrij subtiel en redelijk
'onzichtbaar' kunnen maken. Wel zaak om het gat zo groot mogelijk te maken, en wellicht iets bedenken om hemelwater te weren...

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2016, 08:52 
Ik vermoed dat de originele visco-fan wat meer lucht verplaatst ik weet niet of deze ook een radiator-cowling heeft.
Het lastige is dat ik niet veel ruimte heb, er zit nu een slimline fan op (ongeveer de zelfde doorsnede als de visco-fan). Deze slaat In Nederland alleen bij heet weer aan als ik de snelweg afkom anders niet.

Ik weet niet of zo iets veel beter is (en wat zou de inbouw diepte zijn?)
http://www.paddockspares.com/revotec-electronic-fan-conversation-kit-200-300tdi.html

Als ik de fan met echt heet weer (hittegolf rijdend naar boven op een Alpen-pas) aanzet zie ik wel dat koelwatertemperatuur minder snel oploopt.
Je zou inderdaad denken dat er “warmte bel” onder de motorkap ontstaat.

Buiten het computerventilatortje van Sjaak :mrgreen: , iemand enige ervaring?


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2016, 09:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Offline Gatherrover schreef:

Buiten het computerventilatortje van Sjaak :mrgreen: , iemand enige ervaring?


computer ventilatortje????????????? er zit bij mij een originele voor de motorkap kenlow fan op.

enne die lucht roostertje waar je het over hebt? die heb/had ik ook, maar die had eerst ik dichtgemept en later vervangen door traanplaat.
totaal geen effect behalve dat alles zeiknat werd. (ook binnen) leek wel een waterstofzuiger.(toen had ik nog geen snorkel dus had volgens mij redelijke onderdruk on de motorkap.)(3.3 ltr 6 cil he?)

als ik die van mij ooit ga restaureren cq demonteren of ik er weer mee op vakantie moet? dan zou ik gaan voor de matten van een 90/110 en dan op maat gesneden voor dat wrak van mij.(of iets soortgelijks)
mijn schoonzoon had die 148 land rover (omgebouwde 88+90+discovery+300tdi.) die had van de 90 donor auto de matten over de tunnel en tegen het schutboard aanzitten.
het scheelde heel veel lawaai en heel veel hitte.
tijdens onze vakantie naar Denemarken zaten wij te koken in de 109 en in die van hem geen centje last. hij had zelfs geen piep in zijn oor van het lawaai.
aangezien ik nog al eens in de prut en water zit zal het bij mij niet lang uithouden. maar voor een daily driver/vakantie auto zou ik het zo doen.

ventilator is die pukkel onder echter raam.
Afbeelding

btw foto was in duits bos pad hield ineens op. en kon er niet keren. :D dus maar doorgereden.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2016, 10:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Offline Gatherrover schreef:
Ik vermoed dat de originele visco-fan wat meer lucht verplaatst ik weet niet of deze ook een radiator-cowling heeft.


De visco-fan heeft normaal juist een "cowling" ... bij een Puma is dat zelfs een hele tunnel omdat het Ford-blok zo kort is.

Anyway was mijn ervaring dat ik het kortstondig inkomen van de fan duidelijk voelde aan een temperatuur-dip bij de rechter-kuit.
Ik denk dus dat het opwekken van serieuze overdruk onder de motorkap kan helpen ... Roostertjes etc. moet je alleen toevoegen als je ook weet dat ze gaan werken. De "luchthapper" die ik op het interieur-ventilatie-rooster heb hapt alleen maar minder lucht, een contra-intuïtief aerodynamisch effect, de luchthapper houdt wel veel regen en zooi buiten (behalve rijdend in een hoosbui).
Extra warme lucht afvoeren door de motorkap zou ook kunnen, maar dan houdt je nog meer stilstaande, hete lucht onder de tunnel (een zwart wegdek is vaak al 50+, de lucht daar vlak boven idem, dan wat restwarmte van de motor en de hitte van de bakken en uitlaat .... en je zit echt te wachten op aanvoer van koelte.
Dus ... gok ik op het creëren van meer storm onder de motorkap -- misschien zou je dus zelfs de motorkap juist beter moeten afdichten om de luchtstroom/luchtstorm onder de auto te vergroten (en dat dan eventueel in combinatie met een versnellingsbak-olie-koeler, en/of uitlaat-isolatie-tape, want die helpt weer de uitlaat-hitte richting uitlaat-einde te brengen ipv ergens onderweg)

Dit brengt me dan bij isolatie: Als het onder de auto maar lang genoeg heet is dat helpt isolatie weinig, dan wordt alles door en door heet (dat is hetzelfde als bij een geïsoleerd huis: isolatie helpt weinig tegen een zomerse hittegolf - daarbij zijn hele dikke muren nog het best, en die zijn 's winters weer geen pretje). Wat eventueel wel helpt is hitte-reflectie daar waar het om stralingswarmte gaat (dus, als je donker geglazuurde dakpannen hebt kan je met daaronder een reflectie-laag de zolder koeler houden).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2016, 16:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:37
Berichten: 13
dit bedrijf heeft jaren lang in de bladen gestaan http://www.pacet.co.uk/bonnetfans.php
Voor defender bestaat een motorkap met luchthapper http://www.ebay.co.uk/itm/RDX-REINFORCE ... 0893462535 ook kan je aan de zijkant van je motorkap een rij gaten boren

Jo


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2016, 21:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Misschien wordt het tijd voor wat onconventionele manieren om extra te koelen:
- extra koellichaam op de motorkap
- extra koeling door ingenieus systeem op de gril dmv verdampingswarmte (bewezen effectief bij honden)
- extra waterkoeling, dmv groot voorraadvat op het roofrack
- diverse extra gadgets gratis meegeleverd...

Afbeelding

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.