Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 10:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 nov 2016, 21:21 
Offline

Geregistreerd: vr 06 feb 2015, 23:23
Berichten: 8
Woonplaats: Zeerijp
Hallo, wie heeft er ervaring of heeft een Land Rover Serie 2a met assen, aandrijflijn en motor van een Discovery 1 ingebouwd? Ben er over aan het nadenken om dat met mijn Serie 2a uit 1968 te doen, betere remmen, meer vermogen en permanent 4 wiel aangedreven.

Gerrit Reens
Zeerijp.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov 2016, 10:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Geen hands-on ervaring, maar het kan.
Zorg wel dat je alles in (voor) overleg met de RDW doet.   Kijk ook even naar welke spoorbreedte je kan/mag aanbieden ter keuring.
Als de Serie 2a ook met 1 tons velgen geleverd is geweest dan heb je een paar cm meer als "startwaarde" waar dan maximaal een beetje -ik meen 2%- aan spoorbreedte bovenop mag. Eventueel moet je een set keurings-wielen met een iets grotere offset hebben -- d'r rijden overigens genoeg LandRovers rond met "te brede" spoorbreedte, en hier wordt maar weinig naar gekeken (wellicht kijkt alleen de RDW hier naar, misschien zelfs niet eens altijd).
En ga ook even "zitten broeden" op de vraag of je bladveren wilt behouden (dan heb je gedoe met de veren die ruzie maken met de Disco-besturing), of dat je ook schroefveren wilt (en dan moet je dus veer-steunen aan je chassis lassen of schroeven).
Met schroefveren heb je overigens ook de grootste winst qua remwerking want de wielen volgen dan toch beter het wegdek.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov 2016, 22:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
de aandrijflijn van een disco 1 kan een 200/300tdi of een v8. een handbak of een automaat zijn.

alles kan! ik heb zelf een 3.5 v8 met automaat in een sIIa 88 gebouwd met behoud van de series 2 grill.
maar je moet er behoorlijk veel voor aanpassen.

een diesel past op de orginele motorsteunen, dus dat zal geen punt zijn. de disco versnellingsbak is lang. langer dat de seriesbak en de defender bak.
dus met behoud van je grill (doen!!!!!) zul je de tussenbalk achter de versnellingsbak moeten verzetten. ik heb bij mijn 88 de balk 10cm verzet.

doordat de aandrijflijn langer is dan orgineel moet je de aandrijfassen aanpassen. voorste langer en achterste korter....

discovery assen passen niet zo 123 onder een series omdat de disco geen bladveren heeft.
de assen zijn redelijk aan te passen, maar de vooras heeft wat extra aandacht nodig. je moet denken aan de castorhoek van je fuseebollen en de spoorstang
zit op een andere plek als bij de series waardoor deze heel dicht bij je bladveren komt.
er zijn een aantal landrovers voorzien van disco/defender/rangerover assen, dus het kan.... ff googelen en je zult vast oplossingen vinden.

ik ben zelf "begonnen" om mijn 109 te voorzien van een 3.0 tdi 6 cilinder en automaat van een mercedes E300.
ik heb de motor uit de donor gehaald en ben nu bezig met de kabelboom te verwijderen.

voor ik begon heb ik een afspraak gemaakt bij de rdw. de rdw keurmeester is bij mij thuis geweest om de 109 voor te keuren.
hij komt dus kijken of de landrover nog origineel is, koets en chassis bij elkaar horen, en hangt zegeltjes aan de koets en chassis zodat ze later bij het herkeuren de auto herkennen.
ik had toen de mercedes donor al aangeschaf dus kon het ook daar de gegevens van noteren.

deze keurmeester gaf aan dat ik rekening moest houden met mijn spoorbreedte, deze mag officieel 2% afwijken. wijkt dit meer af dan de 2% dan bestaat de
kans, ligt aan de keurmeester, dat je met je wagen een wegliggingsgedrag test moet afleggen. met andere woorden, jij mag dan 125,- ex btw per uur betalen.
terwijl jij in de kantine je koffie staat te drinken zitten een paar keurmeesters met samen geknepen billetjes in jou series over de testbaan te raggen.

mijn 109 met originele assen en modular velgen met 255x85x16 banden wijkt al meer dan 2% af.....

dsu voor je begint zou ik in elkgeval een afspraakje maken om een vooronderzoek te verrichten bij de rdw. onderzoek kost 46,-
wil je dat de keurmeester naar jou komt er 110,- aan voorrijkosten bij.

ik ben benieuwd wat je gaat doen!

welk type sIIa heb jij? 88 of 109?

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2017, 22:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Gerrit???

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 apr 2017, 08:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ook Gerrrit is weg denk ik

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 apr 2017, 21:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Ik volg dit met veel belangstelling, zou ik ook wel willen, 300tdi met schijfremmen onder mn 88


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2017, 14:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Mocht je een aandrijflijn vinden zonder motor. Mijn 300Tdi en wellicht ook R380 gaan waarschijnlijk in de verkoop. LT230 kan evt ook

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 apr 2017, 19:23 
Offline

Geregistreerd: za 23 apr 2016, 09:56
Berichten: 6
Afgelopen donderdag goed gekeurd bij de rdw.
Serrie 3 88 met td5 aandrijflijn ex defender compleet met schroef veren assen en versnellingsbak. Heb de gril 7 cm naar voren moeten zetten en het blok/bak 7 cm naar achteren zonder het bulkhead(td5) aan te passen.
Heb de motorkap tegen het bulkhead verlengt
Tonny


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2017, 18:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
laro en hd driver schreef:
Afgelopen donderdag goed gekeurd bij de rdw.
Serrie 3 88 met td5 aandrijflijn ex defender compleet met schroef veren assen en versnellingsbak. Heb de gril 7 cm naar voren moeten zetten en het blok/bak 7 cm naar achteren zonder het bulkhead(td5) aan te passen.
Heb de motorkap tegen het bulkhead verlengt
Tonny


Hartelijk gefeliciteerd. Een 88Td5 da's weer eens iets anders.
En voor mijn nieuwsgierigheid: Met of zonder ABS/ETC ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2017, 19:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:16
Berichten: 78
Foto's ? Wel een fors project! Rdw toch niet zo beroerd zoal het vaak wordt voorgespiegeld.

Gr Gerard90Td5


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 apr 2017, 19:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Gerard90Td5 schreef:
Foto's ? Wel een fors project! Rdw toch niet zo beroerd zoals het vaak wordt voorgespiegeld.


Het is "gewoon" netjes 1/3 vervangen door nieuw(er), namelijk de complete aandrijflijn.
De andere 2/3 zijn behouden of alleen met vervangingsdelen vernieuwd/verbeterd.
Een nieuw schutbord is niet meer leverbaar, een Td5 schutbord is dan een goede reparatie.

Maar goed, ik ben ook wel nieuwsgierig naar de uitwerking.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 apr 2017, 19:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Hallo Tonny,

Heb je ergens fotos van dit project.

klinkt erg interressant

Gr.

Geert 88 SIIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2017, 14:57 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Rdw is niet zo moeilijk.

Ik heb een ninety aandrijflijn onder een S2 109 gesleuteld.
Heb alleen de bladveren behouden omdat ik ten tijden van het bezoek van de RDW nog niet zeker wist of ik het oude chassis zou behouden.

1/3 2/3 regeling.......Nieuw chassis en deze gelijk aanpassen naar spiraalveren was een beetje lastig te verkopen bij de man van de rdw ;)
Achteraf heb ik het oude chassis gerepareerd en was het dus wel mogelijk geweest.
Maar heb dus de assen omgebouwd naar bladveren.

Maar heb al vaak gedacht dat als ik een 90 td5 naast een S1 zou hebben staan dat de verleiding wel heeeeel groot zou zijn :lol:

Bedenk alleen wel dat zo'n series wel een lawaaibak blijft zonder de extra isolatie.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 88 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.