Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 300 TDI trekt lucht
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 21:12 
Offline

Geregistreerd: ma 17 okt 2016, 20:33
Berichten: 2
Hoi,
Mijn Defender 300 TDI trekt ergens lucht en ik vind niet waar.
Als ik via de opvoerpomp diesel oppomp dan blijft er lucht komen via de ontluchtingsschroef op het filterhuis.
Ik heb nu een terugslagklep geplaatst voor de filter .
Weet iemand raad?

Paule


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300 TDI trekt lucht
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 21:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 22:52
Berichten: 19
Hoi Paul,
zoiets kan echt heel frustrerend zijn. Maar laten we bij het begin beginnen: Hoe heb je ontdekt dat de motor lucht trekt? Na een filter wissel of liep de motor slecht?
Die opvoerpompjes zijn bijzondere apparaten. Je moet je nokkenas op de juiste plek hebben staan om het opvoerpompje met de hevel te kunnen bedienen. Wellicht de nokkenas 1/4 slag draaien. (Filmpje hoe het ding werkt)

Wat gebeurt er als je de motor start? Mijn 200tdi is na een olie- en filterwissel (eerst starten met de solenoid aansluiting los tot er oliedruk is) best bereid te gaan lopen zonder gedoe met dat pompje. Waarschijnlijk is er tijdens het rondgaan voor opbouwen van de oliedruk genoeg diesel in het brandstoffilter gepompt en heeft de injectiepomp zichzelf ontlucht.

Je kunt ook nog de leiding van het pompje naar het filter los nemen en deze in een lege pet-fles hangen. Eerst handmatig pompen en eventueel later een hulpje laten starten met de solenoid aansluiting los genomen. Je kunt dan zien of het pompje wel OK is.

Als dat allemaal goed is, dan heet ik je welkom in de wondere wereld van retourleidingen. De meningen zijn er over verdeeld, maar het schijnt zo te zijn dat je dieseltoevoer lucht kan trekken via de retourleiding als deze ook is aangesloten op het brandstoffilter. De details weet ik er niet van, wellicht dat iemand anders hier meer over weet.

Hoop dat dit je wat op weg heeft geholpen, maar misschien is het mosterd na de maaltijd. Bij dat laatste is het wellicht handig te vermelden wat je al geprobeerd hebt.

Groetjes
Joa


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300 TDI trekt lucht
BerichtGeplaatst: do 20 okt 2016, 19:21 
Offline

Geregistreerd: ma 17 okt 2016, 20:33
Berichten: 2
Hoi,Joa
Thanks ,voor deze info maar ik denk dat ik het probleem heb opgelost.
We hebben de opvoerpomp vervangen en nu bolt hij weer als een fluitje.
enkel de spanrol die de riem strak houdt fluit . Deze heb ik vorig jaar pas vervangen na een reis naar Tsjechiƫ en nu doet hij het weer.
De spanrol zat er toen ook maar twee jaar op .Is dit normaal dat deze dingen zo snel verslijten?

Grtjs,
Paule


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300 TDI trekt lucht
BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2016, 09:12 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Nou bolle met die kar zou ik zeggen en gezellig meefluiten met de turbo en je spanrol :D

Maar.... Je spanrol, staat die soms een beetje schuin? Je kan dit door er een stuiver tussen te klemmen terwijl je de spanrol vast draaid oplossen. Maar het is volgens mij niet normaal dat je er zo snel weer last van hebt.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300 TDI trekt lucht
BerichtGeplaatst: za 22 okt 2016, 09:47 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
GatheRRoveR schreef:
Maar het is volgens mij niet normaal dat je er zo snel weer last van hebt.

Beetje afhankelijk van waar en welke spullen er toen zijn aangeschaft, aftermarket spanner kan al meteen vanaf nieuw tsjirpen, vaak nog erger als de oude originele deed.

Fatsoenlijk spul kopen, liefst OEM of origineel in geval van de spanner, aftermarket spanner is meestal bagger en er komt toch echt wel veel kracht op te staan.

G-J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300 TDI trekt lucht
BerichtGeplaatst: za 22 okt 2016, 10:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Crazy-G schreef:
GatheRRoveR schreef:
Maar het is volgens mij niet normaal dat je er zo snel weer last van hebt.

Beetje afhankelijk van waar en welke spullen er toen zijn aangeschaft, aftermarket spanner kan al meteen vanaf nieuw tsjirpen, vaak nog erger als de oude originele deed.

Fatsoenlijk spul kopen, liefst OEM of origineel in geval van de spanner, aftermarket spanner is meestal bagger en er komt toch echt wel veel kracht op te staan.

G-J.


Exact, ook 2 keer last van die kanarie gehad, en te snel naar vervangen weer. Nu al weer jaren geluidloos, gewoon goed spul kopen.

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italiƫ te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300 TDI trekt lucht
BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2016, 17:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 09:47
Berichten: 70
Kun je het lager van de spanrol niet vervangen? Heb ik bij de Td5 gedaan. Naar de lagerboer voor een nieuwe. En bent klaar.

Groet Jan

_________________
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het Leven is al een neus, haal er uit wat er in zit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.