Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 13:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 14:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
GatheRRoveR schreef:
Ik heb even de foto's erbij gehaald.
26 graden voor de demontage was de hoek van de voordif van mij Ninety


Ik keek net even onder mijn 110 en ik tendeer toch meer naar die ± 12º van VeeTee.

NB De voortrein van de verschillende Defenders is gelijk , maar bijv. bij verhogen verandert er van alles.
De vooras hoek wordt bepaald door de "hockey-sticks".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 15:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Mijns inziens maakt het niks uit of de hoeken horizontaal of verticaal of schuin zijn, het gaat om het totaal.

En ... vlgs mij moet je een en ander zo goed mogelijk optimaliseren, en dus niet de hoeken op één terrein minimaliseren ten koste van elders weer een toename. Het is al "erg" genoeg dat de voor-cardan-as korter is en dus daardoor al gemakkelijk grotere hoeken maakt.[/quote]

Het maakt idd niks uit, horizontale of verticale hoek. Maar beide kan denk ik niet. Tenminste..... niet te veel

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 16:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Ik heb vanmorgen na het bericht van veetee ook eens de rekenmachine erbij gehaald. Na ook wat googlenen, ik ben niet zo'n rekenwonder, kwam ik idd op een hoek van de achterste cardanas van 16.69 graden. De horizontale hoek 1.9 graden. Ik denk dat die 2 graden geen trillingen zullen veroorzaken. De voorste cardanas heeft een hoek van 17.28 graden. De horizontale hoek is 2÷113=0.017 2nd tan = 1.013 graden..... dat is natuurlijk niks

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 16:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
tijdrovers schreef:
Ik heb vanmorgen na het bericht van veetee ook eens de rekenmachine erbij gehaald. Na ook wat googlenen, ik ben niet zo'n rekenwonder, kwam ik idd op een hoek van de achterste cardanas van 16.69 graden. De horizontale hoek 1.9 graden. Ik denk dat die 2 graden geen trillingen zullen veroorzaken. De voorste cardanas heeft een hoek van 17.28 graden. De horizontale hoek is 2÷113=0.017 2nd tan = 1.013 graden..... dat is natuurlijk niks


Precies, die 1.9 gr daar zou ik me niet druk om maken. Die 16 moet ook wel te doen zijn, wellicht een Wide-Yoke of Double-Cardan gebruiken?

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 16:15 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
:oops: Oepz :oops:

Schaal lezen is nog niet zo makkelijk.
Als je goed kijkt zie je dat het inderdaag rond de 18 graden is..... Zonder motor, met standaard hockeysticks..

:shock: Sorry :o

Afbeelding :? kom maar met de pek en veren Afbeelding

Afbeelding

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 16:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Ik zal zo eens even meten bij een 127....

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 16:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Haha.... ik snap jou gradenboogje helemaal niet :-)

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 16:27 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
tijdrovers schreef:
Haha.... ik snap jou gradenboogje helemaal niet :-)


Je moet de kleinste schaal (naar het hart) hebben. Hij wijst net geen 20 aan.............
Gelukkig, ben niet de enige die het niet snapte :lol:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 16:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Het is een nonius-schaal: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nonius

Vanaf de foto niet goed exact af te lezen, maar zo te zien een kleine 19 gr. Er zit niet zo'n mooi graden tekentje op de iPad ;) ).

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Laatst bijgewerkt door veetee op zo 15 jan 2017, 16:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 16:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
tijdrovers schreef:
Ik zal zo eens even meten bij een 127....


Vlgs het boekje zou je bij een 127 een net iets kleinere hoek moeten meten want (standaard) dezelfde veren vóór als een 110 en iets meer gewicht op de voorkant (want langere wielbasis en dus een langere "helft" die voor meeweegt).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 17:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Ik heb bij de 127 gemeten. Helaas zit de aandrijfas al gemonteerd. Kheb op 2 plekken gemeten maar de hoek zit ergens tussen 12 en 16 graden. De tussenbak hangt 5 graden achterover... en 3 cm uit lijn ten opzichte van het achterdiff ... 14 tegenover 17cm gemeten vanaf chassis balk.
Bij mijn 109 op paraboolveren en 2.5td in het vooronder meet ik 3 graden op voordiff en 6 graden op voorste aandrijfas flens tussenbak ....

Bij mijn 88 heb ik een flinke trilling in de achterste aandrijfas. Deze is gebalanceerd op 1800rpm, tolerantie weet ik niet meer. Maar daar heb ik eigenlijk nergens naar gekeken. Asje is 37cm lang en maakt ook best wel grote hoek. Daarom mijn extra aandacht bij dit project en ook de vraag hoe jullie er over denken.

Maar als ik de gegevens bekijk van de defender's dan vraag ik me af waar ik me druk om maak :-)

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 17:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Ik meet de hoeken trouwens met mn telefoon. App heet spirit level, vreemde naam maar goed..... dat is niet van belang :-) :-)

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 19:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Handige app inderdaad, en de naam is niet zo gek als het lijkt: "level" betekend horizontaal in het engels, en het ding waarmee je dat meet, de waterpas, is gewoonlijk niet met water gevuld maar met een gekleurde alcohol: "spirit" ...

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 19:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Level had ik misschien ook wel bedacht, maar spirit......:?

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 20:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Wel makkelijk idd!

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 20:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
veetee schreef:
Handige app inderdaad, en de naam is niet zo gek als het lijkt: "level" betekend horizontaal in het engels, en het ding waarmee je dat meet, de waterpas, is gewoonlijk niet met water gevuld maar met een gekleurde alcohol: "spirit" ...


Het ding waarmee een waterpas "meet" heet ook wel libel en dat schijnt verwant te zijn aan nivel/niveau en wellicht ook aan level.
Wat er precies voor mix in een "libel" zit weet ik niet, wellicht een of andere "spirit" = alcohol (wat overigens ondanks de verwantschappen weer toch vermakelijkheden kan leiden als je in het buitenland spiritus wil kopen ... dat geeft snel verwarring met de heilige geest waarvoor men je graag naar een kerk verwijst).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 20:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Daarom snapte ik spirit niet..... heeft niets met heilige geest te maken :-) maar dat is nu helemaal duidelijk!

Ik ga vanavond de nog eens wat op papier tekenen. Daarbij wil ik nog eens kijken wat er gebeurd als ik de assen onder de bladveren zet....

Ik ga het chassis aanpassen voor lange (achter) bladveren op de vooras om zo meer comfort te krijgen. Door op 2 blads veren voor en 3 blads achter en de assen onder de bladveren zal de auto soepel veren en toch niet zo onbenullig hoog zijn. Daarbij wil ik stabi stangen en een panhard stangen gebruiken om de wagen stabiliteit te geven.

Mijn 88 heeft ook lange bladveren voor, 3 blads voor en 4 blads achter (geen hulpveer maar echt een 4e veerblad) auto rijd stuk soepeler , maar zou geen blad voor en achter willen missen omdat ie dan bij een beetje snelle bocht op zn kant gaat.....

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 20:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
En zo beland je van motorombouw naar etymologie.... Spirit komt inderdaad van 'geest' van de wijn - het distilleren dus. En alcohol van het arabische 'al kuhl', een zwart poeder vroeger gebruikt voor make-up, gewonnen door antimoonpoeder te laten verdampen en weer neerslaan, later verbasterd en 'veralgemeniseerd' voor het verdampen en neerslaan van vloestoffen (distilleren).

Toch leuk zo'n Land Rover forum... :D

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 20:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Dus eigenlijk best off topic....:D

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2017, 01:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 09:47
Berichten: 70
veetee schreef:
Er zit niet zo'n mooi graden tekentje op de iPad ;) ).


Geen input voor de hoeken maar het graden tekentje zit wel op de ipad Vincent, de 0 ingderukt houden en je kunt ° selecteren ;)

Groet Jan

_________________
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het Leven is al een neus, haal er uit wat er in zit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2017, 05:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Aha, weer wat geleerd! :)

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2017, 09:06 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
veetee schreef:
Aha, weer wat geleerd! :)


Om dit draadje helemaal uit z'n verband te trekken....
Vierkante en kubieke meters? Ohm tekentje...... :lol:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2017, 11:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja, de Omega (=Ohm) zit op de McBk onder de altZ (altZ => Ω, want met alto en altO krijg je al wat anders), met de m2 en m3 blijf ik ook tobben.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2017, 12:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 09:47
Berichten: 70
GatheRRoveR schreef:
veetee schreef:
Aha, weer wat geleerd! :)


Om dit draadje helemaal uit z'n verband te trekken....
Vierkante en kubieke meters? Ohm tekentje...... :lol:


Voor kwadraat ed gebruik een app waarin allerlei tekens staan. Zoals ¼ √ ↺ ↻, is wel copy paste. Het Ω kan ik ook nog nergens vinden, behalve ook copy paste uit een stukje tekst. Dit alles op ipad dan, op macbook heb je weer toets combi's

Ennnnnnn back on topic :shock:

Groet Jan

_________________
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het Leven is al een neus, haal er uit wat er in zit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jan 2017, 23:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
inderdaad... :cry: back on topic :lol:

deze week een inputshaft op gehaald die in de landrover tussenbak past! hier een flensje aan hechten en een cardanasje in elkaar flansen en dan kan ik de tussenbaksteunen concreet maken.

vandaag ook een setje assen, met xtra vooras, van een patrol r160 gekocht. datsun velgen met nog knappen banden erom erbij.
met deze velgen heb ik een spoorbreedte van 1420mm ipv van landrover orignele maat van 1350.... ik mag 2% afwijken dus moet ik 40mm ergens vandaan halen.....
ben er nog niet helemaal uit...

de vooras lijkt zo op de landrover bladveren te passen. bladverenpads zitten op de zelfde plek.
de achterveren zitten bij de patrol 6cm verder naar buiten.
ik kan 2 dingen doen, de pads verzetten/veranderen, of de bladveer montagepunten aan het chassis verder naar buiten zetten.....
eerste optie is het minste werk,
tweede optie is stabieren....

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2017, 10:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Leuke bandjes < wat is merk en type? >.
't Lijkt wel alsof ze links-recht verkeerd onder het chassis zitten, dit type profiel is meestal uni-directioneel en het <<<< profiel moet gewoonlijk met de "pijl-vorm" tegen de rijrichting in wijzen.

Spoorbreedte kan je veranderen door de off-set (ook wel ET - van Einpresstiefe ?) van de velgen te veranderen (of een speciaal setje keurings-velgen te zoeken/maken met een kleiner spoor). Wel moet je dan kijken of je niet ook smallere banden nodig hebt, banden met 4 cm meer off-set en veren met 6 cm meer breedte zouden elkaar kunnen raken.

Tenslotte heeft 6 cm meer "spoorbreedte" van de achterveren het voordeel dat je soepeler veren kan hebben en toch meer dwarse stabiliteit, dat verhoogt dus het comfort aan twee kanten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2017, 14:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Ik kan me ergeren als banden verkeerd onder een auto gemonteerd zijn, het lijkt me sterk dat ze verkeerd zitten :-)

Ik zal strak ff fototje schieten van het merk type

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2017, 20:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
tijdrovers schreef:
Ik kan me ergeren als banden verkeerd onder een auto gemonteerd zijn, het lijkt me sterk dat ze verkeerd zitten :-)

Ik zal strak ff fototje schieten van het merk type


Sorry, ik zat verkeerdom achter het scherm :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2017, 20:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Marc-my-Words schreef:
Sorry, ik zat verkeerdom achter het scherm :?


Tja, je moet ook niet achter het scherm gaan zitten, maar er voor. Aan de achterkant is niets te zien... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2017, 21:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2017, 21:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
:oops: Kruiwagenbandjes.....

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 00:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
tijdrovers schreef:
:oops: Kruiwagenbandjes.....


Jij zegt het, ik dacht het.
Een obscuur merk, maar wel een leuk winter-profieletje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 09:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
wat je kunt doen voor de keuring is kijken of je velgen kunt vinden die nog meer naar binnen staan. maar ik zie dat je daar al vrij aan de max zit. of smallere velgen met smallere banden. dan schuift de spoorbreedte ook wat naar binnen.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 11:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
piet_g schreef:
wat je kunt doen voor de keuring is kijken of je velgen kunt vinden die nog meer naar binnen staan. maar ik zie dat je daar al vrij aan de max zit. of smallere velgen met smallere banden. dan schuift de spoorbreedte ook wat naar binnen.


Hmm, hier loopt wat door elkaar.

Een grotere off-set (= ET = EinpressTiefe) helpt. En als die off-set dan zorgt dat de banden aanlopen dan helpen smallere banden.
Smallere banden en/of velgen alleen helpen niet want de spoorbreedte wordt op halve bandbreedte gemeten.

In het ergste geval moet je voor deze spoorbreedte-wielen-set naar een velgen-bedrijf.
Daar dan vragen of ze speciale smalle velgjes met een heel grote off-set kunnen maken. Ze zullen er pret aan hebben, meestal komen de klanten met juist een omgekeerd wensenpakket: extra breed in alle opzichten.
En dan dus een setje 7.5x16 banden (of zelfs 7x16) dan heb je een prettig smalle band die niet gauw zal aanlopen.
< 7.5x16 is nominaal 7.5 inch breed, dus 190 mm, en het loopvlak is dan ± 15 cm breed als het een band is met een beetje vriendelijk profiel.>


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 13:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Of de velg naar binnen toe verbreden ..... velgen 4cm verbreden betekent 2cm naar binnen. Dus in totaal 4cm.
Ik weet nog niet hoe breed de velgen nu zijn en of de 4cm extra wel haalbaar is voor een band.

Krijg je zo'n golf 1/2 achting uiterlijk waarbij de banden getrokken om de velg ligt. De velg buiten de band uitsteekt :?

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 15:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
verlagingssetje er onder en de RDW verdenkt je van niks :P

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2017, 16:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
tijdrovers schreef:
Of de velg naar binnen toe verbreden ..... velgen 4cm verbreden betekent 2cm naar binnen. Dus in totaal 4cm.
Ik weet nog niet hoe breed de velgen nu zijn en of de 4cm extra wel haalbaar is voor een band.

Krijg je zo'n golf 1/2 achting uiterlijk waarbij de banden getrokken om de velg ligt. De velg buiten de band uitsteekt :?


Velgen 4 cm verbreden ?    Niets is onmogelijk en zelfs dat niet.

Ik bedoelde dat het versmallen ervoor zorgt dat de banden wel naar binnen komen en dus de spoorbreedte halen zonder dat ze binnen aanlopen. Met een setje stoom-wals-wielen gaat het vast ook, maar dan heb je een draaicirkel van een mamoettanker.

En .... sommige bestel-modellen hebben nog veel extremer velgjes als die oude VW Golf.
Bijv de oude VW LT of de oude Renault Master, waarbij het hart buiten de band uitsteekt. Het hart steekt zoveel uit dat de wielen ruggelings gemonteerd dubbellucht-wieltjes geven (wieltjes met ruim lucht tussen de twee banden).

Overigens is het ook nog de vraag welke spoorbreedte geadministreerd is. Voor de 110 is de HD-velg óók een standaard-montage, dus daarvoor zou naast de standaard spoorbreedte ook de één inch grotere spoorbreedte als standaard moeten gelden.
Voor een 109 is het wat schimmiger, maar voor de 109 bestonden ook heavy-duty velgen, en die waren op verzoek leverbaar (vroeger werd er nog veel meer op verzoek geleverd). Als nu de standaard spoorbreedte naast 1350 ook 1375 mag zijn dan ben je er al bijna met de 2% speelruimte.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2017, 21:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Ik snap wat je bedoeld, maar als ik de spoorbreedte smaller maak, gelijk aan series landrover , dan kom ik toch nooit tegen het chassis aan?ook bijbehorende achteras niet. Ook niet als ik de 3e en 4e veerhand 6cm naar buiten breng, want het wiel zit tussen de veerhanden in. Pas met een diameter van meer dan 1.20mtr komen de veerhanden inboet geding :-)

Door het verbrede van het velgbed verplaats ik ook het midden.... Dus bij 4cm verbreden aan binnenkant velg gaat het midden van de velg 2cm naar binnen .

Een ander hart erin kan ook. Heb ook gekeken naar de velgen (dubbele lucht) van een iveco daily..... is ook 16 inch maar dat past niet. Of ik moet een hart laten maken.... denk dat dat behoorlijk duur is

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 feb 2017, 00:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
tijdrovers schreef:
Ik snap wat je bedoeld, maar als ik de spoorbreedte smaller maak, gelijk aan series landrover , dan kom ik toch nooit tegen het chassis aan?ook bijbehorende achteras niet. Ook niet als ik de 3e en 4e veerhand 6cm naar buiten breng, want het wiel zit tussen de veerhanden in. Pas met een diameter van meer dan 1.20mtr komen de veerhanden inboet geding :-)

Door het verbrede van het velgbed verplaats ik ook het midden.... Dus bij 4cm verbreden aan binnenkant velg gaat het midden van de velg 2cm naar binnen .

Een ander hart erin kan ook. Heb ook gekeken naar de velgen (dubbele lucht) van een iveco daily..... is ook 16 inch maar dat past niet. Of ik moet een hart laten maken.... denk dat dat behoorlijk duur is


Ik bedoel precies dat wat je beschrijft. Een breder velgbed kan en daarmee ga je als je aan de binnenkant verbreedt naar een Series-spoorbreedte maar er komt steeds meer wiel + band aan de chassis-kant. Zodra je wilt sturen gaat dat snel schuren, en als je achter een beetje pech hebt loopt het ook aan bij wat meer "articulatie".

Hoeveel een nieuw hart in een Iveco-velg kost weet in niet, maar ... of dat veel duurder is als een velgbed verbreden ??
Ik ken iemand die met wat huisvlijt bij een set LandRover wielen de steek heeft veranderd -- daar keek vervolgens een andere keuringsdienst als RDW of TüV naar, en die vond het goed (ik weet niet eens of ze ernaar gekeken hebben).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 feb 2017, 11:29 
Offline

Geregistreerd: ma 07 maart 2016, 14:59
Berichten: 8
Heel mooi project - dank voor de info !!!

Maakt mijn 200 Tdi in Series Hybrid een beetje tam..

Keep it coming..


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb 2017, 16:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Marc-my-Words schreef:
tijdrovers schreef:
Ik snap wat je bedoeld, maar als ik de spoorbreedte smaller maak, gelijk aan series landrover , dan kom ik toch nooit tegen het chassis aan?ook bijbehorende achteras niet. Ook niet als ik de 3e en 4e veerhand 6cm naar buiten breng, want het wiel zit tussen de veerhanden in. Pas met een diameter van meer dan 1.20mtr komen de veerhanden inboet geding :-)

Door het verbrede van het velgbed verplaats ik ook het midden.... Dus bij 4cm verbreden aan binnenkant velg gaat het midden van de velg 2cm naar binnen .

Een ander hart erin kan ook. Heb ook gekeken naar de velgen (dubbele lucht) van een iveco daily..... is ook 16 inch maar dat past niet. Of ik moet een hart laten maken.... denk dat dat behoorlijk duur is

Ik bedoel precies dat wat je beschrijft. Een breder velgbed kan en daarmee ga je als je aan de binnenkant verbreedt naar een Series-spoorbreedte maar er komt steeds meer wiel + band aan de chassis-kant. Zodra je wilt sturen gaat dat snel schuren, en als je achter een beetje pech hebt loopt het ook aan bij wat meer "articulatie".

Hoeveel een nieuw hart in een Iveco-velg kost weet in niet, maar ... of dat veel duurder is als een velgbed verbreden ??
Ik ken iemand die met wat huisvlijt bij een set LandRover wielen de steek heeft veranderd -- daar keek vervolgens een andere keuringsdienst als RDW of TüV naar, en die vond het goed (ik weet niet eens of ze ernaar gekeken hebben).


Vandaag zag ik eindelijk een mooie oude Renault Master (een mobiele visboer, dus hij stond ook mooi stil).
Het hart is erg groot qua diameter en erg vlak, en ... het ligt zelfs net buiten de velg-bed-buitenkant.
O ja, er zat een 205/80x16 band om dus het velgbed is niet te breed, daar past ook 7.5x16 op.

Als je het hart niet pas kan maken, dan is het uitzagen van het hart en er een nieuwe schijf inlassen beslist een optie.
Het pas-maken is in ieder geval iets lastiger want de Master heeft een weliswaar grote steek-cirkel, maar ook een 5-gats steek.

't Moeilijkste is wellicht een leuk sloop-setje oude Master-velgen vinden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb 2017, 11:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 dec 2016, 23:28
Berichten: 2
Woonplaats: Stolwijk
Nog een tip ...
maar waarschijnlijk net zo lastig te vinden en net zo bewerkelijk om passend te krijgen; Lada Niva steek 5×139,7mm

Bijlage:
Lada Niva.JPG


GrT
Huub


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb 2017, 11:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 dec 2016, 23:28
Berichten: 2
Woonplaats: Stolwijk
Even op steekmaat.nl gekeken
Hier kan je de gegevens van je huidige en alternatieve maar zeker passende steekmaat e.d. vinden.
Nu Patrol assen en velgen toch ?

Bijlage:
Steekmaat Patrol 1987-1997.JPG


Bijlage:
Steekmaat Patrol alternatief 1987-1997.JPG


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb 2017, 11:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
hlaan schreef:
Nog een tip ...
maar waarschijnlijk net zo lastig te vinden en net zo bewerkelijk om passend te krijgen; Lada Niva steek 5×139,7mm


Mijns inziens zijn Lada Niva velgen een stuk lastiger qua bewerkelijkheid.

De Renault Master velgen hebben een riante vrijwel vlakke centrale schijf.

Verder zijn ze vast en zeker ook "zwaarder" uitgevoerd*, en bieden daarmee ook meer houvast als je ze verlast.

* ze zijn ongeveer per definitie zwaarder qua belastbaarheid, en daarnaast vraagt de vorm om dikker materiaal.


------


NB Bij een beetje grofstoffelijke velg is de steekmaat makkelijker aan te passen als de offset/ET.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb 2017, 17:36 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Overigens .... welke offset/ET heb je nu werkelijk nodig.
..... even de "spoorbreedte" van de aanleg-vlakken op de assen meten en dat afzetten tegen de gewenste spoorbreedte en je weet de benodigde (dubbele) offset/ ET   (de offset/ET is onafhankelijk van de velgbed-breedte want deze maat wordt gegeven ten opzichte van het "midden" van de velg).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2017, 22:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Hey, ja!!!!! Dat is waar ook!! De master heeft veel kleiner naafgat dan iveco!!!!

Over het aanlopen ben ik niet zo bang voor, een series loopt ook niet aan toch? Ik Hoef niet smaller te zijn dan een standaard series......
Daarnaast hoef ik alleen tijden het wijzigen van het kenteken een kloppende spoorbreedte te hebben. Bij apk kijken ze daar niet naar. 2 jaar naar kenteken wijziging moet de 109 hoogst waarschijnlijk nog maar 1x voor apk..... Daarna valt ie waarschijnlijk in de apk vrij regeling, wat ik overigens maar een vreemde regel vind.....

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2017, 22:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Master heeft een et van 66.
Mijn patrol Assen zijn 149cm breed. De spoorbreedte mag maximaal, vanuitgaand van std lr spoorbreedte van 135cm, 138cm zijn. Dus heb ik minimaal een et nodig van 555 nodig. Dus met et 66 ben ik er.....

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2017, 22:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Yessss,

vandaag een mechanische brandstofpomp gevonden voor mn Mercedes dieseltje!!!
daar ben ik blij mee, die dingen zijn al aardig schaars....

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 85 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.