Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 14:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 21:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
hallo Prikkers,

ik heb weer een nieuw (wild) idee…..

ik ben mn oude 109 weer tegen gekomen en als als alles mee zit word ik binnenkort weer eigenaar.

naast alles wat er aan moet gebeuren om er weer apk op te krijgen wil ik er ook een andere aandrijflijn in bouwen.

ik wil er een 3.0 24klepper TD van een mercedes Eklasse met automaat in hangen en andere assen eronder.

waarschijnlijk assen van een nissan patrol.

ik wil de motor voorzien van mechanische brandstofpomp met wat grotere plunjers, de automaat die er achter hoort is computer gestuurd, er is een standalone ecu voor te krijgen, maar dat kost wel een paar centen…

wie heeft er ervaring met deze conversie? heeft er iemand tips en of ideeën?

Groet, Henri

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 sep 2016, 23:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
vandaag de landrover weer opgehaald!

Afbeelding

na 6 jaar weer terug

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2016, 00:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Een gelukkig weerzien ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2016, 08:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Ik zal vandaag nog een paar foto's maken..... Hij is hard achteruit gegaan

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2016, 10:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
tijdrovers schreef:
Ik zal vandaag nog een paar foto's maken..... Hij is hard achteruit gegaan


Hard achteruit * .... da's natuurlijk jammer. Hij heeft je die 6 jaar gemist.

    * heeft ie post uit Leeuwarden voor te hard achteruit gaan ?

Maar goed, met een nieuw stevig kloppend hart kan ie straks ook weer hard vooruit.
Kijk straks maar uit ... voor je het weet mag je de staatskas spekken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2016, 15:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Haha, das idd niet de bedoeling. .... alles in overleg met RDW

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2016, 21:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Afbeelding
De deuren zijn allemaal s Lech, de dorpels ook, de achterbalk , 10 jaar oud, gewoon weg aan onderkant, de rest van het chassis lijkt redelijk, maar nog niet goed gekeken. het schutbord heeft ook flink wat aandacht nodig.

Afbeelding

Afbeelding
Met mn oudste zoon de auto wassen

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 sep 2016, 21:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Eerst volgende stap is naar de rdw toe voor identiteits onderzoek. Als ik zwart op wit heb dat de auto klopt ga ik op zoek naar een mercedes E300 met 6 cilinder 3.0 TD. Daar de aandrijflijn en alles wat nog meer van toepassing is eruit halen en pas maken op het chassis.

Ik ben al bij rdw geweest en mn plannen voor gelegd. Dat vonden ze leuk en gaven me een paar tips, waaronder het identiteits onderzoek

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 08:06 
Offline

Geregistreerd: do 31 dec 2015, 20:16
Berichten: 95
Jeetje wat een klus! respect dat je daar aan begint. Veel succes en laat de foto's maar komen :-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 11:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
ben benieuwd naar het resultaat. zowel hoe het straks allemaal werkt, maar ook hoe het er uit ziet.

succes

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 okt 2016, 23:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Vandaag een mercedes (w210) E300 turbodiesel gekocht.
De motor is gechipt naar 225pk. Ding weegt 1650kg en rijdt in 8.6 seconden van 0-100. Lekker vlot zeg maar.
Tussen alle bedrijfigheid ga ik komende tijd de motor en automaat uit de auto halen en al het andere wat van pas kan komen. Ook de ecu kabelboom haal ik eruit..... als dat lukt :o

Hoop binnenkort een uitnodiging te krijgen voor een identiteits onderzoek bij rdw.

Tot zo ver....

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2016, 00:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Op een beetje losse ondergrond is zoveel powerrrr goed voor het binnen enkele seconden ingraven tot ie op z'n assen ligt.
Helemaal naar Australië duurt natuurlijk iets langer.   Is natuurlijk ook een goede methode om tot een lage instap te komen.

t Is een beetje flauw, maar ik herinner me een rode brandweer Hotchkiss Jeep, een grindgat, een zodiak en een trailertje.
De brandweer kwam de zodiak even testen en dat ging leuk, daarna de zodiak weer op het trailertje en wegrijden .... oops, de achterwiele graven zich in, oh de 4x4 inschakelen .... oops, de voorwielen graven zich ook in.
Scheppen hielp niet, daarna scheppen en trailer loskoppelen en toen ging het wel, daarna met een touw de trailer uit het grindgat getrokken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2016, 08:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Snap niet helemaal wat je bedoeld, Marc. Lessen is more? ?? In sommige gevallen wel, maar ik sommige gevallen ook niet.

Maar ik zal er ook een gaspedaal in bouwen zodat ik bijvoorbeeld ook 1/10de van het vermogen aan kan spreken, graaf in me waarschijnlijk nooit in als ik een gritgat in rijdt ;) ;)

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2016, 09:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
tijdrovers schreef:
Snap niet helemaal wat je bedoeld, Marc. Less is more? ?? In sommige gevallen wel, maar ik sommige gevallen ook niet.

Maar ik zal er ook een gaspedaal in bouwen zodat ik bijvoorbeeld ook 1/10de van het vermogen aan kan spreken, graaf in me waarschijnlijk nooit in als ik een gritgat in rijdt ;) ;)


Vlgs mij snap je het wel. Een gaspedaal en wat gevoel helpt. De automaat zal ook wel helpen.

Het is natuurlijk onderdrukte afgunst, ik ben nooit verder gekomen als 5 cilinders.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2016, 11:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
:D

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2016, 11:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Afbeelding

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt 2016, 07:57 
Offline

Geregistreerd: di 15 dec 2015, 10:41
Berichten: 5
Top motor!! Niet alles van een G-klasse eronder zetten? De G-klasse met die multiklepper rijdt namelijk echt heerlijk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt 2016, 08:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Dat ik idd.... maar ik kan niets vinden aan informatie over de aandrijflijn van de G klasse . Ook onderdelen weet ik niet te vinden? Weet jij hier meer van?

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt 2016, 08:16 
Offline

Geregistreerd: di 15 dec 2015, 10:41
Berichten: 5
Haha wat wil je weten?

Mijn Pa heeft een G uit 1999 met die motor en aandrijflijn. De standaard 177pk. (Heb ik hem aangeraden inplaats van een land rover;-))
Een maatje van mij heeft een aantal G's. Eentje is een zelfgemaakte pick-up met ook die multiklepper en 225pk. Hij weet echt alles van de G-klasse.

Ik ken wel een paar adressen waar je die spullen kunt halen en anders kan ik het vragen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt 2016, 13:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Wat ik in elk geval nodig ben is een carter en oliepomp van
Een G.
Daarnaast ben ik op den duur nog nodig een set assen en een tussenbak.
Ik dacht de hele tijd aan patrol assen omdat die over het algemeen niet duur zijn, hufterproof en overal te vinden zijn.
G assen zin daarin tegen iets minder, zo ervaar ik dat, makkelijk te vinden en links en rechtsom draaiend?

Ik wil graag deze adressen hebben, dan kan ik eens wat informeren bij deze mensen

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 07:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Middels weet ik dat de G een spoorbreedte heeft van 1.40 mtr.
De assen zijn in 2 overbrengingen gemaakt : 4.9 en 5.3
Tussenbak 1:1

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 08:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
tijdrovers schreef:
Middels weet ik dat de G een spoorbreedte heeft van 1.40 mtr.
De assen zijn in 2 overbrengingen gemaakt : 4.9 en 5.3
Tussenbak 1:1


als ik dat goed begrijp heeft een G een smallere spoor breedte van een series?

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 13:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Standard series heeft spoorbreedte van 1.30-1.35

Dus een G is iets breder

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 15:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:37
Berichten: 13
Waarom geen Volvo(303) assen.
gelijk permanente 4x4, lokkers en 12.5cm verhoging
past zonder verbouwen op een 109

Jo


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 15:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Weet je wat die dingen kosten?
De meeste handelaren vragen er de hoofdprijs voor... en standaard met trommelremmen van 109....
Dus dat word em niet..... Helaas

Of jij moet het zo leuk vinden dat jij mij aan een setje assen wilt helpen met een mooi prijsje :-)

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 16:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:37
Berichten: 13
jep weet ik: http://www.fmv4x4.com/en/?page_id=1052 , ik ben ze ook al voor rond de €3000.- tegen gekomen


Jo


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 19:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
tijdrovers schreef:
Weet je wat die dingen kosten?
De meeste handelaren vragen er de hoofdprijs voor... en standaard met trommelremmen van 109....
Dus dat word em niet..... Helaas

Of jij moet het zo leuk vinden dat jij mij aan een setje assen wilt helpen met een mooi prijsje :-)


Je kan voor die "mooie prijsjes" hier waarschijnlijk beter een hele Volvo in Zweden kopen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 22:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Dus voor slechts :P 3900,- ben je eigenaar van 2 portaalassen ...... :shock: moet je die zware krengen nog wel ff ophalen in sweden......
Toen nu toe ben ik nog geen 1000,- kwijt voor landrover en mercedes. ..... 8-)

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 22:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 22:52
Berichten: 19
Heb een aantal jaren (3-4) geleden eens een rondleiding gehad bij de firma Wildenberg in Rhenen. Gespecialiseerd in WO2 voertuigen, maar bleken ook een flink aantal achterassen van mercedes G te hebben liggen. Kwamen onder defensie G's vandaan omdat deze in de praktijk te licht werden bevonden. Weet verder niet of die van korte of lange G's afkwamen en wat dat moet kosten. Een belletje en je weet het. Zitten om de hoek bij van Dam.

Groetjes
Joa.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2016, 06:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Bedankt, Joa

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2016, 06:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Morgenochtend komt er een keurmeester van het RDW Langs voor een vooronderzoek. ...
Ben benieuwd!

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2016, 22:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Vandaag heeft de keurmeester de 109 als orgineel bevonden!
Er zit nu een loodje in het chassis en één in het schutbord.

Afbeelding

Afbeelding

Ik mag het chassis in zn geheel vervangen zonder dat ik in de knoop kom met de 2/3 regeling. Goed om te weten!

De keurmeester heeft ook de Mercedes gezien en motor en chassisnummer genoteerd.
Dit mag dus nu in de 109 gebouwd worden.

Ik mag ook de assen wisselen, dit hoort ook bij de aandrijflijn, maar ik mag slecht 2% afwijken van de Orginele spoorbreedte.... dat is dus nagenoeg niets..... :?

Hij zelf vond het niet zo'n punt, maar als ik meer heb dan die 2% dan bestaat de kans dat ik voor een wegliggingsgedrag test naar lelystad moet....
Kost 125,- ex btw per uur :shock:

Stof tot nadenken..... er is heel wat te spelen met velgen om weer aan de orginele spoorbreedte.... :D

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2016, 08:42 
Offline

Geregistreerd: di 15 dec 2015, 10:41
Berichten: 5
Gefeliciteerd, dat is prettig. ik moest voor een PAT-keuring:) Mag je het chassis vervangen voor eentje uit Engeland?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2016, 09:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Ja, alleen weet ik niet of het uitmaakt van wie het chassis afkomstig is. Richards of Marsland chassis...

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2016, 11:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
tijdrovers schreef:
Ja, alleen weet ik niet of het uitmaakt van wie het chassis afkomstig is. Richards of Marsland chassis...


Marsland maakt dacht ik geen Series-chassis. Je kan natuurlijk direct up-graden naar een Defender-chassis ;)

En die spoorbreedte ... dat is natuurlijk met een andere off-set te "regelen".

Hoe ze dat dan bij de RDW met de spoorbreedte zien, waar het om Defenders gaat, weet ik niet. Voor de Defender heb je naast het standaard-staal ook lichtmetaal, en als "ultime" optie de HD (ofwel Wolf) velgen. In ieder geval voor de recentere Defender was tot en met de HD-velgen een af-fabriek leverbare optie en zou dus als "normaal" in de type-keuring moeten zijn opgenomen. Nu valt de spreiding wel (net) binnen de 2% die sowieso wordt toegestaan, maar een Defender die af-fabriek op HD velgen is afgeleverd heeft dus wel een af-fabriek 1 inch bredere spoorbreedte waarop je die 2% weer zou mogen zetten.

Ofwel: Zijn er onder de Series in het verleden ook "af-fabriek" (als optie) 1 tons velgen geleverd? (Indertijd werd ongeveer alles, als de klant er maar voor betaalde, af-fabriek geleverd, ook allerlei special-ombouw varianten.)
Zo ja dan zou de RDW eventueel ook met de daarbij horende spoorbreedte moeten (kunnen) rekenen. Misschien is dit spoorbreedte-verhaal wel aardig om - vooruit - eens aan te kaarten.
(Lastig puntje is wel dat de originele 1 tons velgen in 2 of misschien wel 3 verschillende off-sets geleverd zijn, maar dat is zo schimmig dat ze dat bij de RDW ook niet hoeven te weten.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2016, 17:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Als de aandrijflijn anders wordt heb je al 1/3 te pakken, wil je toch springveren zal je het huidige chassis moeten modifiseren.

Wat ik tijdens mijn project nog wel als opmerking van de rdw mee kreeg; kan je niet aan een nieuw 109 chassis de defender modificaties laten maken, deze doormiddel van bout verbindingen af "fabriek" voorbereiden/monteren?

Ik heb hierover nog contact gehad met de UK, alles is mogelijk :twisted:

Bij mij gingen we uit van een defender aandrijflijn en eventueel een nieuw 109 chassis.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2016, 22:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
ik blijf bij de blad(parabool)veren, maar de voorveren vervang ik voor de langere achterveren.
ik heb mn 88 ook van lange voorveren voorzien en dat rijdt een stuk beter!

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt 2016, 12:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
tijdrovers schreef:
ik blijf bij de blad(parabool)veren, maar de voorveren vervang ik voor de langere achterveren.
ik heb mn 88 ook van lange voorveren voorzien en dat rijdt een stuk beter!


Blijft er nog iets een beetje origineel ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt 2016, 12:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
:mrgreen: De achterveren.....

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2016, 09:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Gisteren de motor en bak uit de Mercedes gehaald.

Afbeelding

Nu de kabelboom nog.....

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan 2017, 00:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
kleine update...

een nieuw begin....
Afbeelding

de motor en bak liggen op klossen hout
Afbeelding

de motor ligt net achter de vooras
Afbeelding

tussenbak 'free in the air' een beetje gekanteld zodat de aandrijfas over de baksteun kan
Afbeelding

nu is het puzzelen waar alles een plekje moet krijgen om de aandrijflijn goed in lijn te krijgen.
mijn 88 trilt bij 50km/u doordat mn achterste aandrijfas 4 hoeken maakt, 2x hoogte hoek en 2x breedte hoek.
dat moet ik dus niet hebben bij mn 109.
het punt is dat de landrover assen worden vervangen door patrol k160 assen. deze hebben het diff 10cm verder bijrijderskant.
ik kan de tussenbak, na dat de handremtrommel verwijderd is, niet recht voor de achteras krijgen. ik wijk 2cm af.

Afbeelding

ik weet niet of dat te veel is.... het mooiste zou zijn dat is het diff en tussenbak zover kantel dat de flensen de zelfde hoek hebben zodat de aandrijfas geen hoogte hoek maakt. dan hoeft de tussenbak niet in (breedte)lijn staan met het diff zodat de aandrijfas maar 2 gelijke hoeken maakt.

Afbeelding

maar dan creëer ik een, denk ik, probleem met de vooras.... omdat de tussenbak aan de voorkant omhoog wijst en de aandrijfas naar beneden moet.
deze aandrijfas heeft wel een tussenlager nodig. misschien dat ik door het lager in gelijke hoek maar tegenover gestelde richting kantel het probleem kleiner word....maar daar ben ik nog niet helemaal achter.

Afbeelding

de doorgetrokken lijn is zoals de huidige situatie is, de gestippelde lijn is een stuk beter. maar of dat perfect is.........dat weet ik niet.
ben ook maar een leek.... :?

ik hoop dat er iemand is die nog een tip heeft....

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan 2017, 20:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
tijdrovers schreef:
kleine update...

een nieuw begin....

nu is het puzzelen waar alles een plekje moet krijgen om de aandrijflijn goed in lijn te krijgen.
mijn 88 trilt bij 50km/u doordat mn achterste aandrijfas 4 hoeken maakt, 2x hoogte hoek en 2x breedte hoek.
dat moet ik dus niet hebben bij mn 109.
het punt is dat de landrover assen worden vervangen door patrol k160 assen. deze hebben het diff 10cm verder bijrijderskant.
ik kan de tussenbak, na dat de handremtrommel verwijderd is, niet recht voor de achteras krijgen. ik wijk 2cm af.

ik weet niet of dat te veel is.... het mooiste zou zijn dat is het diff en tussenbak zover kantel dat de flensen de zelfde hoek hebben zodat de aandrijfas geen hoogte hoek maakt. dan hoeft de tussenbak niet in (breedte)lijn staan met het diff zodat de aandrijfas maar 2 gelijke hoeken maakt.

....


Mijns inziens maakt het niks uit of de hoeken horizontaal of verticaal of schuin zijn, het gaat om het totaal.

En ... vlgs mij moet je een en ander zo goed mogelijk optimaliseren, en dus niet de hoeken op één terrein minimaliseren ten koste van elders weer een toename. Het is al "erg" genoeg dat de voor-cardan-as korter is en dus daardoor al gemakkelijk grotere hoeken maakt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan 2017, 21:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Ik ben ook maar een leek, maar volgens mij is het niet moeilijker dan dat wat je normaal in één vlak optimaliseert, je nu in twee (haaks op elkaar staande) vlakken moet doen:

Bijlage:
image.png


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan 2017, 23:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
veetee schreef:
Ik ben ook maar een leek, maar volgens mij is het niet moeilijker dan dat wat je normaal in één vlak optimaliseert, je nu in twee (haaks op elkaar staande) vlakken moet doen:


Ik ben ook maar een leek, maar vlgs mij is er één vlak waarin er in het loodrecht daarop staande vlak verder niks te optimaliseren is.
Dat dat ene vlak "scheef" ligt ten opzichte van het chassis doet verder niet ter zake mbt het optimaliseren.
Evenzo maakt het niet veel uit dat het optimalisatie-vlak voor de voor-cardan een ander is als dat achter, en/of dat die vlakken door de (beperkte) zijdelingse component bij in en uitveren iets verdraaien.
Het gaat gewoon om de hoeken die de twee kruiskoppelingen maken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan 2017, 23:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Een horizontal vlak, en een verticaal vlak, en die staan loodrecht op elkaar.
Op de eerste tekening is te zien dat, van boven (of is het onder? Maar dat maakt verder niks uit) het achterdiff 2 cm meer naar buiten zit dat de uitgang van de tussenbak. De as moet dus in het horizontale vlak een (heel kleine) hoek maken zodat de hoeken bij diff en bak in dit vlak ongeveer gelijk zijn. Daar er maar 2 cm afwijking is, en dat over een afstand van 60 cm, is dat maar een heel kleine hoek, 1:60, dit resulteert in een hoek van tanh(1/60) = minder dan 1 gr.
Tekening 2 kijk je vanaf de zijkant, de te optimaliseren hoek ligt hier dus in het verticale vlak. Voor de achterkant is dit 18 cm op 60, vóór 14 cm op een lengte van 45 cm, dus - voor de achterkant - tanh(18/60)= ongeveer 16 gr. Dus de as maakt dan een hoek van 8 gr met de horizontaal. Als je met een tussenlager/koppeling gaat werken wordt het weer anders natuurlijk. Overigens kun je wat smokkelen door de as een klein beetje (omhoog) te kantelen, normaal wijst de flens naar beneden voor de smering, ik heb wel eens gehoord dat door het diff met wat meer olie te vullen (op bokken bij het vullen, of alternatief vulgat maken ietsje hoger) dit omzeild kan worden.

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 09:52 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Bedenk dat de vooras (dif) van een defender ook niet haaks staat tov de tussenbak.
Toch zit hier een gewone cardanas tussen, het is niet zo spannend.
De dif staat bijna 30 graden schuin om hoog, waarna de as schuin omhoog naar de tussenbak.

Werp er maar eens een blik naar, jou probleem lijkt mij "no problem" !
( als ik je omschrijving goed snap )

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 11:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Bedenk dat de vooras (dif) van een defender ook niet haaks staat tov de tussenbak.
Toch zit hier een gewone cardanas tussen, het is niet zo spannend.
De dif staat bijna 30 graden schuin om hoog, waarna de as schuin omhoog naar de tussenbak.
...


30 graden is wel heel erg veel ... zelfs bij een verhoging zonder correcties. Is er wellicht 3º bedoeld?

Maar goed, het feit dat de differentieel-ingangs- en tussenbak-uitgans-assen niet geheel parallel zijn is een "nood" oplossing omdat de cardan-as vóór aan de korte kant is en dus de hoeken aan de grote kant. De iets verdraaide kruiskoppelingen zijn dan weer een "nood" oplossing om trillingen te onderdrukken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 11:57 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Marc-my-Words schreef:
GatheRRoveR schreef:
Bedenk dat de vooras (dif) van een defender ook niet haaks staat tov de tussenbak.
Toch zit hier een gewone cardanas tussen, het is niet zo spannend.
De dif staat bijna 30 graden schuin om hoog, waarna de as schuin omhoog naar de tussenbak.
...


30 graden is wel heel erg veel ... zelfs bij een verhoging zonder correcties. Is er wellicht 3º bedoeld?

Maar goed, het feit dat de differentieel-ingangs- en tussenbak-uitgans-assen niet geheel parallel zijn is een "nood" oplossing omdat de cardan-as vóór aan de korte kant is en dus de hoeken aan de grote kant. De iets verdraaide kruiskoppelingen zijn dan weer een "nood" oplossing om trillingen te onderdrukken.



Neeeee. ;) , de voor dif van een Ninety staat schuin omhoog, de flens tov de tussenbak (lt230) staat verre van evenwijdig.
Tov van de vloer staat het dif onder een hoek van ca 30 graden, terwijl de hogergeplaatste lt230 flens bijna haaks tov de vloer staat. Hierdoor zijn de hoeken van je kruisjes verre van 30 graden.
Tevens staan ze niet in lijn, volgens mij (uit mijn hoofd) staat de dif nog meer naar buiten dan de tussenbak.

De achteras daarintegen is wel weer redelijk gelijk.
Bij series klopt het evenwijdig aan elkaar verhaal wel weer redelijk.

:idea: mijn advies : kruip er eens onder-door :idea:

:roll: Ik heb een 300tdi, lt77, lt230 en ninety assen op bladveren gebouwd :?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 12:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Welke hoek het precies is weet ik zo ook ff niet, (kan er ook niet ff onder gaan liggen nu :mrgreen: ), ik weet wel dat er verschil is tussen de 'leafers' en 'coilers' ... Ik meen bij de Defende iets van 12 gr.
N.B. @ Gatherover, bij de jouwe is zowat alles aangepast, wellicht is die hoek bij jou ook 'niet-standaard' ? :lol:

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan 2017, 12:13 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik heb even de foto's erbij gehaald.
26 graden voor de demontage was de hoek van de voordif van mij Ninety

https://myalbum.com/album/LwBKom2vmByU

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.