Hoi Paul,
zoiets kan echt heel frustrerend zijn. Maar laten we bij het begin beginnen: Hoe heb je ontdekt dat de motor lucht trekt? Na een filter wissel of liep de motor slecht?
Die opvoerpompjes zijn bijzondere apparaten. Je moet je nokkenas op de juiste plek hebben staan om het opvoerpompje met de hevel te kunnen bedienen. Wellicht de nokkenas 1/4 slag draaien. (
Filmpje hoe het ding werkt)
Wat gebeurt er als je de motor start? Mijn 200tdi is na een olie- en filterwissel (eerst starten met de solenoid aansluiting los tot er oliedruk is) best bereid te gaan lopen zonder gedoe met dat pompje. Waarschijnlijk is er tijdens het rondgaan voor opbouwen van de oliedruk genoeg diesel in het brandstoffilter gepompt en heeft de injectiepomp zichzelf ontlucht.
Je kunt ook nog de leiding van het pompje naar het filter los nemen en deze in een lege pet-fles hangen. Eerst handmatig pompen en eventueel later een hulpje laten starten met de solenoid aansluiting los genomen. Je kunt dan zien of het pompje wel OK is.
Als dat allemaal goed is, dan heet ik je welkom in de wondere wereld van retourleidingen. De meningen zijn er over verdeeld, maar het schijnt zo te zijn dat je dieseltoevoer lucht kan trekken via de retourleiding als deze ook is aangesloten op het brandstoffilter. De details weet ik er niet van, wellicht dat iemand anders hier meer over weet.
Hoop dat dit je wat op weg heeft geholpen, maar misschien is het mosterd na de maaltijd. Bij dat laatste is het wellicht handig te vermelden wat je al geprobeerd hebt.
Groetjes
Joa