Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 09:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Ik dacht vanavond even mijn waterpomp te vervangen. de oude was flink aan het roesten en ik had al weer even een nieuwe liggen. dus lekker begonnen en op zich ging alles goed, tot de laatste bout. een aantal bouten zat best vast, zo te zien een beetje roest vorming en wat zetten in het blok. ze wilden uiteindelijk er uit draaien, alleen een van de lange bouten brak natuurlijk af. precies een van de bouten die door de waterpomp in het onderblok zit.

Afbeelding

De vraag is nu, wat is wijsheid.

- kan ik die bout gewoon opboren zonder de achterplaat van de waterpomp weg te halen?

- moet ik die plaat wel weg halen, om bij het onderblok te komen? iets wat betekend dat ik mijn kruk as poelie, al mijn timing gears en mijn distriebutiepomp moet verwijderen..

- kan ik het gewoon laten en die bout er uit laten en dan met vloeibare pakking alles dicht maken. of is dat wachten op de eerste lekkages wanneer er druk op het systeem staat? aangezien die bout twee casings tegen het onderblok aan trekt.

eerlijk is eerlijk, ik zit er niet helemaal op te wachten om alles van het onderblok af te halen. zeker niet omdat de laro in de achtertuin staat en dat het moeilijk te zien is met het feit dat het vroeg donker is.

ik hoor het graag van jullie. hier onder trouwens een foto van hoe kort de bout geworden is..

Afbeelding

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 10:25 
Offline

Geregistreerd: vr 18 dec 2015, 00:49
Berichten: 18
Kan je hem niet eerst weken met wd40 oid ( stopje ervoor) en er dan dun gat in boren , zodat je met zon speciaal stukje gereedschap de restanten ter uit kan proberen te halen.
Ik bedoel zon speciaal boortje met schroefdraad de verkeerde kant op. Die draait zich steeds vaster en trekt daarmee de bout los. Door het kleine gaatje heeft hij ook meer ruimte om naar binnen te komen.
Is mij enige keren gelukt. En misschien voorzichtig wat warmte n het huis brengen.
Succes
Duco

_________________
Duco
RRC 86


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 10:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
dat zou ik nog kunnen proberen idd. moet wel even kijken of ik met die tool in het gat kom. (eerst even eentje halen :P)
plus ik weet ook dat als die tools afbreken, dat je dan helemaal een probleem hebt. dat metaal is echt heel hard.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 11:35 
Offline

Geregistreerd: do 31 dec 2015, 20:16
Berichten: 95
ik zie de foto's niet maar als je erbij kan zou ik hem uitboren


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 13:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
ik had net nog even gekeken, maar de uitdaging is ook wel dat de bout op een diepte van iets van 5 of 6 cm zit. dus de vraag is ook wel of ik er aan kan met wat dunnere boortjes. en ook recht..

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 13:41 
Probleem is het goed uitborenuit de hand valt niet mee.
Je boor zoekt altijd het aluminium, je bout is veel te taai.

Ook de "linkse tappen" doen niet veel is mijn ervaring.
Ik heb nog geen juiste manier gevonden dit soort dingen op te lossen.
Voordeel is wel als je het demonteert je het goed en recht onder een kolomboor kan inspannen waardoor je meer kans maakt op een recht gat.
Boor desnoods tot 6 mm en plaats en M6 boutje, dat is beter dan niets.

Just my 6 ct.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 13:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
dat is idd een goed punt en een goede tip. alleen de bout die afgebroken is, is net een van de lange bouten die in het onderblok gaat. plus hij gaat helaas niet door en door, want ik heb ook nog even zitten denken aan die oplossing. tis echt een van de meest rotte bouten om af te breken zegmaar.

het centreren is idd ook een beetje mijn zorg. wat ik zat te denken was (omdat er nog best een lang gat voor zit) is een boor te pakken die daar precies in past en daarmee dan een centreerpunt te maken in de kop, waar ik dan met een kleinere boor weer mee verder kan gaan.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 13:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
piet_g schreef:
ik had net nog even gekeken, maar de uitdaging is ook wel dat de bout op een diepte van iets van 5 of 6 cm zit. dus de vraag is ook wel of ik er aan kan met wat dunnere boortjes. en ook recht..


Misschien met een buisje rond het boortje? Dat centreert het boortje en beschermt de omgeving bij onbedoeld uitschieten.

Ik snap overigens je zorgen mbt afbreken van boortjes en/of tooltjes. Ik heb bij een fiets een afgebroken boutje geprobeerd terug te draaien door een torx-bitje in een in het restant geboord gat te tikken .... torx-bitje brak schuin af, dus het bout-eindje zit er nog steeds.

Is overigens wel een handige/effectieve manier als het wel lukt: Een inbus of torx-bitje, of een inbus of torx-pen in een een gat in bout-restje tikken.
Je hebt dan ook nog eens de winst van het los-tikken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 16:32 
Offline

Geregistreerd: vr 18 dec 2015, 00:49
Berichten: 18
Toch nog even. De linkse tap zo gebruiken is inderdaad vragen vragen om problemen. Eerst goed weken met wd40 oid (cola) en ook paar keer verhitten.
Buisje om dunne boor heen is goed idee.
Zit er nog draad in eerste deel? maw. kan je misschien dat voorste deel toch al weg halen of eraf draaien?

gr

_________________
Duco
RRC 86


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 22:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
ja idd, dat verhitten ga ik goed doen. ga alles wel los halen. ook omdat het stuk wat ik moet verhitten dicht zit met papieren pakkingen en zodat ik beter kan zien wat ik doe. sinds vanmorgen staat het al te weken in WD40 en ben dat elke keer bij aan het vullen geweest, dus hoop dat dat al lekker ingeweekt is voor als ik morgen dan alles weg kan halen.

punt is dat ik voorzichtig wil kijken of de linkse tap hem mee wil pakken. zo niet, dan in ieder geval er geen kracht op zetten. voordeel is dat je het met de hand doet en dat je dus kunt voelen hoeveel kracht er op staat.

draad zit er niet in., ik vermoed dat de bout afgebroken is op de plek waar de draad stopt. omdat daar de bout natuurlijk niet meer ondersteund word door de draad.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep 2016, 07:54 
piet_g schreef:
ja idd, dat verhitten ga ik goed doen. ga alles wel los halen. ook omdat het stuk wat ik moet verhitten dicht zit met papieren pakkingen en zodat ik beter kan zien wat ik doe. sinds vanmorgen staat het al te weken in WD40 en ben dat elke keer bij aan het vullen geweest, dus hoop dat dat al lekker ingeweekt is voor als ik morgen dan alles weg kan halen.

punt is dat ik voorzichtig wil kijken of de linkse tap hem mee wil pakken. zo niet, dan in ieder geval er geen kracht op zetten. voordeel is dat je het met de hand doet en dat je dus kunt voelen hoeveel kracht er op staat.

draad zit er niet in., ik vermoed dat de bout afgebroken is op de plek waar de draad stopt. omdat daar de bout natuurlijk niet meer ondersteund word door de draad.


Hoi Piet,

WD40 is geen kruipolie (volgens mij), en zal niet veel doen.
Ik zou de combinatie warmteWD40 is geen kruipolie (volgens mij), en zal niet veel doen als je het er zo opgezet (opgespoten) hebt. Kruipolie trouwens ook niet (veel) in zo’n geval. :cry:

Ik zou de combinatie warmte, tikken en kruipolie gebruiken. En dan is de truc, geduld.
Maar dat stukje draad zit in geoxideerd aluminium, vaak wordt dit veroorzaakt door een (al) lekkende pakking en dan is het een crime de bout zonder breken er uit te krijgen. :o

Het is een K-klus, en het lijkt wel of er altijd één zo’n bout tussen moet zitten als je met een waterpomp bezig ben. Zat je vast niet op te wachten. :|


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep 2016, 10:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR (off- of online),

WD40 is geen kruipolie .... maar uit een test kwam dat WD40 minstens zo goed werkte als producten die als kruipolie verkocht werden.
Of te wel: ze werken allemaal niet al te goed. WD40 is dan dus wel zo handig want het is voor van alles goed genoeg.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep 2016, 12:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
de discussie WD40 en kruipolie heb ik al vaak gezien idd. een geladen onderwerp. maar goed, het punt is dat ik WD40 in huis heb en het andere niet. maar goed die discussie wil ik eigenlijk niet starten.

die lekage heb ik wel een punt. het waren de drie lange bouten die idd het probleem waren. dus er is een kans dat hij daar aan het zweten is geweest op mijn bouten en omdat het niet beschermt was met iets (zoals kopervet) heeft dat natuurlijk vrij spel. denk dat als ik alles op heb, dat ik ook gelijk even een staatborstel op mijn dremel zet en eens door de gaten ga.. even alles schoonvegen voor ik weer terug ga monteren. en dan daarna even uitblazen om de rommel er uit te krijgen. plus alle bouten vervangen om de verzwakte versies er tussen uit te hebben.

maar eerlijk is eerlijk, het is wel een van die bouten waarvan je je gelijk af vraagt waarom nu net die af moet breken.. en dat je dan weer een K klus hebt om alles er af te halen enzo. tis ook een van die dingen waarbij je gelijk als het gebeurd al gelijk dat punt ziet van.. &$@#*&.. pff.. shit. :P

maar goed, het zal idd eerst alles demonteren worden en dan eens goed kijken waar ik nu met moet werken en dan op het gemak aan de slag gaan. geen haast, want heb geen zin in meer rommel. met het tikken trouwens, bedoel je dan dat je zachtjes op de kop van de bout tikt bij het verhitten. dus voorzichtig de bout even een tik naar binnen geven?

maar goed, eerst gaan we eens een tentje om de laro bouwen zodat alles droog en schoon blijft, gezien dat ze toch wat regen houden en ik helaas geen garage heb :P

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep 2016, 12:49 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Citaat:
bedoel je dan dat je zachtjes op de kop van de bout tikt bij het verhitten. dus voorzichtig de bout even een tik naar binnen geven?


Ik tik gewoon met een hamertje, als ik er niet goed bij kan desnoods meer een koubeitel schuit op de kop.
Je hoeft niet hard te tikken, gaat er gewoon om dat het een beetje trilt en de olie er tussen kan kruipen……………………………………………

Laatste bout was van een pas, kop 10mm kop op een 8mm bout…… was door de vorige eigenaar al bijna rond waardoor ook een nieuwe 6 kant dop er afliep.
Gewoon volhouden, verwarmen meer dan hand warm zodat het rekt en weer krimpt.
Dan komt vaak ook de alu-oxide langzaam los.

Nou-ja je hebt een Land Rover en sleutelen zal je bobby zijn denk :?:

Suc6

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 22:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Dit weekend heb ik eindelijk eindelijk eindelijk mijn rotte boutje er uit gekregen. dat ging niet zonder slag of stoot. werkelijk alles wat in de weg zat om bij het boutje te komen, besloot op de een of de andere manier moeilijk te doen.

ik moest een dop hebben voor mijn krukaspoeliebout.. die had ik besteld bij een bedrijf in de buurt, werd hij eerst door de leverancier bij het verkeerde bedrijf geleverd, toen zou hij de dag er na komen, maar weer niks, uiteindelijk heeft het bedrijf waar ik hem besteld heb, hem maar bij een ander bedrijf gehaald dat hem op voorraad had liggen, maar de gene die ze origineel besteld hadden was er nog niet. dat kostte een week.

toen de poelietrekker.. die zijn best pittig in prijs als je een zwaarder en groter model wilt / moet hebben. gelukkig kon ik die bij een garage bedrijf lenen. toen was ik in het distriebutie huis. daar besloot het tandwiel op de krukas vast te blijven zitten. dus die er eerst met een kleine trekker af geprobeerd te halen, maar dat kostte me mijn trekker omdat die de druk niet aan kon. dus grote trekker er op, maar die schoot een keer verkeerd en beschadigde daarbij de tanden. nieuwe besteld en deze er maar verder af te haald.

toen kon ik dan het distriebutiehuis verwijderen.. en ik zag dat de bout wat uit stak. dus eerst netjes alles voor bereiden. een aantal flinke tikken op de bout gegeven. en daarna zeker 6 keer warm gestookt, ingespoten, af laten koelen en alles weer opnieuw. daarna een gat er in geboord, en alles weer warm gestookt. en mijn linkse tap er voorzichtig in.. maar de bout gaf geen krimp. dus weer een aantal keer warm stoken, inspuiten enz.. en toen nog een keer proberen. weer niks. zo een paar keer geprobeerd. ook tussendoor toen de bout warm was nog een paar keer een flinke tik op de kop, maar dat hielp ook niet.

daarna een moertje er opgedraaid en vast gelast. maar die draaide ik er gelijk weer af, dat was makkelijker dan de bout zelf. tot twee keer toe.

uiteindelijk heb ik de bout steeds een maat groter uitgeboord. ik had al een gat van 4mm. dus daarna 4,5 naar 5 naar 5,5 enz. en elke elke keer weer even proberen. warm stoken en dan die linkse tap er in. maar niet komen. dus uiteindelijk heb ik hem naar 6 en 6,5 geboord en toen heb ik er voorzichtig een nieuwe scherpe draadtap M8 ingedraaid en zo heb ik stukje bij beetje de laatste resten van de bout er uitgedraaid. tot ik de tap er zonder kracht in en uit kon draaien. overigens wel de tap dik in de snijolie gezet elke keer als ik hem er terug in draaide en goed schoongemaakt. daarna kon de bout er weer zonder problemen in draaien.

wat een werk zeg voor een boutje, maar moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat hij er nu eindelijk uit is. ondertussen heb ik ook even de koppakking vervangen (moest toch wacht op een dop). die zag er nog goed uit, wilde die nu even controleren nu ik dicht bij was. de verstuivers zijn verwisseld voor nieuwe die ik nog had liggen en als het mee zit dan even de voorste keering van de distributiepomp vervangen want die lekt als hij niet onder spanning staat. en straks de kleppen nog even stellen. distributiehuis goed schoon gemaakt (staalborstel op lage toeren in een kolomboor goed wonderen), nog een nieuwe distriebutieriem en spanner.. tijd genoeg om het dan maar goed aan te pakken.

dus de motor heeft wel gelijk een goede beurt gekregen.. en dan te bedenken dat ik alleen maar even de waterpomp ging vervangen :P.

Nog bedankt voor alle tips en adviezen.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 22:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 22:52
Berichten: 19
Pfff, wat een klus en wat een tegenspoed. Maar ook wat een doorzettingsvermogen! Fijn dat het eindelijk gelukt is.

Groetjes,
Joa.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.