Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 20:13 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 08:23
Berichten: 32
ik zag dat er bij de gamma een drupoellader in de aanbieding
[url]. https://www.gamma.nl/assortiment/cosmic ... b021463997[/url]

Is het wat voor een oneten

Ik wil het inbouwen zodat ik in extreme kou geen lege accu heb.
Dus een stekker aan mijn auto. Maar zal deze druppellader het kunnen voorkomen?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 21:26 
Offline

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 10:43
Berichten: 5
Zelf heb ik een C-Tec MXS 5.0 in de accubak van mijn One Ten V8 ingebouwd en deze doet het prima. In de winter staat hij gewoon op het onderhouds programma en houdt beide accu's van het dubbel accu systeem top fit.
Heb geen ervaring met de accu lader van de Gamma.

Groeten,

Marc

_________________
Met vriendelijke groet,

Marc Frencken
Landrover One Ten 3.5 V8 1985


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 21:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Met die specifieke lader geen ervaring, maar ik heb een soortgelijke gehad (van de Lidl). Ik vermoed dat het een pure druppellader is, dus laadstroom van enkele 100 mA max. Ik zie ook geen knopjes voor instelbare laadprogramma's zitten of zo, dus gewoon aansluiten en klaar.
Dat zal prima werken als je auto langere tijd stilstaat, en in principe alleen de zelfontlading van de accu's gecompenseerd hoeft te worden. Zodra je bijvoorbeeld 's winters wel veel korte ritjes maakt met veel verbruikers (zoals lampen, achteruitverwarming, blower, ruitenwissers etc.) dan zal dat ladertje vermoed ik niet voldoende zijn en kun je beter investeren in een goede lader met meer capaciteit en mogelijkheden, zoals een Ctek. Maar om een langdurige stilstaande wagen fris te houden lijkt me het wel geschikt, zeker gezien de prijs kun je je geen buil aan vallen.

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 23:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Ik ken de Gamma-druppellader ook niet.

Ik heb een matig eenvoudige uit Zweden (uit die bekende winkel aldaar, die winkel met een pseudo-Friese naam).

Geen knopjes en instelbaarheid maar wel een ingebouwd laadprogramma en uiteindelijk een druppellader-werking.

Ondanks (of misschien wel dankzij) de slechts 2 Amp vermogen kan ie een geheel platte accu weer op poten zetten ('t ging wel om een platte accu zonder winter-schade, en eentje met slechts ± 60Ah). Het duurt dan even, maar na drie dagen was de accu weer netjes in de lucht. Daarna voor de zekerheid om de zoveel tijd een onderhouds-druppellaad-periode.

En min of meer vergelijkbaar afgelopen winter leek mijn 100Ah accu een tikje moe (en ook al eens per ongeluk het interieur-licht langer laten branden (dat valt niet op als ie een paar dagen nabij een straatlantaarn staat). Toen wat langer weer met die 2 Amp terug opgeladen en diezelfde accu doet het nog steeds, met wat geluk komt ie ook deze winter weer door -- de accu is inmiddels ruim 6 jaar oud en daarmee op of voorbij de gemiddelde accu-levensduur. De Defender staat soms 1-2 weken (of langer) braaf te wachten op z'n baasje dus de accu heeft alle kans om een beetje moe te worden.
(Eerder had ik al eens een 100Ah Defender accu weer goed levend gekregen - dus ook ruim 2 dagen - nadat de eigenaar vanwege zijn standkachel vergeten was de aanjager uit te zetten en zijn Td5 daarna niet wilde starten. Was een beetje dom, want niet eens winterweer.)

O ja, ik zet mijn Zweedse 2 Amp lader met opzet zo nu en dan aan en niet continue omdat na een periode van heel licht ontladen (alarm, klokje, radio, V-meter ...) de accu door het eenvoudige laadprogramma eerst weer helemaal wordt doorgeladen voordat ie terugvalt op druppellading op een net iets lager niveau.

Of te wel: Een iets betere eenvoudige "druppellader" kan veel goeds brengen, en zelfs met slechts 2 Amp een grote accu weer terug tot leven brengen.


Overigens, wil je het echt heel goed doen dan is vlgs mij ook de Ctek niet voldoende. Er is nog meer nodig om een accu op te fleuren. Eenmaal vol moet je de accu een beperkte tijd met een beperkte stroom maar wel ruim boven de gasspanning laden ... dat zou het platen-oppervlak opfrissen, en daarmee zou je een groot deel van de zoekgeraakte capaciteit terugwinnen. Vlgs mij doen de meeste (druppel)laders niet aan dit soort "shock-therapie".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2016, 23:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Marc-my-Words schreef:
Overigens, wil je het echt heel goed doen dan is vlgs mij ook de Ctek niet voldoende. Er is nog meer nodig om een accu op te fleuren. Eenmaal vol moet je de accu een beperkte tijd met een beperkte stroom maar wel ruim boven de gasspanning laden ... dat zou het platen-oppervlak opfrissen, en daarmee zou je een groot deel van de zoekgeraakte capaciteit terugwinnen. Vlgs mij doen de meeste (druppel)laders niet aan dit soort "shock-therapie".


Ctek heeft tegenwoordig een heel scala verschillende laders, van simpel tot vrij geavanceerd. Er zijn verschillende modellen die een RECOND programma (reconditioning) hebben, daarbij wordt de accu opgefrist bij 15,8 V.

(Geen aandelen overigens, maar wel een tevreden Ctek klant ;) )

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2016, 08:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
de mijne van 1 amp bij de action weg voor 11 euro werkt ook goed.
ik rijd al 3 jaar met verrotte accu,s en elke winter weer denk ik nu moeten er nieuwe accu,s in.
maar even op de lader (action)en ik kom de winter weer door. scheelt weer 120 euries.
(maar ben bang dat het deze winter wel nieuwe accu,s wordt)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2016, 10:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
veetee schreef:
Marc-my-Words schreef:
Overigens, wil je het echt heel goed doen dan is vlgs mij ook de Ctek niet voldoende. Er is nog meer nodig om een accu op te fleuren. Eenmaal vol moet je de accu een beperkte tijd met een beperkte stroom maar wel ruim boven de gasspanning laden ... dat zou het platen-oppervlak opfrissen, en daarmee zou je een groot deel van de zoekgeraakte capaciteit terugwinnen. Vlgs mij doen de meeste (druppel)laders niet aan dit soort "shock-therapie".


Ctek heeft tegenwoordig een heel scala verschillende laders, van simpel tot vrij geavanceerd. Er zijn verschillende modellen die een RECOND programma (reconditioning) hebben, daarbij wordt de accu opgefrist bij 15,8 V.

(Geen aandelen overigens, maar wel een tevreden Ctek klant ;) )


Goed, je hebt gewonnen :D   Ctek heeft meer keuze als ik me realiseerde.
Ik heb op een andere manier gewonnen: mij Zweedse ding is degelijk gebleken en kostte weinig.
Wij beiden zijn tevreden.

De oplossing van mijn broertje was overigens:   Koop hetzij een "dure" Ctek danwel een Lab-test-voeding (goedkoop uit China).
Met zo'n Lab-test-voeding kan je binnen de grenzen van het apparaat iedere combinatie van stroom en spanning door de accu duwen.
Als je een overzichtje hebt met wat "heilzaam" is kan je zo ook andere accu's en bijv. oplaadbare batterijen weer reconditioneren.
En verder natuurlijk kan je met zo'n Lab-test-voeding de "gebruikelijke" testopstellingen maken.  
Ik ben uiteindelijk blijven hangen aan mijn druppellader en vooralsnog was die goed genoeg.

Volgens een Amerikaans onderzoek gingen normale lood-start-accu's gemiddeld ± 5 jaar mee. Een accu die op een "koelere" plek staat (zoals bijv bij de Defender onder de stoel) haalde gemiddeld een jaartje extra. Met wat extra aandacht en zo nu en dan een druppellader verleng je de levensduur, het is vooral de combinatie van slecht geladen + koude die moordend is. Meestal komt de extra aandacht pas als de accu een beetje moe wordt, en meestal is dat dus een beetje laat .... maar goed, iedere winter die de accu met wat extra aandacht doorkomt is winst.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 12:22 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 08:23
Berichten: 32
dank je wel voor alle reacties
ik ga toch voor een iets duurdere dan die van de gamma

Het wordt http://www.ctek.com/nl/nl/chargers/MXS%205.0
ik ga hem inbouwen met Afbeelding aansluiting


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 19:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
action3 schreef:
....
ik ga hem inbouwen met Afbeelding aansluiting


En dan parkeren op een [P]-plek voor hybrids :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 19:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
action3 schreef:
dank je wel voor alle reacties
ik ga toch voor een iets duurdere dan die van de gamma

Het wordt http://www.ctek.com/nl/nl/chargers/MXS%205.0
ik ga hem inbouwen met Afbeelding aansluiting


Geen slechte keus, die Ctek! Maarruhh...
Nu je dat plaatje hier toch levensgroot neerzet - IP44 ... Spatwaterdicht (officieel dan, in de praktijk vaak een rating lager dan aangeduid), ik zou hier persoonlijk een wat beter connector voor gebruiken, bijvoorbeeld deze, IP67. Zit er bij mij al 6x365 dagen in weer en wind op:
Afbeelding

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2016, 12:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
D'r zijn ook lieden die een aansluiting maken achter de nummerplaat (die dan dus wel opklapbaar gemaakt moet worden).
Of anders zoiets als wat je in Zweden veel ziet, een stekker-aansluiting in de grill (die kennelijk op deze geëxponeerde plek toch werkzaam blijft, bijv. iets uit het aanbod van Defa, of een gelijksoortige kloon).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2016, 16:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Er zijn allerlei handige plaatsen te bedenken, deze vond ik ook wel inventief:

http://www.toine-hendriks.nl/hobbies/23 ... _____m.htm

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2016, 19:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
veetee schreef:
Er zijn allerlei handige plaatsen te bedenken, deze vond ik ook wel inventief:

http://www.toine-hendriks.nl/hobbies/23 ... _____m.htm


Ja, Toine verdient bonuspunten voor zijn inventiviteit (hoewel niet zijn inventie: die dubbele stekker geeft een bonus verdubbeling).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2016, 20:36 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 08:23
Berichten: 32
mijn accu zit links achter dus de stekker gaat bij mij ook linksachter
wel super mooie oplossing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2016, 22:48 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik ben zelf voorstander van de rubber stekker zoals de Zweden doen.

Deze hangt trouwens bij mij alleen 's winters uit de 5e deur, omdat dan ik een electrische kachel op een tijdklok tegen het ijskrabben in de auto heb staan.

Om dat ik 's morgens niet op zijn best ben, is het menige keer gebeurd dat ik weg gereden ben zonder de steker er uit te halen. :shock:

Niks van gemerkt ;) en het snoer is echt niet zo lang. :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: di 20 sep 2016, 09:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
GatheRRoveR, vlgs mij ben jij toe aan een luxe "Motorvärme" met "Zweedse" 220V buiten-aansluiting.
Met een paar extra Defa delen heb je dan tegelijk een 220V stekkerdoos voor de "Kupevärme" (=elektrisch kacheltje binnen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: di 20 sep 2016, 11:02 
Marc-my-Words schreef:
GatheRRoveR, vlgs mij ben jij toe aan een luxe "Motorvärme" met "Zweedse" 220V buiten-aansluiting.
Met een paar extra Defa delen heb je dan tegelijk een 220V stekkerdoos voor de "Kupevärme" (=elektrisch kacheltje binnen).


Tja maar wie maakt de ramen dan ijsvrij?

Als ik instap ben ik nog bedwarm (matras zit nog op de rug stand) en is waar ik zit in de auto warm.
Maar het is een mooi setje wat je hebt :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gamma druppel lader
BerichtGeplaatst: di 20 sep 2016, 15:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
offline GatheRRoveR schreef:
Marc-my-Words schreef:
GatheRRoveR, vlgs mij ben jij toe aan een luxe "Motorvärme" met "Zweedse" 220V buiten-aansluiting.
Met een paar extra Defa delen heb je dan tegelijk een 220V stekkerdoos voor de "Kupevärme" (=elektrisch kacheltje binnen).


Tja maar wie maakt de ramen dan ijsvrij?

Als ik instap ben ik nog bedwarm (matras zit nog op de rug stand) en is waar ik zit in de auto warm.
Maar het is een mooi setje wat je hebt :mrgreen:


Dank voor het compliment ;)

Ik heb een elektrisch verwarmde voorruit 8-) ... en die is ook heel nuttig tegen het beslaan van je ruiten.
Met zo'n elektrische voorruit zie je ineens hoe vaak de voorruit een tikje nevelig is.

En een handige bijwerking is dat je het ijsvrij maken met twee vingers in de neus doet.

O ja, met die elektrische voorruit "kreeg" ik ook elektrische stoelen dus een koude rug heb ik niet.
(Die koude rug had ik sowieso niet gauw, ik ben gewend aan spaarzaam stoken, en na even wennen heb je het daarna bijna nooit meer koud)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.