Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 17:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 aug 2016, 10:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 18:39
Berichten: 29
Ik had al eerder gepost dat mijn knipperlichten soms wel en soms niet doen. Heb toen op jullie aanraden, de contacten van de relais gereinigd.

Helaas hielp het niet maar ik heb meer hints. Als de motor koud is doen de knipperlichten het. Bij een warme motor ook, maar alleen als ik iets toeren maak. Sta ik voor een stoplicht stationair dan weigeren ze, geef ik iets gas, ze doen het weer. Het gaat om zowel links als rechts als om de panieklichten, dat het dus iets met het relais heeft te maken lijkt me wel duidelijk. Allicht krijgt deze te weinig stroom?

Het gaat om een LW met benzinemotor ui 1984. Omgebouwd naar 12 volt, Dynamo recentelijk gereviseerd en accu vernieuwd.

Alle hints en opmerkingen zijn welkom, alvast bedankt

_________________
Groet, Marcel "Mudbuster"
_________________________
"Willem" S2 88 D RH | "Nelson" LW B LH | "Peperbus" 130 CC Puma D LH


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 aug 2016, 10:44 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Het lijkt wel of je te weinig spanning krijgt.

Dit zou ik eerder in slechte contacten / aarding (van de motor bijvoorbeeld) zoeken.
Zodra je toeren iets hoger zijn komt volgens mij je laadspanning "in aktie" en krijgt je knipper relais schijnbaar meer spanning.

Hoe zit het met de aarding van je accu?

Ohja- om te testen zou je een extra (knipper) lampje aan één kant erbij kunnen hangen.
Een (oud model) knipper relais moet wel een belasting hebben van ? 2x15 watt (als ik dit correct heb) .
Als één van je lampen een slechte aarding heeft zal deze dit soort rare dingen gaan doen.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug 2016, 11:08 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zou zeggen dat er ergens een overgangsweerstand zit, kan letterlijk overal in de bedrading van het knipper systeem zitten.
Massa is eerste verdachte, met name bij de lampjes zelf en dan de contacten in de houders afkrabben ook het lood van de lampjes.
Andere mogelijkheid is een draadbreuk of een leke kabel waar water in gekomen is
Meet de spanning voor het relay of die niet lager is dan de accu spanning
Om massa te testen kan je het relay er tussen uit laten en de draadjes doorverbinden, dan branden de lampen continue. Dan de spanning op de min van de lamp meten met de min van de meter aan de accu zelf, er mag dan geen spanning staan, zowel heb je daar je probleem
Je zekeringhouder kan ook een probleem zijn, ook daar met de meter over de zekering meten, elke waarde over 0,1 is te veel
Een paar overgangsweerstanden met 0,5 volt en het knippert niet meer :oops:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug 2016, 00:11 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Het gaat om een LW met benzinemotor ui 1984. Omgebouwd naar 12 volt, Dynamo recentelijk gereviseerd en accu vernieuwd.

Is de knipperschakeling nog hetzelfde als origineel? Is het oorspronkelijke 24 volt hella relais vervangen door een identiek exemplaar geschikt voor 12 volt. Een volt verlies is voor dat relais niet zo heel erg. Mijn 24V uitvoering van dat hella relais doe het ook op 12 volt. Alleen erg langzaam. Ik denk dat je een paar opties hebt.
1 Het relais is defect.
2 Er zit een groot probleem in de bedrading van het relais naar de clingnoteur schakelaar en dan door naar de knipperlampen.
3 De massa van je lampjes deugt niet.
4 Zekering nummer 12 zit los en maakt af en toe wel geen contact. Even veertjes bijbuigen.
5 De massa of min aansluiting van het hella relais is slecht af en toe wel niet goed. Een van de 7 draden aan het relais is een massa of min draad. Zonder deze aansluiting gebeurt er niets. Volgens mij is dat aansluiting nummer 31 op het relais.

Van Dam in Rhenen heeft nieuwe knipper relais.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug 2016, 21:49 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 08:23
Berichten: 32
ik heb 1 ding geleerd van mijn "helaas" verkochte lightweight is massa.
Ik had alles apart op geaard. Het is wel even wat draden trekken maar
uiteindelijk werkte bij mij dat uitstekend


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug 2016, 17:08 
Offline

Geregistreerd: do 31 dec 2015, 20:16
Berichten: 95
op de schakelaars en relais staan code's. Als je de volgende 3 draden in je auto opzoekt:

-de plus vanaf zekering 12.
-de draad die naar je knipperlichten linksvoor en linksachter gaat.
-de draad die naar je knipperlichten linksvoor en linksachter gaat.

dan kan je de rest volgens bijgaand schemaatje aansluiten. Ben je ook gelijk van die blokkeringsrelais af.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug 2016, 17:32 
Offline

Geregistreerd: do 31 dec 2015, 20:16
Berichten: 95
oeps, vergeet een lijntje te trekken vanaf de alarmknop nr '49' naar het knipperrelais nr '49'


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.