Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 01:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke accus?
BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2016, 09:12 
Offline

Geregistreerd: do 31 dec 2015, 20:16
Berichten: 95
Welk amperage accus moeten er in mijn ex leger, 24 volt 2.25 diesel?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2016, 09:57 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Origineel is 45 Ah. Toen ik mijn LW kocht zat er 55 Ah in, heb deze inmiddels vervangen voor 60 Ah. 45 is genoeg, meer kan geen kwaad. Gaa niet voor minder.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2016, 12:37 
Offline

Geregistreerd: do 31 dec 2015, 20:16
Berichten: 95
oooow dat valt weer reuze mee. ik zat al aan 100 Ah te denken..
thanks!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2016, 10:02 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Kan sowieso met minder vermogen toe, omdat je 24v hebt gebruik je maar het halve vermogen voor alles, dus minder warme ontwikkeling, minder snel lege accu's en ga zo maar door.

G-J


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 16:32 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Met minder vermogen? Je haalt klepels en klokken door elkaar oftewel de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt :shock:
De 24 volt diesel is het zelfde als de 12 volt, heeft en gelijk vermogen startmotor nodig 4 pk
Waar jij de fout in gaat is dat de stroom (ampère) en niet het vermogen gehalveerd word als de spanning verdubbeld word
Geen minder warmte ontwikkeling want de bedrading is dunner
Accu's gaan net zo snel leeg omdat zoals je had moeten lezen er staan origineel 2×45 amp in tegenover 90 amp bij 12volt enz enz


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 23:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Even muggeziften, dan moet jet het ook zelf correct zeggen: dus 2x45 ampereUUR (Ah), en dat heet dan niet vermogen maar (accu)capaciteit.

De formules:

P (W, vermogen) = I (A, ampere) x U (V, spanning)
Dus bij gelijkblijvend vermogen en dubbele spanning kan je toe met de halve stroomsterkte. Dat is heel gunstig, omdat Q = I^2 x R : de warmteontwikkeling is weerstand maal stroomsterkte in het kwadraat. Halveer je de stroomsterkte dan wordt de warmteontwikkeling dus eenvierde (een half maal een half).

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2016, 09:34 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ik heb bij de accus niets benoemd aleen aangegeven het amperage aangegeven
En dat van warmte ontwikkeling gaat alleen op bij gelijke dikte kabel maar zoals je had kunnen lezen gebruiken fabrikanten bij 24 volt dunnere kabels, om geld en gewicht te besparen dus gaat je verhaal daar niet op omdat dunnere kabels een hogere weerstand hebben, het zelfde geld voor de wikkeldraad in de startmotor dus ook daar geen winst

Dat er 24 volt landrovers zijn heeft met het leger te maken, voor de gewone consument heeft het alleen maar nadelen, word dan ook niet op de markt gebracht.
Landcruiser had het wel maar is ook terug naar 12 volt ra ra waarom


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2016, 17:26 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Ik zie geen nadelen van een 24 Volt installatie in de LW. Elke zich zelf respecterende automaterialenzaak kan 24 Volt lampjes leveren. OK, het moet besteld worden.

Overigens gaat de automobiel industrie over op 24 Volt boordspanning. Ik weet niet wanneer, kan nog jaren duren maar het gaat gebeuren.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2016, 20:02 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
hopelijk gaat dat niet gebeuren en haalt de elektrische auto ons in, er word al heel lang over gepraat maar tot nu toe, gebeurt er niets!
nadeel van 24 volt, alles is duurder en er zijn autoradio's voor maar die zijn zeldzaam
een 12 V radio aansluiten moet dan weer met een omvormer, op één accu aansluiten is niet slim tenzij je regelmatig van accu wisselt en een aanhanger lenen?

oja ooit onderweg geprobeerd een normale 45/50 watt 24 V bol lampje te krijgen? of starthulp?
maar misschien zie jij dat niet als nadeel, ik ben blij dat mijn landcruiser 12 volt is

voordeel heeft het trouwens ook, met een lier of grote omvormer, je hebt meer kracht te beschikking

had 20 jaar alles op mijn woonboot op 24 volt maar de laatste 10 jaar hield dat op bij de sinus omvormer en stond alles op 220 volt, veel makkelijker


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2016, 20:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
....
nadeel van 24 volt, alles is duurder en er zijn autoradio's voor maar die zijn zeldzaam
een 12 V radio aansluiten moet dan weer met een omvormer, op één accu aansluiten is niet slim tenzij je regelmatig van accu wisselt en een aanhanger lenen?

oja ooit onderweg geprobeerd een normale 45/50 watt 24 V bol lampje te krijgen? of starthulp?
maar misschien zie jij dat niet als nadeel, ik ben blij dat mijn landcruiser 12 volt is

voordeel heeft het trouwens ook, met een lier of grote omvormer, je hebt meer kracht te beschikking


Om even aan te haken op deze discussie - geheel neutraal, ik heb een 12 V LandRover (met 100 Ah) en geen aanhangers.

Dat 24V spullen duurder zijn is een (bescheiden) bezwaar.

Echter het verhaal over de verliezen, daar gaat toch iets mis: Omdat de stroom halveert bij hetzelfde vermogen zakt óók de klemspanning op de accu minder in (want de interne weerstand kan je niet makkelijk veranderen). De bekabeling tussen accu's-dynamo/startmotor is (in theorie) gewoon goed voor 12 V en dus beter voor 24 V. En dus heb je gewoon meer klemspanning op je startmotor, en dus sneller/korter starten en alleen dit al is weer een enorme plus voor de accu(s). Als meneer LandRover voor de 24 V auto's speciaal extra dunne kabelbomen heeft gebruikt (wat ik niet weet en zelfs lichtelijk betwijfel) dan gaat een deel van de winst weer verloren, dan moet je daar dus ook een "Zweedse Lichtversterker" gebruiken.

Blijft staan dat in een 12V automotive wereld een 24 V auto gewoon een beetje ongemakkelijk is (omdat in leger-kringen 24 V in vrachtwaggels etc gewoon is was daar 24 V in de LandRover wel weer een handige keus).

Maar dan als een tenslotte:
Dat je "meer kracht ter beschikking hebt" met 12 V « of lees ik hier iets dat niet bedoeld is » snap ik echt niet.

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2016, 22:19 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
je hebt gelijk je zou het zo kunnen lezen, bedoeld is uiteraard dat tegenover het nadeel van 24 volt het voordeel is van meer kracht, dus met 24 volt kan je gewoon zwaarder gebruikers maken
ik beken dat ik geen idee heb of landrover dunner bedrading gebruikt heeft maar alle ander merken die 24 volt gebruiken doen dat wel, puur kosten besparing want koper is duur en in de auto industrie gaat het om centen (ook koper) :)
en je verhaal over klemspanning klopt helaas niet, als bij 12 volt de accu tot 10 volt zakt bij een 90 amp accu dan weet ik zeker dat een 2x12 volt serie accu tot 20 volt zakt bij 2x 45 amp accu gewoon omdat de start capaciteit de helft is
als je 2x90 amp er in zet heb je gelijk maar zet dan een 180 amp in een 12 volt systeem en je hebt weer ongelijk, snap je het nog?

een ander ding wat mij verbaast is dat iedereen het heeft over die zweedse licht versterker, er word helemaal geen licht versterkt, toch? het is een simpel relais dat de verliezen beperkt door dichterbij de lampen te schakelen met een wat dikker plus draadje en daardoor branden je lampjes wat feller
maar goed we noemen een verstelbare schroefsleutel ook een bacho


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: zo 24 jul 2016, 13:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
je hebt gelijk je zou het zo kunnen lezen, bedoeld is uiteraard dat tegenover het nadeel van 24 volt het voordeel is van meer kracht, dus met 24 volt kan je gewoon zwaarder gebruikers maken
ik beken dat ik geen idee heb of landrover dunner bedrading gebruikt heeft maar alle ander merken die 24 volt gebruiken doen dat wel, puur kosten besparing want koper is duur en in de auto industrie gaat het om centen (ook koper) :)
en je verhaal over klemspanning klopt helaas niet, als bij 12 volt de accu tot 10 volt zakt bij een 90 amp accu dan weet ik zeker dat een 2x12 volt serie accu tot 20 volt zakt bij 2x 45 amp accu gewoon omdat de start capaciteit de helft is
als je 2x90 amp er in zet heb je gelijk maar zet dan een 180 amp in een 12 volt systeem en je hebt weer ongelijk, snap je het nog?


Ik snap het nog, alleen staat er in een 12V tegenhanger meestal geen 90Ah dus dan zakt tijdens het starten de spanning weldegelijk minder in. En ... dit illustreert tegelijk het nut van een zekere overmaat bij de accu-keuze: zo groot mogelijk als passend (qua ruimte en/of qua budget) is geen onverstandige keuze want minder inzakken van de klemspanning (en daarbij ook nog eens langere "levensduur" wanneer de capaciteit terugloopt).

Jamaar schreef:
een ander ding wat mij verbaast is dat iedereen het heeft over die zweedse licht versterker, er word helemaal geen licht versterkt, toch? het is een simpel relais dat de verliezen beperkt door dichterbij de lampen te schakelen met een wat dikker plus draadje en daardoor branden je lampjes wat feller


Het zijn de Zweden zelf die ooit begonnen met de "Lichtversterker" (stond zo op de verpakking en in de catalogus).
Je kan zeggen dat de "Zweedse Lichtversterker" het circuit "versterkt", je kan ook zeggen - het is ook gewoon realiteit - het licht wordt versterkt, er is meer licht, want minder verliezen.
Het grappige is dat ik redelijk zeker weet dat ik aan de bron sta van de term "Zweedse Lichtversterker".
Inmiddels al weer meer dan 10 jaar geleden ging mijn lichtschakelaar stuk, nieuwe erin ... en mijn broertje (die in Zweden woont) stuurde mij een "Lichtversterker". Het bleek dat deze met name voor Volvo's met overmaat lampjes bedoelde kabelboom 1:1 in een LandRover paste, een soort "Plug-and-Play". Na even testen beviel de "Lichtversterker", en toen heb ik een beperkt aantal geïmporteerd voor vrienden en bekenden ... anderen importeerden ze ook (want Zweden is natuurlijk niet heel ver en uiterst geschikt als LandRover-vakantie-land).
En ... ineens noemt iedereen het een "Zweedse Lichtversterker", zelfs als het een niet-Zweedse imitatie betreft.

Jamaar schreef:
maar goed we noemen een verstelbare schroefsleutel ook een bacho


Bahco is het dan (bacho is een lage macho) -- Bahco is een Zweedse gereedschap-producent, dus een leuk "bruggetje".
Bahco komt van Bernt August Hjorth & Co. En de sleutel heet ook wel "Engelse Sleutel" (ik zou 'm nooit schroefsluetel noemen, eerder een verstelbare moersleutel, maar dat is muggeziften, ik noem 'm gewoon Bahco. (En Bahco is dus slachtoffer van het VIM-effect: een van de grootste schrikbeelden voor een bekend merk ... de merknaam wordt tot soortnaam en daarmee verliest de merknaam aan onderscheidend vermogen.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: zo 24 jul 2016, 18:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Marc-my-Words schreef:
(En Bahco is dus slachtoffer van het VIM-effect: een van de grootste schrikbeelden voor een bekend merk ... de merknaam wordt tot soortnaam en daarmee verliest de merknaam aan onderscheidend vermogen.)


Hmm net zoiets als met jeep? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

happy sunday ;)
Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke accus?
BerichtGeplaatst: zo 24 jul 2016, 22:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
fenix2 schreef:
Marc-my-Words schreef:
(En Bahco is dus slachtoffer van het VIM-effect: een van de grootste schrikbeelden voor een bekend merk ... de merknaam wordt tot soortnaam en daarmee verliest de merknaam aan onderscheidend vermogen.)


Hmm net zoiets als met jeep? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Fenna,

De benaming jeep is (wellicht) afkomsting van GP = general purpose, een andere verklaring is de naam van een personage uit de Popeye-strip ... waarschijnlijk heeft het een het ander versterkt.   Oorspronkelijk is jeep dus géén merknaam, de voertuigen die we gewoonlijk jeep noemen werden gebouwd door Ford en Willys-Overland, en de "jeep" die eigenlijk de inschrijving won werd gebouwd door American-Bantam, slechts door een "politiek" spel ging de opdracht naar Willys-Overland (met de smoes dat American-Bantam de productie niet aan zou kunnen) ... uiteindelijk produceerde Ford bijna de helft van de 1/4 ton 4x4 General Purpose die er tot het eind van de tweede wereldoorlog gebouwd werden.

Na de oorlog kreeg Bantam, als een soort pleister op de wonde, de rechten op de naam Jeep, en pas nadat Bantam failliet ging ging de naam over naar Willys-Overland. Het merk Jeep is daarna nog een paar maal van eigenaar gewisseld, en als ik het goed gevolgd heb is het nu in handen van Fiat (dat grappig genoeg tussen 1951 en 1987 hun eigen Campagnola jeep hoog hield).


PS Wellicht is het waar dat de eerste LandRovers sterk leunden op het Willys/Ford 1/4ton 4x4 ontwerp. De basis van dit ontwerp was evenwel ook weer geleend van American-Bantam. Dus uiteindelijk niks nieuws onder de zon, de een leent van de ander die het weer geleend heeft (men leze: op een presenteerblaadje gekregen)van een derde partij

PS2 JEEP staat ook voor: Just Enough Elementary Parts."


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.