Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 03:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2016, 21:34 
Offline

Geregistreerd: wo 06 jul 2016, 21:18
Berichten: 3
Hallo,

ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Joost uit Neerkant en heb sinds 2009 een series IIa uit 1967 met een 2,5TD.
Rond 2009/2010 zat ik nog regelmatig op het oude prikbord te kijken.

De landrover heeft een overdrive die ik nooit gebruikt. Ik vind hem dan wat weinig toeren maken en ik kom vrijwel nooit op de snelweg. Daarnaast rij vrij vaak met een redelijk zware aanhanger.
Afgelopen weekend was er ineens geen aandrijving mee. Ratelen in elke versnelling in hoge en lage gearing en met de voorwielen ingeschakeld.
Ik ben begonnen met de overdrive eraf te halen en daar zag ik meteen de slijtage.
Op de as in de versnellingsbak zit een ring met aan de buitenkant kartels/ vertanding/ splines.
In de overdrive zit die vertanding aan de binnenkant. Van beide onderdelen zijn de tanden een heel eind weg gesleten dus de verbinding is niet meer goed. Vandaar het geratel waarschijnlijk.

ik wil meteen van de gelegenheid gebruik maken om de versnellingsbak terug te bouwen naar 'geen overdrive'
Omdat ik de auto gekocht heb met overdrive weet ik niet precies hoe het origineel zit. Ik heb in het werkplaatshandboek gekeken en denk ongeveer te weten wat ik nodig heb:
- tandwiel
- deksel bak (dit is meteen een lagerhuis)
- lager

Klopt dit of zie ik nog iets over het hoofd?
Is er iemand die me kan helpen aan deze spullen of weet waar ik ze kan krijgen? Ik denk dat 2de hands goed genoeg is voor mij. Eventueel heb ik een kapotte overdrive in te ruilen ;)

Alvast bedankt voor een antwoord.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2016, 14:49 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Had een tijdje hier niet gekeken
Neem aan dat je een serie bak hebt en ja daar heb ik die onderdelen voor, gratis af te halen
1 probleem, ik woon in duitsland in de buurt van goldberg postcode 19399
Mocht je het nog nodig hebben mail jamaar at zonnet punt nl
Anders van dam in rhenen, heeft veel gebruikte delen
Die overdrive is wel te maken, onderdelen vind je in Engeland, is een lastig klusje en hij worder niet stiller op


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2016, 11:23 
Offline

Geregistreerd: di 15 dec 2015, 10:41
Berichten: 5
Hoi Joost,

Welk merk overdrive heb je? Ik heb misschien wel interesse om hem over te nemen.
Ik maak juist die snelweg kilometers.

Met vriendelijke groet,

Derek


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2016, 10:27 
Offline

Geregistreerd: wo 06 jul 2016, 21:18
Berichten: 3
Ja het is een serie bak.
Ik denk dat de overdrive een fairey is, ik weet niet 100% zeker hoe ik dat kan zien.
Het is absoluut geen nieuwe meer. Hij maakt ook geluid als hij ingeschakeld is.
De onderdelen voor de overdrive heb ik inderdaad inmiddels gevonden. Maar ik geef dat geld liever uit om de bak origineel te maken. Daar heb ik meer vertrouwen in.
Ik zal eens informeren bij wat landrovermensen in NL


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 22:16 
Hoi,

Is het misschien niet handiger om een goede 2e hands series versnellingsbak op te zoeken en om te ruilen? De oude bak met overdrive als geheel verkopen bespaart veel werk.

Groeten,

Marchel Gerbers
LR lightweight


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul 2016, 17:09 
Offline

Geregistreerd: wo 06 jul 2016, 21:18
Berichten: 3
Ik zie niet in hoe dat werk bespaard.

Een versnellingsbak wisselen doe ik niet even in een avondje denk ik, en dat is nog vrij zwaar werk ook.
Daarbij komt nog dat het altijd een gok is hoe een andere bak eraan toe is, van deze weet ik dat hij voor de rest goed is.

Nu heb ik in een half uur de onderdelen eraf die kapot zijn. Ik verwacht dat ik nog een keer een half uur nodig heb om terug te bouwen.

Ik heb de onderdelen gevonden, ik denk dat ze begin volgende week binnen komen.

Dan heb ik dus de kapotte overdrive over, die mag weg voor niet te veel geld. (wel realistisch, ik kan de prijzen ook vinden van een functionerende gebruikte)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.