Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 mei 2016, 18:39 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Jaren geleden heb ik polybussen aan alle punten aan de vooras van de Lightweight gemonteerd. Dit waren van die lelijk oranje dingen van Paddock. Ik zeg lelijk omdat oranje mijns inziens niet onder een Lightweight hoort. Over het rijgedrag heb ik geen klachten, gewoon strak, geen gezwabber van de auto.

Het idee van het monteren van polybussen was het gemak waarmee deze vervangen kunnen worden. De oude oranje bussen in de veren heb ik laten zitten want er kwamen toch nieuwe veren onder de vooras. Alleen de bussen in het chassis moesten er dus uit.
Het eerste wat ik probeerde was een verlengstuk voor de ratel op de stalen binnenbus en een paar flinke klappen met de moker. Er kwam geen beweging in. De boormachine dus gepakt en zoveel mogelijk poly weggeboord. Na nog een paar klappen met de moker op het verlengstuk kwam de bus er uit. Vervolgens de poly delen. Met een tang trekken aan de bus gaf geen soelaas dus toen de priem op diverse plaatsen achter het kunststof gestoken en flink heen en weer gefrot. Die bushelft kwam er toen uit. De binnenste bushelft op dezelfde manier behandeld (vanaf de buitenkant van het chassis). Een dop die net in het bevestigingspunt past op het verlengstuk en na een paar klappen met de moker was ook die gedemonteerd. De oude polybus aan de andere kant van het chassis op dezelfde manier er uit gekregen. Voor het verwijderen van polybussen uit de bladveren zal dezelfde methode prima zijn.
Het was even zoeken naar de juiste aanpak maar het demonteren van de oude polybussen is stukken makkelijker dan het zagen, hakken en rammen om de stalen bussen er uit te krijgen.

Tijdens het monteren had ik die oude bussen van een laagje vet voorzien maar blijkbaar niet genoeg. De nieuwe polydelen, de stalen bussen en de bouten heb ik deze keer een flinke hoeveelheid kopervet gegeven. Dit zal vervangen in de toekomst nog eenvoudiger moeten maken.

De oude, oranje polybussen aan de vooras hebben er 9 jaar en ongeveer 61.000 kilometer in gezeten. Tijdens de demontage zijn de bussen beschadigd. Kijk ik hier echter doorheen dan valt de slijtage reuze mee. De flenzen zijn aanzienlijk dunner geworden, ongeveer de helft. Of dit komt door het jaren lang geklemd zitten of de bewegingen van de veren kan ik niet zeggen. De polybussen voor de schokbrekers hadden zo te zien niets geleden.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei 2016, 08:00 
Offline

Geregistreerd: do 31 dec 2015, 20:16
Berichten: 95
Aanrader dus. Heb je er ook foto's van?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 114 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.