Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Disclocatie achterveren
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 22:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Elke keer als ik wat meer serieus het terrein inga (Fürstenau bijvoorbeeld) heb ik de bovenzijde van de achterste twee veren naast de schotel staan. De APK keurmeester ontdekte het zelfs :oops: :oops: :oops: (genant).

Hoe kan ik dit voorkomen, zodat ik niet na elk avontuurtje weer de heleboel moet opkrikken en met gevaar voor je vingers het ding weer op zijn plaats moet prakken? Is de PM640 van Paddock (zie voorbeeld hieronder) de enige goede oplossing? Of volstaan een paar ty-wraps :idea: of slangenklemmen ?
Afbeelding

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 23:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
John,
Naar ik begreep maken zulke "cones" herrie ... niet zo gek, de losse veer moet door de cone weer teruggeleid worden.
Eigenlijk heb je een langere slappere veer nodig, dan blijft er veel langer contact tussen veer en veerschotel.
Heb je wellicht "HD" veren onder je auto? Extra "zware" veren zijn een wijd verbreid misvatting, de auto komt wel hoger maar de veren werken slechter.
Met een tie-wrap-je de veer op zijn plek houden lijkt mij een illusie -- behalve als je heeeel sterke tie-wrap-jes hebt: het gewicht van de as hangt dan aan het tie-wrap-je.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016, 12:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Hi Marc, ik weet niet wat voor veren ik heb, ze zaten er onder toen ik de auto in 2005 in zwitserland heb gekocht. Zou best kunnen, maar volgens mij staat de auto niet hoger dan een normale ninety. En hij veert ook niet zoals mijn 130 HCPU (die stuitert meer dan dattie veert achter-lang leve de vele verkeersdrempels)
Dier tiewraps is dus een dom idee, zouden langklemmen wel voldoen? Of toch andere veren aanschaffen? (geef niet graag geld uit als het niet echt nodig is)

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016, 13:06 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Wellicht zijn er ooit verkeerde, lees langere, schokdempers onder gekomen? Als die te lang zijn ontstaat dislocatie van de veren, zeker als de veren niet verlengd zijn.

Gebeurt ook nog wel eens als de wagen door middel van veren en shocks opgehoogd zijn en te lange shocks gemonteerd zijn, het geheel moet wel in "balans" zijn anders krijg je dit soort "problemen".

In de extreme off-road wereld is dislocatie van de veren normaal en gebruiken ze die cones dan ook veelvuldig.

Dus even schokdempers demonteren en de lengte checken en indien nodig de juiste of originele lengte monteren, dan zou je van de dislocatie af moeten zijn.

G-J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016, 13:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, wat kosten langere slappe veren, wat kosten de cones, en .... wat zijn de "hands-on" ervaringen (die laatste heb ik niet).

Of slangklemmen het gewicht van een as kunnen dragen ... ik weet het niet, ik heb zo mijn twijfels.
Je kan ook naar andere maatregelen (zoals kortere shocks) om de as-uitslag te beperken kijken -- als je die as-uitslag tenminste wil beperken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016, 19:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Ik heb onlangs terrasfirma standaard shocks gemonteerd, dus geen met 2" of meer verhoging. Zouden die dan toch langer zijn? Uitslag beperken is volgens mij alleen maar een nadeel, zeker bij offroad dus die optie zie ik niet zo zitten. Dit begint toch naar de codes te rieken....ze zijn niet heel duur, EUR 38,5 ex BTW bij Paddock. Das net zo duur als een setje Britpart standaard (dus NIET heavy dury) springs voor de 90 (NRC9448 en NRC9449). We hangen er wel eens een 2paards trailer achter maar dat is volgens mij niet genoeg reen om HD te nemen? Of zijn er andere ervaringen?

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016, 19:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
John,

Ik zei ook niet dat je HD veren moest nemen, ik vroeg of het wellicht HD veren waren.
Als je naar andere veren kijkt dan heb je namelijk meer aan langere veren, en aan veren die even soepel of nog soepeler zijn.
HD-veren zijn stugger, en hebben alleen maar een kortere veerweg, dus maken de auto alleen maar minder geschikt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016, 21:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
Langere soepele veren kan, maar op den duur rijd dat niet zo fijn (aanhangers, zwaar beladen, rotondes) uiteindelijk weer gewone veren gemonteerd met dubbele schokdempers (Terra Firma) Dislocatie cones had ik al, zowel voor als achter en achter maken ze herrie! Ja, maar het werkt wel als je wat meer uitslag heb dan standaard. Voor het mooie misschien vang strips maken om de uitslag enigszins te beperken, anders vangt de schokdemper de klap op met uit veren. Ik heb zowel de veren als de dempers +2" en gebogen trail armen en radius armen met 3% correctie. Eigenlijk alleen nodig om de 35ers Simex te plaatsen zonder aan te lopen. Als ik alleen op 285x75 zou rijden dan was origineel voldoende.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2016, 12:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Marc-my-Words schreef:
John,
Naar ik begreep maken zulke "cones" herrie ... niet zo gek, de losse veer moet door de cone weer teruggeleid worden.
Eigenlijk heb je een langere slappere veer nodig, dan blijft er veel langer contact tussen veer en veerschotel.
Heb je wellicht "HD" veren onder je auto? Extra "zware" veren zijn een wijd verbreid misvatting, de auto komt wel hoger maar de veren werken slechter.
Met een tie-wrap-je de veer op zijn plek houden lijkt mij een illusie -- behalve als je heeeel sterke tie-wrap-jes hebt: het gewicht van de as hangt dan aan het tie-wrap-je.


Marc, de veer gaat niet door de code heen, maar de cone gaat door de veer heen....heb inmiddels van gebruikers gehoord dat ze van de Paddock codes niets geen geluid hebben.....

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2016, 13:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
johndewit schreef:
Marc-my-Words schreef:
John,
Naar ik begreep maken zulke "cones" herrie ... niet zo gek, de losse veer moet door de cone weer teruggeleid worden.
Eigenlijk heb je een langere slappere veer nodig, dan blijft er veel langer contact tussen veer en veerschotel.
Heb je wellicht "HD" veren onder je auto? Extra "zware" veren zijn een wijd verbreid misvatting, de auto komt wel hoger maar de veren werken slechter.
Met een tie-wrap-je de veer op zijn plek houden lijkt mij een illusie -- behalve als je heeeel sterke tie-wrap-jes hebt: het gewicht van de as hangt dan aan het tie-wrap-je.


Marc, de veer gaat niet door de code heen, maar de cone gaat door de veer heen....heb inmiddels van gebruikers gehoord dat ze van de Paddock codes niets geen geluid hebben.....


Ha, Ha, zo zie je maar hoe makkelijk met een geschreven tekst de verwarring in de wereld komt.

Ik bedoelde te schrijven dat doormiddel van de geleiding die de cone (nee geen "code", cone komt van conus = kegel) biedt de veer weer op zijn plek komt. De veer komt dus los en de kegelvormige cone geleid de veer weer naar zijn plek .... en omdat de veer eerst los komt en daarna weer die cone raakt kan is eigenlijk niet geluidloos zijn.

Veren die ± net zo "slap" (of "stug") zijn als je huidge en net een winding langer zijn wellicht ook een oplossing, je houdt dan net iets langer druk op de as. Een enorme veerweg (of in dit geval voorbij de veerweg) is mooi, maar als het wiel daarna heel licht op de grond steunt heb je toch geen grip.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2016, 22:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Twijfel twijfel - dat de cones herrie maken, geloof ik. Maar dat doen ze waarschijnlijk alleen bij de extremere veeruitslag en niet bij normaal weggebruik? Of altijd? Nieuwe veren - gewoon, lang, soepel of HD tja....
Nog even verder geneusd bij Paddock en dit gevonden als eerste poging misschien wel een optie: PM 638, kosten maar 3 Poundjes
En autocorrect had de cone weer in code veranderd....
Afbeelding

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2016, 22:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
En dan bedoel ik: heeft iemand deze dingen als eens geprobeerd?

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb 2016, 19:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
johndewit schreef:
En dan bedoel ik: heeft iemand deze dingen als eens geprobeerd?


IKZELF DUS! Dit weekend in Havelte, er erg veel plezier van gehad want wieluitslag was nodig!
Alles keurig op zijn plaats gebleven. Je hoort de codes werken als ze aan het werk zijn, en tijdens normaal rijden op verhard hoor je niets....
Een prima oplossing dus wat mij betreft. Niet te duur en in 10 minuten gemonteerd.

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb 2016, 21:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 09:47
Berichten: 70
Top John, buiten heb ik ze ook niet gehoord :lol: Of kwam dat door het plonzen en klotsen van mijn schoenen in de prut en bagger :mrgreen:

Groet Jan

_________________
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het Leven is al een neus, haal er uit wat er in zit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb 2016, 11:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
johndewit schreef:
johndewit schreef:
En dan bedoel ik: heeft iemand deze dingen als eens geprobeerd?


IKZELF DUS! Dit weekend in Havelte, er erg veel plezier van gehad want wieluitslag was nodig!
Alles keurig op zijn plaats gebleven. Je hoort de codes werken als ze aan het werk zijn, en tijdens normaal rijden op verhard hoor je niets....
Een prima oplossing dus wat mij betreft. Niet te duur en in 10 minuten gemonteerd.


De 'auto-correctie" CONES werken dus da's mooi .... de autocorrectie zelf maakt van cones steeds codes da's weer minder.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb 2016, 11:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
:ugeek: Soms helpt het dat de technologische vooruitgang ons werk (lees denken) uit handen neemt. Dit is duidelijk een grens ...

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sylvester en 77 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.