Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 10:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2016, 08:58 
Offline

Geregistreerd: do 31 dec 2015, 20:16
Berichten: 95
Is dat überhaupt mogelijk om de remtrommels op de vooras van een series 3, 109 te vervangen?
Of moet ik dan een hele as vervangen of wat dan ook?
ik vind die trommels nou niet bepaald lekker vlotjes stil staan. Ben bang dat als er iemand voor me opeens in de ankers gaat ik er dwars doorheen rij..

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties :D

Ray


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2016, 09:26 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Jazeker kan dat, is alleen niet goedkoop, bijvoorbeeld Heystee levert een complete set.

Verder zou je even op de diverse Land Rover Forums kunnen zoeken, want er is al heel veel over geschreven.

En verder is het gewoon zo dat ook een 109 met goed afgestelde remmen behoorlijk vlot stil kan staan, het is alleen wel wat meer werk om het allemaal echt goed te krijgen.

G-J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb 2016, 11:40 
Offline

Geregistreerd: zo 17 jan 2016, 12:04
Berichten: 5
Woonplaats: Hilversum
Beste Ray,

De opmerking van Crazy-G is ook mijn opmerking.
Mijn 109 met trommelremmen remt prima, echt.
Weet je of het bij jou allemaal goed is?
Bij voorbeeld liggen je remschoenen goed vlak aan in de trommel?

De conversie naar schijfremmen maakt gebruik van MB100 remklauwen.
De MB100 is een al wat oudere Mercedes bus die in Spanje werd gebouwd. Daar ligt een connectie met Santana en de LR -assen.
Die remklauwen en dan met name de gangbaarheid van de pennen is niet zonder problemen en vragen best veel onderhoud.
Weet dat uit eigen ervaring, heb een 20+ jaar oude MB100 camper.

Dus mijn suggestie, eerst het standaard systeem 100% op orde brengen. Is ook veel goedkoper.
Wil je voelen hoe een kan 109 remmen, je bent welkom (Lekkerkerk).

Groet Paul Rasch

_________________
Paul Rasch, Hilversum
1950, Series One, 80"
1982, Stage One, V8


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb 2016, 11:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Hoi ray,

volgens mij is er ook een conversie op basis van de defender. die is dan veel meer betrouwbaar en ook makkelijker voor het verkrijgen van blokken en schijven. de MB Conversie onderdelen zijn ook al moeilijker verkrijgbaar heb ik hier eens gelezen.
Ik weet alleen niet meer waar ik die ombouw van defender onderdelen heb gezien, Paddock Vis of Budget????

gr.

Geert 88SIIID


Laatst bijgewerkt door Geert 88 SIIID op zo 14 feb 2016, 11:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb 2016, 11:53 
Offline

Geregistreerd: do 31 dec 2015, 20:16
Berichten: 95
Dank voor de reacties. Ik heb de landrover pas gekocht (bij Ron Bolleboom- hele aardige kerel overigens) met een nieuwe apk erop. ik neem aan dat er dan aan de minimale rem-eisen is voldaan. Toch waarschuwde Ron me dat hij niet zo remt als een moderne auto. En da's logisch. Flink trappen en pittig op de motor remmen was t devies.
Waar ik bang voor ben is dat er ineens iemand voor me hard remt. Weet niet of het dan bij te remmen is.
Ik heb de remmen verder nog niet los gehad dus zal daar eerst eens mee beginnen.

Als ik in de buurt van Ridderkerk ben hou ik me aanbevolen!

Grtz,
Ray


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb 2016, 11:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Als je ze los gaat halen, zorg dat je goed kijkt hoe alles zit, er zit een slepende schoen bij wat niet logisch zit met de veren.
Als je het verkeerd monteert, moet je bijna altijd 2 keer trappen voor je druk heb, pas op.

gr.

Geert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb 2016, 12:01 
Offline

Geregistreerd: do 31 dec 2015, 20:16
Berichten: 95
Thnx voor de tip Geert. ik zal vooraf foto's nemen!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb 2016, 12:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Ja Ray,

Lees je goed in op dit forum voor je de voorremmen van een 109 uit elkaar haalt. Dit heeft meerdere beginners waaronder ikzelf tot wanhoop gedreven. Omdat de ontluchting onder zit vergt dit specifieke truuken. Zelf zet ik er altijd een grote lijmklem op.

GR.

Geert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb 2016, 14:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:04
Berichten: 48
Ik heb ooit een 109 met schijfremmen gehad, daar zaten de assen van een RRC onder.
Maar hij had ook het blok van een RRC.
De assen zijn wel iets breder dan de standaard onder een 109, maar ze zijn er onder te krijgen.
Anders even contacten met Rene101, die heeft de auto nu staan.

_________________
Rangerover classic 1989 3,5 efi
Rangerover L322 2005 4,2 supercharged
90 1988 300TDi
Serie II 1959
101 FC 1977 3,5 V8
Dagelijkse auto Discovery SDV6 3.0 2015
Rover P6 V8 1970
Daimler souvereign 6 cil 4,2 lt
Alfa Giullia 1967 2.0 lt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb 2016, 17:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Geert 88 SIIID schreef:
volgens mij is er ook een conversie op basis van de defender. die is dan veel meer betrouwbaar en ook makkelijker voor het verkrijgen van blokken en schijven. de MB Conversie onderdelen zijn ook al moeilijker verkrijgbaar heb ik hier eens gelezen.
Ik weet alleen niet meer waar ik die ombouw van defender onderdelen heb gezien, Paddock Vis of Budget????


Ik weet niet beter dan dat de huidige Heystee-conversie grotendeels op basis van standaard Defender-parts is.
Bewezen techniek die zorgt voor makkelijker onderhoud en/of onderdelen verkrijgbaarheid.

Er hangt wel een serieus prijskaartje aan het ombouw-pakket.


De oude Heystee ombouw was op basis van Santana/MB100 delen.


Ombouw door middel van nieuwere schijrem-assen kan ook maar geeft een spoorbreedte verandering.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb 2016, 19:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
De nieuwe Heystee schijfrem conversie is een swivelhuis en naafhuis die passen op de standaard series as en kunnen worden opgebouwd met een standaard defender schijfrem systeem.
Naar mijn bescheiden persoonlijke mening de meest elegante oplossing
Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2016, 15:06 
Offline

Geregistreerd: ma 07 maart 2016, 14:59
Berichten: 8
Wij hebben rondom Zeus Schijfremmen gemonteerd en zijn daar zeer tevreden over.

Afbeelding

Voornaamste reden is enerzijds dat de remmen een veel beter te voorspellen gedrag hebben en anderzijds een 200 Tdi enz. iets meer rem capaciteit vraagt. Blokken zijn gewoon Mintex.

Afbeelding

Montage was een ochtendje werk en geen geslijp oid..

Succes.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016, 10:16 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Mogge Hybrid,

heb jij bij de ombouw naar Zeus remmen ook nog wat met de hoofdremcilinder gedaan?
Zo nee, moet je dan niet enorm hard trappen om fatsoenlijk te remmen?
Zal welhaast niet want je wilde juist beter remmen vanwege de 200 TDi.

Ben je nog andere zaken tegengekomen bij de ombouw waar rekening mee te houden?

Ik vraag dit omdat het Pond erg laag staat en vergeleken met een paar maanden terug de set rondom toch al gauw een kleine 500 euro goedkoper is momenteel en ik er over denk om daar eens te gaan sjoppen.

Alvast bedankt, G-J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2016, 20:25 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
zit er ook aan te denken, alleen de voorremmen, want elke keer dat ze vochtig geweest zijn weet je niet welke kant je wagen opschiet bij het remmen en dat ben ik nu wel een beetje zat


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart 2016, 10:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
Ik wil bij mijn ninety de trommels achter ook al langere tijd vervangen door schijven. @HiF, is dat Zeus-materiaal een soort plug&play ombouwset? :?: Je zegt "ochtendje werk en geen geslijp", dus daaruit maak ik op dat het een kwestie van "erop schroeven" is met waarschijnlijk wat aanpassingen aan de leidingen....
Kun je iets meer vertellen/foto's laten zien over je (mooie!!) ombouw?

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart 2016, 10:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2014, 21:34
Berichten: 40
:geek: Mijn moeder zei altijd: "Eerst kijken dan vragen". Moeders hebben altijd gelijk..... :lol:
http://www.zeus.uk.com/index.php?dispatch=products.view&product_id=49
Afbeelding
Dit is voor SII en SIII achter, zou dat dan ook op een Ninety (MY1986) passen?

_________________
John _ 130HCPU "Deef"_90 "Robinson"_RRC_" Rangie" aka "killed by Dijsselbloem"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart 2016, 11:24 
Offline

Geregistreerd: do 31 dec 2015, 20:16
Berichten: 95
Wow wat een geld!
Dat is 750 euro. Best wel een hele hoop geld


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart 2016, 14:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
raytheman schreef:
Wow wat een geld!
Dat is 750 euro. Best wel een hele hoop geld


Goede remmen zijn wel wat waard. Trommelremmen kunnen ook goed, maar zijn dan weer meer werk, dus het is wat het je waard is, gewoon goede remmen of goede remmen met terugkerend meer werk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart 2016, 01:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 09:47
Berichten: 70
johndewit schreef:
Ik wil bij mijn ninety de trommels achter ook al langere tijd vervangen door schijven. @HiF, is dat Zeus-materiaal een soort plug&play ombouwset? :?: Je zegt "ochtendje werk en geen geslijp", dus daaruit maak ik op dat het een kwestie van "erop schroeven" is met waarschijnlijk wat aanpassingen aan de leidingen....
Kun je iets meer vertellen/foto's laten zien over je (mooie!!) ombouw?


John, je hebt een 90 dus gewoon 90 spullen of de complete as wisselen. Das een stuk makkelijker en hoogstwaarschijnlijk een stuk goedkoper. Alleen even uitzoeken of de hoodrem cilinder gelijk is in het onderdelen boek.

Groet Jan

_________________
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het Leven is al een neus, haal er uit wat er in zit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 maart 2016, 13:32 
Offline

Geregistreerd: ma 07 maart 2016, 14:59
Berichten: 8
[size=85][size=150]Goede Middag - was even in UK voor een Raid en nu weer thuis in Frankrijk, vandaar de vertraging.

Voornaamste reden voor de conversie is dat de schijfremmen voorspelbaar zijn in remgedrag, prettiger zijn voor mij in het dagelijks gebruik en aangezien wij een 10-18.000 km per jaar op onverharde wegen zitten onder allerlei omstandigheden is dat wel zo fijn. Anders dan in NL zitten wij vrijwel nooit op een vlak stuk..

Geld. Zekers, wel of niet een "lagere" pond, het is en blijft best een bedrag om uit te geven en zoals met alles in het leven kan enkel de de persoon die de uitgave doet beoordelen of hij of zij het wel of niet waard vindt.

Zoals met alles dat gemaakt wordt is het zaak goed te kijken naar wat je koopt - de verhalen die de ronde doen over de wisselende kwaliteit kende ik voor ik zowel voor als achter deze set monteerde en ik kan enkel maar zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.

Een punt van aandacht is de legale kant van deze conversies en die is, veelal, vaag. Leeftijd van de auto, de plaats van montage, land van immatriculatie, spelen daarbij en grote rol. Wat in het eene land kan is soms in een ander land een probleem.

Wij hebben steeds volledig open kaart gespeeld in 3 (eigenlijk 4) verschillende landen waar de Hybrid op kenteken heeft gestaan en hebben weliswaar openhartige gesprekken gehad met de diverse instanties, maar uiteindelijk de modificaties, inclusief een brandstof soort wissel (in Frankrijk volstrekt "onmogelijk" volgens de "experts") gewoon geaccepteerd gekregen.

Maar.... en er is altijd een maar, het wordt niet makkelijker om dit te doen met een 53 jaar jonge Series Hybrid - laat staan met een "jonger" voertuig waar veel meer details van geregistreerd staan. En aangezien fraude in sommige landen best een probleem is zijn overheidsinstanties soms iets te voortvarend en vliegen uit de bocht bij toelatingen, controles en meer van die pret.

Ehm... Details.

- Kit is echt bouten & moeren werk met event. wat nieuwe pakkingen als je er toch bent.
- Remblokken zijn standaard Mintex item
- Wij hebben de Series hoofdremcylinder niet vervangen. Het is een bekrachtigde versie en ik heb geen enkel probleem met de remvertraging, faden of wat dan ook. Op de remmenbank zijn de remmen vrijwel perfect in verschil, opbouw en dergelijke.
- Zeus beveelt het monteren van een remkrachtverdeler (Ex. Disco I) aan om blokkeren achter te voorkomen indien met name op een SWB gemonteerd. Wij hebben echter geen noodzaak tot montage ervan. Wel moet ik opmerken dat de Series wat asdruk betreft vrijwel 50/50 verdeeld is door herlocatie van enkele zaken.
- Onze remleidingwartels paste rechtstreeks op de klauwen

U wilde meer foto's ???

1 - on the road to the workshop..
Afbeelding

2 - Alles eraf
Afbeelding

3 - De oude remmen
Afbeelding

4 - Direct de remleidingen er weer op
Afbeelding

5 - Nette montage
Afbeelding

6 - Spacers. Wij hebben 30 mm. spacers op alle Land Rovers en in dat geval moet je de wheelstuds (even het NL woord kwijt - sorry) waarschijnlijk wisselen met die van de kit omdat deze soms te lang zijn en door de spacers heen steken.
Afbeelding

Vriendelijk verzoek : begin niet over wel of niet spacers / legaliteit / enz want ik woon niet in NL.


Komende weken een volledig gereviseerde versnellingsbak & transferbak monteren. Na 23 jaar van mishandeling, onderdompeling in modder, water en andere rommel was die toe aan vervanging...
[/size][/size]


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 89 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.