Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 20 apr 2024, 03:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 23:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Vanmiddag een nieuw speeltje in de achteras van Betty geschroefd.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 23:18 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Vertel eens meer ....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 23:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Kijk, dat is een duidelijk Land Rover gerelateerde posting die een forum interessant maakt. Wat ben je allemaal van plan met die kleine Betty Boop?

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 23:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Marc-my-Words schreef:
Vertel eens meer ....


Daar wacht ik nog even mee Marc.

Ik maak er een "ra-ra wat is het" van. En met alleen "een diff" neem ik geen genoegen. :D

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 23:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Eric&Betty Boop schreef:
Marc-my-Words schreef:
Vertel eens meer ....


Daar wacht ik nog even mee Marc.

Ik maak er een "ra-ra wat is het" van. En met alleen "een diff" neem ik geen genoegen. :D



Een (limited) sper-diff ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 23:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Marc-my-Words schreef:
Eric&Betty Boop schreef:
Marc-my-Words schreef:
Vertel eens meer ....


Daar wacht ik nog even mee Marc.

Ik maak er een "ra-ra wat is het" van. En met alleen "een diff" neem ik geen genoegen. :D



Een (limited) sper-diff ?



Je wordt warm.


Zie je nog meer?

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016, 00:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Nog een plaatje dan.

Afbeelding

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016, 00:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Eric&Betty Boop schreef:
Nog een plaatje dan.

Afbeelding


't Is pegged (of hoe dat mag heten).

Het volgende dat nu stuk gaat zijn je steekasssen ??


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016, 00:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Marc-my-Words schreef:
Eric&Betty Boop schreef:
Nog een plaatje dan.

Afbeelding


't Is pegged (of hoe dat mag heten).

Het volgende dat nu stuk gaat zijn je steekasssen ??



Nee hoor. Het volgende wat stuk gaat is de bak. Of het spul in de vooras.

Waar ik geen foto van heb genomen zijn de HD steekassen(24/24 spline) die er nu ook inzitten.

Dat Pegged heb je iig goed gezien.

Nu is er nog 1 ding dat je nog mist.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016, 01:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Wat ik nu nog miste ?

Dat kan dan niet anders zijn als de Warp-Drive.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016, 09:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
help, warp speed op een series ....... :P


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016, 19:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Bijna goed.

Een Flux Capacitor. :D

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016, 21:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
Dat ene ding wat we nog missen :?

Je koopt Britpart :D

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016, 22:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Scratch schreef:
Dat ene ding wat we nog missen :?

Je koopt Britpart :D


:D :D :D NEE NEE NEE

Die Shitpart doos die je ziet heeft LR Direct gebruikt als verpakking voor twee nieuwe Hardy Spicer aandrijfassen.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik soms best spul van Britpart heb, maar dan zoek ik het wel uit.
Ik heb hier bijvoorbeeld wel lagers liggen vanaf Britpart maar dan wel NTN en SKF lagers.
Het Santana stuurhuis waar ik het in het draadje van Erik750SF over schrijf was ook New Old Stock van Britpart.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 00:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Is er dan niemand die het laatste raadsel oplost???
Een serie kenner moet het toch zien.

Eeuwige roem enzo!!!

Ik geef nog 1 hint.
10/47 8/38

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 00:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
R&P aangepast !?

10/47 of 8/38 zegt me niets of je moet van 4,7 diffs naar 4.2 (en een beetje) gaan. Sneller dus!

Ik heb 90 juist aangepast met 4.11 in kombi met grote banden.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 00:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Eeuwige roem voor Eric. Maar je moet wel een nieuwe calculator kopen. :D

Hoeveel is 38 gedeeld door 8??

Ik heb nu ook een HD R&P.
Vergelijk de dikte van het kroonwiel eens van het kroonwiel van het originele diff wat er achter ligt.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 12:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
Klopt, rekensom klopte niet ;)

Ik lag het in bed nog een keer na te reken en kwam op ongeveer de de zelfde verhouding uit :D

Kun je iets meer vertellen over de Heavy Duty R&P en de verzwaarde steekassen, waar te koop, kosten, zelf monteren of laten doen, enz. Ik heb zelf onder de 90 Ascroft en ARB, maar hebben die ook steekassen voor Serie's ?

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 13:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Ik ben bij ashcroft gaan shoppen. Heb het daar laten doen en dat was redelijk prijzig.
Het is een ashcroft ATB diff carrier. Zelf opbouwen is ook goed te doen en maakt het een stuk goedkoper, maar ik wilde het diff ook peggen en daar heb ik de spullen en kunde niet voor.
Ik kan wel redelijk lassen, maar om de versteviging goed op het gegoten diffhuis te lassen is toch een ander verhaal en gaat mij met mijn lasinverter niet lukken.

Ashcroft had ook een beperkt aantal achterste HD steekassen voor de serie roveras van 4340 staal en 24/24 spline ipv 10/24 spline.
Ik heb het laatste setje geloof ik want ze zijn nu "out of stock"

Het R&P is een HD 4.75:1 van Ashcroft.
Ik wilde eigenlijk gewoon de standaard R&P want in een pegged diff leek me dat sterk zat voor mij. Maar blijkbaar hadden ze die niet op de plank liggen en is het een HD R&P geworden.
Vind ik niet erg. Ik heb nu een achteras die behoorlijk hufterproof is.

Gisterochtend al ff in de sneeuw kunnen spelen en ik ben al aardig onder de indruk van die ATB.
Heel strak door de bochten met nauwelijks wielspin met gas er op.
Ook als ik 1 wiel in de berm zet kan ik gewoon voluit optrekken en dan rijdttie gewoon weg. Met het open diff bleef ik dan gewoon staan.
Dan moest ik echt heel rustig gas geven of hem ff in de 4x4 zetten.

Nu verder sparen voor het voorste diff.
Dat wordt dan waarschijnlijk een pegged diff met een true track en ook HD R&P.
De voorste steekassen zijn in HD versie alleen in de USA te krijgen bij Series Trek.

http://www.seriestrek.com/axles.html

Maar ik heb begrepen dat die niet naar buiten de USA verstuurd en ze zijn ook schrikbarend duur.
Dus voor blijf ik dan de originele 10 spline assen gebruiken en de Ashcroft ATB is er alleen in 24 spline. De truetrac is er wel in 10 spline.

Maar goed. Daar moet ik eerst weer voor gaan sparen dus dat duurt nog wel ff.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 13:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Eric er zit in de USA ook nog Forbyn en die heeft achterste serie steekassen 10 spline van 4340 staal.

http://www.forbynbros.com/10-spline-hig ... -vehicles/

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 14:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
Weer wat om over na te denken :idea:

Ik neig toch wel een beetje naar brede Rover assen. Ik heb nog een ARB liggen en HD assen voor achter. Heb ik gelijk schijfremmen. Alleen horen de wielen van een serie wel in de wielkasten en niet er buiten. Of hele smalle wielen gebruiken...

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 14:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Dat is het voordeel van en Laro. Je kan er van maken wat je wil.

Voordeel van de schroefgeveerde assen is dat er veel meer HD spul voor te krijgen is.
Als je de LT76 bak dan houdt is het wel weer wijs om dan voor de 4.75 of 4.37 R&P te gaan want met de 3.54 diffs wordt de overbrenging veel te lang.

Ik heb hier ook nog een 3.54 RRC diff liggen en heb met de gedachten gespeeld om dat eens te proberen.
Maar na wat reken werk met de Ashcroft calculator ben ik tot de conclusie gekomen dat ik daar alleen maar profijt van heb in de 4e versnelling op de snelweg en dan boven de 90 Km/h.

Met het dagelijkse rijwerk dat ik doe hier in het noorden en tijdens het terrein rijden heb ik daar alleen maar heel veel nadeel van zeker omdat Betty ook nog eens op 255x85x16 banden staat.

Ooit wil ik dus nog een roamerdrive van Rocky mountain monteren voor de snelweg kilometers.
Daar moet ik dus ook nog voor gaan sparen. :D

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 15:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
Ach, de assen laat ik voorlopig maar wat het is. Hij remt prima, en voor het zware werk heb ik altijd de 90 nog. Met de 235x85x16 banden doet hij het prima in het terrein, en is het net niet te gek. Wat wel in de pen zit is een lt77/lt230 (al dan niet met een aangepaste differentieel lock) Dan is de 4 versnelling direct net als de lt76 en de 5 versnelling 15% hoger. Mocht het niet na mijn zin zijn heb ik nog een 1.6 tussenbak.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 21:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Als je de LT77/LT230 wil gaan gebruiken kun je dan beter wel naar 3.54:1 diffs gaan.

Tijdje terug had je het er trouwens over om dan P38 shortnose diff te gebruiken en een shorty R380 bak om de lengte van de achterste aandrijfas zo lang mogelijk te houden.
Maar een P38 diff past niet zondermeer in een gewone roveras, het gatenpatroon is anders en ik geloof dat het kroonwiel ook ruzie krijgt met de diffpan.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2016, 00:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
Klopt, je moet de klok aan een kant afdraaien. En nieuwe gaten born voor de stuts.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2016, 01:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Scratch schreef:
Klopt, je moet de klok aan een kant afdraaien. En nieuwe gaten born voor de stuts.


Of de ring van een P38 as in een gewone roveras lassen.
Maar dat moet dan wel 100% nauwkeurig gebeuren want een fractie scheef en hij gaat steekassen, meenemers en het diff slopen.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 89 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.