Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 18 apr 2024, 17:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2015, 11:48 
Offline

Geregistreerd: wo 28 okt 2015, 17:37
Berichten: 9
Woonplaats: Groningen
Beste forummers, 2 vragen aangaande lucas 14cux ECU bekend van de EFI-v8.

Zijn er mensen die rovergauge werkend hebben? Of eventueel andere software hebben om de ecu uit te lezen?? Na inbouw van een gereviseerd blok wil ik even wat zaken uitlezen maar beschik zelf niet over deze apparatuur.

Ook is er volgens mij in mijn setup geen connectie tussen automaat en ecu. Tenminste ik heb het niet kunnen ontdekken. Ik lees op engelse fora wel dat de ECU input nodig heeft van de automaat om de juiste fuelmap te selecteren... Hoe hoort dit en hoe leg ik het aan??

Zou graag willen weten hoe dat behoort te zijn af fabriek. Wellicht lieden die hier eerder mee hebben geworsteld..??

Thanks!

André


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec 2015, 18:04 
ik heb een ecu mate voor het uitlezen, woon in kootwijkerbroek, als je wilt kunnen we wel afspreken.
stuur mij anders een mailtje; emdejoode@gmail,com
eduard


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 dec 2015, 00:58 
Offline

Geregistreerd: vr 18 dec 2015, 00:49
Berichten: 18
Hoi
Is de eerste generatie ecu ( flapper) ook uit te lezen?
En kan je daar nog iets aan tunen?
Gr
Duco

_________________
Duco
RRC 86


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016, 18:12 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 13:18
Berichten: 1
Ik heb Rovergauge aan de praat. Wel met een handbak, maar kan me niet voorstellen dat het wat uitmaakt. Met automaat geeft ie ook de versnelling aan waar die in staat. Ik heb wel aan het kabeltje van de ECU moeten solderen. Dus gewoon aansluiten kan volgens mij niet. (Woon in Almere)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016, 21:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
Bij een automaat heb je een sensor nodig op de km kabel. Deze geeft aan of hij stilstaat of in beweging is.

Weet iemand of je dat signaal ook van een Terra Trip kan halen !?

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016, 22:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
Afbeelding

Zoiets, of een nieuwere type in het zwart.
Mocht je deze hebben weggelaten (bv omdat een Defender km kabel daar niet op past) schijnt het niet helemaal te werken als stil en stationair staat.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 22:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:37
Berichten: 9
Andre,

Ik heb de rovergauge kabel liggen moet hem alleen nog aansluiten, woon nabij Groningen.

Groet Frank


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan 2016, 16:45 
Offline

Geregistreerd: wo 28 okt 2015, 17:37
Berichten: 9
Woonplaats: Groningen
Frank schreef:
Andre,

Ik heb de rovergauge kabel liggen moet hem alleen nog aansluiten, woon nabij Groningen.

Groet Frank


Frank als je het aan de praat hebt zou ik graag willen weten hoe je het voor elkaar hebt gekregen. Laptop heb ik wel, software red ik me ook wel mee maar kabeltjes maken.... Nee dat wordt niks.

Ik loop tegen het probleem aan dat de ECU geen signaal van de automaat krijgt en volgens mij ook geen snelheidssignaal. Dit zou ik graag even willen testen en alsnog juist aansluiten.

Ik woon in het centrum van Groningen trouwens.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan 2016, 16:46 
Offline

Geregistreerd: wo 28 okt 2015, 17:37
Berichten: 9
Woonplaats: Groningen
Scratch schreef:
Afbeelding

Zoiets, of een nieuwere type in het zwart.
Mocht je deze hebben weggelaten (bv omdat een Defender km kabel daar niet op past) schijnt het niet helemaal te werken als stil en stationair staat.



dit onderdeel heb ik al wel in bezit maar weet je ook hoe je dit juist aansluit richting ECU?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan 2016, 16:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
Ik moet de motor nog uitbouwen, en ben al een heel eind met het verwijderen van de bedrading van de ECU. Maar ik zal morgen eens de kabel naar de bak loshalen en kijken welke kleuren het zijn!

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan 2016, 16:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:37
Berichten: 9
Andre,

Kom een keer op bezoek, dan gaan wij samen eens kijken of wij het aan de praat krijgen. Stuur maar ffe een pb voor gegevens ik woon 10 minuutjes vanaf stad.

groet frank


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2016, 09:21 
Offline

Geregistreerd: wo 28 okt 2015, 17:37
Berichten: 9
Woonplaats: Groningen
Scratch schreef:
Ik moet de motor nog uitbouwen, en ben al een heel eind met het verwijderen van de bedrading van de ECU. Maar ik zal morgen eens de kabel naar de bak loshalen en kijken welke kleuren het zijn!



Ik ben erg nieuwsgierig hoe het in elkaar behoort te zitten.

Mijn 90 was al omgebouwd naar een 3,9V8 met automaat door de vorige eigenaar maar die had niet alle puzzelstukjes weer netjes op de plaats gelegd. Ik heb al aardig wat zaken opgelost maar het snelheidssignaal en de automaat is nog een vraagstuk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2016, 17:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
Grote kans dat de Road speed transducer er tussen uit is gelaten. Deze kabel past niet op de km teller van een Defender. Andersom past hij niet op de Road speed transducer. Mijn oplossing om een passende kabel te maken is een teller te plaatsen voor een Terra Trip met een stuk buiten kabel van een Defender.

Ken je deze al !? Hier wordt de functie van de Road speed transducer ook besproken.

http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Range-Rover-Manual-Fuel-Injection.pdf

ROAD SPEED TRANSDUCER
The road speed transducer is fitted between the upper and lower speedometer cables. It is mounted on a bracket located on the left hand chassis side member adjacent to the rear engine mounting. The transducer provides road speed data to the ECU. The ECU in turn detects vehicle movement from the road speed input and ensures that idle speed control mode is disengaged. Should the speed transducer fail in service the ECU idle speed control would become erratic.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2016, 10:37 
Offline

Geregistreerd: wo 28 okt 2015, 17:37
Berichten: 9
Woonplaats: Groningen
Scratch schreef:
Grote kans dat de Road speed transducer er tussen uit is gelaten. Deze kabel past niet op de km teller van een Defender. Andersom past hij niet op de Road speed transducer. Mijn oplossing om een passende kabel te maken is een teller te plaatsen voor een Terra Trip met een stuk buiten kabel van een Defender.

Ken je deze al !? Hier wordt de functie van de Road speed transducer ook besproken.

http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Range-Rover-Manual-Fuel-Injection.pdf

ROAD SPEED TRANSDUCER
The road speed transducer is fitted between the upper and lower speedometer cables. It is mounted on a bracket located on the left hand chassis side member adjacent to the rear engine mounting. The transducer provides road speed data to the ECU. The ECU in turn detects vehicle movement from the road speed input and ensures that idle speed control mode is disengaged. Should the speed transducer fail in service the ECU idle speed control would become erratic.


Check! Ik heb zo'n ding op de kop getikt, met veel moeite geinstalleerd gekregen tussen de km-kabels alleen nu nog aansluiten op de ECU. En dat laatste heb ik nou net niet genoeg verstand van... Stroom, draadjes, niet echt mijn ding.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2016, 13:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Misschien reageert Bowy, die heeft een 110 met V8 automaat omgebouwd.

gr.

Geert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2016, 14:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 09:58
Berichten: 43
Woonplaats: nunspeet
Die had toen iid een Road speed transducer nodig, die ik hem toen geschonken heb :-)

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016, 15:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:37
Berichten: 9
Aansluiten is vrij simpel. Ik heb hem niet maar merk er weinig van hij heeft vooral effect bij langzaam afremmen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2016, 10:00 
Offline

Geregistreerd: wo 28 okt 2015, 17:37
Berichten: 9
Woonplaats: Groningen
Goede morgen,

Inmiddels weer wat vorderingen gemaakt. Wegens tijdgebrek om langs Frank te gaan toch maar via ebay goedkoop rovergauge inclusief kabel op de kop getikt. Installatie op laptop was vrij eenvoudig door bijgevoegde instructies.

Laptop in de auto, aangesloten en op contact gezet. Eerst de foutmeldingen uitgelezen. Dat waren er nogal wat...

Temp sensor van brandstof was stuk
Road speed sensor geen signaal
Neutral swith error ( omdat de bak niet aagesloten is op de ecu )
MAF sensor verkeerd afgesteld, te hoge voltwaarde
Injectorfout
Throttle pot sensor stond half open
Air bypass valve error

Mooi lijstje :D

Maf sensor eenvoudig naar beneden bijgeschroefd na de werking gecontroleerd te hebben, temp sensor vervangen, injector bleek kabelbreukje na een dag zoeken! Throttle pot sensor uitgewisseld met eentje die het wel goed deed.
De stepper motor kun je met Rovergauge heel goed testen. Deze bleek bij het uitdraaien te haperen. Dus ook een vervangende gezocht want schoonmaken etc hielp niet.

Daarnaast ook de road speed transducer aangesloten op de ecu. Bleek idd dat de aansluiting van de snelheidskabel op de tussenbak bij de RRc anders is dan bij een Defender. Simpelweg een verloopje gemaakt en de teller werkte ook weer. De bedrading een schema voor gevonden op internet. Na lang zoeken in de kabelboom de draden gevonden waar het snelheidssignaal op moest. Moest nog een extra weerstand tussen en toen kwam het snelheidssignaal ook bij de ECU binnen. Ook weer opgelost.

Tijd voor een testrit. Wereld van verschil! Stationair mooi laag in toeren zonder ellende. Geen benzinewalm meer, trekt goed, veel power.

Enige wat nog rest is de " neutral switch error". De schakeling bij de automaat is niet aangesloten op de ecu waardoor de computer niet in "idle mode" gaat. hij blijft in drive/reverse staan.

Ik kan echter nergens vinden over hoe je dit aan moet sluiten op de ECU. Iemand dit eerder gedaan??

André


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.