Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 23:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Olie Series tussenbak
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 15:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Ik heb begin dit jaar een overdrive van Rocky Mountain, de zg. Roverdrive gemonteerd in mijn 109 met 2,5 benzine motor. Nu adviseerde Rocky Mountain bij het gebruik van een sterkere motor en zwaar gebruik, om er synthetische 75W-90 GL4 in te doen. Omdat de overdrive de olie deelt met de tussenbak, heb ik echter tot nu toe (10.000 km) 80W-90 gebruikt. Nu heb ik gisteren een aluminium deksel met koelribben (ook van Rocky Mountain) onder de tussenbak gemonteerd en toen ik de olie bekeek die eruit kwam, viel me op dat deze behoorlijk stonk als gevolg van verhitting. Daarom heb ik er nu maar de geadviseerde olie in gedaan. Ik moet wel zeggen dat de overdrive daarna direct duidelijk soepeler schakelde.

Heeft iemand ervaring met andere olie in de tussenbak van een Series?

In de LT 95 bak van mijn 110 met V8 heb ik de laatste 50.000 km ook met 75W-80 halfsynthetisch gereden i.p.v. de voorgeschreven 15W-40 motorolie. Die bak liep met die olie ook veel beter en schakelde veel soepeler.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 17:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 13:14
Berichten: 109
Ik gooi er doorgaans gewoon 80W90 in. Wel Hypoid Gear Oil, schijnt toch weer net wat anders te zijn dan gewone olie.
Het is sowieso hele "trage" olie. waar je met 5W binnen 2 seconden alles rondspettert, zal het bij 75/80W eerder 2 minuten zijn.

Stinken doet alle olie, maar daarom moet je de V-bak ook iedere 30.000km verversen (als het er dan nog inzit XD).

_________________
Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug 2015, 16:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 10:57
Berichten: 14
Woonplaats: Venlo
Hey Wim,

interessante stelling weer! Ik ben erg benieuwd of je verschil merkt met die koelribben en hoe het schakelen inmiddels bijna 3 weken verder verloopt. Ik merk ook dat mijn versnellingsbak erg warm wordt op de autobaan en vervolgens ook echt meer lawaai begint te maken maar niet per direct moeilijker schakelt. Zolang hij "koud" blijft en ik een beetje rond de kerk rijdt, verandert het geluid niet, maar op de autobaan neemt het met de kilometer toe. Merk jij hier nog een verschil in?

Ik vul overigens ook altijd af met 80W90 GL4 en deze stink inderdaad ook altijd behoorlijk en krijgt een donkerdere kleur.

Toch vreemd met een gereviseerde bak, maar dat wil ook niet alles meer zeggen inmiddels....

_________________
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
http://landrover109.mijnalbums.nl


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug 2015, 18:28 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Nick schreef:
Toch vreemd met een gereviseerde bak, maar dat wil ook niet alles meer zeggen inmiddels....

Tja, goede gereviseerde series bakken worden schaars, niet omdat men het slechter kan maar gewoon omdat de bakken die terug komen gewoon steeds slechter worden en de toleranties daarmee niet beter worden.

Tel daarbij op dat een series bak sowieso al van mindere kwaliteit was als de "moderne" La Ro bakken en je snapt waarom.

G-J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2015, 16:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Inmiddels 2500 km verder en ondertussen in Zuid Frankrijk, kan ik concluderen dat de keuze van de olie in de tussenbak in ieder geval geen slechte is geweest. Ik kruis, met aanhanger, heerlijk met 95-100km/h in overdrive (Roverdrive) zonder bijgeluiden of andere extreme zaken.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2015, 21:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Zie hier wat de "concurrent" http://lrch.nl/kennisbank/welke-olie-en-vetten zegt mbt Series aandrijflijn-oliën:

Versnellingsbak en tussenbak, Serie III, Land Rover four-speed gearbox with transferbox.
In authentieke instructies wordt Hypoid SAE 90EP (Extreme Pressure) geadviseerd. Deze is lastig verkrijgbaar.
Goede vervanger is een minerale transmissieolie SAE 80W90 API-GL4.
Ondermeer Valvoline HP en Putoline MediumGear leveren SAE 80W90 API-GL4, maar in de vrachtauto wereld worden vele soorten GL4 tansmissieolie toegepast (dus naar een "Truck"-service).
Aan sommige merken GL5 transmissieolie zijn dopes toegevoegd, welke de bronzen lagerschalen kunnen aantasten (galvanisch oplossen). Controleer bij twijfel de site van de fabrikant.

LT95 four-speed gearbox with transferbox:
In authentieke instructies wordt een motorolie SAE 20W50 geadviseerd.
Door de ontwikkeling van de dopes, zijn de huidige ACEA A en B motoroliën minder geschikt voor transmissie toepassing.
Goede vervanger is een Super Multigrade SAE 10W40 in de CCMC-D1 / ACEA E4 kwaliteit (D1 / E4 is een vrachtwagen kwaliteit olie, dus naar een "Truck"-service!). Maar er zijn ook goede resultaten met een SAE 75W80 API-GL4 transmissieolie. (Schakelt iets stroever, maar wordt ook stiller !) Wel een API-GL4 ZONDER (half) synthetische samenstelling gebruiken!!
LET OP: De LT95 heeft gescheiden olie inhoud voor het 4-bak (2,6 liter) en de H-L tussenbak (3,1 liter).
Verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar.

De assen, stuurbollen en naven met lagering. ROVER-as Serie III, Differentieel voor en achteras:
Oorspronkelijk staat hier een Hypoid SAE 90EP API-GL2 voorgeschreven. Deze is echter nauwelijks meer leverbaar.
Vervanger is een transmissieolie SAE 80EP API-GL4, alternatief Multi-transmissieolie SAE 75W90 API-GL4.
Verversingsintervallen 40.000 km of eerder bij vocht intreding (herkenbaar aan de witte emulsie)

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 314 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.