Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: disco of defender
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2015, 21:25 
Hallo,
Om met de deur in huis te vallen, ik heb een keuze probleem. Ik heb een Disco2 van 2004, ben 1e eigenaar. Disco heeft 235000 km gereden en is aan een uitgebreide beurt toe. Geraamde kosten; ca 3000 euro excl de schades ad 3000 euro totaal. Afgelopen 10 jaar heb ik echt al veel vervangen aan de Disco. Heerlijke auto maar toch. Wel automaat. Wel veel " gezeik" mee gehad. Lekkages van brandstof, koelvloeistof, hemelwater via daken, kapotte deursloten en raam. Spruitstuk aansluiting, storing elektrisch circuit, brandstofpomp, stuurbekrachtiging enz enz.
Al die jaren heeft de Defender 110 aan mij geknaagd; zo'n mooie auto!! En ik weet, het rijdt totaal anders hoewel daar de meningen over zijn verdeeld. Nu zijn er 2 Defenders die mijn pad kruisen, een van 2010 34000 km 36000 euro en een van 2004 200.000 km 15000 euro. Wat te doen; een garagist zegt tegen mij eenmaal Defender blijft Defender en idem bij de Disco. Ik rij zo'n 20.000 km/jaar en zit regelmatig in bos, zandpaden. Binnenkort verhuis ik naar een boerderij met 2,7 HA grond. Weiland. Beide auto's kunnen met deze omstandigheden goed uit de voeten maar....wat te doen. Blijft de Disco na de opknapbeurt betrouwbaar of is de Defender betrouwbaarder. Defender 2004 of 2010. Graag jullie mening of adviezen. Alvast bedankt!


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2015, 22:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, misschien heb je pech gehad, misschien ben je een hork ?
Het is natuurlijk wel zo dat er aan een Disco meer stuk kan als aan een Defender. Verder maakt een Disco het net iets makkelijker stevig door te rijden, een Defender maakt het je makkelijker om rustig aan te doen, de auto netjes warm te rijden etc. Maar 2400 km in 4 dagen (waarvan de helft gewone doorgaande binnenwegen) kan ook met een Defender, dat dan gewoon hartje winter.
Als je de Disco terugbrengt tot de basis dan houd je altijd nog een 4-tal net iets minder degelijke wheel-hubs over, maar afgezien daarvan kan je aan die basis dezelfde pech hebben bij een Defender en een Disco, want de basis is eigenlijk gewoon gelijk -- bij de Disco echter komt er evenwel een heleboel rimram bij.

Dan je keuze: Dat een Defender wat anders is als een Disco weet je al. Heb je al eens een dag (of langer) met een Defender 110 gereden ?
Aangenomen ja, en aangenomen dat die Defender nog steeds aan je knaagt dan is er de vraag eentje uit 2004 of eentje uit 2010.

2004 wil zeggen een Td5 - de laatste echte LandRover-motor, een mooi geluid en verder het traditionele dashbord met alle voors en tegens.
Moet je niet veel met zware karren rijden, zet er dan wel een Disco-tussenbak in, dat scheelt toeren en rijdt lekkerder (een overdrive is nog leuker maar ook gevoeliger).

2010 wil zeggen een Puma - een krachtige motor, een 6 versnellingsbak met z'n voors en tegens, en een modern dashbord (dat minder levensruim overlaat). O ja, de Puma heeft een kachel met twee standen, net als de Td5, alleen is de tweede stand bij de Puma HEET, waar de Td5 hoogstens lauw-warm is.

Ik had een 1999 Td5 en heb nu een 2010 Puma ... ik verlang soms terug naar die oude Td5, maar had ik nog steeds een Td5 gehad dan had ik daar weer twijfels bij gehad. Of te wel: ieder voordeel heeft ook nadelen.

In 15 jaar Defender heb ik nooit rekeningen gezien van € 3.000, de rekeningen bleven in de 3 cijfers voor de komma.
Was mijn 1999-er niet total-loss gereden dan had ik 'm nog en dan was er wellicht een keertje wat meer werk geweest: bijv roest aan het main-bulkhead en body-cappings.

O ja, wat eventueel ook meespeelt: ABS/ETC ? Niet ieder Defender heeft dat, en voor het alledaags gebruik zou ik dat wel willen hebben.

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: do 29 jan 2015, 00:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 65
Volgens mijn krijg je met een auto, met 200.000 km op de klok, op kort termijn ook te maken met duurdere reparatie,s.
Maar ja €20.000 verschil kun je veel (laten) repareren.
Als ik zelf dit bedrag te besteden zou hebben, dan zou ik een defender oplaten bouwen naar mijn eigen wensen.
Personen Die dit voor je kunnen doen zijn ook actief op dit forum.
Mvg Jos


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2015, 21:58 
Offline

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 19:46
Berichten: 12
Koop altijd de beste wagen die je je kunt veroorloven. Dus die 2010 wagen met die nauwelijks gereden kilometers...
En je garagist heeft gelijk: eenmaal een Defender en je wilt niets anders meer... ;-)

_________________
Teun met Bram, een 110 Td5 Stationwagon


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2015, 15:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 13:14
Berichten: 109
Defender.
Geen twijfel.

Disco blijft toch een luxepaard en er kan meer aan kapot dan aan een Defender. Hij is echter wel wat geschikter voor weggebruik.
De problemen die je met je D2 hebt gehad komen bij een Defender ook voor. In de basis blijft het een product uit Solihull. Dus sleutelen is onvermijdelijk. :P

Als je voor een Puma kan gaan, why not. Die motoren zijn prima, en de auto is een stuk minder spartaans dan zijn voorgangers.
Je kan van 20k veel aan een auto versleutelen. Maar het wordt nooit een nieuwer model. Het probleem van een Defender is toch dat ie voor de eeuwigheid is gebouwd.
je levert wel wat beenruimte in met een Puma. Als ik het geld ervoor had, wist ik het wel in plaats van de Punto als daily drive...

_________________
Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2015, 13:30 
Offline

Geregistreerd: do 27 nov 2014, 21:41
Berichten: 7
Heren,
hartelijk dank voor jullie adviezen en meningen.
Het verschil met de Defender is qua rijervaring toch wel groot en om alleen op het uiterlijk af te gaan...
Dus heb ik besloten om de Disco grondig op te laten knappen. Bij Daams Bergeijk.
Is best een klus maar ik heb het ervoor over. Gaat toch niks boven een Laro, toch?
Nogmaals bedankt!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2015, 08:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Mooi, gaat Daams nog wat speciaals doen of gewoon goed onder handen nemen?

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2015, 23:40 
Offline

Geregistreerd: do 27 nov 2014, 21:41
Berichten: 7
In 1e instantie uitgebreid onderhoud en dus vervanging van onderdelen. Schokbrekers, misschien stuurhuis. Stuurt nogal vaag, grote uitslag in het midden. Er is wat lekkage bij ra wiel en bij motor voor en achterzijde. Versnellingsbak, automaat spoelen, nakijken, brandstofdrukregelaar. Anti roestbehandeling. En ik wil de voorstoelen opnieuw laten bekleden. Wellicht omkeuren naar geel kenteken.
Ook heb ik nog een kleine schade aan de voorzijde due ik wil laten herstellen. Kortom, genoeg te doen.
Groet,
jan


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015, 01:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Klinkt goed, is je chassis nog in orde?

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015, 19:38 
Offline

Geregistreerd: do 27 nov 2014, 21:41
Berichten: 7
Bij Daams hebben ze een check gedaan van de auto en daarbij ook naar de onderkant, chassis gekeken. Zag er nog goed uit maar met advies voor anti roest behandeling.
ik wil er nog echt wel een tijdje mee door want de nieuwe modellen spreken mij niet zo aan.
Dus wordt de anti roestbehandeling ook gedaan.
Groet,
Jan


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015, 22:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 11:52
Berichten: 48
Enige echt goede anti roest behandeling is in mijn ogen geheel reinigen en galvaniseren. :)

In ieder geval ook de binnenkant laten behandelen (na grondig reinigen), want roest komt vaak (ook) vanuit de binnenkant van het chassis, daar blijft het langer nat en heb je dus sneller last van roestvorming.

_________________
Groetjes Bas


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015, 22:18 
Offline

Geregistreerd: do 27 nov 2014, 21:41
Berichten: 7
Hi Bas,
ik geloof dat het een grondige behandeling is. Eerst gereinigd en gedroogd aan de onderzijde. Ook de kokers komen aan bod. Maar zal het wel navragen, bedankt voor de tip! Maar wat kost galvaniseren? Deze behandeling kost ca 900 euro.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 09:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Ik heb het zelf gedaan (chassis en body) en het kost veel meer. Alleen chassis kun je voor een paar 1000 euro nog wel doen. Maar goed je weet dan wel zeker dat alles schoon is en dat overal een beschermlaag zit.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 11:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 11:52
Berichten: 48
Als je het helemaal zelf doet (demontage, laten reinigen, gaten boren, laten galvaniseren, uitboren, monteren), dan kan het misschien wel voor minder dan die 900euro. Heb je er wel 'een aantal zaterdagen' werk aan, maar heb je de beste bescherming die je kan hebben.

Wat Lucas heeft gedaan is natuurlijk erg mooi, maar voor een 'normale auto' (no offence Lucas ;)) niet echt gebruikelijk en wellicht ook een beetje overdreven.

_________________
Groetjes Bas


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 12:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Over overdreven gesproken, normale mensen verlengen hun auto naar 123 inch maarja dan zijn er ook nog die gaan naar 144 inch ;-)

Maar goed dat hele galvaniseren is allemaal de schuld van Andrew Colville, hij heeft laten zien dat het kan, toen moest ik ook.

Afbeelding

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 12:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 11:52
Berichten: 48
Touche :D

_________________
Groetjes Bas


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 21:39 
Offline

Geregistreerd: do 27 nov 2014, 21:41
Berichten: 7
Ongeloofelijk! Ziet er wel heel mooi uit. Maar is een Disco van 2004 dat nou nog waard?
Die van mij is echt niet slecht. Maar hoe lang wil je een auto "behouden"? Hoe lang gaat de rest nog mee. Mijn Disco is echt wel mijn auto maar dit is wel heel apart. En een kostbare ingreep.
Wat is je achterliggende gedachte geweest, Lucas?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: disco of defender
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015, 22:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Voor de de duidelijkheid, die foto hierboven is van een RRC die Andrew voor een klant gebouwd heeft, hij is er voor zichzelf ook nog een aan het maken trouwens.

Mijn auto is een Disco van 1997 die is dus gegarandeerd niks meer waard, maar ik vond 'm verder wel fijn en ik had er al veel aan opgeknapt. Alleen roestte hij nog behoorlijk, ik heb toen besloten om te leren lassen. Verder mistte ik wel wat ruimte, ik wilde eigenlijk graag een Defender 130 achtige auto wilde dus met veel laadruimte maar dan als stationwagon en een iets comfortabelere cabine en dingen als airbags. Goed die Disco had ik al dus toen heb ik er maar de zaag in gezet en daarna de boel laten verzinken.

Maar goed dat hele verbouwen was natuurlijk eigen keus, alleen even ontlakken en in een zinkbad gooien is nog wel te doen. Nu is hij bij Disco 2's zo dat de bodies veeel minder roesten dan een D1 maar de chassis zijn dan weer veel rotter. Dus je chassis verzinken is niet gek, maarja moet ie wel een paar weken onder je auto uit.

Mijn project zag er zo uit na verzinken:

Afbeelding

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.