Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 10:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verwarming in je auto
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014, 20:23 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Er zijn al veel topics over geweest maar wat ik me afvraag.....

Als ik de verwarming in mijn series dusdanig maak dat de lucht alleen maar intern circuleert, dan verwarm ik toch voorverwarmde lucht?

In de huidige systemen wordt er altijd frisse lucht van buiten verwarmd, maar een beetje series heeft van zich zelf hier al voorzieningen voor.

Van origine hebben series een Smits kacheltje, dat gebruikt ook geen buiten lucht, de latere series gebruiken weer wel de buitenlucht.

Wat zijn hier de voordelen van? :?
En waarom zou ik dat niet doen

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014, 21:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
ik zeg doen ;)

zelf heb ik een standkachel in de planning die(waarschijnlijk vanuit de seatbase) ook recirculerende lucht gaat verwarmen. In die opzet hou ik de originele (SIII) kachel zoals die is.

Overigens heb ik een 109 STAWAG, dus mag er ook best een puist warmte naar achter ;)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014, 22:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
zou de lucht niet zuurstofarm worden of is een series zo niet luchtdicht dat dat niet kan?

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014, 09:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
zou de lucht niet zuurstofarm worden of is een series zo niet luchtdicht dat dat niet kan?



woehahaha, mijn series heeft zoveel zuurstof door alle kieren en gaten dat ik soms duizelig wordt.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014, 11:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
"lucasvanlierop": zou de lucht niet zuurstofarm worden of is een series zo niet luchtdicht dat dat niet kan?[

Tussen "Luchtdicht" en een Series zit een astronomisch universum. Misschien het universum tussen een Defender en "Luchtdicht" net iets kleiner (de mijne fluit nu soms ook bij de achterdeur sinds alle deuren maximaal sluitend zijn afgesteld - dat fluiten komt door een lichte overdruk binnen - voorheen was er daar een vrije communicatie, je kon er een brief posten).

Maarrrrr is jouw Disco 123 inmiddels zover vertimmert dat die wel luchtdicht is ??

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014, 13:36 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
GatheRRoveR schreef:
In de huidige systemen wordt er altijd frisse lucht van buiten verwarmd, maar een beetje series heeft van zich zelf hier al voorzieningen voor.


Dat is de reden waarom ik me afvroeg waarom latere modellen wel "hele" frisse lucht gebruiken, terwijl het binnen al niet warm te krijgen is.

En zuurstof gebrek in een series :mrgreen: Gmmffffffff geloof je zelf toch niet....

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014, 15:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik weet niet of het door mijn nissan motor komt? maar in mijn stawag 109 wordt het echt wel warm.
afgelopen week bij 0 graden heb ik de kachel zefs lager (lees uit) gezet.
komt misschien ook doordat mijn schutbord ook heet wordt :-}

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014, 19:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
Als een Series fatsoenlijk is opgebouwd en de afdichtingen met enige zorg zijn gemonteerd, dan is de kachel voldoende om het ook behaaglijk te hebben met vrieskou. In mijn eerste 109, dat was een 3deurs, kon ik in de winter behaaglijk zonder jas rijden. Ik heb nu een 109 stawag en ook die verwarmt naar behoren. Een Series die niet warm wordt, heeft gewoon een hoop achterstallig onderhoud.
Bedenk goed dat tegen tocht moeilijk te verwarmen valt. Het is gemakkelijker om tochtgaten te dichten dan een nieuw verwarmingssyteem te bedenken.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014, 19:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 65
Ik heb ook geen probleem met de verwarming.
Altijd goed te doen,ook met vorst.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014, 23:37 
Offline

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 19:07
Berichten: 11
Woonplaats: ELSLOO LB
Hoi,

Tsja, de verwarming van een Laro is altijd wel een "heet hangijzer" geweest. In de winter te weinig verwarmen, in de zomer niet uit te krijgen, tenminste in onze Ninety V8. Hiervoor ga ik een kraan/klep in het verwarmingscircuit opnemen zodat de kachel dan niet meer verwarmd wordt. Uiteraard moet dit circuit wel blijven stromen, anders krijg je Hot-Spots in het blok.
Ik weet niet hoe het bij de Series zit, maar als er een kraan in de verwarming zit, heb je in ieder geval geen last van een hete kachel waar lucht langs geblazen wordt en dus toch heet wordt.
Koude toevoerlucht zou theoretisch geen probleem mogen zijn als het radiatorblok goed afgedicht aan de kanten in de kachel behuizing zit. Belangrijk is ook dat er geen lucht in het (meestal) bovenste deel van het watercircuit zit. Als er in het radiator blok (heatermatrix) lucht zit, ben je meteen al de helft van de capaciteit kwijt.
Je zou op een of andere manier wat lucht van binnen uit moeten pakken, dan heb je in ieder geval bij een warme motor geen 200% koude buitenlucht.

Wat kan nog een probleem zijn, onze Laro's hebben allemaal joekels van radiators en als het vriest, komt daar toch een bubs koude lucht doorheen, dat het langer duurt voordat het motorblok op temperatuur is. Door de koude lucht krijg je maar weinig koelend water door de radiator omdat de thermostaat meteen koud water terug "voelt" komen.
Je kunt dit en beetje "piepelen" door de radiator met vorst half af te dichten. Ik heb hiervoor een paar van die plastic "placemats" van de Ikea (who else). Ik heb ze eerlijk gekregen van mijn vrouw, dus hoef ik ze niet steeds tiekum terug te leggen in de keuken. Ik heb in beide placemats aan de korte zijde twee gaten gemaakt op 3cm van de hoeken. Vervolgens een stuk VD (Koperdraad met isolatie) door de gaten gestoken en die aan de beugels van de radiator vastgemaakt. De draad zit dan zodat de placemats bijna op elkaar kunnen schuiven en ook uit elkaar kunnen worden getrokken. In elkaar geschoven (voor de radiator) zit de radiator voor 30 tot 40% dicht. Trek ik ze uit elkaar, dan zit de radiator ongeveer 75% dicht. Bij vorst is dat nog voldoende open om de temperatuur niet tot het kookpunt te laten oplopen. De motor warmt nu snel op en wordt warmer dan normaal. Dit resulteert ook in meer warmte binnen.

Bij de Series zou je kunnen kijken of je de toevoerlucht ergens van achter de radiator weghaalt. Deze is dan al voorverwarmd, zodat je in de kachel niet met bevroren lucht begint. Dat scheelt ook alweer.

Het zal iets proberen blijven, maar wel de auto zo origineel mogelijk houden lijkt mij.

Succes en sleutel ze

Jos

_________________
Afbeelding
"Overgangsregeling" Ninety V8 1986.
Mazda MX-5 Black Nardi Torino, onze "Leasehond LaroJack".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014, 16:58 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik ben bezig met een SII deze heeft zo'n trommeltje (Smits kacheltje) boven de tunnel.
Doordat ik een grotere tunnel gebruik past deze vermoedelijk (helaas) niet meer.
Dat ding zit ook net tegen je rechter been, lekker heet aan je onderbeen ?!?!

De SII heeft nog van die slangen naar een stofzuiger mondje voor de voorramen, ja-ha vooruitstrevend hè. Nu wil ik dit toch wel zo houden, blijft een SII qua uiterlijk.
Dus ik zat te kijken of ik een s3 verwarming of de radiator van een 90 kan her gebruiken en deze op de voetenbak van de bijrijder kan plaatsen.

Ik heb wel al gezien dat ze verwarming units van kleine vw-tjes gebruiken, maar ik wil alles wel series of opvolgers houden.

Al eens een voorbeeld hiervan gezien?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 dec 2014, 22:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:16
Berichten: 17
Ik heb een lw met binnenkachel zeg maar, en helaas te weinig kieren, gaatjes, ramen en klepjes die open kunnen. Je krijgt het in de cabine gewoon te warm. Smiley

_________________
3% www.laroprik.nl


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 21:22 
Offline

Geregistreerd: do 25 sep 2014, 21:42
Berichten: 3
Woonplaats: Almere
In mijn series III is het zomers heet en s winters koud.
De kachel doet niet veel.
Mogelijk dat een muff voorop zou helpen om de motor wat warmer te krijgen.

_________________
Nico Series III 88 1971 4 x 2


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 10:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Marc-my-Words schreef:
"lucasvanlierop": zou de lucht niet zuurstofarm worden of is een series zo niet luchtdicht dat dat niet kan?[
Maarrrrr is jouw Disco 123 inmiddels zover vertimmert dat die wel luchtdicht is ??

Marc


Nee helaas, heb dit jaar heel veel aan het huis verbouwd en erg weinig aan de auto, tot nu toe is het nog een groot slechts deels geisoleerd hok. Het dak is gelukkig wel waterdicht en de kachel en vooruitverwarming werken ook, nu de standkachel nog eens een keer netjes aansluiten.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.