Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 21:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 okt 2014, 12:42 
Vorig jaar zijn we met de 109 ex mil. Diesel naar Schotland geweest.
Was super maar op de terugweg moesten we over de Lammermuirhills
Via een 17℅ helling. Des was behoorlijk lang en kwam uiteindelijk hoesten
En proestend in zijn 1 boven. Het water borrel de via het overloop reservoir
Naar buiten en het had ook niet veel langer moeten zijn of hij was echt aan de
Kook.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik het beste zo'n heuvel nemen.
Was ook de reden dat we dit jaar met de gewone auto naar de Ardennen zijn
Geweest, zag de euvel achter Luik niet echt goedkomen.

Groeten, Elbert


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 okt 2014, 14:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
Dit soort heuvels met een 2.25 diesel? langzaam. Dit zijn ook de momenten dat het grote voordeel van een elektrische fan duidelijk wordt. Die geeft hier namelijk wel zijn volle koeling.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2014, 15:49 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Vrijloopnaven monteren, hup in laag en gaan, no problemo.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 nov 2014, 11:58 
Offline

Geregistreerd: do 25 sep 2014, 17:50
Berichten: 2
Er zijn daar erg steile weggetjes idd. Het weggetje naar Applecross is ook zo'n leuke.
Was eigenlijk blij dat ik er met de motor overheen moest. passeren is kansloos.

_________________
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 nov 2014, 14:42 
Offline

Geregistreerd: do 13 nov 2014, 14:38
Berichten: 2
Waarom vrijloopnaven op een series? Deze heeft al instelbare 2x4/4x4. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je uit moet stappen, in de regen, om de 4x4 in te schakelen.

Maar idd, in low gearing en rustig naar boven tuffen. Met genoeg toeren heeft het blokje weinig te lijden. Olie word goed rondgepompt en fan koelt voluit.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 nov 2014, 15:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
richard78 schreef:
Waarom vrijloopnaven op een series? Deze heeft al instelbare 2x4/4x4. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je uit moet stappen, in de regen, om de 4x4 in te schakelen.

Maar idd, in low gearing en rustig naar boven tuffen. Met genoeg toeren heeft het blokje weinig te lijden. Olie word goed rondgepompt en fan koelt voluit.


Ik denk dat de vrijloopnaven gesuggereerd worden omdat een Series zonder in Low een vaste 4x4 geeft (of heb ik het mis?).
Op een harde ondergrond heb je dan een probleem. In Low met vrijloopnaven heb je overigens wel weer het gevaar dat de steekassen achter erg veel vermogen te verwerken krijgen, dus wel met beleid gebruiken anders sta je na een laatste krak stil.

Maar vraag één lijkt mij: Is een 2,25 diesel altijd zo amechtig dat 17% al oververhitting geeft? Ik heb zelf niet veel ervaring met de 2,25 diesel, maar ik dacht dat die vooral traag was, maar het verder niet zo gauw opgaf. Ik ben eens een weekend meegereden naar de Haute Fagnes, en de belangrijkste "problemen" waren toen de herrie en de vering (en dat was toentertijd met een "gloednieuwe" 109D - dus al even geleden).

En antwoord twee: De hellingen "achter Luik" zijn wel steil en lang, maar ook weer niet zo steil of lang dat je ze per sé moet vermijden. En als je ze dan toch wilt vermijden: er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden: Langs Brussel en Namen bijv. kom je ook in de Ardennen (met een helling achter Namen). Je kan ook even op de kaart kijken, in plaats van die autoweg-hellingen kan je zoeken naar de "oude weg" zodat je de helling in etappes kan nemen zonder het snelverkeer op te houden.

Marc


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op do 13 nov 2014, 17:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 nov 2014, 17:10 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
richard78 schreef:
Waarom vrijloopnaven op een series? Deze heeft al instelbare 2x4/4x4. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je uit moet stappen, in de regen, om de 4x4 in te schakelen.

Je vergeet dat wanneer je een Series in LAAG zet dat hij automatisch in de 4x4 gaat en dan ga je dus gigantisch lopen wrikken in de bochten met enorme bandenslijtage tot gevolg en daarbij mogelijk ook nog eens steekassen of kruisstukken kapot rijden . . . . . . 't-is maar dat je het weet.

Ken uw auto.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.