Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 19 apr 2024, 20:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2014, 20:46 
Offline

Geregistreerd: zo 19 okt 2014, 19:33
Berichten: 3
Serie 3 ex abl

Bij het afbouwen van de defecte waterpomp en verwijderen radiateur zie ik dat de uitlaat niet voldoende tegen het spruitstuk zit, ik wist dat een draadeind afgebroken was maar was tot voorheen geen probleem.
Bij de poging om de uitlaat los te draaien zijn ook de beide andere afgebroken, shit happens.
Nu moet ik dus in en uitlaat spruitstuk van de motor gaan los halen, op zich geen probleem was het niet dat de boutjes waar het uitlaatspruitstuk mee vast zit eruitzien alsof ze net zo vast gebakken door de hitte zijn als die van de uitlaat, gezien ik niet veel sleutel ervaring heb is een afgebroken bout in het blok een regelrecht ramp scenario.

Wie heeft ervaring / tips?

Groet,
Erik
L


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2014, 20:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
bij mijn motor (nissan) hebben we eerst met heul klein boortje en dan steeds grotere maat de bout uitgeboord.
daarna ipv. stuk draad eind gewoon een bout en moer er in gedaan.
bij mij zat ook alles muurvast.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2014, 21:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Opboren en draad opnieuw tappen kan altijd toch. Gewoon voorzichtig en rustig aan werken en zorgen dat je er goed bij kan en goed licht hebt. Heb het ook gedaan bij 300Tdi spruitstuk. Daarna met keramische pasta gemonteerd trouwens, of dat hoort is de vraag maar mocht het nog eens los moeten...

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 okt 2014, 15:54 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 19:51
Berichten: 14
Woonplaats: Wijk aan Zee
Mocht er nog een stuk uitsteken dan is het volgende super de luxe

http://www.vdhtools.nl/index.php?main_p ... mtv5buudc0

Groet Michel WaZ

_________________
RRC V8


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 okt 2014, 18:15 
Offline

Geregistreerd: zo 19 okt 2014, 19:33
Berichten: 3
Dank voor de reacties.

Heb intussen alles los, nieuwe draad in uitlaatspruitstuk getapt, wat onderdelen bestellen en het kan er weer op.

Maar ik was voornamelijk bang dat er boutjes of draadeindjes af zouden breken die in het motorblok zitten, maar die zaten verrassend los, geeft het daar een moment voor waar je ze mee moet aandraaien?

Groet,

Erik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014, 17:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 10:57
Berichten: 14
Woonplaats: Venlo
In zulke gevallen kun je nog altijd een moerensplijter gebruiken, als je erbij kunt natuurlijk. Uitboren kan, maar vaak breekt de bout scheef af waardoor het zeer lastig wordt om er récht in te boren, als je dan scheef gaat boren wordt het probleem alleen maar groter, voorkomen is dus beter als genezen ;) Het is natuurlijk geen slechte methode, dat zeer zeker niet!

Bij de downpipe is er dan over het algemeen nog de mogelijkheid een bout met moer te gebruiken in plaats van tapeinden, dat is altijd een optie als het gat toch wat te groot geboord is.

Om zulke dingen bij (voornamelijk) uitlaatspruitstukken e.d. te voorkomen kun je het beste koperen moertjes gebruiken om de zaak vast te zetten, koper hecht zich niet aan staal en is edeler waardoor het minder snel corrodeert. Dit voorkomt dat de zaak aan elkaar vast gaat corroderen zoals in dit geval dus vaker gebeurt met stalen moeren.

_________________
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
http://landrover109.mijnalbums.nl


Laatst bijgewerkt door Nick op vr 31 okt 2014, 09:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014, 20:23 
Offline

Geregistreerd: zo 19 okt 2014, 19:33
Berichten: 3
Heb idd messingmoertjes voor de down pipe besteld

Groet
Erik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 100 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.