Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2014, 18:37 
Offline

Geregistreerd: zo 19 okt 2014, 16:52
Berichten: 4
Hallo, ik ben een kersverse LR rijder en heb een mooie 88 series III 2.25 benzine aangeschaft.

Ik twijfel echter over het te hanteren toerental; hier en daar lees ik dat dit echte hoge toeren blokkies zijn, maar wat betekent dit in de praktijk?

Voorbeeld; wanneer je in de stad rijdt: 40km/u in z'n 4? Of juist op toeren houden in z'n 3?
Ander voorbeeldje: bij nemen van scherpe bocht in stad altijd terug naar 2e versnelling? Of kun je hem rustig in de derde versnelling terug laten vallen en daarna rustig gas erbij? Ook lees ik nog al eens over optrekken in z'n 2, is een diesel daar wellicht geschikter voor dan een benzine?

Ik krijg vrij veel tegenstrijdig advies, hopelijk kunnen jullie als ervaren LR rijders mij vertellen wat het beste is voor de motor/koppeling.

Nou, jullie lezen het.. Een echte rookie! Alvast dank voor jullie advies.
Tom


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2014, 00:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 75
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Dat is niet zozeer Land Rover afhankelijk. Meer je gevoel. Je voelt zelf wel aan hoe de auto lekker soepel rijdt. Met mijn "88 neem ik de meeste bochten in zijn 3. Hele scherpe bochten wel in zijn 2. Wegrijden in zijn 2 alleen als er veel sneeuw ligt (en dat ligt hier (lees: Gambia) nooit), of in lage gearing. Nogmaals je gevoel kan je het meeste vertellen. Is voor elke auto weer anders. Een "88 is geen snelheidsmonster. Wil je een beetje vlot met het verkeer mee dan zal tie aardig toeren draaien en daar kan ie best wel tegen. Je oren misschien niet.
Welkom en veel plezier met je nieuwe hobby!

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2014, 06:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Met 40 in de 4 door de stad zou ik niet doen. Bij 50 ok maar dan niet vanaf 50 in 4 vol het gas intrappen want dan wordt de belasting wat hoog.
Hoe lager de toeren hoe hoger de belasting,en dan niet alleen op de lagers in het blok maar ook op de versnellingsbak en de LT76 is niet de sterkste bak van Landrover.
Ik rij zelf met 255x85x16 banden en met die grote wielen maak ik de belasting ook hoger.
Laat het blokje maar lekker toeren maken. Dat is beter voor alles.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2014, 17:46 
Offline

Geregistreerd: zo 19 okt 2014, 16:52
Berichten: 4
Dank voor jullie reacties. Het gaat me niet om geluid of benzineverbruik, maar louter wat goed is voor de motor en overbrenging. Ik laat de motor nu maar meer toeren maken en schakel wat vaker. Ik neem aan dat voor het off-road gebeuren hetzelfde geldt. En voor wat betreft het gevoel; ik moet nog erg wennen aan alle bijgeluiden van bak, differentieel, assen etc. Ik hoor de motor zelfs bijna niet.. :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2014, 18:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Off road rijdt je vaak in low gear dus nog meer toeren tov je snelheid

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.