Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2014, 22:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 75
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Heren,
ben al aardig op weg met het rijklaar maken van een Santana. Merk nu echter een probleempje met het gas geven. Gas geven gaat prima, alleen terug naar stationair gaat heel langzaam of niet. Ik ben er nu achter gekomen dat dit bij de injectiepomp zit. Gaspedaal of kabel blijven niet hangen. Hendel op de pomp lijkt volledig terug te gaan naar beginpositie. Pas als ik met de hand iets tegen deze hendel duw gaat de motor terug stationair. Er lijkt verder niet veel af te stellen. Heb er al een veertje aangeknutseld om de hendel te helpen, probleem blijft. Moet er wel bij vertellen dat de auto zo'n 4 a 5 jaar heeft stilgestaan. Herkent iemand dit? Pomp stilaan aan het overlijden of kan ik er nog iets aan doen?

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2014, 20:29 
Offline

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 19:07
Berichten: 11
Woonplaats: ELSLOO LB
Hoi,

Ik ben niet zo een diesel specialist, maar ik weet van de oude Bosch injectiepompen (van de DAF diesels) dat er achter de "gas-handle" in de pomp een toerental regeling zat (Rev-control). Dit was om de PTO uitgaande as op een constant toerental te kunnen laten lopen. Als je dan een beetje gas gaf, ging de motor naar een bepaald toerental en bleef daar dan ook op hangen.
Andere pompen, meestal voor motoren in bussen en vrachtwagens zonder kiepbak (waarvoor de PTO dus niet gebruikt werd) hadden dit effect niet ( z.g. Torq-control). Als je "gas" gaf, steeg het toerental en werd het toerental alleen geremd door de "belasting" ofwel tegenwerking.

Het kan zijn dat door het lange stilstaan, de regeling wat vast zit en niet meer helemaal terugvalt. Olie gaat uiteindelijk plakken en kan dit redelijk fijne mechanisme blokkeren.
Nu is het zo, dat je een dieselpomp niet zomaar voor de lol even uit elkaar gooit. Dat is specialistisch werk en bij het uit elkaar halen moeten bepaalde onderdelen echt vervangen worden om de boel weer goed druk te laten leveren en vooral geen olie te laten lekken.
Ik weet niet of de Oliepomp een eigen (gesloten) oliecarter heeft (te herkennen aan de olie-pijlstok), of dat deze de smering van de motor krijgt (met retourleiding naar de carterpan of het blok in).
In beide gevallen zou je een additief kunnen gebruiken, waarmee een oudere en vermoeide motor wat betere smering krijgt.
Echter vooraf, zou je de boel wat intern kunnen reinigen door wat ATF olie toe te voeren aan de smeerolie. Laat de motor dat op temperatuur komen en tap dat de olie van de pomp, of de hele motor af en ververs deze.

Bij het vervangen van de olie zou ik eens kijken of je aan Ditoil toevoeging kunt krijgen (je zit volgens mij heel ver weg). Dit is een additief wat zeer goede smeereigenschappen heeft, vooal voor mechaniek wat een beetje speling heeft gekregen.

Succes en sleutel ze,

Jos

_________________
Afbeelding
"Overgangsregeling" Ninety V8 1986.
Mazda MX-5 Black Nardi Torino, onze "Leasehond LaroJack".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2014, 21:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 75
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Hmmm...injectiepomp krijgt alleen maar diesel, geen olie. Zal van de week eens wat proefritjes gaan maken, eens kijken of dat helpt. Overigens is bij de diesel al wel een additief toegevoegd, meer met het idee om de boel op temperatuur eens goed schoon te maken.

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.