Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 12:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2014, 11:44 
Offline

Geregistreerd: wo 24 sep 2014, 10:19
Berichten: 3
Ik heb last van olielekkage bij de doorwadingsplug, hiervoor ook bij de kleppendekselpakking, inmiddels opgelost. Achter de vulplaat was het droog (dmv een klein gaatje boren gecontroleerd). Iemand een idee hoe ik kan vaststellen dat het de achterste kering is, voordat ik alles voor niets uit elkaar trek?

Alvast bedankt!

Matthias


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2014, 21:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Matthias,

Vooraf mijn referentie: 2,25D in een SIII 109
Je kunt bij het vliegwielhuis de omgeving van de doorwaad plug eens goed schoonvegen met een doek en dan nog eens de lekkage bekijken nadat de motor gelopen heeft. Dan zie je snel genoeg of het werkelijk uit het vliegwielhuis komt of dat het langs het vliegwielhuis vanuit bv het carter komt. Ook de kleur en geur van de olie kan je veel vertellen. Versnellingsbak olie, motorolie en remvloeistof (koppeling hulp cilinder) hebben elk zo hun eigen geur en kleur die uit de doorwaadplug opening kunnen druppelen.

succes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 02:20 
Offline

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 22:32
Berichten: 3
Zeer zelden lekt de achterste keering bij de Td5.

Kleppendekselpakking of retoerpijpje van de vacuempomp ( voor op de dynamo ) en lekkende drukregelaar zijn alle drie lekages die uitkomen op het laagste punt en dat is je doorwaadings gat. olie vormt normaal een plasje tussen het carter en de schets plaat ( dat gaatje heb je al geboord ) Toch kan het een aantal weken duren voor dat het druppen stopt tenzei je de verkeerde kleppendeksel pakking hebt gemonteerd ( grooteEU3 of kleine EU2 halve maan achterzijde )

Ik spuit altijd de motor grondig af na het oplossen van lekages, de meeste klanten melden de eerste week toch nog drupjes olie, maar daarna niks meer.

Vaker komt het voor dat de prisaskeering van de bak lekt, dit kan door dat het toplager versleten is, of omdat de ontluchting van de bak dicht zit. dit is natuurlijk enkel van toepassing bij de handbak Defender en Discovery.

Spuit de motor eens goed af en kijk dan nog eens of de lekkage aanhoud, zorg dat je zeker de juiste klepdeksel pakking hebt gemonteerd, het kan best voor komen dat een oudere EU2 10P motor een jongere pakking nodig heeft omdat b.v. de kop in het verleden eens is vervangen, als dat na 2002-3 is gedaan is het hoogst warschijnlijk dat je de latere EU3 pakking nodig hebt anders blijft de lekkage.

_________________
Groetjes, Andrew.


1999 D2 Td5 ( SOLD )
1981 Rangerover classic Td5 ( under construction )


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2014, 09:13 
Offline

Geregistreerd: wo 24 sep 2014, 10:19
Berichten: 3
Bedankt voor de adviezen, zal hem grondig afsluiten en de ontluchting nakijken, is het verstandig om het koppeling/vliegwielhuis te spoelen? Vroeger bij mijn suzuki cross auto deden we dat wel, na een modderput.

Matthias


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2014, 23:50 
Offline

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 22:32
Berichten: 3
Spoelen kan wel, maar persoonlijk zou ik het niet doen, ivm. het dubbelmassa vliegwiel, je wilt hier geen zand of water in spuiten.

het is verstandig altijd je doorwadingsplug te plaatsen, er zit nog een afwaterings gaatje dus 100% dicht is het nooit.

_________________
Groetjes, Andrew.


1999 D2 Td5 ( SOLD )
1981 Rangerover classic Td5 ( under construction )


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leendert en 70 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.