Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 16 apr 2024, 19:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 3d printen
BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2014, 22:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 22:52
Berichten: 19
Ja de oversteek is gelukt.

Meteen maar even een eerste bericht op het nieuwe bord. Sinds kort is mijn 3d printer klaar en ik dacht dat ik dan maar eens iets voor mijn 110 moest maken. Ik heb dus een lampbeschermer getekend en uitgeprint in zwart ABS. Voor het tweede printje dat ik heb gemaakt met ABS vind ik het zelf best aardig gelukt. Nog een beetje opschuren of nabewerken met aceton damp en dan nog 3 en dan kunnen ze op de auto.

Afbeelding

gr. joadalama


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3d printen
BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2014, 23:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 20:28
Berichten: 29
Wow, ik was al een believer, maar dit is ook nog eens een origineel uitziende toepassing.

_________________
[img]https://photos.google.com/share/AF1QipNfbqlgafDZCnqbtIcxgrqX5nUIX6N8jWK8XmeWT24xOnGxuJOuGEE-poX3tNxgIQ?key=UURqV3pROUM1Q25iVFJZZnhVWFN6bko2V1ZNbmNB[img]
Stationwagon 1979 6 cilinder


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3d printen
BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2014, 00:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Hmmm ... de print is mooi, maar ik vraag me wel af hoeveel licht je wegvangt - zo te zien best wat.
De Landrover-bolletjes blinken sowieso al niet uit in uitstraling ... of heb je er hyper-effectieve LED lampjes in ??

Marc


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3d printen
BerichtGeplaatst: di 09 sep 2014, 08:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 22:06
Berichten: 81
Dat is wel erug gaaf!
Kun je nu alles printen wat je wilt?
Kun je ook het materiaal kiezen waaruit de print gemaakt wordt?

_________________
Groet, Henri

Landrover 88 sIIa 1968. V8, automaat
Landrover 109 sIIa 1970 3.0td 6 cilinder???
Landrover. 109 sIII. 1978.
rangerover classic. 1975


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3d printen
BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2014, 11:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 22:52
Berichten: 19
Je hebt een punt Marc. Ik heb deze eens gemonteerd en in het donker gekeken wat er nog te zien is van het achterlicht. Het viel mee, maar ik ga de "tralies" toch iets dunner maken.

In principe kan ik ABS, PLA en nylon printen. Ik heb een metalen "hotend" (de spuitmond met verwarming), dat heb je nodig om de hoge smelttemperatuur van nylon te bereiken. Niet alles is te printen, maar veel wel. In principe probeer ik altijd een vlakke kant te hebben aan een ontwerp zodat het mooi op de tafel kan liggen. hoeft niet persé, maar dan krijg je wel het beste resultaat. Ik heb nu ook een bevestiging voor mijn 27mc getekend. Ik heb een mudconsole en wou al een tijd het bakkie netjes daar in bouwen. Maar omdat het bakkie geen din maat heeft was dat lastig.

Daarnaast kun je ook nog aan andere dingen denken. Zo wil ik nog zo'n oud schildje voor achterop printen. Dat dan afmallen met siliconen en dat vervolgens van wit metaal gieten.

Ondanks dat alles uit hele dunne (0,15mm) laagjes wordt opgebouwd is het toch best stevig. Uiteraard moet je in de maatvoering iets grotere toleranties gebruiken dan wanneer je gaat frezen, maar het is toch behoorlijk nauwkeurig. Als ik iets print met een gat voor een M6 boutje dan maak ik het gat 6,1 mm dan past het perfect.

Het is voor mij ook nog allemaal redelijk nieuw, maar ik denk dat ik er een nieuwe hobby bij heb :) .


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3d printen
BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2014, 11:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Als je ooit grotere vormen kunt maken voorzie ik een toekomst voor afgebroken/verweerde interieur delen zoals deurstijlafdekkapjes, handschoenkastjeklep, ventilatieroosters etc.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3d printen
BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014, 08:55 
Offline

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 13:56
Berichten: 3
Hoi, mooi bedacht,is toch eigenlijk een ware revolutie te noemen dat dit mogelijk is,als het op de zelfde manier zich gaat ontwikkelen als de pc dat gaat straks dit iedereen thuis kunnen maken waardoor het veel goedkoper wordt omdat er dan geen 2-3 partijen geld aan hoeven te verdienen en het vervoer ook wegvalt,interessante ontwikkeling.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3d printen
BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014, 14:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 10:57
Berichten: 14
Woonplaats: Venlo
Gaaf gemaakt Joachim!

3D printen begint de laatste jaren behoorlijk "hot" te worden en de mogelijkheden zijn, of worden eindeloos. Bij mij op de studie wordt er ook al druk mee geëxperimenteerd en ik moet zeggen dat er na wat probeerwerk zeer leuke resultaten te halen zijn, met sterktes tot 0,8 keer de oorspronkelijke sterkte van het te printen kunststof.

_________________
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
http://landrover109.mijnalbums.nl


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3d printen
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2014, 20:56 
Offline

Geregistreerd: ma 15 sep 2014, 20:52
Berichten: 1
Leuke hobby! Staat hier ook nog op de lijst voor als we weer geld over hebben.

Hou er wel rekening mee dat je maar tot een graad of 50 kunt gaan. Heb bij een testje deze zomer gemerkt dat een 3d print van een thermometer behuizing bij 56 graden flink ging vervormen. En dat terwijl het buiten de auto nog geen 28 graden was. Dus voor een dashboard vlak onder het glas is het waarschijnlijk niet zo'n permanente oplossing als het zou lijken...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.