Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 25 okt 2024, 07:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: ma 01 jul 2024, 21:38 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
Ik heb in mijn Defender series deuren met van die schuifraampjes. Om die open en weer dicht te kunnen schuiven zit er een stukje glas op het raam geplakt als houvast. Nu is die lijm losgelaten. Heeft iemand enig idee welke lijm ik daar het beste voor kan gebruiken? Ik heb hier wel een 2 componenten lijm maar die is niet doorzichtig van kleur en om de boel nu met zo'n vieze bruine klodder weer aan elkaar te plakken is niet helemaal mijn stijl. Secondenlijm zal het wel eventjes doen, maar lijkt mij niet geschikt voor de langere duur.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: ma 01 jul 2024, 22:28 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 106
Hi Albert, goed vetvrij maken en met 2 secondelijm vastplakken, houd gegarandeerd.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: di 02 jul 2024, 00:00 
Er zijn van UHU snel en langzaam hardende 2-comp lijmen. De langzamer hardende heeft een sterkere verbinding, uitdrogen bij circa 60 graden geeft een nog sterkere verbinding.
Maar in de automotive ook speciaal voor binnenspiegels die op het voorraam zitten.
Deze zijn mits dun aangebracht transparant van kleur.. hebben wel enige tijd nodig om uit te harden.

En waarom niet even informeren bij een carglass achtige …die doen het dagelijks..


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: di 02 jul 2024, 11:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 269
Woonplaats: Buchten
Er bestaat ook een lijm speciaal voor glas. Ik heb hem 10 jaar geleden voor dezelfde toepassing gebruikt en dat zit nog steeds. Misschien even googlen.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: di 02 jul 2024, 11:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 269
Woonplaats: Buchten
Hij bestaat nog steeds.
https://www.toolstation.nl/bison-glaslijm/p22389

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: di 02 jul 2024, 11:24 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
Die glaslijm van Bison staat mij wel aan, maar ik heb hier nog secondenlijm liggen, dus probeer ik die eerst maar eens. Per slot van rekening heeft Slyvester daar goede ervaringen mee. Mijn twijfels over de houvast daarvan is gebaseerd op de regelmatig toch wat vochtige atmosfeer in de Defender. Wat vocht betreft doet een 2 component het waarschijnlijk nog het best...Maar we gaan het zien. Dank voor de info weer! Eerst maar de secondenlijm....

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2024, 12:59 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 78
Hier voor hetzelfde euvel gewoon secondelijm gebruikt. Bleef sowieso 4 jaar zitten met intensief gebruik. En ach, als hij onderweg weer afvalt, zijn er nog wel andere manieren om hem open te krijgen...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2024, 14:25 
Secondelijm kan niet (lang) tegen water.

Na verloop van tijd word het “krakkellig” en laat het los….

Dat verklaart waarom binnen 4 jaar dat blokje awol is :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2024, 21:00 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
Ik heb de boel ontvet met wat spiritus, de oude lijm eerst verwijderd met wasbenzine. Secondelijm had ik nog liggen, dus de boel aan elkaar geplakt en het zit VAST. Hoe lang? Geen idee, maar dit was de makkelijkste manier en als het echt 4 jaar houdt ben ik super tevreden en doe het daarna gewoon nog een keer. Wat niet mee zal helpen is, dat ik vrij regelmatig zeiknat met regenpak en al de auto in stap... En inderdaad, het raam krijg je ook zonder dat blokje wel open als het moet. Iedereen bedankt voor de info!

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2024, 23:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1922
Nog even een nabrander:
Mijn geheugen zegt mij dat glaslijm graag wat UV-licht heeft om het uitharden te starten/verbeteren.
Moderne kunsthars tandheelkundige vullingen haden ook uit met UV-licht.
Nuttig is dan om te weten dat de uitharding beter verloopt met genoeg UV-licht.

Ik denk dat speciaal daarvoor bedoelde glaslijm uiteindelijk beter zal werken.
Overigens denk ik dat als ik schuifraampjes gehad had ik gewoon even langs mijn Auwtotaalglas-vestiging langs zou gaan.
De mannen daar zijn steeds weer blij als ze eens een ongewone auto met ouderwetse ruitrubbers zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: di 09 jul 2024, 20:02 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
Marc,
Bij een totaalglas vestiging ben ik nog nooit geweest, ik los dingen ook graag zelf op, en als dat kan zonder iets extra in te kopen dan vind ik dat nog leuker. Uitstoottechnisch is dat trouwens ook de beste optie. De 300tdi hoefde voor het plakken met secondelijm niet gestart te worden, in ruil daarvoor kan er toch weer een rijtjeshuis worden gebouwd (misschien zelfs wel 2) :idea:

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: di 09 jul 2024, 20:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1922
albert schreef:
Marc,
Bij een totaalglas vestiging ben ik nog nooit geweest, ik los dingen ook graag zelf op, en als dat kan zonder iets extra in te kopen dan vind ik dat nog leuker. Uitstoottechnisch is dat trouwens ook de beste optie. De 300tdi hoefde voor het plakken met secondelijm niet gestart te worden, in ruil daarvoor kan er toch weer een rijtjeshuis worden gebouwd (misschien zelfs wel 2)

Ha Ha .

Het is meer zo dat ik niet zo'n groot vertrouwen in de secondenlijm-oplossing heb.
Je hebt naast de inwerking van vocht ook te maken met serieuze temperatuurverschillen en dus rek en krimp.

Ik heb meer geloof in de meer voor dit doel bedoelde glaslijm die onder invloed van UV uithardt.
Overigens gebruikt de tandarts gelijkaardige kunstharsen, die harden ook uit met UV-licht, voor de hechting wordt de tand/kies ook nog even geëtst ... dat geeft te denken, dwz: de krachten bij tanden en kiezen zijn denkelijk veel groter.

PS Ik denk dat de alhier lokale Auwtotaalglas-lieden het plakklusje wel leuk zouden vinden. In het verleden kreeg ik ook een handjevol van de door hen bij sterretjes-reparaties gebruikte scheermesjes (ik gebruik die weer voor iets heel anders).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: schuifraamje series
BerichtGeplaatst: di 09 jul 2024, 20:31 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 192
Als de secondelijmverbinding het opgeeft meld ik mij, voor nu zit het als een (rijtjes) huis.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.