Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 jul 2024, 10:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 jun 2024, 13:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 288
Met de inbouw van een 2.5na in een series en de p38 stuurbekrachtiging en de inbouw van een elektrische vacuümpomp met vacuumreservoir blijft er te weinig ruimte over voor de standaard accubak met oliebad filter..
Nou gaat mijn voorkeur uit naar de accu onder motorkap, want bij de larobenz was de ruimte ook beperkt en heb ik de accu uiteindelijk onder de passagiers stoel aan het chassis gemaakt. Maar kwam er toch al snel achter dat die opstelling verre weg ideaal was.

Is er een bezwaar tegen het gebruik van een open compact k&n luchtfilter? Misschien een domme vraag hoor? De larobenz liep uitstekend op een goedkoop ali "carbon" weggooi filter..

Iemand iets nuttigs te melden? :) :?

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun 2024, 18:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1882
Tja, of het nuttig is is ter beoordeling aan de lezer.

Interessant is dat een loodaccu een beter klimaat treft in een accu-bak onder een stoel (of zelfs in een accu-bak achterin).
Een accubak helemaal achterin heeft natuurlijk als nadeel dat de bekabeling nogal lang wordt en hoe langer hoe dikker kabels je moet gebruiken.

Het steeds weer opwarmen zoals je onder de motorkap hebt kan de levensduur van de accu met wel een jaar bekorten.
Bovendien mag je aannemen dat bij gematigde winterse koude en een regelmatig gebruik de accu onder de stoel minder diep afkoelt (en mocht de accu dan toch te koud worden dan is die accubak onder de stoel makkelijker weer op te warmen.

O ja, wanneer je de bekabeling goed kiest is er verder weinig tegen een accu onder de stoel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun 2024, 19:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 288
Opzich is er weinig tegen de accu onder de stoel, maar dan komt hij aan de chassis rail onder de vloer. En aangezien de stoelen er niet makkelijk uit kunnen en ik de seatbox wil bekleden met anti dreun moet je dus altijd onder de auto liggen als je bij de accu wil. Tuurlijk, als je onder de motor kap een geïsoleerde plus maakt dan kun je de accu laden onder de kap en er zijn mogelijkheden zat dat je nooit bij de accu hoeft te komen. Maar toch, vind het persoonlijk fijner onder de kap. En het is kiezen of delen.. of de accu kan onder de kap met een niet standaard lucht filter of ik maak het standaard luchtfilter onder de motorkap die ik dan ook moet aanpassen. Origineel word het zo wie zo niet...

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun 2024, 21:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1882
Tja, ik vind het best handig: de accu onder de stoel maar bij mij kan je er ook origineel bij (de overblijvende ruimte is ook handig, dwz hij is snel gevuld zodat er geen ruimte overblijft).
Nog handiger vind ik het dat ik een eenvoudig sigaretten-plugje heb aan mijn (druppel)lader, dan hoef ik zelfs niet onder de stoel te klooien.
Overigens hoeft de accu niet los om 'm te laden, dwz als je een beetje geciviliseerde lader hebt en de zich accu gewoon laadt laden ... de boordspanning mag best van 12 tot 15 V oplopen, dan gebeurt er zelfs in een auto met enige electrickery niks geks.

O ja, bij mijn 110-en had en heeft de seatbox een rubber-achtige omhulling en dus met eenvoudig een daarin losgesneden klep.
Zo'n omhulling houdt heel veel geluid tegen.   't Schutbord is een ander verhaal, dat kan je niet genoeg ontdreunen en afdichten.
Luchtlekjes naar buiten zijn overigens ook belangrijke herrie-bronnen aangenomen dat de grotere plaatwerkdelen niet al te veel meedreunen/zingen en/of rattelen/rammelen — zo'n nauwelijks enkele millimeters groot luchtlekje werkt dan als een luidspreker waardoor al het buitengeluid naar binnen komt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun 2024, 23:29 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 840
Woonplaats: De Zijpe
Accu in het motorcompartiment heeft zo zijn voordelen, een defender seatbase in een series 109 past niet. Je zal de accubak iets moeten aanpassen, niet onmogelijk maar ok het is mogelijk.

Dus ik zou ook gewoon voor een “kleine” luchtfilter gaan.
De 2.5na wil lucht, heel veel lucht het kan niet genoeg zijn. En als elke diesel kan het niet “koel” genoeg zijn! Dus een intake hoog en koel heeft de voorkeur.

Een snorkel met luchthapper (met simpel filter) zou een goede optie zijn..

Dus gewoon doen, probeer maar eens een rondje zonder luchtfilter… gaat prima!

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2024, 00:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1882
GatheRRoveR schreef:
Accu in het motorcompartiment heeft zo zijn voordelen .....

Hmm ... ik ben nieuwsgierig ... welke voordelen zijn dat dan anders dan "Je moet die accu toch ergens kwijt."

De korte en daarmee verlies-beperkte bekabeling geldt alleen tijdens het starten - zodra de motor draait levert de dynamo meer dan genoeg.

Ik vind het juist een voordeel dat de accu op een "klimatologisch" logischer plek zit, en je daarmee ook nog eens pseudo-nutteloze ruimte heel nuttig gebruikt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2024, 08:02 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 840
Woonplaats: De Zijpe
Hi meneer “let op mijn woorden” :D ;)

Volgens mij had ik al een voordeel gegeven, maar als iemand bang is dat zijn accu het koud heeft kan hij deze ook in het motorcompartiment in een geïsoleerde accubak plaatsen, er een truitje voor brijen of de accu op een andere manier isoleren..

Ik denk dat als je zover bent dat je dan gewoon last hebt van een slechte startmotor, verbinding of hoognodig een nieuwe accu moet hebben.

Maar Rolf vraagt wat over de luchtfilter, dus (luchtin)laat ik het hier :lol: maar even bij :mrgreen:

Ik weet niet of er K&N filters voor diesels zij, ik heb wel in het verleden gezien dat ze leverbaar zijn met een soort “bakje” waar het filter inzit zodat de lucht ‘van boven’ of ‘van naast’ de radiator naar binnen geleidt wordt..
Alleen als je ook de originele 2.5na radiator gebruikt is er weinig ruimte om daar gebruik van te maken


p.s.
Wij wonen niet op de noordpool :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2024, 10:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1882
GatheRRoveR schreef:
Hi meneer “let op mijn woorden” :D ;)

Volgens mij had ik al een voordeel gegeven, maar als iemand bang is dat zijn accu het koud heeft kan hij deze ook in het motorcompartiment in een geïsoleerde accubak plaatsen, er een truitje voor brijen of de accu op een andere manier isoleren..

Ik denk dat als je zover bent dat je dan gewoon last hebt van een slechte startmotor, verbinding of hoognodig een nieuwe accu moet hebben.

Let op mijn woorden. :ugeek:

Ik schreef om te beginnen dat het sowieso beter was voor de accu wanneer hij in een "gematigde klimaatzone" woont.
Het is met name het te warm dat zijn levensduur bekort (en dat kon blijkens een onderzoek tot wel een jaar schelen — een onderzoek dat de gemiddelde leeftijd bij vervangen vergeleek, dus een onderzoek dat de bij start-accu's nogal grote toevalsfactor uitmiddelde).

In tweede instantie vind ik het "hergebruik" van de anders zinloze ruimte onder de stoel ook en mooi ding. Als het bij een Series niet 1-2-3 past dan maak je het toch zo dat het gaat passen. Bij mij staat er ook een kleine reserve olie en koelvloeistof, een prettig veilige plek. Als je dat zou willen kan je er ook een (druppel)lader vast inbouwen, en/of een omvormer om ook weer 220 V in de auto te hebben.

En dan terug bij de originele vraag: Ik hoor/lees altijd dat er geen beter luchtfilter was als het antieke oliebad-filter.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2024, 11:37 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 840
Woonplaats: De Zijpe
@MarcM Tja, ik zeg ook niet dat je geen gelijk hebt.
Maar ondanks die kennis zitten in de moderne auto’s de accu’s nog steeds lekker warm op de traditionele plaats ;)

Ik heb een defender seatbase aangepast zodat deze op mijn series chassis past..
Handig? Nee niet echt vind ik, want ik kijk pas naar het accu-waterniveau als er startproblemen zijn (te laat :lol: ) verder heb ik er niets want het kost te veel moeite terwijl ik de rest van de vloeistoffen wel regelmatig controleer.
Ik ben lui aangelegd :mrgreen:

En de originele enorm grote koekbus luchtfilter neemt meer ruimte in dan een accu dus ik snap heel goed Rolf zijn vraag. Ook om de oude al dan niet olie luchtfilter er in te krijgen vergt enige passen, pootjes eraf slijpen, beugeltje maken en meten.

Zelf heb ik lang naar een snorkel met luchthapper zitten kijken maar heb het idee (en of dat terecht is?) dat deze het toch al beperkte zicht nog kleiner maakt :mrgreen: :?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2024, 12:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1882
GatheRRoveR schreef:
Maar ondanks die kennis zitten in de moderne auto’s de accu’s nog steeds lekker warm op de traditionele plaats

D'r is in de automotive-industrie veel conservatisme en onhandigheid uit luiheid (dat conservatisme is niet alleen voorbehouden aan LandRover).

Ik geloof dan ook niet dat ze bij LandRover de accu met het oog op de accu-levensduur in de seat-base hebben gezet.
Ze hebben de accu daar gezet om wat meer ruimte in het vooronder te hebben.
Wellicht is het wél vanwege het accu-klimaat dat ze bij Volvo de accu's achterin de auto monteerden.

En dan die accu's van moderne auto's: Daar zie je wel meer contraproductieve ontwikkelingen. Om de auto goed vlot te laten starten zijn bijv. de accu-platen zo ver doorontwikkeld (met een slim 3D oppervlak zodat ze nieuw enorme CCA's halen) dat de accu-levensduur weer korter wordt.   Eenvoudiger, dikkere platen leveren minder CCA's, soms moet je zo'n accu 's winters zelfs aan de druppellader hangen om 'm op peil te houden als je niet regelmatig rijdt. Toch gaat zo'n eenvoudiger accu, met dikke platen (en dus ook een hoger totaalgewicht) langer mee want ... die mooie 3D platen houden niet van het wat dieper ontladen, de mooie 3D structuur erodeert omdat die bij het weer terug laden nooit meer zo mooi wordt.

Deze ellende boeit de auto- of accu-constructeur niet zolang de accu maar langer als de 3 a 5 jaar garantie mee gaat. Dat de auto na een paar jaar minder goed gaat starten boeit ze ook niet, de argeloze klant merkt dan vooral dat de nieuwe accu veel beter is (dat ie niks beter is als de oude toen die nieuw is is ie al lang vergeten, dat ie na een paar jaar weer een nieuwe accu nodig heeft weet ie dan nog niet).
Of te wel: de automotive-industrie lost alleen die problemen op die in de eerste 3 a 5 jaar optreden, alles wat daarna komt zorgt voor een prettige cash-flow.

PS Ik typte freudiaans ook al eenmaal "constervatisme" gelukkig is er een spellingcorrector


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2024, 12:32 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 840
Woonplaats: De Zijpe
Rolf,

Je zal even op zoek moeten gaan naar de aansluitmaat van het universele filter.

https://www.knfilters.com/air-filters/universal.html
https://www.knfilters.com/air-filters/m ... lters.html
Van origine zit er (dacht ik) een flexibele slang aan de luchtinlaat, als deze tijdens belasting korter wordt is de luchtinlaat te “benauwd“. Daar houden diesels (en benzine ook) niet van, ze willen lucht, heeeel veel lucht.

Niks mis mee, gewoon doen.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2024, 13:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 288
Lekker bezig mannen! Zo word er in ieder geval weer eens ouderwets geouwehoerd op het forum!

Ik moet zo wie zo ff kijken of ik het allemaal pas krijg want de elektrische vacuümpomp neemt al best ruimte in dan moet ik nog ergens me tankje kwijt voor de ruitensproeier ..

De plaatsing van een filter dichtbij of rechtstreeks op de inlaat wordt lastig omdat daar nu het stuurhuis met de slangen en reservoir in de weg zit.. en de radiateur zit dan ook een beetje in de weg..

Normaal hou ik niet zo van puzzelen,maar onder een motorkap vind ik het best leuk..!

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2024, 14:15 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 840
Woonplaats: De Zijpe
:lol: je weet het lekker te brengen! Je geniet zeker van het mooie weer!

Maar waarom electrische vacuümpomp en niet de originele?

Luchtfilter boven de injectiepomp als je daar geen accu hebt?

Voorbeeldje: (filter op de air-inlet)

Afbeelding

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2024, 15:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 288
Ik las op het internet dat de originele vacuümpomp van een 2.5na niet zoveel doet voor je rembekrachtiging. En aangezien ik die larobenz met hele goeie vacuümpomp echt mega hard kon laten remmen (en dat beviel me wel) dacht ik het zo te gaan doen. Vind het wel fijn als een auto goed remt.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2024, 15:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1882
GatheRRoveR schreef:
Voorbeeldje: (filter op de air-inlet)

Lucht (liefst koele lucht) van buiten aanzuigen is in allerlei opzichten te verkiezen.
Haal je de lucht achter de radiator weg dan ademt de motor de warmste lucht op het moment dat ie het hardst moet werken (want dan is de radiator het warmst).   Warme lucht vermindert het rendement, dus moet de motor daarna nog weer harder werken.

Verder wel een mooi voorbeeldje want een (te) lang inlaattraject is ook geen aanbeveling.

Bij een turbo geldt dit allemaal net iets minder, de turbo heft - tegen bescheiden verliezen - de inlaatweerstanden goeddeels op.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun 2024, 01:46 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 118
Met grote belangstelling deze discussie gevolgd.ik kan je vertellen dat juist die open k&n filters een groot doorlatings vermogen hebben.je ziet ze dan ook vaak op hoog opgevoerde turbomotoren en dan zal een 2.5 na dieseltje echt geen ademnood krijgen.ooit had ik zo’n filter op een 3,3 ltr perkins gemonteerd,rechtstreeks op het inlaatspruitstuk.met deze combinatie klonk de 109 wel als een soort vn snelwegtractor maar dat verhoogde de pret alleen maar!nadeel is wel dat de filterwerking lang niet zo goed is als de fabrieksreclame je wil doen geloven!Ik wil hier nu niet verder opingaan maar als iemand het naadje vn de kous wil weten wil ik hier een andere keer wel verder op in gaan.wat de plaats vn de accu(s) betreft denk ik dat ik met mijn Santana 109 militair 6cilindros een spekkoper ben.links en rechts aan de zij kant een via een afneembaar deksel toegankelijke accuruimte.accus op sleden gemonteerd,na indrukken palletje trek je ze naar buiten.zou het graag via foto’s zichtbaar willen maken maar ben na een heupoperatie aan huis gebonden kan nog wel een paar weekjes duren voor ik weer wat dingen met de Santana kan gaan doen.wordt zeker vervolgd.ondertussen iedereen veel sleutelplezier toegewenst


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun 2024, 11:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1882
88 is je ware schreef:
.... juist die open k&n filters een groot doorlatings vermogen hebben.je ziet ze dan ook vaak op hoog opgevoerde turbomotoren ..... nadeel is wel dat de filterwerking lang niet zo goed is als de fabrieksreclame je wil doen geloven ....

Da's op z'n minst een "dingetje". :ugeek:
Bij die hoog opgevoerde turbomotoren kijkt men minder naar de levensduur en meer naar het laatste beetje vermogen.
Bij een 2,5 NA kijk je - zo denk ik - niet naar vermogen, en hoop je op een lange levensduur.
En je hoopt op niet teveel herrie.

Schone inlaatlucht is iets wat essentieel is voor een lange levensduur. 
Zonder filter loopt de motor ook ... hij geeft dan zelfs iets meer vermogen (en heel veel meer herrie).

O ja, ik had die Santana oplossing niet willen suggereren, vooral omdat het wat al te mooi zou zijn.
Accu's met een soort lade-constructie ... zoiets zou ik graag in mijn "Puma" gezien hebben.
Weer eens geïllustreerd dat de Santana-creativiiteit ruimschoots te prefereren is boven de Solihull-passiviteit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun 2024, 21:18 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 118
Helemaal eens met Marc,maar de vraag was of dit wel mogelijk was.En als je niet regelmatig in een stoffige omgeving rijd met je laro en dan ook dat tractorachtige geluid weet te waarderen dan is het monteren vn zo’n open k&n wel een optie.ik heb me een paar jaar terug heel erg verdiept in allerlei soorten filters en ben diverse forums ingedoken oa vn motorcrossers,saharagangers,een Australisch forum waar iemand zelf uitgebreide proeven genomen had met diverse filtersoorten.Ook kwam ik één systeem tegen waarbij kleine cycloonfiltertjes in een snorkelinlaat gebouwd waren en het zand en stof in een cassette opgevangen werden die gemakkelijk losgeclipt kon worden.Ik wou dit bestellen maar die site was Zuid-Afrikaans .daar rijden ze ermee in de vele mijnen die je daar hebt en waar het zeer stoffig kan zijn.vnwege hoge transport kosten eerst gekeken of het niet dichterbij te bestellen was,maar na lang zoeken maar opgegeven.was ook meer voor de heb bedoeld omdat het zo’n efficiënt systeem was.niet dat ik elke dag aan zandhappen doe.een goedkopere oplossing is een prefilter monteren dat gemakkelijk 60 tot 80% zand en stof opvangt en jouw dure papierfilter 4xlanger mee laat gaan.daar gebruik je dan een dual layer foam filter dat je wel regelmatig moet uitwassen en opnieuw oliën,daar kun je gewoon goedkope kettingzaagolie voor gebruiken.in het geval van een oliebadfilter of een open plat papierfilter zoals je vaak om v8 blokken made in usa ziet kun je een ring vn foam over de buitenkant schuiven


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun 2024, 13:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 288
Ik kan hoe dan ook het originele filterhuis met accubak niet kwijt. Uiteindelijk ga ik dan toch voor een open luchtfilter, hopelijk achter de gril kort op de inlaat. De accubak komt wel onder de motorkap. Ik begrijp de voordelen die Marc noemt voor onder de stoel, maar persoonlijk heb ik hem gewoon liever onder de kap. Verreist minder aanpassingen voor mijn project en dan is voor mij de afweging simpel.

Iedereen in ieder geval weer bedankt voor het meedenken en tzt zal ik in me project topic ff wat fotos plaatsen van het resultaat..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun 2024, 09:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1882
Rolf schreef:
Ik kan hoe dan ook het originele filterhuis met accubak niet kwijt. Uiteindelijk ga ik dan toch voor een open luchtfilter, hopelijk achter de gril kort op de inlaat. De accubak komt wel onder de motorkap. Ik begrijp de voordelen die Marc noemt voor onder de stoel, maar persoonlijk heb ik hem gewoon liever onder de kap. Verreist minder aanpassingen voor mijn project en dan is voor mij de afweging simpel.

Iedereen in ieder geval weer bedankt voor het meedenken en tzt zal ik in me project topic ff wat fotos plaatsen van het resultaat..

Tja ... deze keuze komt mij voor als "jammer".   De oorspronkelijke vaag was naar de bezwaren en die zijn er wel degelijk.
Ik vind het argument "maar persoonlijk heb ik hem gewoon liever onder de kap" misschien wel passend bij een LandRover - waarbij wel meer onbegijpelijke keuzen zijn gemaakt, maar in dit geval vind ik "gewoon liever" een zwak argument.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun 2024, 12:32 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 840
Woonplaats: De Zijpe
Je bent al lekker onderweg met je project, ziet er goed uit!

Ik snap je besluit wel, zeker je luchtfilter.

Ik wil je alleen adviseren dat als je de accu boven je diesel pompen plaatst je de accu-steun/bak dusdanig maakt dat je deze snel kan demonteren.
Al zou het alleen maar zijn dat als je met je 2.5na een keer zonder diesel komt te staan je bij je opvoer en diesel pomp moet kunnen om te ontluchten.

Sorry heb je een besluit genomen… en WEER iemand die denkt het beter te weten :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun 2024, 14:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 288
Marc-my-Words schreef:
Rolf schreef:
Ik kan hoe dan ook het originele filterhuis met accubak niet kwijt. Uiteindelijk ga ik dan toch voor een open luchtfilter, hopelijk achter de gril kort op de inlaat. De accubak komt wel onder de motorkap. Ik begrijp de voordelen die Marc noemt voor onder de stoel, maar persoonlijk heb ik hem gewoon liever onder de kap. Verreist minder aanpassingen voor mijn project en dan is voor mij de afweging simpel.




Iedereen in ieder geval weer bedankt voor het meedenken en tzt zal ik in me project topic ff wat fotos plaatsen van het resultaat..

Tja ... deze keuze komt mij voor als "jammer".   De oorspronkelijke vaag was naar de bezwaren en die zijn er wel degelijk.
Ik vind het argument "maar persoonlijk heb ik hem gewoon liever onder de kap" misschien wel passend bij een LandRover - waarbij wel meer onbegijpelijke keuzen zijn gemaakt, maar in dit geval vind ik "gewoon liever" een zwak argument.



Je moet wel goed lezen hè Marc, mijn argument is: het verreist minder aanpassingen.. dus minder werk, dus eerder klaar, dus eerder rijden..ik zie alleen maar voordelen ;)

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun 2024, 14:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 288
Rolf schreef:
Marc-my-Words schreef:
Rolf schreef:
Ik kan hoe dan ook het originele filterhuis met accubak niet kwijt. Uiteindelijk ga ik dan toch voor een open luchtfilter, hopelijk achter de gril kort op de inlaat. De accubak komt wel onder de motorkap. Ik begrijp de voordelen die Marc noemt voor onder de stoel, maar persoonlijk heb ik hem gewoon liever onder de kap. Verreist minder aanpassingen voor mijn project en dan is voor mij de afweging simpel.




Iedereen in ieder geval weer bedankt voor het meedenken en tzt zal ik in me project topic ff wat fotos plaatsen van het resultaat..

Tja ... deze keuze komt mij voor als "jammer".   De oorspronkelijke vaag was naar de bezwaren en die zijn er wel degelijk.
Ik vind het argument "maar persoonlijk heb ik hem gewoon liever onder de kap" misschien wel passend bij een LandRover - waarbij wel meer onbegijpelijke keuzen zijn gemaakt, maar in dit geval vind ik "gewoon liever" een zwak argument.



Je moet wel goed lezen hè Marc, mijn argument is: het verreist minder aanpassingen.. dus minder werk, dus eerder klaar, dus eerder rijden..ik zie alleen maar voordelen ;)



En de oorspronkelijke vraag was de eventuele bezwaren tegen een open luchtfilter, ik vroeg niet of de accu aan het chassis voordelen had... :mrgreen:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun 2024, 14:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 288
GatheRRoveR schreef:
Je bent al lekker onderweg met je project, ziet er goed uit!

Ik snap je besluit wel, zeker je luchtfilter.

Ik wil je alleen adviseren dat als je de accu boven je diesel pompen plaatst je de accu-steun/bak dusdanig maakt dat je deze snel kan demonteren.
Al zou het alleen maar zijn dat als je met je 2.5na een keer zonder diesel komt te staan je bij je opvoer en diesel pomp moet kunnen om te ontluchten.

Sorry heb je een besluit genomen… en WEER iemand die denkt het beter te weten :mrgreen:


De aansluitingen voor het luchtfilter en het gat om hem achter de gril te krijgen heb ik gemaakt. Luchtfilter komt morgen binnen, dan kan dat ook afgevinkt worden.!

Ik zal zorgen dat de pomp geen last heeft van de accu bak, zonder dat gigantische lucht filter en zonder die rempomp hou ik ruimte over. 8-)

Bedankt he! Voor je input.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.