fenix2 schreef:
Of ik op de lange termijn blijf dieselen weet ik nog niet. Een rokende diesel is niet gezellig voor je longen, maar ik heb nog niet voldoende vertrouwen in de huidige technieken voor electrisch rijden (vooral waar er genoeg electriciteit vandaan moet komen om iedere auto aan de stekker te krijgen. En als je het al hebt, hoe krijg je die electriciteit door het volle net bij de laadpunten...)
Ik deel de bezorgdheid mbt het "Straks rijden wij allemaal elektrisch."
Ik rijd al mijn hele leven (soms) elektrisch, en dat zelfs met "chauffeur" (nu ja de stoker is al lang niet meer nodig op de locomotief).
Juist voor het gebruik van de auto waarbij elektrisch goed werkt - de bescheiden afstanden - is (of kan) OV een heel goed alternatief zijn.
Al die e-auto's die de hele dag bij kantoor staan op te laden zijn goed beschouwd heel onhandig: één chauffeur die dagelijks met 2 ton auto op en neer naar kantoor gaat en die daar veelal meer ruimte heeft als in zijn Vinex-tuintje thuis.
Een e-auto is een paradoxaal - soms zelfs pervers - ding. Wie er een wil kopen kijkt naar de actieradius: hoe meer hoe beter. Hoe meer actieradius hoe meer gewicht en vooral ook hoe langer de eerste terugverdientijd — de tijd nodig om de productie-uitstoot goed te maken.
Een betrouwbare bron zei mij dat die terugverdientijd tot wel 7-8 jaar kan zijn ... en dan is een pervers element hierin dat wie zijn auto zuinig gebruikt een nog langere terugverdientijd zal hebben.
Ik had vorig jaar vrienden bij mijn kampeerboer op bezoek, vrienden met e-auto's en zowel de gehuurde Tesla als de VW in privé gebruik stonden vooral stil naast de tent. In een boerenwei heb je nu eenmaal geen laadpaal, dat niet alleen, de meest nabije publieke laadpalen stonden 20 kilometer verderop, bij de ALDI, een plek waar je toch vrij snel bent uitgekeken. Je zou wellicht met een slim met twee auto's heen en weer rijden steeds ééntje bij de laadpaal kunnen achterlaten. In de praktijk reden ze liever met mij mee.
Het goede van de huidige e-auto's is dat de e-aandrijftechniek inmiddels verfijnd is. Nu is het wachten op voldoende (groene) waterstof, een voldoende dicht waterstof-vulpunten-netwerk en dan dus de waterstof auto. Met een bescheiden hoeveelheid waterstof en een waterstof => elektriciteit omzetting krijgt een auto de autonomie die je nodig hebt voor die gevallen dat OV (of de fiets) geen redelijk alternatief zijn.
Die (groene) waterstof heeft als groot nadeel dat de productie een laag rendement heeft, groene waterstof heeft evenwel als enorm voordeel dat je het probleem van de onhandige pieken in wind- en zonne-stroom goed kan inzetten, de waterstof-productie kan je dan zien als een soort accu. Het leuke van een "waterstof-accu" is dat je niet permanent rondrijdt met zo'n zwaar, duur en complex (en uit allerlei zeldzame grondstoffen samengesteld) accupakket rondrijdt, een accupakket dat je liefst permanent op minstens 80% geladen houdt. Je tankt min of meer zoals vroeger waterstof, de tank (vrijwel) leegrijden is geen probleem: het tanken is een minutenkwestie.