Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 01 nov 2024, 02:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2024, 18:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 372
Een timing hulpje voor de 2,25D torretjes van Landrover.
De bedoeling is om deze voor op het blok op de krukas poelie te gebruiken. Wel zelf een naaldje maken als indicator

Inspiratie is werkplaatsvlog #1165 van Master Milo
Fenna


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2024, 08:17 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Leuk hulpje Fen,

Ik begrijp eruit dat je bezig bent het uiterste uit je diesel-torretje te halen.
Al enige tijd niet heb ik je voorbij zien komen, toeval of ben je bezig een/je blok de laatste delen te reviseren?

Blijf je die-hard 2.25D troetelen of denk je toch stiekem aan een zwaarder blokje?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2024, 22:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 372
Hallo Rob,
De afgelopen periode had ik even wat afstand genomen van het landroverse.
Na de blok revisie bleef het roken (bijna alle 500km die ik reed sinds de revisie) en ik bleef het gevoel houden dat de inspuiting vroeger moest terwijl ik de pomp al op zijn vroegst had staan. Het hok staat nu geschorst en weggestopt in een droge loods.

Dat moest allemaal even bezinken en bedenken op welke manier ik dat ging invliegen om opgelost te krijgen.
Master Milo to the rescue. Die gebruikte deze methode om de V12 van een tank te controleren op de timing.
Het heeft me weer een beetje laro honger gegeven. Het is een eenvoudige methode zonder het blok weer voor de helft uit elkaar te trekken.

Of ik op de lange termijn blijf dieselen weet ik nog niet. Een rokende diesel is niet gezellig voor je longen, maar ik heb nog niet voldoende vertrouwen in de huidige technieken voor electrisch rijden (vooral waar er genoeg electriciteit vandaan moet komen om iedere auto aan de stekker te krijgen. En als je het al hebt, hoe krijg je die electriciteit door het volle net bij de laadpunten...)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2024, 22:59 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Hoi Fen,

Ik snap je “nostalgische” gevoel vanuit je interessen/achtergrond.
Maar ik had met de 2.25 benzine al een gevoel van “niet meekomen” , zeker met het verkeer met “storm op de kop”.
Op LPG ging het wel, maar op psienuh bleef het een gebrekkig ding.
Je diesel torretje heeft het nog zwaarder, hoewel het mij verbaasde hoe je mee kwam met de modernere blokjes op de secondaire wegen..

Toen mijn 2.5na vervelend begon te doen was ik er ook even klaar mee, maar nu de laatste jaren ontdek ik dat het “onthaasten” (als je last van me hebt haal je me maar in) ook zeker wel wat heeft.
Dat gevoel probeer ik vast te houden “zoek het allemaal maar lekker uit” .

Ik stink dus ik besta :mrgreen:

We moeten maar snel weer een treffen/motorklep-gluren organiseren.

Oh, wat ben ik behoeftig aan een echte kroket met Hollandse vette friet :D

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei 2024, 09:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 832
Woonplaats: wwerf
GatheRRoveR schreef:
Hoi Fen,


We moeten maar snel weer een treffen/motorklep-gluren organiseren.



+1

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2024, 10:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1924
fenix2 schreef:
Of ik op de lange termijn blijf dieselen weet ik nog niet. Een rokende diesel is niet gezellig voor je longen, maar ik heb nog niet voldoende vertrouwen in de huidige technieken voor electrisch rijden (vooral waar er genoeg electriciteit vandaan moet komen om iedere auto aan de stekker te krijgen. En als je het al hebt, hoe krijg je die electriciteit door het volle net bij de laadpunten...)

Ik deel de bezorgdheid mbt het "Straks rijden wij allemaal elektrisch."
Ik rijd al mijn hele leven (soms) elektrisch, en dat zelfs met "chauffeur" (nu ja de stoker is al lang niet meer nodig op de locomotief).
Juist voor het gebruik van de auto waarbij elektrisch goed werkt - de bescheiden afstanden - is (of kan) OV een heel goed alternatief zijn.
Al die e-auto's die de hele dag bij kantoor staan op te laden zijn goed beschouwd heel onhandig: één chauffeur die dagelijks met 2 ton auto op en neer naar kantoor gaat en die daar veelal meer ruimte heeft als in zijn Vinex-tuintje thuis.

Een e-auto is een paradoxaal - soms zelfs pervers - ding.   Wie er een wil kopen kijkt naar de actieradius: hoe meer hoe beter.   Hoe meer actieradius hoe meer gewicht en vooral ook hoe langer de eerste terugverdientijd — de tijd nodig om de productie-uitstoot goed te maken.
Een betrouwbare bron zei mij dat die terugverdientijd tot wel 7-8 jaar kan zijn ... en dan is een pervers element hierin dat wie zijn auto zuinig gebruikt een nog langere terugverdientijd zal hebben.

Ik had vorig jaar vrienden bij mijn kampeerboer op bezoek, vrienden met e-auto's en zowel de gehuurde Tesla als de VW in privé gebruik stonden vooral stil naast de tent.   In een boerenwei heb je nu eenmaal geen laadpaal, dat niet alleen, de meest nabije publieke laadpalen stonden 20 kilometer verderop, bij de ALDI, een plek waar je toch vrij snel bent uitgekeken. Je zou wellicht met een slim met twee auto's heen en weer rijden steeds ééntje bij de laadpaal kunnen achterlaten.   In de praktijk reden ze liever met mij mee.

Het goede van de huidige e-auto's is dat de e-aandrijftechniek inmiddels verfijnd is.   Nu is het wachten op voldoende (groene) waterstof, een voldoende dicht waterstof-vulpunten-netwerk en dan dus de waterstof auto.   Met een bescheiden hoeveelheid waterstof en een waterstof => elektriciteit omzetting krijgt een auto de autonomie die je nodig hebt voor die gevallen dat OV (of de fiets) geen redelijk alternatief zijn.

Die (groene) waterstof heeft als groot nadeel dat de productie een laag rendement heeft, groene waterstof heeft evenwel als enorm voordeel dat je het probleem van de onhandige pieken in wind- en zonne-stroom goed kan inzetten, de waterstof-productie kan je dan zien als een soort accu.   Het leuke van een "waterstof-accu" is dat je niet permanent rondrijdt met zo'n zwaar, duur en complex (en uit allerlei zeldzame grondstoffen samengesteld) accupakket rondrijdt, een accupakket dat je liefst permanent op minstens 80% geladen houdt. Je tankt min of meer zoals vroeger waterstof, de tank (vrijwel) leegrijden is geen probleem: het tanken is een minutenkwestie.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei 2024, 09:17 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Nou ik vind het allemaal prima, doe mij maar diesel.

Ergens toevallig nog wat te beleven wat het melden waard is :?:

Straks eerst de Nederlandse samenleving weer een flinke financiële injectie geven door te tanken en dan de baan op.
Het is mooi weer, dus misschien valt er nog wat te zwaaien :D

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei 2024, 09:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1924
GatheRRoveR schreef:
Nou ik vind het allemaal prima, doe mij maar diesel.

Ergens toevallig nog wat te beleven wat het melden waard is :?:

Straks eerst de Nederlandse samenleving weer een flinke financiële injectie geven door te tanken en dan de baan op.
Het is mooi weer, dus misschien valt er nog wat te zwaaien :D

Ik kan vooralsnog deze voorkeur alleen maar bijvallen ... mits het gaat om een wat modernere, krachtiger, diesel.
Er is nog steeds geen adequate oplossing voor de fossiele automobiel.
(De e-auto's die alleen maar woonwerkverkeer doen kan je eigenlijk beter een kapotte Stads/Streek-bus noemen.)

Qua zwaaien: ik was de koninginnendag-week weg en zag maar weinig Defenderoïden.
En qua financiële aderlatingen: Mijn laatste fill-up (tot het randje) was in Luxembourg, dat scheelde toch weer 20-25 Eurocent met de goedkopere literprijzen in ons land (het scheelde dus ± een halve Euro met de autoweg-literprijzen).   Voor zo'n prijs-verschil kan je best een beetje omrijden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei 2024, 13:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 832
Woonplaats: wwerf
Marc-my-Words schreef:
GatheRRoveR schreef:
Nou ik vind het allemaal prima, doe mij maar diesel.

  Voor zo'n prijs-verschil kan je best een beetje omrijden.


mwoah, iets te ver weg van noord holland om even om te rijden voor beetje diesel.
is net een krat bier goedkoper!!!!(per tank)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul 2024, 17:07 
fenix2 schreef:
Na de blok revisie bleef het roken (bijna alle 500km die ik reed sinds de revisie) en ik bleef het gevoel houden dat de inspuiting vroeger moest terwijl ik de pomp al op zijn vroegst had staan.

Dag Fenna,

Als de inspuitpomp 'op z'n vroegst' staat (in de sleufgaten op het blok) dan klopt de afstelling in de inspuitpomp niet.
Daarvoor moet je de inspuitpomp laten reviseren, die monteur kan de pomp op tijd zetten.

Groet,

Erik.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul 2024, 17:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 15
Gast schreef:
fenix2 schreef:
Na de blok revisie bleef het roken (bijna alle 500km die ik reed sinds de revisie) en ik bleef het gevoel houden dat de inspuiting vroeger moest terwijl ik de pomp al op zijn vroegst had staan.

Dag Fenna,

Als de inspuitpomp 'op z'n vroegst' staat (in de sleufgaten op het blok) dan klopt de afstelling in de inspuitpomp niet.
Daarvoor moet je de inspuitpomp laten reviseren, die monteur kan de pomp op tijd zetten.

Groet,

Erik.

Even wennen dit forum. Ik bleek niet ingelogd te zijn en ik kon toch een bericht plaatsen (en niet meer verwijderen).
Een werkplaatshandboek betreffende de CAV DPA inspuitpomp.
Ook al gehoord dat iemand de sleufgaten uitgevijld had om de timing goed te krijgen.
Er zit vermoedelijk iets te veel speling in de aandrijving.

Groet,

Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2024, 17:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 372
Hallo Erik,

De suggestie waar je mee komt, heb ik ook bedacht, echter:
Met 2 vers gereviseerde inspuitpompen (ook verschillende revisie bedrijven) hetzelfde resultaat, en ook de ongereviseerde inspuitpomp hetzelfde.
Vandaar dat ik nu in de eerste plaats mijn eigen werk ga controleren. Alleen nooit zin gehad om daarvoor op de gok het blok weer uit mijn laro te takelen en open te sleutelen. Met deze methode hoeft het ook niet en kan ik bepalen of er timing verschil is en zo ja, waar die zit. Kan ik daarna wel eens gericht sleutelen waar het nodig is ipv op de gok iets uit elkaar trekken dat mogelijk wel goed is.

mijn grootste verdachte is het tandwiel die van de nokkenas de inspuitpomp (en oliepomp) aandrijft. Het was best een gedoetje om die er uberhaupt in te krijgen et de lagermantel enzo. Ik had die er met en draaibeweging in gekregn, maar ondertussen moet je ook het borggaatje van de lagerhuls goed zien uitgelijnd zien te krijgen...

Een werkplaatshandboek van de inspuitpomp heb ik al, uitboren van de sleufgaten ook overwogen. Alles maakte dat ik ff helemaal geen zin meer had in de laro. Met het zien van die door mij aangehaalde werkplaatsvlog kreeg ik inspiratie en verse honger om er via een andere route nog eens naar te kijken

Fenna
ps: voor hetzelfde geld, is er geen afwijking in de timing en moet ik naar iets anders zoeken waardoor het rookt. Dat is ook een antwoord en daar kom ik liever achter zonder alle timing gerelateerde zooi uit elkaar getrokken te hebben.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2024, 21:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 15
fenix2 schreef:
mijn grootste verdachte is het tandwiel die van de nokkenas de inspuitpomp (en oliepomp) aandrijft. Het was best een gedoetje om die er uberhaupt in te krijgen et de lagermantel enzo. Ik had die er met en draaibeweging in gekregen, maar ondertussen moet je ook het borggaatje van de lagerhuls goed zien uitgelijnd zien te krijgen...

Dat moet met een draaibeweging vanwege de schuine vertanding. Als die aandrijving een tandje verkeerd staat dan heeft de brede 'tand' geen hoek meer van ongeveer 20° (zie werkplaatshandboek) en ik denk dat de motor dan helemaal niet wil lopen.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat je het nokkenastandwiel een tandje verkeerd hebt staan. Overal staan merktekens op.
Mijn 109 Series 3 stawag uit 1973 heb ik destijds bijna helemaal gerestaureerd, ook motor en inspuitpomp. Ik was er bij toen de inspuitpomp uit elkaar werd gehaald en dat zag er toen allemaal goed uit. Wel nieuwe afdichtingen en schoepen van de schottenpomp (bovenop), maar volgens mij is toen niet meer gebeurt dan dat (alleen nog even op de testbank om de opbrengst te controleren). Die inspuitpompen gaan niet kapot was het verhaal (die werden ook wel gebruikt bij benzine inspuiting en diesel smeert beter).
Van het sleufgat was de voorkant afgebroken, dus geen streepje om het ding op tijd te zetten, maar dat was geen probleem volgens de monteur. Dan moest ik het (ovale) zijdekseltje er zelf maar opzetten (met een nieuwe kurkpakking). Het gaf niks dat er dan geen loodje aan zat.
Hij moest toch de rechte kant van de borgveer (circlip) gelijk zetten met een streepje op de rotor op het begin van inspuiting. Ik weet alleen niet meer welk streepje (er staan letters bij). Als ik de krukas 'goed' zette, dan kon ik de inspuitpomp verdraaien tot het streepje bij de rechte kant van de circlip stond en dan vastdraaien. Vervolgens zou de pomp op tijd staan. Dit heb ik later nog eens gecontroleerd en het klopte.
fenix2 schreef:
ps: voor hetzelfde geld, is er geen afwijking in de timing en moet ik naar iets anders zoeken waardoor het rookt. Dat is ook een antwoord en daar kom ik liever achter zonder alle timing gerelateerde zooi uit elkaar getrokken te hebben.

Mijn 2,25 D rookte ook wel iets (een beetje blauwig, met name stationair) en ik had het idee dat dit kwam door de 'gasklep' met gat erin die voor het vacuüm van de rembekrachtiger moest zorgen. Maar ik heb nooit het ding verwijderd en een elektrische vacuümpomp gemonteerd.
Op een gegeven moment heb ik een 2,5 n/a diesel in onderdelen gekocht (met een uitgelopen drijfstanglager) van Rob Dekker uit een 110 HCPU, die gereviseerd en in de 109 gehangen. Daar staat de vacuümpomp op de plek van de inspuitpomp (bij de 2,25 D). Bij de 300 Tdi zit de vacuümpomp op een zijdekseltje achteraan het blok.

Groet,

Erik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2024, 22:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 372
Hallo Erik,

Ik denk dat je niet helemaal "up to speed" bent met de historie van dit 2.25 torretje ;-)

2 zomers geleden heb ik het blok helemaal uit elkaar gehad. Aanleiding was bizar slechte compressie, Timing was redelijk goed en de gereviseerde inspuitpomp was (voor zover het mogelijk is met slechte compressie) op tijd te zetten, met duidelijk de signalen van te vroeg of te laat. De overgang van te vroeg naar te laat heb ik niet meer.

Met de opbouw van het blok nieuwe timing ketting en krukas/nokkenas tandwielen, nieuwe lagers voor krukas en drijfstangen, nieuwe zuigers, goed passend bij de overmaats geboorde cilinders. Eventuele markeringen die er nog waren, zijn nu niet meer van toepassing.

Wat me opviel aan het aftermarket krukas tandwiel was dat er maar 1 spiebaan was (ipv meerdere op de originele) om de timing van de nokkenas af te kunnen stellen (WPH 12.65.22 item 23)
Daar kan een timing fout zitten zonder de ketting een hele tand verkeerd te hebben. Daar kan ik ook achter komen met de timing cirkel,
mijn fout destijds was om dit op dat moment niet voldoende te checken. Nu betaal ik leergeld.

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2024, 00:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 15
Tja, destijds heb ik de originele tandwielen hergebruikt, wel een nieuwe ketting, maar toen waren er nog originele onderdelen verkrijgbaar.

Groet,

Erik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.