Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 21 okt 2018, 02:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 15:55 
vraagjes voor de caravanners onder ons, (die zijn er toch wel?)
na jaren lang huisjes gehuurd te hebben zijn we op zoek naar een goedkope caravan.
de vragen zijn:

* wat is een beetje stevig/hoog merk? ivm soms een grind pad pakken?
* de kogel van mijn series 109 trekhaak zit op 55 cm, kan dit erg kwaad?
* over mijn motortje maak ik me geen zorgen (3.3 nissan diesel) maar hoe zit het met de remmen en stabiliteit? tot hoe groot of klein kunnen we gaan? (van de caravan dan he?)
* heb er nu mudjes(km1) onder, kan ik beter ook veranderen in at,s? ivm wegligging/remmen?

we gaan kijken bij een Knaus/eifelland 500 uit 1996 gewoon omdat hij er leuk uitziet, weegt max 1000 kg.
dat moet toch kunnen? trek nu regelmatig karren met 2 ton hout er op, maar ja dat is niet zo,n groot windvangend hok.
btw de 109 mag 2 ton trekken.

iemand suggesties? we zijn helemaal nieuw op sleurhut gebied.

Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 17:00 
Hoi Sjaak,

Ik ben geen caravan man, maar Day wilde er jaren geleden één.
Achter mijn Jap is het niks, heb er mee achter de 109 gereden, dan gaat het wel.
Ik vind het niet fijn, je toert niet op je gemak, begint op werken te lijken op de binnen wegen.
Met aanhangers e.d. Heb ik totaal geen problemen.
Ding komt achter je aan, je voelt hem altijd, je moet je auto laten werken.
Als je snel over de snelweg naar een kamping gaat en niet trekt is het misschien wel wat.


Ik heb er 1 te koop .

Een caravan op onverharde wegen.......... rammelen uiteindelijk uit elkaar.

Heb al eens gedacht om er een bushcar van te bouwen.......

!!!!! Heb je "E" achter "B"? Je gaat met een 109 over de 3.5 ton heen, dan het je rijbewijs BE nodig !!!!!!
Of je moet een caravan van 700 kilo weten te vinden, weet niet hoe jou 109 met max gewicht staat.

Grussen Rob


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 18:49 
Hoi Sjaak,

Wij hebben jaren met een vouwwagen gedaan jametic 4x4 deze is iets geveerd maar verwacht er niet veel van we hebben er ook onverhard mee gereden maar heel rustig het is er niet echt voor gemaakt.

De reden waarom wij hebben gekozen voor een vouwwagen is dat je geen enorm blok achter je hebt hangen ( haha alsof mn defender zo gestroom lijnt is.) en wij vonden het heerlijk om het gevoel van tent slapen te hebben terwijl je op een latten bodem ligt. Voor een korte overnachting duurde het een half uur voor we konden slapen en voor langer staan uurtje alles strak gespannen en bbq aan..
kwa hoogte voor de trek haak was dit geen probleem.

Niet helemaal een antwoord op je vraag hoop dat je er wel iets mee kan.

Grr Noudje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 18:58 
Aloha Sjaak,

Ik zou mij geen zorgen maken...
Een jaar of 10 geleden ben ik met jouw (toen die van mij...) 109 naar Bretagne gegaan.
Hij had destijds een ander kleurtje...
Caravan erachter (een 3.80 m Chateau als ik mij niet vergis), kano op het dak, paar honderd kilo aan volledig overbodige meuk mee en rustig naar Bretagne gereden met de familie.
Heuvel op met tegenwind, was even terugschakelen kan ik mij nog herinneren. Bandjes waren Avon Rangemaster 750 x 16.
Dus...ik zou mij geen zorgen maken of de 3.3 het aankan smileys with beer.


Jaar daarna heb ik de 109 een ander kleurtje gerold. Toen naar de Spaanse Pyreneeën. Weliswaar zonder caravan, maar wel met een ton aan meuk.



Goeie vakantie!

André

Truckie, 1974 swb 2.25 diesel




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 19:08 
lol,
2x een reactie die ik had kunnen bedenken

Rob, je had het wel eens over je sleurhut, wist alleen niet dat je hem nog had.
euh heb je wat fotootjes van de poepdoos en het andere zitje? de poepdoos mag wel leeg zijn hoor voor de foto.grinning smiley
oja mijn gewicht van de 109 is 1750 kg geladen. dus kan er mooi eentje achter van anderhalve ton. winking smiley

Andre, verhip dat is waar ook, ik heb die foto zelfs nog op mijn pc staan. had je toen opgestuurd.
merk echt dat het geheugen achteruit gaat. we gaan het gewoon proberen.

en een klap kar vind ik echt niks, ik ben behept met een nogal luidruchtige ontluchting s,nachts en 1 keer een applaus midden in de nacht op de camping was genoeg. en ik ging er inderdaad beetje van uit dat er met de stroomlijn van onze bolides het er niet echt toe doet.

bedankt tot zo ver.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2015 17:10 door sjaak109.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 19:16 
Sjaak,

Linkje in PM

Gewicht van je voertuig waar het om gaat is je max massa.
Volgens mij heb jij het over rijklaar gewicht

Kijk even bij
[ovi.rdw.nl] en voer je kenteken in.
Het gaat om F.2 !

die van mij:
F.1 Technische max. massa voertuig 2679 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 2679 kg
G Massa rijklaar 2015 kg
Massa ledig voertuig 1915 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 2000 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 750 kg


Groet,
Rob



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2015 17:23 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 20:01 
Ik zou voor een Eriba gaan. Volgens mij de sterkste constructie (kooi!) en ook qua looks past het heel goed bij een 109/defender. Als er dan toch zo'n ding achter moet eye rolling smiley
Maar ja over smaak valt te twisten....
Ligt er een beetje aan hoe groot je het allemaal wilt hebben, een Familia of een Pan zijn veel verkochte uitvoeringen.
Wil je klein, superlight en grappig neem je een Puck, wil je formaatje landhuis moet je een Troll nemen alleen zijn die zeldzaam in NL (kijk in Duitsland!)

Als je het eens wilt proberen, ik geloof dat Paul Stroink (one-ten landrovers) een Pan in de verhuur heeft...

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jul 2015, 08:36 
Heb net me caravan verkocht na dat ding vorig jaar september te hebben gekocht.

Min punten:
Hangt altijd achter de auto dus max. snelheid is 90 km/uur
Minder mobiel off road
Weinig ruimte als je met twee mensen tegelijk in de caravan loopt
Je moet stalling hebben (grootste gedeelte van het jaar staat dat ding stil)
Extra kosten qua verzekering, op tolwegen en overtochten

Pluspunten
Het voelt als een mini huisje, je slaapt op een normaal bed

We hebben zelf een Sibley 400 tent gekocht [www.canvascamp.com]
Veel ruimte binnen in, als je een goed inflatable matras hebt slaap je comfortabel, makkelijk op te zetten binnen 10 minuten, tent kan makkelijk in de auto worden vervoerd en is zeer luxe in te richten naar eigen smaak. Na het kampeer seizoen kan die gewoon in de kast.

Zo maar een paar overdenkingenwinking smiley

Groeten neef Henk



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exabot [Bot], Google [Bot] en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.