Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 16:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2015, 12:54 
Ik heb het volgende probleem met mijn 109. Hij lust de inner weel bearings links voor werkelijk rauw. we hebben de laro nu iets meer dan 2,5 jaar en ik heb dit weekend de vierde nieuwe binnenste lager er op moeten zetten omdat de lager helemaal vuil en uitgesleten was. (ok om eerlijk te zijn was de eerste lager mijn fout omdat ik die niet zo goed gemonteerd had, maar de overige lagers niet. Heb toen instructies gekregen van eric hoe ze te monteren en waar op te letten).

Iedere keer als ik een wiellager vervang, dan vervang ik ook die rubber afdichting en ook de ring waar deze afdichting op schuift.plus ik gebruik ook alleen maar originele lagers (G) lagers. en keer op keer zit de de achterste lager vol met vuil. Nu begrijp ik dat lagers slijten, maar dit gaat me toch harder dan me lief is en heb ik het gevoel dat er iets meer aan de hand is, alleen kan mijn vinger er niet achter krijgen wat dat nu is.

tips wat het probleem kan zijn? begint een beetje een routine klus te worden die lager wissel tongue sticking out smiley

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2015, 15:07 
Vervang je ook wel de lagerschaal in de wielnaaf?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2015, 16:18 
Die vervang ik idd ook. gezien dat die vaak ook wat beschadigd zijn voor het lager en het vuil.

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2015, 17:17 
Hallo Piet,

Is het echt vuil dat van buiten komt of is het fijngemalen lagermetaal?

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2015, 22:27 
Hoi Piet,

Weet zo even niet precies hoe dit bij een Land Rover zit, maar ik heb hetzelfde gehad met mijn personenwagen.
Bij mij lijkt het eraan te liggen dat de astap krom was, van ooit tegen een stoeprandje aanschuiven.
Ik kon de astap demonteren en op een draaibank uitklokken 0,2 mm krom.
Daardoor zitten dan de twee binnenringen van de lagers niet in lijn, en en daar kunnen ze erg slecht tegen.

Heb je misschien een foto van de situatie?

Erik750SF
109 stationwagon 6-cilinder 1979
It isn't yours, till you fixed it.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 10:28 
Hallo Fenna,
het is echt zand zover ik kan zien wat ik tussen mijn lagers vind, het is elke keer behoorlijk bruinig terwijl ik blauw vet gebruik. Dat zou dus betekenen onder andere dat die kering ook zijn werk niet doet.

Hier onder een afbeelding van de een na laatste keer dat dit gebeurde. van de laatste heb ik helaas geen foto.
[onedrive.live.com]

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 15:23 
Lijkt erop alsof er water/roest bij het vet komt. Sluit de keerring van de swivelbol wel goed af en zit hier voldoende olie in? Hoe ziet de swivelbol er überhaupt uit?

Wat voor vet is dat blauwe vet, en waarom specifiek dit vet en niet het universele gele wiellagervet als ik vragen mag?

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2015 13:25 door Nick.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 15:53 
Knip de rolkooi van de oude kapotte lagers kapot, verwijder alle looprollen en reinig alles eens goed.

Schone onderdelen kun je goed bekijken van wat er nu echt gebeurd is.

Is de astap krom dan moet dat ook te zien zijn op het loopvlak van het lagerschalen.

Hebben de lager wellicht teveel voorspanning gehad of is er water bij gekomen en is alles gaan roesten?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 19:12 
kan nog veel meer wezen. verkeerde voorspanning. speling op fusee, stuurkogels. leren kering wel gevet?
ik hoop dat je hier wat mee kan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.