Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 20:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2015, 21:17 
Kwam er vandaag achter dat ik aan de voorzijde helemaal geen anti rol bar heb (stabilisator stang / anti sway bars?).
Dit na een tip van Bart dat er achter een anti rol bar is bijgeplaatst welke er origineel niet op hoort te zitten. Pas vanaf 91 zitten ze er standaard op? Lippen zijn er later opgelast denk ik.


Ben benieuwd of het rijcomfort/veiligheid/wegligging bevorderend is als ik het ook aan de voorzijde monteer? Of is het onzinnig en heeft t nagenoeg geen meerwaarde. (Zit 95% van de tijd op de verharde (snel)weg). Misschien past t wel helemaal niet?

Ben benieuwdsmiling smiley

Gr.

Stefan

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2015, 10:38 
Een echte off Road wagen heeft geen stabilisatorstang. Maar het rijd wel veel beter met. Rij zelf al jaren zonder.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2015, 12:27 
Mrah Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een echte off Road wagen heeft geen
> stabilisatorstang. Maar het rijd wel veel beter
> met. Rij zelf al jaren zonder.

Oke, dan ga ik onderzoeken of er van die na-montage setjes zijn. Ik rijd nagenoeg nooit off-road, meestal snelweg. Een strakkere wegligging en stuurgedrag is dan wenselijk, vooral op hoge snelheid.

Dank je.

Grtn,


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2015, 18:05 
Mrah Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een echte off Road wagen heeft geen
> stabilisatorstang. Maar het rijd wel veel beter
> met. Rij zelf al jaren zonder.

Da's gewoon waar, maar ... na 10 jaar een 110 HT zonder bleek mijn nieuwe 110 HT itt tot wat de folder zei voor en achter stabilisatorstangen te hebben.
Vanwege de stand van die stangen en vanwege het rubber waarin ze gevat zijn geeft het iets extra stugheid aan de vering maar verder merk je weinig, nu ja, je merkt iets minder overhangen in de bocht, maar bij bijv niet al te extreem off-road heb je er geen last van. Waarschijnlijk merk je het verschil wel bij het al dan niet misgaan van de eland-proef maar die proef doe ik liever niet tot aan de limiet (tot het moment dat er werkelijk een eland oversteekt).

Als je ziet wat een RRC doet bij een elandproef ... dan zou ik ze voor bijna ieder gebruik prefereren, en alleen bij vrijwel uitsluitend off-road demonteren.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul 2015, 22:31 
Je moet een beetje oppassen met het zomaar plaatsen van stabilisatoren.

Een stabilisator alleen op de achteras geeft in principe meer overstuur (-> instabiel).
Een stijvere stabilisator op de vooras geeft meer onderstuur (= makkelijker te beheersen in noodsituaties).

Als je nu dus alleen een stabilisator op de achteras hebt neigt de auto in vergelijking met standaard iets meer naar overstuur.
Maar dat gebeurt in principe ook als je hele stijve heavy duty veren op de achteras monteert.

Ga maar testrijden, voel de verschillen en kijk wat het beste rijdt.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2015 20:35 door JoostKenya.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 02:38 
Ik denk niet dat je met een RRC zo op het uiterste rijdt dat er overstuur optreed. Ik dacht dat je trouwens eerder overstuur krijgt met een wat slappere achterkant en stugge voorkant. Op die van Stefan zijn inderdaad achteraf steuntjes opgelast. Die aan het chassis zitten die zitten te ver naar achter, als die ca. 5 tot 10 cm naar voren geplaatst wordt dan zitten die goed. Voor de vooras zijn er steuntjes in de handel volgens mij. TerraFirma? Ik zal 's kijken wat er te koop is. Steuntjes aan het chassis lassen is niet zo moeilijk, even kopiëren van een Disco of late RRC. Die staan hier nog een paar.....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 02:53 
Als ik zo kijk dan maakt YRM als enige de steuntjes. (http://www.yrm-metal-solutions.co.uk/) Je kunt er natuurlijk ook een jongere as onder plaatsen, ik heb ze wel, maar das een bult werk......


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 10:30 
Hi stefan ik heb op de voor en achter as stabilisator stangen zitten en dat bevalt mij prima de steunen heb ik zo als Bart melde er onder gelast en de maten overgenomen van een '95 classic en ook de assen verwisseld dit had ook gelijk inpakt op de schokbreker die nu beide naar voren staan gericht ik heb de leveler aan de triangel er tussen uit gehaald om het rollen van de auto te voorkomen.
Het verschil is goed merkbaar wanneer je daklast groot is, de snelheid hoog en plost moet uitwijken gebruik OM rubbers bij montage voor het geheel en je hebt een heerlijke rrc mijn toekomst plan zit hem nog in het plaatsen van lucht balgen in de veren of het plaatsen van luchtvering op de achteras om dat ik nog geen compromie heb kunnen vinden in vering voor normaal gebruik en de vakantie lading of aanhanger gebruik.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 10:34 
Dit zijn de basics voertuigdynamica en die zijn ook gewoon op een RRC van toepassing.

(tussen haakjes heel kort gezegd: Een achteras met meer rollstijfheid verplaatst in een bocht relatief meer gewicht op het buitenste wiel waardoor de som van de spoorkrachten van het binnenste en buitenste wiel minder wordt bij een bepaalde sliphoek -> "minder grip" -> meer neiging tot overstuur)

Natuurlijk wordt er met een RRC niet veel op het uiterste gereden.Maar daarom is het misschien wel extra tricky.
Als je dan een keer extreem moet uitwijken is er een verhoogde kans dat het echt heel erg mis gaat.

Zomaar een stabilisator achter plaatsen zonder stabilisator op de vooras is niet zo verstandig.
Ik zou er ook gewoon op de vooras een bijbehorende stabilisator bijzetten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2015, 10:51 
Hallo,

Allen dank voor de reacties.thumbs up

Yep, ik heb dus alleen een stabi-stang op de achteras. Voor dus niet... Heb er ook het e.e.a. over gelezen/video's en kom ook tot de conclusie dat dit best wel 's gevaarlijk kan zijn in situaties waarin een scherpe bocht ge-eist is, op hoge snelheid, vooral met een RRC. Ook ik had inderdaad alleen bij YRM de steuntjes gevonden. Kameraad van me heeft een RRC met opbouw van ca. 1994, 's kijken hoe het daar is gemaakt.

Dit bedrijf verkoopt (verzwaarde) stabi-kits (zonder as-steuntjes).
http://www.extreme4x4.co.uk/acatalog/ANTI_ROLL_BAR_KITS.html (Wel duur)

Verder lijkt het me ook wel te doen om deze stabistangen na te maken. De ball joints zijn los verkrijgbaar: Leuk projectje voor de komende winter. Leukhttp://www.extreme4x4.co.uk/acatalog/BALL_JOINT_ASSEMBLY_FOR_ANTI_ROLL_BAR_UPGRADE.html

Of iemand nog toevallig een gebruikte (complete) set anti-roll bar voorzijde liggen? tongue sticking out smiley

Gr.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.