Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 19 maart 2024, 07:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Luchtvering discovery 2
BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 13:26 
Weet iemand de de slaglengte van de luchtbalgen van de achteras van een Discovery 2. Ik zit te overwegen om luchtondersteuning op de bladveren van mijn achteras te zetten (SeriesIII 109) en krijg nu zo'n setje aangeboden, maar de aanbieder kan mij niets zeggen over maten. Ik zou dus graag willen weten wat de hoogtemaat helemaal ingeveerd en helemaal uitgeveerd is.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 22:25 
Hej Wim!,

Ik heb na onze ontmoeting op Maka nog gekeken of ik je op facebook kon vinden maar helaas.

Toevallig zag ik je bericht hier, ik heb geen maten van de Disco 2 veer voor je maar ik zou wel even kijken hoe goed de balgen nog zijn (of zijn ze gewoon nieuw?) En dan is er waarschijnlijk nog veel maatwerk bij..

Misschien is dit handiger?

[www.brabantcustom.nl]

Groet
Lucas


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 22:40 
Hallo Wim,

Misschien een wat rare vraag, maar HOE denk je die D2 luchtveren onder je 109 te krijgen? Neem je dan gelijk de hele achteras van een D2 erbij?

Als je wat maten nodig hebt, ik heb een Disco 2 met luchtveren achter en zelfs 2 losse veer-balgen liggen, dus je kan hier (Almere) wel komen kijken als je dat wilt.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 11:57 
Hoi Lucas,

Brabantcustom kende ik al. Dit setje werd me heel goedkoop aangeboden en was meer bedoeld om eens mee te stoeien of dit passend te krijgen is.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 12:04 
Hallo Arthur,

Er is wel wat plek om luchtbalgen tussen chassis en as te krijgen en zoals ik hierboven bij Lucas al schreef is het in eerste instantie bedoeld om eens mee te stoeien of het goed passend te krijgen is. De bedoeling was om de balgen als ondersteuning op de bladveren te zetten. Zoals bekend hangt een 109 al snel aan de achterkant. Ik heb al diverse setjes bladveren geprobeerd en met de huidige staat hij onbeladen precies horizontaal. Hang ik er echter mijn tenttrailer achter, zakt hij al weer door. Daarom zat ik dus te denken aan wat luchthulp. Altijd mooi in te stellen aan het gebruik.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 13:35 
Wim,

Ik had bij mijn 109 hetzelfde probleem en heb toen een "add-a-leaf"-pakket gekocht en deze opgenomen in de bladveerpakketten. Dit gaf eigenlijk iets teveel van het goede, want ongeladen veerde de wagen alleen nog op zijn banden..... Tweede probleem was dat de krachten die de veren normaal moesten opvangen nu iets te direct in het chassis terecht kwamen met een scheur in de balk (precies op het punt waar een veerschommel zat) als gevolg.....

De veerbalgen van een D2 zijn min of meer uitwisselbaar met een schroefveer en hebben ook een soortgelijke vormgeving. Dat is waarom ik mij afvraag of je die dingen er zo even in kan frommelen. Ze kunnen in elk geval behoorlijk compact in elkaar gaan, dus je zou ze wel tussen bladveer en chassisbalk in kunnen krijgen. Overigens denk ik dat een te grote verandering in de karakteristiek van alleen de achtervering je weggedrag negatief kan beïnvloeden.

Probleem 2 is dan de pomp. Hoe wil je dat gaan doen? Als ik mij niet vergis, zitten de ventielen niet op de luchtbalg, maar in een apart ventielenblok wat weer verbonden is met een pomp. Het is dus "standaard" niet mogelijk de balg even bij het tankstation op te pompen als je de wagen moet liften achter.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 14:19 
Om te beginnen ben ik op dit moment heel tevreden over de vering. Hij is absoluut niet te stug en het is, voor een Series, gewoon comfortabel. Het "probleem" dat ik heb, is het te laag hangen aan de achterkant met belading en misschien het teveel overhellen in bochten. Beide kan ik met een beetje luchtondersteuning waarschijnlijk verbeteren.
Ik was eerst met die balgen van Brabantcustom beginnen te ontwerpen, maar omdat ik niet helemaal zeker van de zaak ben, vind ik een investering van ca. 300,- Euro voor een set balgen nog even iets te kritisch. Vandaar dat ik met een leuke aanbieding van een set Discovery balgen verder wilde gaan. Als ik zeker ben dat het werkt, kan ik altijd nog voor een nieuwe set gaan. Maar als die balgen van een Discovery inderdaad zo groot zijn als een schroefveer, kan ik er waarschijnlijk weinig mee doen.
Bij een 109 liggen de bladveren trouwens naast het chassis, dus de balg zit, of tussen chassis en as, of tussen bladveer en seperate steun tegen buitenkant van chassis.
Verder wil ik er geen pomp op hebben. Ik neem aan dat er op de balgen een schroefdraadaansluiting zit. Van daaruit kan ik dus altijd met luchtleidingen verder naar een ventiel op een goed bereikbare plaats en ze dan inderdaad simpel met een handpomp of op een tankstation op de gewenste druk brengen. Het is maar een luchtondersteuning en niet mijn hoofdvering.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 15:13 
Het lijkt mij sterk dat je bladveren NAAST het chassis zitten, maar goed, niets is onmogelijk. Je idee om het ventiel te verplaatsen gaat wel lukken, ik vraag me alleen af wat er met zo'n balg gebeurt als deze niet wordt gebruikt en dus een beetje ligt mee te klapperen met je normale veerbeweging. De D2 veerbalg staat altijd onder druk en wordt daarmee ook op zijn plaats gehouden. De uiteinden zijn van hard plastic / polycarbonaat.

Zie het niet als negatief commentaar, ik ben heel nieuwsgierig hoe je het wil gaan doen. Desnoods wil ik je wel helpen door je zo'n setje D2 balgen ter beschikking te stellen.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 16:22 
Arthur,

Hieronder een foto van de bladveren onder een 109. Ze zitten echt naast het chassis.


Niet gebruiken is natuurlijk een relatief begrip. Al heb je er maar 1 bar in, dat lijkt me altijd genoeg voor de "vormvastheid". De uiteinden zijn trouwens van glasgevulde polyamide 6.6. Is toevallig een product wat bij ons op de fabriek gemaakt wordt.
Je zou me wel erg helpen met een paar goede foto's van de balgen in ingedrukte en uitgetrokken toestand met wat maten er bij.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 17:10 
niet om het een of ander maar als je er een trailer achter hangt en hij zakt dan door dan moet ik toch de vraag stellen wat je kogeldruk is, die mag dacht ik max 75 kg zijn en normaal is 50
bij mijn ambu zakt er niets als ik de aanhanger er achter heb, dubbelasser 2000kg




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 17:11 
Dit geeft dus des te meer aan hoe snel hij in elkaar zakt.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 19:28 
Wim,

Je hebt me overtuigd! Het is al wel de nodige jaartjes geleden dat ik een 109 had.....

Ik ben morgen in mijn werkplaats en daar zal ik even een nieuwe veerbalg pakken, rondom fotograferen en meten.

Waar mag ik de info naartoe mailen?

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 20:09 
Mag naar w.m.janssen (at) vodafonethuis.nl

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 21:22 
Ik wil me niet in een hightech draadje mengen.
Maar "in the old days" losten we zoiets op met iets simpels als loadadjusters.
Spiraalveren om de shocks monteren, of wisselen voor dergelijke shocks.
Of bij auto's met spiraalveren, nylon-tussenwervel schijven.
Mvg


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2015, 00:44 
hello ,er bestaat ook dacht ik bij Monroe schokdempers met luchtondersteuning mischien is dit wat voor jou
grt


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2015, 11:22 
> Brabantcustom kende ik al. Dit setje werd me heel
> goedkoop aangeboden en was meer bedoeld om eens
> mee te stoeien of dit passend te krijgen is.

Duidelijk, jij ben natuurlijk ook heel handig dus als het kan dan krijg je het vast passend. Ben benieuwd, ik ben trouwens ook met luchtvering bezig, ik ga zelf (in plaats van de schroefveren) deze plaatsen: [www.sdtrucksprings.com]

Iig veel succes!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.