Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 jul 2015, 19:38 
Zoals de kop al aangeeft, wil ik een 300TDi inbouwen in mijn 90 van 1988 ter vervanging van de 2,5 TD met een LT77 die nu toch wel wat slechter begint te worden.
Ik wil als het kan de versnellingsbak laten zitten.
De 300TDi komt uit een disco 1 van1995
Wat kan ik allemaal voor uitdagingen tegen komen of is het appeltje eitje?



Dagelijks leven Discovery 4 2015 (zakelijk)
Range rover P38 4.0 SE 2001 (prive mobiel)
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Discovery 1995 300TDI voor de sloop
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
RRS TDV6 (Verkocht)


Ben



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2015 17:41 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2015, 11:20 
Hi Ben,

helaas zeker GEEN appeltje eitje, begin maar met de motorsteunen aan het chassis, is zelfs één van de belangrijkste vervangingen want je hebt echt de originele 300 TDi rubbers nodig anders tril je echt helemaal weg uit je 90, er zijn er meerdere die het geprobeerd hebben met de oude type rubbers maar zijn daar voor zover ik weet allemaal van terug gekomen.

Dan moet je bedenken dat de LT77 niet gemaakt is voor de krachten van de 300 TDi, en ook nog eens oud is, gaat'ie dus geheid last van krijgen, qua passen zal het wel kunnen denk ik zo maar technisch en met levensduur in het achterhoofd zou ik toch wel voor een R380 gaan, die zijn gewoon veel sterker.

Verder kom je uiteraard de "normale" uitdagingen tegen die horen bij zo'n Land Rover ombouw actie, uitlaat aanpassen, inlaat verzinnen, radiateur en intercooler monteren, wil je de originele visco fan of een elektrische, dat soort dingen.

Ik heb bij mijn 110 toen gekozen voor een montage zoals origineel met een 300 TDi def gebruikelijk was, dan kon ik bij eventuele reparatie en aanbouwdelen uitgaan van de originele onderdelen "boeken" voor een Def met 300 TDi.

Ik zou bijna willen adviseren om een 200 TDi te nemen, maar die zijn inmiddels zo schaars dat dat ook bijna niet meer te doen is.

Succes en als je vragen hebt, ik weet nog wel hoe ik één en ander heb opgelost met mijn 110.

Gert-Jan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2015, 12:13 
Hallo Ben, ik heb de conversie van 2.5NA naar 300 tdi met behoud van de motorsteunen op dezelfde plaas op het chassis uitgevoerd.
Het is geen appeltje eitje maar ook geen hexenkunst. De lt 77 heb ik behouden en tot op heden 150.000 km mee gereden na de ombouw. De bak is nu bij elkaar 300.000 km oud en ik merk nog niets van slijtage. De rubbers van motor en bak heb ik laten maken van een zachtere compound. De kosten waren ongeveer 40 Euro.
Om de motorsteunen op de 2.5NA chassis punten uit te laten komen heb ik rechts een speciale gemaakt waarbij het motorfilter door de steun heen steekt. De uitlaatbocht was de grootste uitdaging omdat ik ook de PTO as door dezelfde regio erlangs moest zien te krijgen.
Kom anders eens kijken en rijden om te ervaren hoe dat het is gelukt.

GRT Huub


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2015, 22:43 
Hoi Huub,

Heb je een foto van de steun en eventueel maten?
Heb je het vliegwielhuis van de 2,5NA gebruikt of die van de 300TDI?
Naast de aanpassing aan de uitlaat, heb je nog meer moeten veranderen?
Ik zie op internet dat de beugels van de radiator aangepast moeten worden, heb je dat ook gedaan?

Kan je enkele foto's mailen van de ombouw cq hoe het nu allemaal zit?

Ik kan je geen PB sturen om de een of andere reden



Dagelijks leven Discovery 4 2015 (zakelijk)
Range rover P38 4.0 SE 2001 (prive mobiel)
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Discovery 1995 300TDI voor de sloop
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
RRS TDV6 (Verkocht)


Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2015, 23:06 
Zo moeilijk kan het niet zijn, natuurlijk moet je wel wat knutselen en freubelen. Maar Internet staat vol met voorbeelden, foto's en fora met de do's dont's! Even Googlen op 300tdi en LT77 en je heb meer dan een avond lees werk. Ook een voorbeeld van de motor steun moet wel te vinden zijn. Eventueel is hij ook te koop.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2015, 23:25 
Zo ziet de rechter steun er dan uit! Past gewoon op de standaard motor steun. Wel even nieuwe rubbers kopen !!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul 2015, 00:53 
Persoonlijk vind ik de ombouw vrij simpel, 2 steunen aan het chassis lassen is toch geen heksenklus, motor past direct tegen de LT77, als je met beleid er mee omgaat dan houdt die het wel vol, al is de R380 idd wel een stuk sterker. Uitlaat is kant en klaar te koop, electra is hetzelfde als een 2.5NA. Ik heb hier een Defender 300 tdi staan van een klant voor reparatie, de radiateur is hetzelfde als van een Disco 300 tdi, het frame waar het inhangt is volgens mij wel anders maar daar is wel aan te komen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul 2015, 08:57 
Het lassen zie ik ook niet als probleem, al heb ik een gegalvaniseerd chassis.
Belangrijker vind ik of de bak gelijk past.
Als je de radiator van een Disco gebruikt moet je enkele kleine aanpassingen doen, wat ik op Youtube tegenkom.
Misschien dat ik de steunen van de disco moet afhalen en gebruiken of ik maak nieuwe, dat is ook een mogelijkheid.
Maar wat ik ook belangrijk vind is de positie van alles.
Als ik het blok erin hang dat alles ook recht tegenover elkaar komt.

Maar goed, ik ga het avontuur gewoon aan en ik ga er vast wel uitkomen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul 2015, 10:44 
Er rijden veel orig. Defenders 300 tdi rond waar je de maten kunt overnemen en foto's maken. Een Disco of Defender radiateur is hetzelfde [www.youtube.com] Het lassen aan je gegalvaniseerd chassis is wel jammer maar ach.....ook geen doodzonde, aan de voorkant roest het chassis toch nooit.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jul 2015, 00:21 
Ik heb een beetje ijzer gehaald en ik ga kijken of ik nieuwe steunen kan maken en dan de rubbers van de 300TDi kan behouden.
Wie niet waagt wie niet wint.



Dagelijks leven Discovery 4 2015 (zakelijk)
Range rover P38 4.0 SE 2001 (prive mobiel)
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Discovery 1995 300TDI voor de sloop
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
RRS TDV6 (Verkocht)


Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jul 2015, 10:50 
Eerst al het oude eruit en dan de motor+ bak erin hangen zodat je ze goed kan uitlijnen met de bestaande chassis steunen en aandrijf assen.

groeten neef Henk



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jul 2015, 14:43 
Zo zou ik het inderdaad ook doen, of echt goed meten. Is een hele leuke ongecompliceerde ombouw. Gewoon doen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jul 2015, 23:58 
Makkie! Wil je meer uitdaging, de Td turbo past ook met enige aanpassing op de 300tdi. Helaas kan ik de site die dat beschrijft niet zo snel vinden


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 00:59 
Wat is het voordeel van de TD turbo op een 300 tdi blok?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 10:29 
Meer ruimte bij het stuur. Turbo zelf doet het niet beter of zo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.