Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 13:41 
Voor mijn werk (belastingadviseur) me vandaag verdiept in de fiscale maatregelen voor de MRB per 2019. Ik denk dat de meeste wel hebben meegekregen, dat oude diesels extra worden belast vanaf 2019 via de MRB, maar weinigen wat de maatregel in euro's inhoudt.

In de Autobrief II van 19-6-2015 staat op pagina 11 het volgende:

Generieke MRB verlaging met prikkel voor voertuigen zonder roetfilter
We verlagen de MRB generiek met 2% in 2017 voor alle personenvoertuigen. Alleen voor vervuilende dieselpersonen- en bestelvoertuigen introduceert het kabinet vanaf 2019 een toeslag in de MRB. Bij dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelvoertuigen gaat het dan om voertuigen met een fijnstofuitstoot meer dan 5 mg/km. Het betreft met name personenvoertuigen zonder af-fabriekroetfilter die voor 2005 in het verkeer zijn gekomen. Bij bestelvoertuigen gaat het bovendien uitsluitend om voertuigen van 12 jaar en ouder. Dit extra criterium voor bestelvoertuigen is nodig, omdat anders bij aanvang van de toeslag een te grote groep hiermee in aanraking komt. Voor dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelvoertuigen van particulieren wordt een toeslag op de MRB geheven van 15% van de MRB inclusief provinciale opcenten. Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilogram betekent dat een verhoging van € 225 per jaar. Het gaat op dit moment om circa 400.000 personenauto’s. Ook voor dieselbestelvoertuigen van ondernemers wordt een toeslag van 15% op de MRB geheven. Die verhoging komt voor een gemiddelde bestelauto van een ondernemer uit op € 62 per jaar. De opbrengst bedraagt structureel enkele miljoenen en blijft binnen het autodomein.

Verder valt op pagina 9 het volgende te lezen:
Zoals aangegeven aanvaardt het kabinet de opgave om de onevenredige aantasting van de luchtkwaliteit door oude dieselbestelauto's en -personenauto's zonder affabriek roetfilter aan te pakken. Daarbij kiest het kabinet niet voor een sloopregeling, gezien de te verwachten zeer aanzienlijke 'dead weight loss'. Het kabinet wil de problematiek ook niet afwentelen op de steden, die dan met zwaar geschut als milieuzones moeten werken. Dan blijft alleen de fiscaliteit over: het kabinet acht het redelijk dat van de meest vervuilende dieselauto’s een extra bijdrage wordt verwacht in de vorm van een verhoging van de MRB. De Belastingdienst kan deze maatregel met het huidige, gammele MRB-systeem nog niet aan, zodat de maatregel in gaat met de introductie van een verbeterd MRB-systeem in 2019. Door deze extra bijdrage pas te heffen vanaf 1 januari 2019 ontstaat de komende jaren voldoende handelingsperspectief voor de eigenaren van deze voertuigen. De opbrengsten zijn een bijdrage aan de generieke MRB-verlaging.

Hoewel de overheid een betoog houdt over het verbeteren van de luchtkwaliteit en daarom oudere diesels fiscaal zwaarder wil belasten, gaat zij wel uit van een structurele opbrengst van enkele miljoenen. De bekende milieuredenen worden aangevoerd, maar ze gaan er vervolgens vanuit, dat niemand zijn oude diesel wegdoet. spinning smiley sticking its tongue out


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 15:27 
Het wordt steeds onwaarschijnlijker dat mijn "smerige" diesel ooit nog uit de stalling gaat komen.thumbs down
Toch maar een klimrek voor de kinderen er van maken.sad smiley

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 17:01 
Erik bedankt voor deze 'geruststelling', wordt er allemaal niet makkelijker op maar wel duidelijker. Thx !!!!!!!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 19:51 
Hallo Erik,

Helder verhaal.
Maar is er al iets bekend als ik een retrofilter laat inbouwen (partikelfilter), dat ik zelfs in Duitsland een groene milieusticker krijg?
Heb momenteel een gele milieusticker.
Ben ik dan ook een schone diesel na 2019?
Betreft Disco II Td5 2003.
Graag je reaktie.

Groet, Willem

Tata-D2.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 19:57 
Als je het zo leest is het criterium 5mg/km. Wat DUitsland doet heeft daar weinig mee te maken. winking smiley
Dat lijkt dus vrij duidelijk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 21:24 
Wordt er ook gesproken over aanpassing van de MRB vrijstelling voor diesel auto's? Is nu 40 jaar.

Pike



On the eighth day God created Land Rover.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 21:31 
Heb even bij de RDW op mijn personenwagen-kenteken gekeken van 2003 ( geen LR ). Heb geen roetfilter en dat staat ook keurig bij RDW, dus ook geen gemeten-roet, wel staat er onder 'Milieuprestaties punt V.5 Uitstoot deeltje(licht)' een waarde die ruim onder die 5 mg/km blijft en daar gaat het volgens mij om. Nou rijdt mijn dieseltje 1 : 17 en een LR niet, maar kan geen kwaad het even te checken voor je gemoedsrust/bloeddruk/nachtrust. www.rdw.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 23:12 
volgens principe vervuiler betaald. een schone diesel word goedkopere belasting tarief. lijkt me heel billijk voor gebruiker en milieu. en als we daar milieu zones en gesloten centra in de steden kunnen voorkomen lijkt me het een zinvolle actie. en ik ben niet in de veronderstelling dat de auto als melkkoetje word opgegeven . verder vind ik het natuurlijk wrl jammer dat de eens zo mooie hobby nog verder om zeep word geholpen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jun 2015, 11:49 
15% extra MRB, dus dan gaan we van pak 'm beet €2.000,- voor mijn 110 naar €2.300,- per jaar.
Vervelend....

Maar voor €300,- extra doe ik hem echt niet weg.
Als het echt om de uitstoot gaat, zijn er dan after market roetfilters te koop die je op de Laro kunt schroeven om onder de normen te komen?
Iemand ooit zoiets tegen gekomen? En iets bekend over kosten en eventuele issues?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jun 2015, 12:10 
Ik ben bang dat ze zo goed als zeker uit zullen gaan van fabrieksopgave en er geen mg gemeten gaat worden, want stel je voor dat je wel aan de eis voldoet en je hoeft niet te betalen?

Dat is niet de bedoeling . . . . . . betalen moeten we, milieu verbeteren is ook niet de bedoeling, anders schrijf je niet alvast die miljoenen in je begroting.

Of ben ik nou al te wantrouwend?

Gelukkig heb ik er zelf tegenwoordig ééntje op LPG van 43 jaar oud, alleen de auto van vrouwlief gaat weer meer kosten, maar dat weegt dan weer niet op tegen de meerkosten van een benzine auto, pffff.

Gert-Jan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2015, 13:35 
Toch wel fijn om te lezen dat er weer eens geen rekening word gehouden met de daadwerkelijk gereden kilometers. Het hele argument "voor het milieu" kun je met deze maatregel dus zo de prullenbak weer inschuiven.
Alles draait om geld.
In mijn wereld is een oldtimer diesel die recreatief 2.000 km in het jaar rijd toch echt minder vervuilend dan een moderne dieselrijder die 60.000 km in het jaar rijd. zelfs als de oldtimer 30 mg/km uitstoot en de moderne diesel maar 4 mg/km.
Maar helaas zijn mijn wereld en die van politiek Den Haag niet dezelfde.

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)


Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.