Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2015, 22:55 
Goedemorgen,

Ik heb nog een vervolg vraag op onderstaande.

Ik ben er achter gekomen dat een zuiger in de remklauw (rechtsachter) niet helemaal naar buiten komt waardoor mijn remblok los zit.
Met deze constatering had ik de conclusie het klapperen (ratelen) komt van het los zittende remblok komt.

Wat ik dan vreemd vind is dat als ik rem het ratelen weg is terwijl de zuiger niet tegen het remblok kan drukken.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Is er dan nog meer aan de hand?

Groet
Mario


Goedenavond,

Ik heb een ratel of grove tik rechts achter. (meest hoorbaar bij de rechter achterdeur)

Bij meer snelheid meer ratelen, tikken. Ook als ik de koppeling in trap blijft het getik.
Het klinkt als metaal op metaal.

Gezien het lijkt om de omwentelingen te gaan denk ik aan de achteras.
Propshaft vullen met smeer en kruisjes vetten!
Wat mij opviel is dat bij een hoge drempel er en stevige tik (klonk) van metaal op metaal komt.
Bij lage snelheid (15 a 20 km) hoor je niets.

Moet ik het hierin zoeken of zijn er nog meer ideeen waar ik naar kan kijken?

Ik hoop dat iemand mij ideeen kan geven

Alvast bedankt
Mario

Persepolis
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)





3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2015 07:27 door Persepolis.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2015, 23:31 
Kun je (bijv. bij stapvoets) de tikken tellen en relateren aan het aantal omwentelingen van propshaft of wiel (de propshaft draait meen ik 3.54 maal zo snel als de wielen), dan weet je waar het van deze twee vandaan komt. Of steentje klem bij de beschermplaat van de remschijf? Tik bij drempel: Als je verhoogt hebt, een kruisje niet echt lekker meer is en bij het nemen van een drempel de kruisjes even een grotere hoek te verduren krijgt?


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2015 21:35 door VeeTee.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 00:40 
He Vincent,

Bedankt voor het meedenken

In het begin dacht ik dat het een gordels was dit tegen de auto stond te tikken/ratelen.
Als ik stapvoets rij hoor ik volgens mij niets. Het lijkt er ook op dat het van rechtsachter de auto komt.

Het klinkt als metaal op metaal.

Morgen als ik naar het werk rij zal ik luisteren welke regelmaat erin zit of niet.

Ik ga morgenavond de propsaft er tussen uit halen. Nog geen idee wat aan speling acceptabel is.

De auto is niet verhoogt dus dat mag het probleem niet zijn.

Groet
Mario


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 01:24 
kruisjes checken!
gewoon onder liggen en kijken of er speling op zit!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 01:31 
Gedaan!

De speling lijkt niet bij de kruisjes te zitten maar op het punt waarde as in en uitschuift.
Maar geen idee wat acceptabel is. Ik ga hem morgen eruit halen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 01:57 
zijn je splines op.... as verwisselen.... nieuw of 2-de hands... Ron B bijv.grinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015, 20:56 
Hoeveel speling mag er op aandrijfas zitten op het gedeelte de as in elkaar schuift?

Persepolis
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2015, 00:03 
Om te beginnen zou ik de auto rechtsachter, onder as, maar eens opkrikken en gewoon even aan je wiel draaien. Geratel, metaal-op-metaal, kan dan zijn: lagers of remblokken. Als het om splines in je steekassen gaat, dan kom je niet meer verder, dus die vallen af.

Het betere kloink-kloink geluid kan komen vanuit je A-frame, dat is een triangel waarmee de achteras op zijn plek wordt gehouden.

Het lijkt me sterk dat het in je achterste aandrijf/cardanas zou zitten, volgens mij kom je dan niet meer weg, want je tussenbak zoekt altijd de weg van de minste weerstand en dat zou dan je doorglijdend schuifstuk zijn en dan kun je dus niet meer rijden.......

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2015, 12:53 
He Arthur,

Ik heb inderdaad rondom remblokken vervangen. (niet meer aangedacht)
Ik zal beginnen om vanavond de te controleren.

De splines heb ik kort geleden nog gecontroleerd op speling.

Deze begrijp ik niet helemaal?
" Het betere kloink-kloink geluid kan komen vanuit je A-frame, dat is een triangel waarmee de achteras op zijn plek wordt gehouden"
Waar zou het geluid dan in zitten?

Het lijkt meer op een roterend geluid.

Groet
Mrio


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2015, 13:08 
Een aandrijfas mag geen speling op het schuifstuk hebben, het geringste beetje speling zorgt ervoor dat de as als het ware gaat "knikken" en de speling in een steeds snellere mate toeneemt naarmate je ermee door blijft rijden. Speling op het schuifstuk is dus ook heel wat anders als een doorschietend schuifstuk. Het kan best zijn dat de splines ingesleten zijn, maar dat de as wel het vermogen nog gewoon kan overbrengen.

Speling op de splines van de steekas hoor je alleen tijdens lastwisseling, dus gas loslaten-gasgeven en vooruit-achteruit rijden. Dat kan ook nog een tijd rijdbaar zijn voordat de splines echt doorgeslagen zijn.

Een geluid met een frequentie die ongeveer gelijk ligt aan de snelheid waarmee bijvoorbeeld het wiel ronddraait zijn vaak versleten lagers. Dit kunnen wiellagers, lagers in je diff (pinion, makkelijk te controleren van buitenaf) of zelfs lagers in de tussenbak-versnellingsbak zijn afhankelijk van waar het geluid precies vandaan komt.

Meest handige om te doen is je rechter achterwiel op te krikken als je denk dat het daar vandaan komt en vervolgens rond te draaien en daarmee te controleren waar het geluid vandaan komt. Als je je linker achterwiel op de grond laat staan draait het diff, de aandrijfas en de tussenbak ook mee, maar dan moet je wel je wagen in de vrij zetten en de handrem niet erop. Goed vastzetten dus en wiggen achter de wielen plaatsen zodat hij niet van de krik rolt...

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2015, 13:47 
He Nick,

Bedankt! Ik ga er mee aan de slag.

Die aandrijf is dan zeker niet lekker meer. Ik kan hem als ik onder de auto lig licht knikken.

Vanavond of morgenochtend even op een rustig plek mijn rechter achterwiel op krikken.

Ik heb ondertussen genoeg voer om aan de slag te kunnen. Er is voor mij een wereld om te ontdekken.

Groet
Mario

Persepolis
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2015, 19:59 
Mario,

Het beste kun je gewoon 2 blokken hout voor je voorwielen leggen als je achter omhoog krikt.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jun 2015, 08:28 
aandrijfas hoor je vibreeren op het moment dat je last weg is, dus op het punt van onbelast , niet trekken en niet remmen op motor.

in je aandrijf lijn is het een konstant geluid, altijd het zelfde punt.

is het sporadiche dan kan het zijn dat je remblokken speling hebben,

gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jun 2015, 09:45 
Update van mijn geratel

Gevonden!!

Gisteren beide achterwielen eraf gehad en wat bleek niet erg frisse remklauwen. Zuigers komen aan één kant niet helemaal naar buiten.
Maw mijn remblokjes stonden te klapperen. Dat was het geluid.

Op zoek naar nieuwe klauwen. Voorlopig de zuigertje goed ingespoten in de hoop dat ze los komen.

De aandrijfas met een grote hoeveelheid vet bleek achteraf prima te zijn. We stond mijn tussenbak bijna leeg.

Iedereen bedankt voor het meedenken

Groet
Mario


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jun 2015, 20:13 
Dank voor je update!

Fijn dat je het hebt gevonden. Er zijn service-setjes voor je remklauwen in omloop, dat scheelt even flink in de kosten. Pas goed op met het loshalen van de klauwen en het weer "luchtbelvrij" krijgen van je remsysteem na reparatie.

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2015, 11:43 
He Arthur,

Ik zag dat de aftermarket klauwen niet zo heel duur waren. € 40 a € 50 per klauw

Ik denk dat ik daar voor gaan.

Groet
Mario


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2015, 12:32 
Ik denk niet dat het verstandig is dat je zulke goedkope remklauwen gaat kopen.Dit is natuurlijk rotzooi,dat moet je zelf ook wel begrijpen.Het gaat wel om je remmen. Ik zou dan toch voor OEM gaan , kosten echter wel een paar honderd Euro. Voor 60 Euro heb je misschien een set fatsoenlijke remblokken. Vr gr Henk B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.