Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Scheef staan lightweight
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 13:19 
Mijn lightweight staat scheef aflopend naar de bestuurderskant. (LHD) ongeveer 4/5cm verschil met links en rechts.
Het is vooral de achterkant.
Normaal zou volgens mij de bestuurderskant juist iets hoger moeten zijn?

Ik heb de lightweight gekocht met nieuwe rocky mountain paraboolveren aan de achterkant.
Ik heb de veer rechtsachter als een los gehad, opgekrikt en weer muurvast gezet maar hielp niets.
Ook heb ik de auto twee dagen aan die kant opgekrikt gehad zodat de veer een tijd ingedrukt zat in de hoop dat wanneer de krik weer weg zou zijn de auto iets zou zakken.
Het heeft niet veel geholpen.
Het is wel zo dat ik alleen in de linker tank benzine heb zitten alleen die 30/40 kilo maakt geen 4/5 cm verschil...

De schokbrekers zijn wel oud maar in principe zouden schokbrekers hier niets mee te maken mogen hebben.

Het chassis wat eronder zit is verzinkt en bikkelhard zonder slechte plekken.

Iemand nog een idee? Anders wil ik toch maar 11 blads en 10 blads veren kopen om het verschil op te vangen, wel zonde van die nieuwe rocky mountains.
In de originele handleiding heb je namelijk ook een linker en een rechter.

Gr.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 14:05 
Waarom niet eerst de L- en R-veren omwisselen, die Rockies zullen toch ook wel rekening houden met 'drivers-side' en heeft de vorige eigenaar het niet goed gedaan. Sommige veerfabrikanten zetten er alleen L en R op en uitgaande van een rechts stuur zit je dan mooi fout, correct is L en R een apart onderdeelnummer. Werkt wisselen niet is de boel wel alvast los voor de nieuwe....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 14:31 
Heb ik ook al aangedacht maar rocky mountains hebben naar mijn weten geen L of R.
Uiteraard kan het alsnog wel het proberen waard zijn natuurlijk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 15:04 
Nog even gecontroleerd maar er staat ook op de site van RM dat beide veren hetzelfde zijn.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 15:45 
Heeft het nog zin om de u-beugels/klemmen waar de veer mee aan de as vastzit los te halen en opnieuw vast te zetten?
Bladveren zijn nieuw voor mij, ik heb spiraalveren op de andere land rover...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 16:41 
Merk nu dat je de veer rechts opnieuw vastgezet hebt, terwijl de wagen naar links afzakt. M.i. is dat net de verkeerde kant.
De veerstroppen/U-beugels zelf kan je helaas niet zoveel mee, vast is vast, tenzij je er vulplaatjes tussen weet te frommelen.
Je wilt L hoger, dus L opkrikken, als hand-los, de achterste shackle desnoods met breekijzer oid verticaler forceren en alles weer muurvast zetten. Je hoogte-winst zou je dan moeten krijgen uit de andere stand van de shackle, zolang die zo blijft zitten tenminste.... Grtz.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 17:53 
Vergeten dat het opkrikken niet onder de as, maar onder het chassis moet. Anders krijg je het geheel nooit in een andere stand.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 18:24 
ik hoor altijd dat gewicht links en rechts verschillend is. zijn er tabbellen wat het gewicht per kant of wiel is? ik vind het namelijk een onzinnig verhaal. 0ke stuur en pedaal setup zit links en je motor zit meer op links dan recht. maar rechts heb je weer de kachel tank en tussenbak. theoretisch zou je volle tank naar recht moeten hangen en lege tank naar links. al mijn buurman mee en ik hel zeker naar recht.
ik hou het erop dat alle parabol leveranciers een ooitje hebben naar gewicht rating voor de veren. ik zou dan ook terug naar je leverancier van je parabol veren gaan en vragen om een oplossing.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 19:28 
Dit is een mooi advies. Kun je elke maand je veerbussen vervangen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 19:49 
Net even wat geprobeerd met die shackle, het leek even heel mooi maar ondanks dat ik deze muurvast draaide zag ik hem bij het langzaam naar beneden laten van de auto zo weer naar zijn oude positive gaan...
Is hier nog iets aan te doen? Ik heb er een foto van gemaakt want er lijkt ook wel veel ruimte tussen te zitten ondanks dat de bout nu echt muurvast zit.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 20:12 
Waar de veren aan de as vast zitten, zit ook aan de onderkant van de veren nog een extra stukje metaal (zie foto).
Geeft het problemen als ik het bij de ene kant weglaat en aan de andere kant die extra plaats?




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 20:13 



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 20:16 
krijg de foto niet groter misschien nu wel:

[postimg.org]



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 20:26 
jammer dat je foto niet alles laat zien maar ik heb een vermoeden
ik zie aan de ene kant van de shackle veel meer ruimte zit dan aan de andere kant, ik kijk dan naar waar ze aan de veer zitten
dat zou kunnen betekenen dat het chassis getordeerd is en dat je daarom scheef staat.
maar ik zou eerst de veren eens wisselen, staat hij dan op de zelfde manier scheef heb je dat probleem zo niet zijn de veren verschillend, makkelijkste manier
o ja dat muurvast aantrekken is niet heel verstandig want de bouten gaan door een buisje en als die dicht felst dan kan je met een zaag aan de gang en die ruimte daar hoort er ook want je doet de bout door die bus en die is langer dan de veer breed is, daar zet je hem op vast
plus wat anton schreef, die rubbers gaan snel naar de klote als je ze verkeert vast zet.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 20:31 
als je een extra ring tussen de moeren doet kan het net zo te zien, je wilt niet het risico lopen dat je de draad niet lang genoeg is van de veerstrop want dan zitten je assen gewoon los ondanks dat je hem moervast gedraaid hebt




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 21:13 
Ik denk ook dat het net past en als ik het niet vertrouw maar even opzoek gaan naar andere 'U' beugels.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 21:23 
Ik zit nog eens te denken maar het vulplaatje wat nu onderzit zal dan aan de bovenkant van de veren geplaatst moeten worden?
Nu het eronder zit heeft het toch nauwelijks functie? Of er nou geen zit of 2 van de plaatjes...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 21:31 
En iemand een idee of het onderste plaatje los zit van de rest of dat het vast zit als 1 pakket?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun 2015, 23:00 
van dam in rhenen barst van die dingen
[www.vandamrhenen.nl]




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun 2015, 00:20 
LW88 Schreef:
-------------------------------------------------------
> En iemand een idee of het onderste plaatje los zit van de rest of dat het vast zit als 1 pakket?


Het lijkt wel een veren pakket van drie bladen die terug gebracht is naar 2 !?
2 achter is wel weinig, zelf rij ik met 3 bladen. Ik heb wel 2 ongelijke chackels achter met een verschil van 1,5cm, maar hij staat niet echt scheef.
Met monteren had ik een nieuwe nodig, later bleek deze langer te zijn !? Kan ik nog een keer wisselen, macht het nodig zijn.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun 2015, 00:26 
Ik wil eerst eens gaan kijken of ik boven de veren en onder de as iets van plaatjes/shims kan krijgen en anders zou een andere maat shackle ook nog kunnen natuurlijk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun 2015, 01:34 
jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> jammer dat je foto niet alles laat zien maar ik
> heb een vermoeden
> ik zie aan de ene kant van de shackle veel meer
> ruimte zit dan aan de andere kant, ik kijk dan
> naar waar ze aan de veer zitten
> dat zou kunnen betekenen dat het chassis
> getordeerd is en dat je daarom scheef staat.
> maar ik zou eerst de veren eens wisselen, staat
> hij dan op de zelfde manier scheef heb je dat
> probleem zo niet zijn de veren verschillend,
> makkelijkste manier
> o ja dat muurvast aantrekken is niet heel
> verstandig want de bouten gaan door een buisje en
> als die dicht felst dan kan je met een zaag aan de
> gang en die ruimte daar hoort er ook want je doet
> de bout door die bus en die is langer dan de veer
> breed is, daar zet je hem op vast
> plus wat anton schreef, die rubbers gaan snel naar
> de klote als je ze verkeert vast zet.


Die foto had ik gemaakt terwijl de andere kant opgekrikt was vandaar dat de veer niet in het midden van de shackle zit.
Het chassis ziet er als nieuw uit en is verzinkt zonder later verricht laswerk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun 2015, 14:45 
Vanmorgen de veer aan de rechter kant losgemaakt. (De hoge kant.)
Het onderste plaatje staal heb ik bovenop de veren gelegd + nog 2x 4mm plaatje gemaakt (exact even groot als het al bestaande plaatje) en ook boven op de veren geplaatst.
Een iets langere bout gemonteerd om de veren weer samen te "binden" als 1 pakket en de U beugels weer goed vastgezet.

Resultaat: van 4.5cm verschil naar 2cm.
Nu is het op het oog totaal niet meer storend. Eventueel kan er nog een staalplaatje tussen om het nog meer waterpas te krijgen maar ik ben tevreden zoals het nu is.
Kwa rijden geen enkel verschil gemerkt.

Gr.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2015, 00:43 
Als ik zo'n auto zou kopen met zoveel knutselplaatjes tussen de veren etc, dan had ik echt het gevoel van "beun de haas ' auto gekocht te hebben . Waarom het echte probleem niet proberen op te lossen ?
Linker tank met benzine is denk ik zo 40 kilo bij kleine tank , dan het gemiddelde gewicht van de bestuurder er nog bij a 80 kilo en je hebt al snel een theoretisch verschil in ongelijke belasting van 120 kilo tussen links- en rechts als je alleen rijdt . Dat is nogal wat ....wel zoveel dat daar belastingtechnisch rekening mee wordt gehouden bij modernere auto's door verschil in veer en of langere schackel .
Zou het niet aan je veren liggen die er nu onder zitten ...misschien al verknutselt door eerdere eigenaar door blad te verwijderen voor meer comfort ?

Nu heb jij een LW en helaas denk ik ( mijn lw s3 diesel stond trouwens aardig recht met 1cm verschil en beide tanks vol ) dat daar totaal geen rekening mee werd gehouden aangezien deze -s3 diesel- standaard zeer stug zijn door hun 9/11 blads veerpakket , dubbele tanks en laadvermogen smileys with beer


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2015, 09:55 
"Zoveel" knutselplaatjes? Er zitten twee extra plaatjes welke ik exact passend bij de verenset heb gemaakt.
Een 11 blads bestaat uit 11 van die plaatjes die bij elkaar gebonden zijn....
En beunhaas? Je heb geen idee hoe het eruit ziet.

Nee er zijn geen veren tussen weggehaald en er zijn meer die problemen hebben na het vervangen door parabolen.

Prettige dag sunshine!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2015, 12:29 
En wat zegt de leverancier van de veren?

Ps een lightweight is zwaarder dan een civiele 88.

Heb je de veren al van links naar rechts gewisseld?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2015, 12:55 
Scheefstaan 88.

Hallo LW88,

Ik heb een zelfde probleem gehad toen ik mijn SIII 88 diesel restaureerde en van een vers chassis voorzag.
Die van mij stond ook altijd 3-4 cm scheef aan de bestuurderskant. Veren l en R lijken hetzelfde en waren dat ook bleek. (Gewone veren)

Toen ik bezig was met opbouwen en alleen het de complete aandrijving hing in het chassis, hing hij weer scheef.
daarna eerst voor veren omgedraait, en na 2 weken zelfde verhaal, dus ook achter omgewisseld, geen resultaat. weer 4 cm aan de bestuurderskant.
Daarna opgemeten, blok en bak hangen meer naar links, dus probleem blijft.
Daarna heb ik het linker voorpakket uit elkaar gehaald en op een aambeeld de afzonderlijke bladen ca 8 cm meer ronding gegeven.
De klinknagels uitgeboord en in de gaten draadeind M10 gelast.hierna is in elkaar zetten veel simpeler, je moet ze namelijk wel in elkaar drukken, de veerkracht is groter geworden, tenslotte, alleen van strip een nieuwe strop gemaakt en deze met een moker om om het pakeet geslagen nadat eerst een zelfborgende moer de strip vast tegen het pakket was geschroefd.
Gevolg is dat hij na 3 jaar weer een beetje door begint te zakken, 1-2 cm.
Als het weer erger wordt is het pakket door de moeren draadeinden zo weer opgeklopt.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt

Groetjes

Geert 88 SIIID (geschorst)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2015, 13:53 
Klopt, in zie het altijd zonnig in smileys with beer ...want als je nu rechts instapt en de beide tanks volgooit ...staat je lw dan wel recht ?

Maar voor anderen die meer willen weten over de engelse LW etc :
[www.lightweightlandroverclub.net]
en natuurlijk betreft bladveren:
[www.lightweightlandroverclub.net]

en speciaal voor scheefstaande LW's :
[www.lightweightlandroverclub.net]

yep, heb er genoeg aan gesleuteld grinning smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2015 12:05 door GertH.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2015, 21:37 
mijn 88 staat ook scheef naar links, ik heb 4 blads heystee veren achter en 3 blads bearmach achterveren voor. voorheen met de normale heystee voorveren stond ie ook scheef.
ik heb de veren al eens verwisseld, links naar rechts en andersom. geen verbetering,

Geert, ik begrijp nog niet goed hoe en wat je doet met die m10 draadeinden in je bladveer.
wil je ons eens een foto laten zien?

Groet, Henri


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.