Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 18:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 22:17 
Nu mijn hybride Series 2 weer af en toe Neerlands wegen onveilig maakt en terug denkend aan al de tijd die er in gezeten heeft, vraag ik me soms af;,,wat als Màrié in de kreukels geraakt"? Dagwaarde = 0 ?

De bonnen heb ik aldoor in een lade verstopt ( wil het eigenlijk niet weten ) maar ze zijn er wel.

Maar zou het zin hebben om een hybride series 2 te laten taxeren?
Zou dat ding anders dan voor mij enige waarden hebben als ze helemaal klaar is ( voor zover dat mogelijk is )?

[landrover.startpagina.nl]

Kwam dit draadje tegen, maar kom nog niet veel verder.

Goede raad is ........

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Gatherwood's GatheRRoveR called Màrié

My way is the byway !

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Where:
Brown danger - 90 2.5na 1985 in bits and pices
Blue Butt - SII 2.25 petrol 1958 in shambles
Are united in : : SII 1958 with a 300tdi : :


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 22:32 
Bij een taxatie zal je waarschijnlijk in elk een hogere waarde krijgen dan waarvoor hij in het boekje staat.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 22:35 
Het schijnt dat de taxatie niet altijd nauwkeurig is en conform de dagwaarde. Dus niet voor de verzekering.... aan de andere kant is de taxatie waarde altijd meer als de dagwaarde. Zeker handig als de tegenpartij schuld heeft.
Waar een taxatie wel goed voor is dat als je anwb buitenland hebt dat hij dan gerepatrieerd kan worden.
Of vertel ik nu een verhaal van de klok en de klepel?
J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 22:49 
Mijn oldtimer verzekering repatrieert de auto, kijk maar bij de fehac, verzekeringen.

Anwb doet dat niet ( zo ver ik weet )
Anwb repatrieert alleen als er niet binnen ?48? Uur gerepareerd kan worden. Indien total los..............



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/06/2015 20:52 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2015, 19:58 
anwb heeft mijn auto, 40+ netjes naar huis gebracht van uit frankrijk, dacht dat het 3 werkdagen is voor ze hem thuis brengen, ze hadden me naar een kia dealer gestuurd en die kon niets binnen die tijd repareren aan een landrover the finger smiley
heb geen taxatie rapport


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2015, 23:02 
Taxatie is zinvol op een oldtimer of klassiekerpolis met all risk dekking (volledig casco is de juiste term).
Met taxatie;
- betaald die bij totaal verlies de taxatie waarde. Denk aan diefstal, brand of ongeluk waarbij de auto totaal weg is of totaal verloren gaat.
- betaald die bij deel-schade de herstelkosten tot maximaal de taxatie waarde.
- beide uiteraard minus een eventueel eigen risico.

Zonder taxatie;
- betaald die bij totaal verlies de dagwaarde. Dat is de waarde die jouw auto direct voor de schade waard was= zou opbrengen bij losse verkoop dus niet bij inruil op iets nieuws. En dat is niet hetzelfde als waarvoor je een andere soortgelijke auto op nieuw kan kopen.
- betaald die bij deel-schade de herstelkosten tot maximaal de dagwaarde.
- en ook hier minus eigen risico

Als de door schuld van een tegenpartij schade oploopt;
- betaald jouw verzekering bij taxatie tot maximaal de taxatiewaarde, en kan op tegenpartij maximaal de dagwaarde verhalen.
- zonder taxatie betaald jouw verzekering tot maximaal; de dagwaarde, en zal dat ook op tegenpartij verhalen.
- op een tegenpartij kun je dus nooit meer verhalen dan dagwaarde.

Je betaald de premie over de taxatie waarde. Bij de meeste oldtimer polissen is de premie voor all-risk niet erg duur dus daar zitten de kosten niet.
De extra kosten zitten in de taxatie zelf. Die taxatie betaal je namelijk zelf , kost ergens tussen 150 en 300 euro. Beetje shoppen loont.
En is meestal drie jaar geldig. Na die drie jaar vervalt de geldigheid van de taxatie en komt vergoeding weer op dagwaardebasis.
Je kunt uiteraard om de drie jaar laten taxeren.

Groeten van Mark uit de verzekeringsbranche


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun 2015, 01:34 
Mooi en duidelijk Mark,

Ik was wel benieuwd of het nut had.

Zonder taxatie;
- betaald die bij totaal verlies de dagwaarde. Dat is de waarde die jouw auto direct voor de schade waard was= zou opbrengen bij losse verkoop dus niet bij inruil op iets nieuws. En dat is niet hetzelfde als waarvoor je een andere soortgelijke auto op nieuw kan kopen.
- betaald die bij deel-schade de herstelkosten tot maximaal de dagwaarde.
- en ook hier minus eigen risico


? Huh, wie bepaalt en hoe kom je er achter wat de dagwaarden is?
Als je dit weet kan je overwegen een taxatie en allrisk te verzekeren, toch?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun 2015, 02:36 
Ga er maar van uit dat de dagwaarde van een 40 jarige auto voor de verzekering €0,00 is.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun 2015, 10:28 
niet helemaal waar
er kan achteraf taxatie gedaan worden, er word dan uitgegaan van de staat van voor het ongeluk
kan door de verzekering of door jou zelf als je het niet eens bent met de uitkering
het word wel moeilijker en het is verstandig om goede recente foto's te hebben
maar als je een ongeval in het buitenland hebt is een taxatie rapport veel handiger omdat je niet dat gedonder met een maatschappij wil hebben in Verweggistan, duurt dan vaak jaren.
al doen verzekeringen soms al moeilijk als het rapport ouder dan één jaar is en elk jaar een nieuw rapport word duur




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun 2015, 11:53 
Wat heet duur... ik leg liever ieder jaar 150 euro neer voor een taxatie van een met zorg opgeknapte oldtimer, dan dat ik ineens een taxatiewaarde van bijv.15.000 euro zie verdampen.
Een nette, goed opgeknapte Series 1 of 2 doet hier al gauw tussen de 18 en 24k. Is ie van zeldzame uitvoering kon het nog wel eens 35k worden. maar dan moet t wel allemaal kloppen.
Een Series 2a of 3 of stage 1 doen nog wel eens 10k als ze in goede staat zijn.

Een gewone gebruikte Series 3 die niet als klassieker gehouden wordt, maar als gebruiksauto en die dan ook niet in concoursstaat verkeert... doe je best voor 5 a 6k...
Is het een terreinwaggel die vol deuken zit, wees dan eens blij met 2k.

Oldtimers worden hier pas erkend door veel oldtimerverenigingen als de staat minstens 3, maar beter 2 of 1 is (waar 5 geheel afgeragd is en 1A in concoursstaat). Bij 3 heb je een gebruiksauto die nog helemaal origineel is en niet afgereden is (lees: onderhouden).

Als je van die principes uitgaat, kan je doorgaans wel voor jezelf bepalen of een taxatie in jou geval zin heeft. Hoe dan ook, als je meerdere voertuigen bezit, loont taxatie altijd mijns inziens.

Voor de liefhebbers: een Discovery Serie 1 (dus die tussen '89 en '94 zijn gebouwd) beginnen ondertussen ook in waarde te stijgen... Dus mocht je eentje hebben die hard is...

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2015, 14:26 
Vraag het meneer Wiggers zou ik zeggen..

Wij hadden toen we nog in NL woonden de ellende bakken geliefde voertuigen met een rapport via hem op een vaste waarde staan. Betekend soms inderdaad dat je meer premie betaald maar je hebt minder gezeur.

En als je een 25k (gulden project plat ziet rijden door een idioot die niet oplet is dat wel zo fijn... Ons gebeurt en ik hoop dat het niemand overkomt want het was een berg ellende..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2015 12:26 door Hybrid In France.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2015, 15:30 
Precies, de waarde vóór het ongeluk/verlies wordt vastgesteld door een (of meer) taxateur(s).
Heb je een taxatierapport, dat weet je waar ze op uitkomen, heb je dat niet dan moet je eventueel de strijd met de taxateur(s) aan gaan, en eventueel een contra-expertise laten opmaken.

Heb je foto's en nota's dan heb je al heel wat basismateriaal voor een eventuele strijd.

Of je je auto wilt laten taxeren is dus vooral de vraag hoeveel zekerheid je bij de verzekering van je auto wilt. Met een taxatierapport heb je iets meer zekerheid, en daarvoor betaal je een redelijke tot stevige premie (nl de kosten van het taxatierapport, en eventueel wat extra verzekeringspenningen)

Bij verzekeringen bij je bijna per definitie van gedoe verzekerd ... dat is nu eenmaal niet anders.
Toen mijn 10 jaar oude 110 total-loss werd gereden werd die auto gerepatrieerd door de ANWB (na enig aandringen mijnerzijds) en vervolgens ben ik tot tweemaal toe niet accoord gegaan met de waardebepaling. Het vraagt even wat huiswerk maar het scheelde aanmerkelijk.
Misschien had ik er meer uit kunnen halen met een taxatie vooraf maar ... hoe vaak wordt je total-loss gereden ... je moet immers de kans verrekenen met de kosten. Overigens had ik waarschijnlijk meer gehad aan een letselschade-advocaat - waarvoor je de kosten (minstens deels) op de tegenpartij kan verhalen bij schuld bij de tegenpartij - de afhandeling van de overige onkosten kan nl minstens zo lastig zijn als de eenvoudige materiële schade. Bij mij zonder rechtshulp maar met oplettendheid en vasthoudendheid van mijn kant leverde tweemaal huiswerk doen en vervolgens ook nog eens geduldig achter de overige kosten aangaan zo'n 40% extra ten opzichte van het eenvoudig het eerste taxatie-bod aanvaarden.

Het blijft dus vooral een zekerheid dat een verzekering je verzekert van gedoe en ongemak, en dat de verzekering je uiteindelijk hoogstens uitkeert waar je sowieso al recht op had.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2015, 15:52 
Ik heb al mijn hele leven mijn hele wagenpark alleen WA verzekerd, ook de duurdere auto's als Disco 3, Jaguar en Porsche 911.
Ik heb ook geen enkel taxatierapport bij mijn oldtimers. Meestal heb ik wel minstens 10 auto's en 1 of 2 motoren in de verzekering. In mijn garageverzekering zit een WA dekking voor alle auto's die ik wil, kan ze zelf aanmelden als 'verzekerd' in het kentekenregister. Hiervoor betaal ik één bedrag per jaar ongeacht het aantal auto's.
Met het geld dat ik in de afgelopen 25 jaar heb uitgespaard t.o.v. cascoverzekeringen kan ik denk ik wel twee nieuwe auto's kopen.
Nu hebben zowel mijn vrouw als ik ook nog nooit een schade door onze eigen schuld gehad, we zijn voorzichtige rijders.

Mijn verhuur Defenders van Larorent heb ik ook alleen WA verzekerd (helaas valt dat niet binnen mijn standaarddekking en moet ik dat afzonderlijk betalen), eens kijken hoe lang dat goed gaat in de verhuur. Maar casco is bij verhuur al helemaal duur. Mijn klanten hebben € 1250,- eigen risico om ze te stimuleren voorzichtig met mijn auto's om te gaan, de rest van de schade zal ik zelf moeten betalen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2015, 15:53 
Taxatie is niet zo duur.
Mijn 101 is verzekerd bij de Wiggers groep.
Hij is dit jaar weer (her)getaxeerd voor €80.00 Taxatie is drie jaar geldig.
Ik dacht dat een eerste taxatie via Wiggers iets van €100,00 is.
Als ik juist ben geïnformeerd heeft Wiggers 2 maal per jaar een taxatiedag.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2015, 16:42 
Ik weet heel zeker Paul dat je heel veel geluk hebt gehad, met zoveel (ook dure) auto's en dan nog nooit een serieuze schade.....dat vind ik heel knapthumbs up Ik heb een tijdje een allrisk dekking gehad op mijn bedrijfsvoorraad, ik had toen de pech (of geluk) dat er een RRC Overfinch in brand vloog die ik net in UK had gekocht. Ik had € 7500,- schade en die werd (met aftrek van eigen risico) netjes betaald. Nu ik veel minder doe (hoofdzakelijk demontage auto's) heb ik alleen wa verzekering. Maar bij een auto zoals bij RobSLaro waar heel veel tijd en geld in zit daar zou ik zeker een taxatie op los laten en allrisk verzekeren. De premie valt best mee en je krijgt inderdaad de taxatiewaarde uitgekeerd bij brand, diefstal, totalloss, mits je bij een goede verzekering zit. (Wiggers??)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2015, 17:08 
Ja, als particulier met slechts enkele auto's is casco vaak verstandig.
Mogelijk heb ik geluk gehad, heb toch vele vele jaren ruim meer dan 100.000 km per jaar gereden, zelfs wel eens tegen de twee ton toen ik soms nog twee keer in de week naar Engeland reed, en mijn vrouw rijdt ook wel 40.000 per jaar en toch nog nooit schades gehad.
Op de bedrijfsvoorraad heb ik wel een dekking voor brand en diefstal enzo, volgens mij niet voor 'gewone' schades. Dit zat verplicht in mijn pakket. Ik ben natuurlijk ook verzekerd als ik een auto van een klant beschadig.
Ik heb trouwens met mijn heftruck wel diverse schades gereden :-) . Eén keer mijn halve overhead deur er uit (geen dekking binnen mijn pakket), en pas met mijn nieuwe heftruck met de mast een gat in mijn eigen camper gereden. Daar ben ik wel dagenlang beroerd van geweest. Dat is echt niet eenvoudig onzichtbaar te repareren.

Mocht ik overigens schade rijden met één van mijn Land Rovers hou ik er ook nog rekening mee, dat we het waarschijnlijk zelf voor weinig geld weer kunnen repareren.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2015, 01:31 
Een goede raad van een oud buurman die in verzekeringen deed:
Verzeker alleen wat een echt risico is ... dat wat je niet zelf kan oplossen zonder ergens stevig op te moeten inleveren.

Een wijs advies want ....
..... uiteindelijk over de iets langere termijn, en de iets grotere aantallen is de enige die beter van verzekeringen wordt: .. de verzekeraar.

En, terug naar het taxeren: Je krijgt beslist meer als de oud-ijzer-prijs als je kan aantonen wat de reële waarde was vóór het ongeval.
Misschien krijg je niet helemaal die taxatieprijs maar dat is dan ook weer een vraag: Kan je het verlies zelf nemen, en wat is de kans afgezet tegen de kosten.
De kans op een totaal verlies is vast en zeker kleiner als eens in de 20 jaar, in die 20 jaar heb je dan € 500-1000 verspijkerd aan taxaties, dus de eerste winst ben je dus sowieso kwijt.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2015, 10:12 
Ik ben zelf ook niet " van het verzekeren".
Denk altijd : het is betaald en kan je het missen? Denk dat het wel verstandig is om eens een keer een "nul" meting te laten doen (taxeren). Indien er dan ooit eens iets voorvalt is er eer reverentie, een auto die na meer dan 50 jaar nog een bepaalde waarden heeft zal 3 jaar later niet opeens op 0,- euro staan.

Leuk al deze meningen te horen, bedankt voor de input.
Rob


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.