Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 17:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2015, 20:13 
Prikkers

Ik heb een voortdurend probleem met de achteras van mijn 1989 Ninety (origineel 2.5TD nu 300TDi). As met trommels (helaas)....
Er blijft maar diffolie langs de wielen en dan banden naar buiten lopen. Aan beide zijden. Niet heel veel maar toch genoeg om de boel steeds smerig te maken.
Zoeken op de prik leverde de tip van de ontluchting op, die is schoon en open, dus dat kan t haast niet zijn. De olie (Eurol Transyn 75W90 GL4/5) is ook vers.
Aan 1 kant zowel de keerringen als de lagers vervangen, aan de andere kant de keerringen. OEM's dus dat zou goed moeten zijn.
Toch blijft t probleem bestaan. Er zit geen extra keerring in zoals bij de schijfremmen, als ik in de stub axle kijk is dat gat schoon tot aan het diff.
Van de binnenste keerring steekt het "lipje", het buitenste randje een klein stukje uit de hub, wat tegen de asstomp aanzit. Zie 2e foto....



Wat kan dit zijn???

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2015, 20:26 
heeee, even meeliften.... heb ik ook last vaneye rolling smiley helaas....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2015, 21:07 
Is de as-ontluchting niet verstopt?

André

Truckie, 1974 swb 2.25 diesel




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2015, 21:40 
Nee dat had ik al geschreven, ontluchting werkt prima


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2015, 22:10 
bij mij ook, zat idd wel vol drap, alles schoon en nieuwe ontluchtingsslang.... ik heb maar last aan 1 kant, en ook niet altijd.... denk dat er een pakking niet helemaal jofel is.... als je diffolie op peil is, en je dat regelmatig controleerd... kun je dan beetje blijven doorrijden?? maw: gaat er niet een keertje iets kaduuk, zoals bij een wilellager?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2015, 22:39 
Hi John,

ik krijg de indruk, als ik de tweede foto bekijk, dat de keerring er toch wat (te) diep in zit, tevens is het zo dat het lipje nou niet bedoeld is om de olie in de naaf te houden maar juist o vervuiling en stof uit de naaf te houden.

Deze moet dan wel tegen een schone oppervlakte aan zitten en ik zie dat dat bij jou nogal roestig en ruw is, maar dat kan het lekken niet veroorzaken, hooguit snellere slijtage van de keerring, je kunt wel even kijken of je wel de juiste keerringen hebt, daar zijn namelijk meerdere versies mogelijk,afhankelijk van as nummer en/of chassis nummer.

Ik mis ook nog een spacer die daar zou moeten zitten, dus waarschijnlijk is één en ander ooit al niet helemaal correct weer gemonteerd door een eerdere eigenaar.

Ik zie op je eerste foto ook een looprand in het vlak waar de keerring juist moet afsluiten, als dat vlak teveel is ingesleten sluit de boel ook niet meer goed af, kun je daar een ingesleten randje voelen?

De wagen is natuurlijk niet echt nieuw meer dus het zou zomaar kunnen dat de stub-axle gewoon teveel is versleten, maar dat kan ik aan foto's niet zien, dat moet je voelen.

Dus zorgen dat alles helemaal correct is, loopvlakken keerringen, inpers-diepte keerringen, lager-speling/-slijtage enzovoort.

Succes, Gert-Jan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2015, 23:30 
Kan de lekkage niet tussen de stub axle (asstompje noem ik het altijd) zitten en het ashuis?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun 2015, 00:24 
hallo John een bels trukje is het veertje van de keerring(kan je uit elkaar draaien)een centimetertje inkorten


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun 2015, 01:12 
Dank voor de tips tot zover. Of de stub teveel is versleten, geen idee, ik weet niet hoe een nieuwe "voelt"
Heb volgens mij de goede keerringen gemonteerd (FRC8221 binnen en FRC8222 buiten, met het veerringetje), maar heb de binnenste (tegen de stub) er misschien iets te ver ingedrukt?
De optie van Bas is er een die ik ook in gedachten heb, zal een nieuwe pakking bestellen en die vernieuwen maar het lijkt me toch langs de steekas naar buiten te komen.
Hoe kan je de inpersdoepte van de keerringen bepalen? Zie daar niets over in het wphb....

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun 2015, 02:15 
John, de inpersdiepte staat op de keerring aangegeven (bij een orginele dan) , het lijkt er inderdaad op dat de keerring te diep zit. Verder is het vreemd dat er olie komt bij je lagers omdat ze vetgesmeerd zijn.De buitenste keerring zou de olie bij de lagers vandaan moeten houden.Is het loopvlak van de speciale ring(waar de buitenste keerring op draait) wel goed? Op deze stalen ring zit ook een soort rubber gevulcaniseerd.Deze kan ook beschadigd zijn. Vr gr Henk B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun 2015, 09:35 
Zit de vilte keerring nog wel op zijn plek.? en is hij nog heel?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun 2015, 12:18 
Bij mijn rrc had ik ook hardnekkig last van lekkage op ra. Uiteindelijk loopvlak keerring grondig gepolijst en nieuwe keering gemonteerd was het over.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2015, 13:53 
Volgens mij zit je oliekeerring verkeerd om!
Het staat mij bij dat in je as, net achter je stub, ook een keerring zit.

Mvg Thimo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.