Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 00:38 
Ben erg blij met m'n Stage One uit 1982. Toch mis ik in het veld maar ook op de snelweg wat vermogen en rijdersgemak (ja Boelo, een 109 is inderdaad anders dan m'n 110smiling smiley).

Optisch moet er nog wel het e.e.a. gebeuren maar technisch wordt hij langzamerhand steeds beter. Ik heb origineel Stage One blok erin (bij Heritage gechecked) en hij is nog origineel RHD, wat ik uiteindelijk prima rijden vind en het heeft ook wel iets. Rijdt op LPG en ben ondertussen verslaafd aan het geluid van een v8 ... kan bijna alles in de 3de versnelling doen. Geweldig!

Ik overweeg een 3.9 aandrijflijn uit een Discovery erin te (laten) zetten. Is een exercitie die snel €2.000,= of meer gaat kosten. Voor dat geld is het wellicht ook mogelijk de 3.5 meer power te geven, een Fairey overdrive erin te zetten (dus hogere top) en wellicht alleen power-sterring erin om stuurgemak te verbeteren.

Hou enorm van het origineel houden van de SO, zeker omdat hij nog compleet origineel is (hoewel in zeer-gebruikte staat en al een keer overgeschilderd...in Masai Rood overigens).

Hoor graag jullie mening.
gr
Martijn


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 09:06 
Heb je stage one uit Almelo gekocht?
Voor 2000 kom je niet ver met een 3,9 ben ik bang. De sloopdisco's zijn duur op het moment.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 09:21 
Inderdaad, de rode uit almelo.

beetje zoeken moet toch aardig lukken cool smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 10:34 
Koop gewoon een discovery als je al die luxe wilt.
Sorry hoor, maar je vraagt het zelf.

Groet, Art
die een originele stage one wel weet te waarderen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 10:49 
Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb je stage one uit Almelo gekocht?
> Voor 2000 kom je niet ver met een 3,9 ben ik bang.
> De sloopdisco's zijn duur op het moment.


In engeland staan nog zat discovery V8 uitvoeringen te koop en als je hem toch gaat slopen, is dat niet zo moeilijk.

De 300TDi en 200 TDi worden wel wat schaarser.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 11:18 
Ik zou eerst eens kijken of de restricktors er uit zijn.
Het V8 blok kan je zonder veel problemen opvoeren

Jo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 11:46 
Loopt die wel zo goed als dat die zou moeten???
het zijn geen race wagens maar een goede stage one is zeker niet traag

wil je alsnog meer zou ik er voor kiezen om het blokkie wat te kietelen
hou je toch je originele blok en is waarschijnljk voordeliger dan een wissel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 11:53 
Tja de puristen onder ons zouden dit niet doen, kijk in ieder geval uit met een 3.9 ...........als je alleen wat pk,s mist met je huidige 3.5 kan je eens beginnen met het plaatsen van een 3.9 nokkenas en je huidige inlaatspruitstuk te vervangen door of een edelbrock 2198 of een offenhauser 7001 met een 1405 edelbrock carb.
Tja en dan zijn er nog diverse ontstekingssystemen die nog voor wat extra pk,s kunnen zorgen.
Wat ook nog voor een paar extra pk,s zorgt is gekoelde lucht je luchtinlaat in
Tja, de restrictors lekker laten zitten ,deze zorgen voor de werveling van lucht/brandstof in je inlaatspruitstuk.

Mvgr Michel WaZ

RRC '86 V8



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2015 10:00 door Michel WaZ.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 12:32 
Ik zou idd je originele blok houden, een verse nokkenas (std 3.9 as) en de carbarateurs eraf, en dan een 3.9 injectie eropzetten. Een goede hierop aangepaste gasinstallatie en dan kom je al een heel eind. Wil je verder dan moet je hoge compressie zuigers plaatsen en eventueel 3.9 koppen met grotere kleppen. Automaat is ook erg fijn, maar heeft natuurlijk enorme impact op de originaliteit.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 12:47 
Restrictors er juist wel uithalen, luchtstroomwerveling is slechts een bijkomstigheid van die dingen
De stage one heeft juist door die restrictors maar iets van 90 pk, terwijl de standaard v8 uitvoering ongeveer 135 pk heeft.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 13:55 
Ik had wat duidelijker moeten zijn, bedoelde de zg shark teeth restrictors.

Groet Michel WaZ


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 14:48 
Dank allen voor de mooie reacties.

Ik ben inderdaad ook een purist, vandaar het dilemma - haal je originele zaken eruit (en ga je voor mooie power) of laat je het erin en zijn er aanpassingen waarbij originaliteit behouden blijft en acceptabel vermogen eruit te halen is. Laatste heb ik liever maar zie, mn in buitenland aantal SO's te koop staan met 3.9's erin.

Een Disco is daarin geen alternatief Art, zijn mooie auto's maar geen Defender-achtige. Luxe ben ik niet naar op zoek - hebben ook een prima XC90 dus kom daarin ruimschoots aan m'n trekken.

Op topsnelheid - gemeten met tripmasterapp - rijdt hij nu met pijn en moeite 110kmh, volgens mij moet ook rond de 130 haalbaar zijn. Net om in het verkeer beter mee te komen en veilig te kunnen inhalen. Wil er ook zeker geen racemonster van maken Alan, ben ik helemaal met je eens. Afstelling weet ik niet zeker of goed is. Hij start perfect, loopt perfect - alleen op gas, heeft nog nooit op benzine gelopen sinds ik hem heb. Volgens vorige eigenaar is de carburateur niet 100%. Ik kom wel een keer bij je langs Frank110V8 - als ik me niet vergis heb jij hem nog steeds en indertijd vrij uitgebreid ermee aan de gang geweest. Als je wilt rijden we er een keer stukje in ben ik erg benieuwd naar je bevindingen.

Ik denk dat ik met de restrictors eens ga beginnen, dan kijk naar de nokkenas van een 3.9 en eventueel inlaatspruitstuk. LPG wil ik er toch wel graag ophouden - is toch wel prettig telkens voor €45,= hem volgooien.

nogmaals allen dank - zijn er meer inzichten altijd welkom, helpt altijd enorm om meerdere meningen te krijgen. Zit altijd wat tussen.

Prikkersgroet uit Delden!
Martijn



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2015 12:50 door Martijn TB.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 14:51 
Zoals hierboven beschreven, nokkenas 3.9 e.d.
Volgens mij zit er een LT95 in? daar kan ook een overdrive op. Als je geen zware aanhangwagens trekt dan zou je ervoor kunnen kiezen om een andere eind overbrengverhouding erop te zetten.
J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 15:08 
Met pijn en moeite 110 is inderdaad niet goed voor een 3.5 dat doe ik met mijn 2.25 ook
zou eens beginnen met compresie meten en goed afstellen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 16:40 
110 is inderdaad te weinig voor een gezonde stage one. Die van mij loopt volgens mij 150 (rij het nooit, dus ben niet helemaal zeker), wel met een overdrive, verder origineel en anderhalf jaar geleden nog op lpg.

Groet, Art


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 00:28 
Welke diffs heb je nu? 3.54 is de RRC/Disco overbrenging, die moet je hebben, als je dan de originele ballonbanden hebt (die hoge) dan zit het met het toerental wel goed, persoonlijk vind ik een overdrive niks, die gaan een keer kapot en onderdelen ervoor zoeken is misschien een probleem. Verder is het eerste wat moet veranderen de compressie, maar dan moet het blok uit elkaar.....een kop van een 3.9 en dito nokkenas doet pas echt z'n werk met een hogere compressie. En ik zou een efi plaatsen, van een 3.9, zeker niet het flappertype.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 09:39 
Martijn,

120 zou makkelijk haalbaar moeten zijn, de 110 liep met de vorige motor die compleet af was nog 130. Het verschil tussen de 3.5 en 3.9 is maar klein, voordeel behaal je bij betere compressie, nokkenas, inlaatspruitstuk, mengsel en eventueel uitlaat.
Je mag altijd bij mij even komen rijden in de defender, dan kan je verschil in power voelen, maar een goed verzorgde 3.5 moet genoeg vermogen kunnen leveren.

Succes


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 10:23 
Persoonlijk zou ik de SO origineel laten maar wel LHD maken en de motor eens goed onder handen nemen als dat nodig blijkt na een compressiemeting en nokkenas check. Carbs goed schoon en naalden vervangen (motor eerst goed op benzine dan je LPG systeem controleren ->verdamper membraan nog goed, heb je de juiste venturies?, ontsteking 'spot on', spaghetti headers (scheelt echt!) en een gezonde koeling.
Als je hard(er) wilt rijden dan moet je naar mijn idee geen Series rijden maar ook geen Defender, ik rij zelf altijd 100-110 met mijn 130 en dat vind ik hard zat, harder geeft alleen maar meer lawaai, hoger verbruik en minder comfort.
Een originele Series is mooier en meer waard, is het je te langzaam/ouderwets/spartaans dan zou ik de SO verkopen en er een mooie modernere LR voor terugkopen. Laat de MRB niet de reden zijn van je gewenste ombouw, er zijn al teveel mooie Series en vroege One-tens ten prooi gevallen aan ombouw..

Een gezonde motor zonder restrictors en het hierboven geopperde idee van de langere overbrenging in je diffs lijkt me zo gek nog niet.

Afgelopen weekend in Bertrix een leuke originele SO gezien, gewoon lekker daarheen getuft en pittig off roaden, mooier kan niet!!

Succes met je overwegingen.
Groeten Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2015 08:45 door Boelo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 11:40 
Andere diffs heeft geen zin. Een stage one heeft al 1:3.54 diffs af fabriek.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 14:08 
Quote
Andere diffs heeft geen zin. Een stage one heeft al 1:3.54 diffs af fabriek.
thumbs up

In een Stage One sowieso een 3.5. Deze zijn in goede conditie heel lekker te rijden en als je dan echt nog hoger wilt gearen geeft de tussenbak aan de LT95 ook nog wat mogelijkheden in tandwielsets. Zie o.a. de site van VIS waar wat mogelijkheden staan.
Maar ik vraag me echt af hoe je die snelheden boven de 120 km/h gaat ervaren op een Series onderstel. Mijn voormalige 110V8 haalde zonder veel problemen de 150 km/h zonder overdrive met de originele korte gearing in de tussenbak. (in de Range Rover met LT95 zit een iets langere gearing). Maar mijn kruissnelheid kwam zelden boven de 100 km/h uit. Ik denk dat de meeste Land Rover rijders zullen beamen dat dit een prettige snelheid voor zo'n blokkendoos is en dat ze voor hogere snelheden niet echt gemaakt zijn.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 15:23 
3.9 is niet nodig, en je zou eens naar vervroeging van de ontsteking kunnen (laten) kijken. Een 3.5 V8 moet toch makkelijk boven de 130km/h uit komen. Bij mij zat ie ook een keer vastgeroest en ja: toen was ie helemaal niet vooruit te branden.

Heb met mijn RRC 3.5 V8 EFI kort geleden op de Duitse autobahn nog 153km/h gereden op de tomtom. Was ook nog op LPG. Had ook nog het idee dat ie nog wel wat harder zou kunnen want op benzine heeft ie vast meer power en hij maakte nog niet heel veel toeren.

Mijn 3.5V8 heeft een CR van 1:9,35. Voordat ik hem gereviseerd had had hij cr van 1:8,13: waardeloos en vreselijk traag en zuipen! Nu kan ik op normale manier rijden 1 op 6 halen op LPG. Wel is van belang dat nokkenas, distributie e.d. perfect zijn.

Kijk eens bij je peilstok. Daar staat het cr verhouding op motorblok. Op deze leeftijd zal het blok wel toe zijn aan een hele grote beurt en update. Dat is het probleem met die V8-ten. Ze blijven keuring netjes stationair lopen ook al zijn ze er nog zo beroerd aan toe. Dus iemand die zo'n auto koopt denkt vaak in eerste instantie: ik heb iets goeds gekocht maar ik ben nog geen bejaard blok voor revisie tegen gekomen waar niet van alles aan mankeerde.

Leuk die betrouwbaarheid maar je kunt zo op het oog vaak niet goed beoordelen of het blok last heeft van een kleinigheid (ontsteking) of dat er een klein financieel drama op komst is.

Is daar eenmaal duidelijkheid over (9 van de 10 keer is het drama op deze leeftijd) dan gaat men op zoek naar een vervangend blok en er wordt natuurlijk genoeg aangeboden onder de veelzeggende leus: lopend uitgebouwd, wat dan ook in eerste instantie zo perfect loopt maar bij nader inzien aan dezelfde kwaal leidt als zijn voorganger of erger. Ondertussen loopt het financieel qua inbouwen en uitbouwen van al die vervangende blokken uit de klauwen en tjsa dan komt de nieuwe volgende eigenaar waarschijnlijk een keer om de hoek kijken....

Zo, dat is mijn visie op jouw verhaal Martijn. Kies gewoon voor gelijk goed aanpakken. Dus correcte diagnose laten stellen en dan kundig laten reviseren of repareren. Kost wat en heb je ook wat.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 20:16 
thumbs up en zet er meteen 9.75 zuigers in.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 21:40 
In mijn stage one zit een hoog compressie 3,5 blok in van een rover sd1 (wist ik ook niet toen ik em kocht). Gereviseerde carbs en geen restrictors. En van die mooie k&n luchtfilters alleen zuigen die alleen hete lucht aan zo boven de spruitstukken. Ding loopt vlot naar de 100 maar het toerental schiet zo snel omhoog dat ik 100 echt de max vind met de standaard overbrenging. Ik heb elektrische fans inmiddels, puur omdat de stage one visco en waterpomp van een type is die altijd enthousiast meedraait waardoor je de v8 amper hoort. Scheelt wellicht ook weer iets vermogen?

Verder hou ik ook van origineel maar ging ook van een 90/110 naar een series en heb exact dezelfde wensenlijst als jij.

Heb nog een lt95 range bak liggen om de 4de versnelling van over te bouwen. Stuurbekrachtiging zit er inmiddels ook op, wederom niet origineel maar wel zo lkkr. De standaard stuurdemper verwijderen maakt het sturen zonder bekrachtiging trouwens ook al een stuk beter!

Mvg, Maurice
-------------------------------------------
90 V8 CSW 1986 (verkocht)
109 V8 Stage One 1982
110 V8 1983 (restauratieobject)
Discovery td5 automaat 2002


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 22:19 
Een standaard SO heeft trouwens geen oliekoeler en dat is wel aan te raden! Temperatuur schiet echt serieus omhoog op de snelweg.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 22:20 
SD1 is 9.35 compressie en de Vitesse is 9.75, dat is de lekkerste grinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2015, 01:48 
Ja, 9.75 had ik ook willen doen maar die waren 3 jaar geleden wel 3x duurder.500 pond of zo dan 9.35. Nu veel goedkoper. Dus zeker doen. Je hebt ook nog cr.10.5


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.