Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 16:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2015, 22:02 
Beste liefhebbers,

Ik heb de zoekfunctie reeds gebruikt en er is best veel over geschreven, maar nu loop ik toch echt een beetje vast. Het volgende:

We hebben het remsysteem van onze 109" (ex NL-def, 1980, tandem-hoofdremcilinder) grondig opgeknapt. Tijdens het proefrijden hebben we pas na 2x pompen de volledige remkracht. Het rempedaal zit dan ook 'hoger'. Zowel bij de 1x als de 2x pompen is het pedaal 'hard'.

Het volgende hebben we vervangen / gerepareerd / uitgevoerd:
-Alle wielremcilinders gereviseerd. Boringen van de remicilinders en buitendiameters van de plunjers in prima staat;
-Hoofdremcilinder gereviseerd. Boring van de cilinder en buitendiameter van plunjers in prima staat;
-Remslangen vernieuwd, van zowel de vooras als de slang van de achteras;
-Diverse remleidingen vernieuwd;
-Remvoeringen afgesteld zodat ze de trommel net niet raken;
-Remvoeringen bewegen vrij in hun scharnierpunten;
-Conventioneel ontlucht, met trommels eraf en spanbanden om de trommels, remzuigers maximaal naar binnen gedrukt. Rempedaal nacht op druk laten staan;
-Ontlucht met behulp van vacuüm;
-Remvloeistof bij de ontluchtnippels naar binnen gebracht. Uiteraard zonder lucht mee in het systeem te persen;
-Gehele remsysteem is lekkagevrij;
-De motor verzorgt, naar ons inziens, voldoende vacuüm voor de bekrachtiger. Of de vacuümbekrachtiger nog voldoende functioneert weten we niet. Maar volgens ons staat het al dan niet functioneren van dit ding los van ons probleem.

Wat kunnen we nog doen zodat het remsysteem bij de 1x trappen maximale remkracht heeft? Iemand suggesties / tips / adviezen?

Alvast bedankt,
Willem


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2015, 23:32 
Het lijkt mij dat de schoenen een beetje scheef staan. De remschoenen van een 109 moet je ook 'vlak' stellen. Dit wil zeggen dat de schoenen echt gelijk staan met de trommel voor maximale wrijving. Hiervoor zit er een stelschroef ergens aan de ankerplaat (neem ik aan).

In het archief is hier meer over te vinden (weet zo snel niet waar).

Pike



On the eighth day God created Land Rover.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015, 00:08 
Hoi Pike,

Ook het 'vlakstellen' van de schoenen is gebeurd. We hebben met watervaste stift strepen op de schoenen gezet, remtrommels en wielen gemonteerd en hobbelen met die auto. Paar keer de straat op en neer gescheurd en stevig remmen. Daarna de trommels eraf gehaald en de schoenen grijpen mooi gelijkmatig aan.

Tja, what's next?

Willem


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015, 06:51 
Hallo Willem,

heb je de schoenen achter wel op de juiste plaats? het is erg makkelijk om ze verkeerd om te monteren en dan heb je (eigen ervaring) dat je 2 keer moet pompem voor 1 keer remmen winking smiley

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015, 10:05 
T'is al langer geleden maar volgens mij was het mogelijk de remschoenen ahw op z'n kop te monteren. Dan moeten de remcylinders verder naar buiten persen voordat hij aangrijpt, dat lijkt wel op jouw symptomen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015, 12:35 
De remschoenen op z'n kop gemonteerd? Dat gaan we eens even controleren....

Dank je,
Willem


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015, 15:17 
Het lijkt er inderdaad op dat de achterste schoenen verkeerd zitten, vergissing wordt vaak gemaakt.
Hier staat het beschreven;
Remmen 109

Grtz. Erik



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015, 15:34 
Hoi Erik,

Dank je. We gaan eens kijken!

Groeten,
Willem


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015, 20:08 
er zijn ook verkeerde remschoenen in de handel, daar zit het frictie materiaal verschoven
heeft mij een halve dag gekost voor ik daar achter was
dus de schoenen met de oude vergelijken, pen en korte, lange kant moeten overeen komen zo niet hou je een probleem hoe om je ze ook monteert
als je ze volgens de pen monteert kan je ze goed afstellen maar zal de rem happen
monteer je ze volgens korte lange kant kan je ze niet goed stellen want dan zit de afstel pen verschoven en hou je 2x trappen
heb er ooit uitgebreid over gepost misschien vind je het nog in het archief




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun 2015, 14:23 
Het remprobleem is nog steeds aanwezig. Twee maal trappen om enigszins remkracht te krijgen. Ook trok de auto naar links.

We hebben nog wat aanvullend werk uitgevoerd:
1. Gecontroleerd of de remschoenen van de achteras goed gemonteerd zaten. Die zaten dus goed gemonteerd.
2. Hierop toch maar naar de APK gereden. De vooras heeft een remverschil van 60%, afkeur. De achteras een remverschil van 5%, goedkeur.
3. Besloten de remschoenen van de vooras te vervangen. Vervangen voor exemplaren van Bearmach en de schoenen afgesteld zoals in het werkplaatshandboek beschreven; stelschroeven voor het 'kantelen' van de schoenen helemaal gelost, rempedaal intrappen zodat de schoenen vlak tegen de trommel zitten en met ingetrapte rem deze stelschroeven tegen de schoenen draaien en schroeven borgen.
4. Hierna de 'snail cams' afgesteld zodat de schoenen de trommel net niet raken.
5. Punt 3 en 4 nogmaals uitgevoerd.
6. Auto wederom naar de APK gereden. Nu heeft de vooras geen remverschil meer, maar 400N vertragingskracht per wiel! Remt dus voor geen gulden.

We hebben nog steeds 2 problemen; 2x pompen bij remmen én geen remkracht op de vooras.

Moeten die remschoenen dan echt serieus inslijten??? Heeft het 2x pompen wellicht met hoofdremcilinder te maken? Deze hebben we gereviseerd.

Iemand tips?

Alvast bedankt,
Willem


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun 2015, 14:36 
Pompen is vrijwel altijd lucht in de leidingen of oude remvloeistof.
Het kan zomaar zijn dat je leidingen ergens lucht aanzuigen, maar goed ontluchten blijft een must



Dagelijks leven Discovery 4 2015 (zakelijk)
Range rover P38 4.0 SE 2001 (prive mobiel)
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Discovery 1995 300TDI voor de sloop
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
RRS TDV6 (Verkocht)


Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun 2015, 15:15 
Willem. Heeft je auto een remdrukverdeler met een rood lampje op het dashbord? En blijft het lampje uit tijdens het ontluchten? Want als tijdens het ontluchten het lampje gaat branden vanwege drukverschil dan kun je niet goed ontluchten maar niet met een goed resultaat.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun 2015, 15:21 
Lees dat de hoofdremcilinder is gereviseerd, zijn achteraf de leidingen op de juiste wijze aangesloten? Voorremmen op de achterste aansluiting van de hoofdremcilinder. Achterremmen op de voorste aansluiting? Bij een 109 zit de plunjer met de grootste diameter namelijk het dichtst bij het schutbord. Bij andersom/onjuist aansluiten heb je veel remkracht op de achterwielen en bijna geen of veel minder remkracht op de voorwielen.

Daarnaast nog een andere zoekrichting: de hoofremcilinder kan ook intern lek zijn. Bij het opbouwen van druk loopt de vloeistof dan langzaam terug in het reservoir. Het pedaal voelt dan wel heel 'sponzig' aan.

De werking van de rembekrachtiger staat hier inderdaad helemaal los van. Bij een defecte rembekrachtiger moet je hooguit wat harder op het pedaal drukken om aan de wielen dezelfde druk en remkracht te krijgen.

Groet,

Herman


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2015, 20:52 
Doordenkend aan de misschien verkeerd om gemonteerde remleidingen komt onderstaande bovenborrelen.

Heeft de auto een remkrachtverdeler? Willem schreef eerder dat de remleidingen vernieuwd zijn. Is die remkrachtverdeler misschien verkeerd gemonteerd?
Probeer alleen maar mee te denken.

Pike



On the eighth day God created Land Rover.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 00:42 
Pike & Gert Jan,

Meedenken wordt zeer gewaardeerd!

Een aantal remleidingen zijn vervangen, waaronder die van de rembalansschakelaar naar het rechtervoorwiel, de 'kleine' remleidingen bij ieder voorwiel en de 'omloopleidingen' bij ieder voorwiel. Tevens ook de remleiding van het rechter achterwiel en alle remslangen. We hebben de aansluitingen op de rembalansschakelaar vergeleken met een schema in het boek en alle remleidingen zijn correct aangesloten.

De rembalansschakelaar is niet aangesloten op het verklikkerlichtje op het dashboard. Dit was al zo toen wij hem kochten. Wat als deze schakelaar nu eens vast zit en geen remvloeistof of te weinig, doorlaat naar de vooras? Nu we er met z'n allen over ouwehoeren denk ik dat we daar maar eens naar gaan kijken.

Dank je!
Wille,


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 19:57 
Ik lees hier weer de begrippen remdrukverdeler, rembalansschakelaar,enz. Misschien toch weer eens goed om de juiste uitleg erbij te nemen voordat weer allerlei conclusies getrokken worden. Hieronder twee zeer goede postings over deze zg. PDWA valve. Voor alle duidelijkheid: dit ding sluit niets af.

[landrover.startpagina.nl]

[landrover.startpagina.nl]

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.