Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2015, 16:43 
Prikkers,
Wie heeft de oplossing voor het volgende raadsel: ik heb eerder een draadje gepost over mijn difflock in de 130: krijg deze (nog steeds) niet ingeschakeld.
Nu heb ik een kapot kruisje aan de voorste propshaft bakzijde, dus die prop is eronderuit. Kan ik ook beter bij de bak.smiling bouncing smiley
Zonder propshaft kan je alleen rtijden als diff in "lock" staat, als achterwielaandrijver in mijn situatie...maar wat blijkt de auto rijdt gewoon!!
De pook staat gewoon vertikaal (Zie foto) en het oranje lampje in het dashboard brandt ook niet...dus diff staat in "vrij" wat mij betreft?


Of rij ik altijd met de diff in lock zonder dat ik het weet? Dan zo je toch een enorme axle windup moeten hebben zeker op verhard???
Het heveltje bovenaanaan de bak kan ik wat op en neer (links-rechts) bewegen maar dat geeft dan veel spanning op de hevel die naar de pook loopt....en er klikt niets om.
Wie heeft de oplossing voor dit technisch raadsel? confused smiley

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2015, 16:59 
Het difflock mechanisme wil nog wel eens heel erg vast zitten als het niet vaak gebruikt wordt (heb ik ook gehad). Niet als een gek met de pook gaan rammen, want dan verbuig je de stangen/beugels. Even onder de auto kruipen en daar proberen het eea los te krijgen op de plek waar het mechanisme de tussenbak in gaat.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2015, 17:26 
Veel kruipolie doet wonderen. Op een brug kun je makkelijk bij de stangetjes. Als ie nu nog gewoon rijdt dan staat ie inderdaad in de difflock. Misschien een reden waarom je voorste propshaft kapot is? Kijk even of de 2 stekkertjes van de difflock op de bak zijn aangesloten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2015, 17:45 
Heb alles mooi schoon gemaakt en zeer ruim in de WD40 gezet...... kan er nu makkelijk bij want de propshaft is weg en de 130 staat zo hoog dat ik er prima onder kan.
Is idd volgens de vorige eigenaar 10 jaar niet gebruikt of zo.... maar het is nu schoon en ruim gesmeerd. Zal het nogmaals insprayen met WD40... en de stekkertjes nazien. Dat is voor het lampje in het dash meen ik? Zal die ook even nameten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2015, 19:39 
Ook rijdend op bospad geprobeerd....hoog/laag gaat prima maar pookje links rechts geen beweging in te krijgen.
Niet rijdend tot 10 kmh, ook niet rollend met koppeling in....
Zo ziet het eruit onder de 2e balg:


angry smiley

John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2015, 20:02 
Moet vanzelf loskomen, veel wrikken, wil soms echt heel vast zitten. Niet te voorzichtig te werk gaan anders komt ie nooit los


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 00:19 
Hoi,

Als jij onder de auto kijktzit boven de voorste aandrijfas een verstelling die met een stangetje bestuurd wordt. Met een sleutel 13 kan je het stangetje (inclusief plaatje) van het asje afhalen. Met een sleutel 13 moet je dan het asje kunnen draaien, difflock aan en uit. Als dit weer gangbaar is moet je je pook ook kunnen bewegen daarna de boel weer aansluiten en klaar ben je.

Succes Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 21:03 
Frank, dit is het onderdeeltje dat wordt bediend door de stang/hefboom vanaf de pook. Zo net rechts naast/onder het nr. 14....
Krijg het plaatje uit het Werkplaatshandboek niet hier in deze post gecopieerd angry smiley, het is afbeelding M41 7578, pagina 7 in chapter 41.... lekker makkelijk...
Bedoel je die met 13 losmaken?
Daar zit nl wel beweging in (soort draaiend op het horizontale vlak) maar ik heb de indruk dat de boel bovenin bij de pook vastzit.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 21:21 
Via een omweg uit de Haynes:

Dat is em toch?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 21:29 
Inderdaad john,

Precies het goede plaatje, als je het moertje op jouw foto losmaakt kan jij het plaatje omhoog wippen. Het asje waar het moertje en het plaatje opzit heeft twee platte kanten, hier kan je een sleuten (13 als ik mij niet vergis) op zetten. Dit asje moet naar links en naar rechts kunnen bewegen om difflock aan en uit te zetten. Met een sleutel kan je veel beter voelen wat je doet als met het mechanisme.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 21:34 
Morgen aan de slag. Heb geen zin om met lock te rijden als straks de propshaft er weer onder zit. Dat is wschlk ook de reden dat mijn kruisje helemaal aan gort was....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2015, 10:34 
tekening uit haynes, nr 2 losmaken en dan het asje uit de bak slag draaien, dit zal wel werken.
stangetje 1 zit aan een hefboom, aan de andere kant van die hefboom zit een soort u vormig ijzertje, met pinnen er in en splitpennen, ( geen m8 bout doen ze wel eens als de pen weg komt en dan staat dit te strak en draait het scharnierpunt niet) maar dit u hendeltje zit een brake punt, als je te krachtig aan je pook rukt, is deze nog heel. of verbogen stuk,
denk dat ergens een bout met moer zit ipv pen en splitpen.

gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2015, 00:22 
ondertussen....na een busje of anderhalf WD40: beweging in het plaatje op de bak
Ennn:difflock lamje in dash brandt!!
Nu ga ik het stangetje (het U-vormige stukje boven de bak) er maar tussenuit halen en handmatig in vrij zetten.
Kan ik alleen niet meer vanaf de bestuurdersstoel diff locken, maar rij dan toch in ieder geval mijn kruisjes niet meer opniew kapot


John_90_130_RRC-RIP


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2015, 09:33 
John,

Als alles in beweging is dan moet het ook lukken hem met de pook aan en uit te zetten.

Succe Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 00:04 
Frank 110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> John,
>
> Als alles in beweging is dan moet het ook lukken
> hem met de pook aan en uit te zetten.
>
> Succe Frank


Nou Frank, ik heb de boel (mede dankzij jullie adviezen) weer in elkaar geschroefd, met een nieuw GKNkruisje erin (94mm en geen 75mm dus €€€€+)
Heb het U-vormige verbindingsstangetje uit het schakelmechanisme gehaald, de bak met het schijfje uit de loclkstand geklikt (ja det werkt dus prima) en het boitje er weer op en goed vast.
Dus nu rijd ik weer continu-4WD, zonder lock. Ben nu dus alleen de "afstandsbediening" voor de difflock kwijt.
De pook beweegt echt nog helemaal geen millimeter naar links/rechts, terwijl H/L met een lichte klik schakelt. Blijft dus vreemd en ik verdenk echt het pookmechanisme vovenop de tunnel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 07:14 
Zo te lezen heb jij de bak die in je auto hoort, ik heb een achteraf ingebouwde R380. Bij mij komt het heveltje dat je met het bruchte pookje bediend nèt tegen het tunneltje. Is ook niet vanuit de cabine in te schakelen. Ik moet er nog eens een deuk extra inmeppen.

Misschien raakt ie bij jou ook isolatie? Kun je van onderaf zien.

Grtz. Erik



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 10:19 
er zit een veer die de slag van links naar rechts tegen gaat, die kun je stellen, maar lijkt mij onwaarschijnlijk dat het dit is, maar kijken is een kleine moeite.
alles van boven af.
hoes er af
alle rubbers er af
dan zie je dat de pook de versn in gaat, deze deksel ongeveer 10cm bij 10 cm of iets kleiner kun je los draaien,, deze eraf , zodat je bij het draaipunt van de pook komt, daar zit een veer,

is deze nog heel, of zit er iets tussen, is deze goed gesteld, deze zorgt voor de slag van l-rechts.
kijk maar eens zie je wel
werkje van 1 uurtje

gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.