Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2.5 na in serie 2 bouwen
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015, 15:46 
Hoi, ik ben nu bezig met een 2.5na in een serie 2a te bouwen, ik moet een steun aanpassen maar moet er ook van alles aan de bedrading aangepast worden, of kan ik gewoon dezelfde spanningsregelaar gebruiken. De 2.5na dynamo heeft zelf een regelaar ingebouwd toch?

Gerrit Reens.
Zeerijp.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015, 17:02 
Quote
De 2.5na dynamo heeft zelf een regelaar ingebouwd toch?


Meestal wel. Maar met een foto van de dynamo of het type nummer kunnnen we je meer vertellen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015, 17:53 
een wisselstroom dynamo heeft tegenwoordig (ongeveer 30 jaar plus) een regelaar ingebouwd en kan je zo aan de accu of startmotor aansluiten D+
L gaat via een 3 wat lampje naar aanstand contactslot
dus de oude gelijkstroom regelaar kan er helemaal uit
het is aan te raden om ook een massa naar het chassis te maken, soms zit er roest tussen de montage bouten en dan laad hij niet goed
voorgloeien moet je ook aanpassen

welke versnellingsbak ga je gebruiken?





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2015 15:54 door jamaar.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015, 21:05 
Serie 3.

Wat moet ik dan met alle andere draden van de regelaar. En hoe sluit ik het voorgloeien aan?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2015 19:07 door Gerrit Reens.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2015, 10:40 
lijkt mij dat je er niet heel erg over na gedacht hebt wat er allemaal bij komt kijken met een andere motor inbouwen
series bak is wel het makkelijkste, niet nodig om de vooras om te bouwen

gewoon draden van de regelaar niet of ergens anders voor gebruiken grinning smiley
voorgloeien aansluiten, ik weet niet wat voor systeem je wilt gebruiken
een drukknop of via startsleutel, weet ook niet of bij de 2.5 een tijd/temperatuur relay hoort
zit er op de 2.5 geen solenoid op de pomp? ook die moet je op de start schakelaar aansluiten
kan zijn dat de serie 2 startschakelaar niet de juiste aansluitingen heeft dan zal je een andere moeten zoeken, bij een trekker boer, boten bouw of autoschop




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2015, 11:29 
Als het de originele draden van s2 zijn Hoef je er maar een paar door te verbinden en je dynamo gewoon op de bestaande bedrading aansluiten. Je huidige laadregelaar moet je er dan uit halen.

Andere manier:
De nieuwe dynamo heeft waarschijnlijk maar twee draden. Een ervan (de dunste) gaat naar je laadlampje. De andere naar de plus van jouw auto. Vaak is dat een pen op de startmotor.

Je startsolenoide moet je afhankelijk van wat voor soort startslot je hebt gewoon op een contact van je startsloot of met een paar dioden aansluiten.

Je temperatuursensoren gaan niet werken met de s2 meters in de wagen. Je moet de voelers uit de s2 in je blok schroeven of de meters die origineel bij je blok hoorden in je s2 plaatsen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2015, 12:50 
Tis zoals jamaar schrijft, dynamo, draadje naar lampje, andere draad naar de start motor ( die dikke ja)
Wat er verder voor regelaar in zit...... Lekker laten zitten denk ( ik zou het slopen ), heb niet naar het schema gekeken.

De dieselklep op de pomp heeft een + nodig als de motor lopen moet, stoppen spanning er af.

Gloeien is recht zo die gaat, zodra je er 12 volt op zet (over contact oid, of drukknop).
'S morgens een seconde of wat ( ik telde tot 10, was gelijk alle haast weg spinning smiley sticking its tongue out ) voorgloeien vind hij wel fijn.
Als de motor nog een beetje warm is hoeft het niet.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei 2015, 16:37 
De 2.5 N/A in een Series is niet heel moeilijk maar er zijn een paar zaken die je wellicht moet aanpassen

- Rechter motorsteun (tenzij je de 2.5 N/A steun kan vinden die uit een Sherpa busje komt)
- Thermostaathuis - bovenste waterslang - overzetten en je kan een Series III radiator & slang gebruiken
- Waterpomp eventueel vernieuwen en dan kan je naar een viscous type gaan
- Aansluiting gaspedaal (kabel bediening)
- Voorgloei relais (dikke draden nemen en geschikt relais - simpele drukknop om te bedienen of diesel contactslot)



(En ja - deze Series heeft stuurbekrachtiging)

- Uitslaatsysteem v.d. 2.25 is niet erg groot, vervangen is zeker het overwegen waard
- Dynamo
- Temperatuursender (de 2.25 sender kan met een adaptor in de 2.5 kop)
- Startmotor bekabeling moet echt optimaal zijn, starten vraagt serieus stroom

Succes !

Succes met de verbouwing



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2015 14:38 door Hybrid In France.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.