Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: LPG vraag qua afstelling
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2015, 14:51 
Vandaag de LPG installatie in de (opnieuw opgebouwde) SII weer aangesloten. Die installatie zat er dus al in, maar wij hadden er nooit mee gereden. Heel simpel systeem, paar elektrische klepjes, verdamper, betreft een 2.5B.

Op benzine start ie makkelijk, loopt na tijdje choke ook netjes stationair, pakt mooi op. Niks mis mee.
Al rijdend overschakelen op LPG gaat ook goed, maar daar blijft ie niet stationair op lopen. Lage toeren lijkt ie ook niet lekker te vinden. Veel toeren wel, dat gaat prima.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Krijgt ie teveel of juist te weinig gas?
Is die hoeveelheid in te stellen? Het gas gaat via de klep, verdamper, met een rubberen slang naar de luchtinlaat slang. Aan de kant van de verdamper zit daar een afstelling, een messing stelschroef met een contra moer.

Nog nooit verder iets met gas gedaan. Zullen ook meeste op benzine rijden (heel weinig km's), maar wel prettig als het werkt.

Grtz. Erik



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2015, 16:50 
Bij een OMVL verdamper kun je 't bovenste schroefje wat linksom draaien.
Da's de bypass, en die regelt met name het stationaire deel.

Wel ff een stipje met viltstift op de stelbout en huis zetten, zodat je terug naar de uitgangspositie kan gaan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2015, 17:41 
Ik heb even google geraadpleegd, maar de verdamper die erop zit ziet er anders uit. Ik zal eens kijken of er afstel schroefjes op zitten. In eerste instantie hebben we er niks aan gedaan, aangesloten hoe het zat en proberen.
Bedankt in ieder geval, weet nu ongeveer waar ik naar kan zoeken.

Grtz. Erik



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015, 11:06 
Eigenlijk hoort de LPG via een mooi mengstuk in je luchtinlaatslang te gaan. Dus niet zo erin gehangen (ik maak op dat dat zo is uit jouw omschrijving, bij mij was dat ook zo)

Maar dat zal het verschil niet zijn. Ik heb nooit de auto goed op én LPG én benzine gekregen. Die van mij loopt prima op LPG maar op benzine heb ik juist dat hij afslaat. Maar goed dat is ook geen punt want ik heb een militaire uitvoering met handgas, kan ik'm gewoon wat hoger stationair zetten.

Ik zou proberen zo'n krans om de LPG netjes aan te sluiten op de luchtinlaat te monteren en dan een keer de carburateur en LPG laten afstellen bij iemand die klassieke auto's kent. Dan hangen ze een sonde in de uitlaat en kan zoiets best netjes worden afgesteld, zowel benzine als LPG.

Groeten
Paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015, 12:05 
Eric, ik heb zelf ook veel geëxperimenteerd met lpg en benzine op mijn 109 2,25.
Na het plaatsen van een blos systeem in de inlaat(soort mengstuk met klep) is het allemaal heel veel beter geworden.
Bij mij loopt het allemaal prima op lpg maar op benzine weer niet, rijden gaat wel maar stationair wil niet zo goed.
Ik heb al verschillende carburateurs geprobeerd maar goed stationair op beide is allemaal moeilijk.
idd de stelschroefjes op de verdamper zijn ook om dit af te stellen.
vaak ff googelen welke verdamper je hebt en de welke afstelling je moet gebruiken.
Voor de beste loop zal je ook je onsteking iets moeten bijstellen, het is maar voor welke brandstof je het meest voor kiest.
Ik heb zelf een afr(lambda) meter vast ingebouwd zodat ik direct de controle hebt over e verbranding en afstelling van het mengsel, eigenlijk onmisbaar voor een goede afstelling.

oude opstelling


nieuwe opstelling


succes!

Succes.

Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015, 13:08 
Ja, het gaat bij ons zo de inlaat in, zoals bij Dirk op de bovenste foto. Ik zal eens wat experimenteren.
Is niet echt een probleem, de 109 wordt sporadisch gebruikt en zal 95% op benzine rijden. Maar het zit erin, staat op kenteken vermeld en dan moet het toch ook werken bij apk?

Grtz. Erik



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015, 14:53 
Zo'n "spud in" in de luchtinlaat is een erg simpele manier om op LPG te rijden en verre van optimaal.
Als je dan overschakelt van brandstof moet je altijd het stationair toerental op de carb bijregelen.
Een goed mengstuk doet wonderen en de door Dirk al gemelde "BLOS" werkt zeer goed.

Edit: Op de eerste foto van Dirk zit er wel degelijk een mengstuk boven de carb. De slang op de luchtinlaat die je ziet is van de carter ontluchting.
Op de tweede foto kan je het BLOS duidelijk zien in de slang tussen filter en carb.

Groet.
Eric.






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2015 12:57 door Eric&Betty Boop.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei 2015, 21:55 
Erik, ik weet niet of hij wel op lpg dient te werken als het op kenteken staat.
Bij die van mij werkte het al jaren niet meer op benzine en was hij toch ook goedgekeurd.
En idd bij mijn eerste foto zit wel degelijk een mengstuk.ik heb dat stukje nog liggen mag je zo hebben als je wil.
Het is een ring met gaatjes die tussen die metalen pijp en de Zenith carb past.Er zit ook een stelschroef op voor de doorstroom van het gas.

Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2015, 01:13 
dat probleem had ik ook, het membraam is versleten, die hoort strak te staan, hangt ie los, kun je de afstelling wel vergeten, gewoon een revisiesetje bestellen,kost ongeveer 25 euro


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2015, 02:56 
hoi

er wordt gekeurd op de brandstof die op kenteken staat, in jou geval dus lpg.

gr bertil


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2015, 12:22 
idd een mengstuk is wel een must omdat de venturiwerking ook moet trekken aan de gasflow en mixen met lucht.
Verder kan je voor het optimaliseren van de stationaire loop ook eens expirimenteren met het het gedeeltelijk afplakken ( aan de buitenkant) van het luchtfilterhuis. op gas.
Ik heb gemerkt dat da vaak wat kleine verdampertype samen met / mengstuk doorgang de hoeveelheid lucht wat te veel vind.
Tot mijn verbazing was bij het terugschakelen naar benzine de stationaire loop ook prima. Alleen bij vol vermogen op benzine ( snelweg volgas) is de mengverhouding benzine niet optimaal.
Alleen rijdt ik alleen in geval van nood op benzine!!

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[plus.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.