Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 10:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 mei 2015, 19:32 
Onze 90 TD5, bj.2003 is door een steenmarter bezocht. Ik wil nu een ultrasone verjager inbouwen en zou dit graag zo aansluiten dat de marterverjager spanning krijgt als je de auto van contact zet. In de aansluitinstructie van Kemo wordt gesproken over klem 15 die je hier inj de meeste auto's voor zou kunnen gebruiken. Klem 15 zou o.a. op de euro-norm stekker van de radioaansluiting zitten. Ik heb bij onze auto gemeten en volgens mij werkt dit in ons geval niet.
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een marterverjager in een Defender?

Groeten Ger


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei 2015, 20:33 
nr. 15 is in een Bosch schema een geschakelde plus door het contact geschakel.
Deze gaat vaak naar gebruikers die door het contact worden geschakeld (contact aan is spanning op contact 15).
Bij Land Rover werken ze niet met die nummering.
Meestal is dit een wittedraad (meestal ongezekerd) of een groene draad (meestal gezekerd).
Als de radio aan en uitgaat via het contakt kun je de geschakelde draad dan gebruiken voor jou toepassing.
Wel even kijken of dit alleen een schakel spanning is voor bv een relais, er moet dan ook een permanente voedingsdraad worden aangesloten (nr. 30 in een Bosch schema)
Of andere gebruikers die ook door het contact geschakeld worden, zoals de koplampen (dit relais zit bij de zekeringkast op het schutbord).


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei 2015, 20:54 
kunt toch ook een ( gezekerde) draad trekken vanaf je accu?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei 2015, 21:14 
Een gezekerde draad van de accu is geen probleem. Ik wil gergeen aparte schakelaar maar heb liever dat hij inschakelde als je de sleutel uit het contact haalt. Kan dan niet vergeten de verjagen aan te zetten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei 2015, 21:40 
Zit er op de auto een alarm? kan je hem niet daarbij zetten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei 2015, 21:48 
Ja er zit alarm op. Heb ik ook overwogen hem daar bij op te zetten maar dat kan problemen gaan geven waar ik niet op zit te wachten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei 2015, 21:53 
Een zwitser heeft mij verteld dat een panty op 2-3 plekken onder de motorkap met daarin hondenharen erg goed werkt,zelf nooit geprobeerd en vrees dat het advies te laat komt maar hoop dat iemand anders het een keer wil proberen.
Groet


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei 2015, 22:46 
Ger110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een gezekerde draad van de accu is geen probleem.
> Ik wil gergeen aparte schakelaar maar heb liever
> dat hij inschakelde als je de sleutel uit het
> contact haalt. Kan dan niet vergeten de verjagen
> aan te zetten.

Waarom dan niet gewoon ongeschakeld permanent aan? Als je motor draait heb je toch genoeg stroom, dan maakt dat uitzetten bij contact aan ook niet meer uit ... winking smiley


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei 2015, 22:48 
zet 'm dan op een relais: zo'n 30-85-86-87 ding, kun je mooi schakelen...


en de switch(86) op je alarm/deuren bijv.
( 30 plus, 85 aarde, 87 marteraar)grinning smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2015 20:53 door sjorsboomschors/aka/PP.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2015, 10:16 
Deze sluiten wij bij ons op de zaak regelrecht op de accu aan, gebruikt maar zeer weinig stroom.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.