Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 18 apr 2024, 15:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 22:53 
Mijn originele kettingspanner is versleten en ik wil nu de dieselspanner (zonder alu tandwiel) plaatsen maar kan dit zonder meer? Ik zie geen oliedoorvoer in de bevestigingsplaat aan het blok en vraag me af hoe de ketting nu gesmeerd gaat worden.

Graag advies, waarvoor dank!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 23:10 
De spanner met alu tandwiel voor de diesel en benzine zijn hetzelfde. Die zonder alu tandwiel(ETC5190) is gewoon een latere versie en komt volgens mij alleen bij de latere 2,25 en 2,5 benzine blokken voor.
De oliekanalen in het spannerhuis zitten er niet om de ketting te smeren,maar om de spanner op druk te zetten zodat hij de ketting op de juiste spanning houdt.
Ook de ETC5190 heeft die oliekanalen.
Alleen de spanners zijn trouwens niet zomaar uit te wisselen want de ketting heeft dan een andere lengte.

Groet.
Eric.






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2015 21:20 door Eric&Betty Boop.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2015, 18:22 
Dank voor je antwoord. Ik heb uiteindelijk de oliekanalen gevonden, zeer miniem maar ze zitten er inderdaad. Dit was de twijfel bij deze spanner. Ik ga m gebruiken bij gebrek aan een origineel systeem.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2015, 19:32 
Er hoort zoals Eric al aangeeft een andere ketting bij de spanner zonder tandwiel. Wellicht dat dit ook een ander type ketting is, dat weet ik niet. Echter de oliedruk is inderdaad voor het op spanning zetten van de spanner, niet voor het smeren van de ketting. Er komt olie genoeg in het distributiehuis, de glijlagers van zowel de nokkenas als de krukas lopen namelijk gewoon door, daar zal ook gewoon olie vanaf komen.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei 2015, 11:55 
Nick Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er hoort zoals Eric al aangeeft een andere ketting
> bij de spanner zonder tandwiel. Wellicht dat dit
> ook een ander type ketting is, dat weet ik niet.

De kettingen zijn hetzelfde qua type en schakelmaat alleen die van het latere type spanner is iets korter.
Het is al weer ff geleden dat ik me er in verdiept heb maar ik meen zo uit mijn hoofd dat hij 2 schakels korter is maar zeker weten doe ik dat niet meer.
Als je de later spanner gaat gebruiken heb je naast de andere ketting ook nog korte boutjes nodig om de spanner aan het distributiehuis te bevestigen omdat de grondplaat dunner is.
En als je het goed wil doen moet je als je een nieuwe ketting monteert ook het nokkenas en krukastandwiel vervangen,maar probeer dan wel originele onderdelen te vinden want de aftermarket tandwielen zijn van bedroevende kwaliteit en pasvorm. Ik heb verschillende terug gestuurd vanwege verkeerd uitgefreesde spiebanen en bramen op de tanden.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.