Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2015, 18:30 
Hallo Medeprikkers,

Vorige week zondag met de ANVT weer heerlijk terrein gereden in Veldhoven.
Het terrein lag er super bij. Veel modder, lekker manouvreren tussen de bomen door,
Regelmatig mezelf vastgereden om maar een excuus te hebben om te lieren.
Maar bijna op het eind (gelukkig) ging het mis. Ik dacht een slootje te kunnen pakken maar reed mezelf vast. Geen nood want er was hulp genoeg.
Het probleem was alleen dat degene waar ik het liertouw aan vastmaakte dacht dat het een sleeplint was en ik dacht dat ik mijzelf eruit lierde met hem als anker.
Beiden fout gedacht dus, de beste man stapte in gaf gas en voordat ik kon reageren was mijn touw geknapt. gelukkig op zo'n 3 meter van de 30 maar nu komt dus de vraag.
Weet iemand een adres waar ik de haak weer aan het overgebleven stuk kan laten maken of is het raadzamer om een stalen kabel te nemen.
Ik hoor graag van jullie.

Groeten, Elbert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2015, 18:43 
Elbert,

Als je een beetje handig bent kun je het touw zelf slaan.. Je moet dan weten hoeveel strengen het touw heeft en even googelen. Het is de enige juiste manier om de haak er weer aan te zetten. Kabelkiezen/klemmen zijn uit den boze (ook bij staalkabel)

Succes ermee


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2015, 19:09 
Hoi Vincent

Ik heb via een linkje een video op You tube gevonden maar dat zag er toch wel ingewikkeld uit met speciaal gereedschap en zo.
Maar misschien moet ik er eens rustig voor gaan zitten. Dat het met klemmen etc niet werkt had ik idd al gelezen en een ouderwetse
knoop was ook al niet verstandig .grinning smileygrinning smiley
Bedankt voor de reactie .


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2015, 19:43 
Even een visserman of oude baggeraar opsporen.
Die hebben dat gehad als vak op school (splitsen en knopen)
Wellicht bij een watersportwinkel.

Groet Laurens


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2015, 19:48 
Da's een goeie, ga ik naar op zoekthumbs up


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2015, 21:41 
is echt makkelijk zelf te doen!! en niet Heeeuuul moeilijk!
video: [www.youtube.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2015, 10:45 
er is één knoop die 80 tot 90% van de sterkte geeft en dat is de dubbele 8 knoop, die word bij berg klimmers gebruikt om het touw aan de gordel vast te maken
verder is splitsen niet moeilijk, doe het vaak, alleen het begin, de eerste doorhalingen zijn even lastig, daarna simpel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2015, 11:32 
Ja Jamaar ik heb nog nooit een gebroken spits of knoop gehad, dus houw die dubbele 8 knoop maar
Ja ook op de zeevaartschool snapte ze dat niet dus die bewering leg ik even naast me neer
Nog buiten het feit dat een touw zonder knoop nog splits geen geen toepassing heeft
Maar als het een nieuw oogje nodig heeft dan en je bent in de buurt




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2015, 22:04 
hier kan ik werkelijk geen touw aan vastknopen
elbert heeft een vraag ik geef antwoord met wat ik weet en van jou mag ik de dubbele 8 knoop houden en wat snapte ze op de zeevaart school niet?
en gefeliciteerd dat je nooit een gebroken knoop of splits gehad hebt, je hebt gelijk het breekt altijd naast de knoop of splits moody smiley
kan het je wel uitleggen hoor, een knoop maakt bochten in een touw of kabel, daar verzwakt het en hoe kleiner de bocht hoe meer het verzwakt daarom is een dubbele 8 knoop de sterkste manier om een lus in een touw te maken, misschien snappen ze het nu wel op je school
maar goed het is belangrijker dat elbert het snapt, het was tenslotte zijn vraag




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2015, 23:11 
Vraag het eens bij scouting, die kunnen het je zo leren.

Mvg Thimo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 11:30 
Vreemd
8 jaar scouting en 30+ jaar op sleepboten rond de wereld
Waarvan slechts 12 jaar aan dek en de rest in de hut
Gebeurd het niet , ik zou die jamaar spitsen en knopen wel eens willen zien


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 11:51 
Elbert,
Ik heb 20 jaar lang scouting ervaring, zeevaartschool gedaan, zeil en kliminstructeur geweest, vaarbewijs 1 en 2. (het schijnt dat het helpt in dit topic winking smiley spinning smiley sticking its tongue out)
Volgens mij is een liertouw een statisch touw, En als ie gebroken is dan weet je zeker dat een gedeelte van het touw opgerekt is en daardoor beschadigd, cq er een mindere breekstekte is/ je liertouw is zwakker.
Als je incidenteel liert lijkt mij dat geen probleem, maar ik zou er rekening mee houden dat deze nog eens een keer kan breken. Zonlicht en zand zijn ook killers voor touw.
Kijk maar wat je doet met de info.
Sccs,
Jeroen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 13:35 
[nl.scoutwiki.org]

Zo maak je een oogsplits, als het meer dan 3 strengs touw is gewoon hetzelfde te werk gaan, maar dan meer strengen rond steken. Zorg er met het splitsen voor dat je altijd zo strak mogelijk werkt en de strengen altijd strak aan trekt... Wil je de splits mooi rond hebben? Aan het eind even goed stevig tussen je handen draaien, of als het heel dik touw is, op een schone ondergrond met je voet smiling smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 15:24 
Apen-nootjes Schreef:
-------------------------------------------------------
> [nl.scoutwiki.org]
>
> Zo maak je een oogsplits, als het meer dan 3
> strengs touw is gewoon hetzelfde te werk gaan,
> maar dan meer strengen rond steken. Zorg er met
> het splitsen voor dat je altijd zo strak mogelijk
> werkt en de strengen altijd strak aan trekt... Wil
> je de splits mooi rond hebben? Aan het eind even
> goed stevig tussen je handen draaien, of als het
> heel dik touw is, op een schone ondergrond met je
> voet smiling smiley

We hebben het hier over liertouw, dat is een modern touw van kunststofvezels in de lengte in de kern met een gevlochten ("gebreide" ) mantel van een andere kunststofsoort eromheen ter bescherming. Dat is een ander soort splits dan die met je met conventioneel touw met strengen doet.
Het punt wat sjeroens aanhaalt vind ik een goeie, stof om over na te denken. En wat mij betreft mag je dat "incidenteel" gewoon weg laten, ook gewoon 1 x keer een "incidenteel" ongeluk t.g.v. beschadigd opgerekt touw is ook al 1 te veel. Wat kost veiligheid? (Ik heb het al een eerder genoemd, een uitspraak van een bevriende BHV-er tegen de baas: "Veiligheid duur? Je moet eens een ongeluk proberen..."winking smiley


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 17:08 
begrijp nog steeds niet waar je het over hebt en waarom je zo een commentaar hebt
wat gebeurt het niet??
en je weet helemaal niet over mijn splits en knoop kunde
ben je zo van slag af omdat je niet weet wat een dubbele 8 knoop is? of dat een knoop een touw verzwakt?
nogmaals ik zou heel graag weten wat ik in jou ogen voor doms geschreven heb en wat volgens jou dan het goede zou moeten zijn
of heb je gewoon een pest bui en ben je aan het treiteren?




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 17:37 
vraagje
heeft olie of vet uitwerking op dit soort touwen? van klimtouw weet ik dat het er door verzwakt wordt
er is zo veel onderscheid in touwen poliprop valt uit elkaar door zonlicht nylon gaat veel langer mee enz
ben benieuwd




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: za 09 mei 2015, 16:09 
Kern van liertouw is van Dyneema of HMPE .
Splitsen van deze lijnen is anders van de ouderwetse geslagen lijnen.
Dyneema-splitsen

Freelander 1.8i
Sereis III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petrol
Schouwen-Duiveland


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2015, 16:22 
Zo, het heeft even geduurd maar ik heb het liertouw gerepareerd.
Met behulp van jullie adviezen, you tube, een oude pen en een beetje geduld is het gelukt. Volgende week zondag gaan weer het terrein in en kan ik hem testen. En nu goed uitkijken aan wie ik hem vastmaakgrinning smiley

Fijne zondag, Elbert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: di 30 jun 2015, 10:47 
@ jamaar,, ja heeft invloed op dit soor touw,, alles wat wij gebruiken aanboord wat hijsmiddelen betreft waar poly in verwerkt zit.. Slings stroppen ed olie en vet is afkeur je poly propje word ook zwakker. Ook door zout water word zwakker.

Grr noudje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Liertouw repareren ?
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2015, 01:19 
dank je
weet niet of er ook poly in liertouw zit maar gewoon geen vet of olie op het touw morsen is het beste grinning smiley




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.