Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 21:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koppeling Defender TD5
BerichtGeplaatst: za 02 mei 2015, 20:36 
De slave cilinder van de koppeling moet met te veel tegendruk in het Bellhouse gemonteerd worden waardoor de gaffel onder constante druk staat en zodoende ook het druklager.
Oude druklager was dan ook stuk gegaan en vingers van koppelingplaat toonden duidelijk sporen van inlopen door het druklager.
Master cilinder kan niet verder terug gesteld worden.
Hoe verminder ik de voordruk op de gaffel??????


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei 2015, 20:41 
Gebruik je wel de juiste drukstift - push rod - daar zit ook nog verschil in.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei 2015, 20:59 
Welke lengte zou die drukstift moeten zijn?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei 2015, 21:06 
Geen idee, ik weet alleen dat er verschillende zijn.confused smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2015, 01:37 
Er zijn opvulplaatjes om de slavecylinder iets verder uit het huis te monteren.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2015, 02:25 
De lengte van de drukpen weet ik niet,maar het nr. is FTC5199 .Daarbij hoort een FTC5202 cilinder en een FTC5200 druklager. Het plaatje waar Bart over sprak heeft het nr. FRC2402.Als een van deze onderdelen een ander nr. heeft (dus ander type) ,kun je afstellingsproblemen krijgen. Vliegwiel heb je gecontroleerd ? Plaat en drukgroep heb je vervangen? Welk nr. ? Vr gr Henk B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2015, 14:05 
Vliegwiel gecontroleerd, nieuwe drukpen erin (weet niet het nummer) nieuwe drukgroep, druklager, etc.
Heb je de slave cilinder in de hand dan komt de zuiger naar buiten alsof er een veer achter zit.
De rubberen stofkap houdt de boel bij elkaar anders zou de zuiger eruit ploppen.
Plaats je de cilinder in het bellhouse dan moet je die tegendruk overwinnen.
Deze tegendruk wordt doorgezet via gaffel op het druklager wat ook te zien was op het oude druklager.
Heeft constant tegen de vingers gestaan en zodoende meegedraaid waardoor hij geen lang leven heeft.
De slave cilinder moet terug blijven dus binnenin maar als er een veer in zit achter de zuiger zal hij altijd naar buiten blijven drukken.
Wie weet er wat zinnigs te vertellen?????


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2015, 14:39 
Beste Tollo, het vliegwiel is gecontroleerd, dus OK .Er zijn een stuk of 3 verschillende drukpennen, in verschillende lengtes en uitvoeringen. Je weet niet welk nr,maar ik neem aan dat je de oude vergeleken hebt met de nieuwe.Het kan zijn dat de pen ooit al eens is vervangen door een verkeerde en het defect heeft veroorzaakt. Daarom is het belangrijk dat je zeker weet dat je het juiste nr (FTC5199) gemonteerd hebt.De drukgroep is er volgens mij maar in 1 type passend voor de TD5 dus deze zal wel goed zijn. Druklagers zijn er in meerdere types,alleen de FTC5200 is de juiste.Dan zijn er nog een aantal verschillende cilinders die zo op het koppelingshuis van een TD5 / R380 koppelingshuis passen .Uiterlijk lijken ze hetzelfde. Ook hier geldt weer; misschien is hij ooit vervangen door een andere dan de FTC5202.En dan is er nog de tussenplaat FRC2402,zit deze er tussen? Waar heb je de onderdelen besteld? Zijn ze OEM of Aftermarket? Je zult bij het bestellen toch moeten weten om welke partsnrs. het gaat ? En weten of je de juiste delen monteert ? Zoals ik al eerder vertelde kan het zijn dat in het verleden al eerder verkeerde onderdelen gemonteerd zijn geweest. Meer ''zinnigs'' kan ik je helaas niet vertellen. Vr gr Henk B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2015, 16:15 
Bedankt Henk.
Onderdelen komen van ET-Coevoorden.
Ook al zou de drukstift te lang zijn, zuiger wil uit de slave cilinder ontsnappen alsof er een veer achter zit!
Met je duim druk je de zuiger terug.
Het kan zijn dat er een verkeerde slave cilinder is gemonteerd, daar gaat mijn prioriteit naar uit.
Maandag maar eens aan de telefoon gaan hangen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2015, 20:25 
Heb je de hoofdcilinder al gecontroleerd of het compensatiegaatje open is, als die, door foute afstelling of vuil, dicht zit dan blijft er druk op het systeem staan.

G-J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2015, 21:37 
De slave cilinder is makkelijk terug te drukken, druk blijft niet staan.
Je hebt het idee dat je tegen een veer drukt, neem je je vingers weg dan komt de zuiger weer spontaan naar buiten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2015, 10:15 
mits je alle juiste delen hebt kan het nog iets zijn, nl geen speling tussen gever en pendaal, in koude toestand is het comp gaatje vrij maar als hij warm wordt zet dit uit en blijft druk op het syst, waardoor hij stuk loopt.
controlleer dit dan ook eens, staat in wp boek.
gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2015, 10:36 
Maandag 's morgens maar gelijk aan de telefoon voor duidelijkheid wat betreft de voordruk van de slave cilinder.
Er zit inderdaad voordruk op, als je de rubberen stofkap weg zou halen dan komt de zuiger eruit!
Wat heeft dan het druklager zo beschadigd?
Oude drukstift had i.p.v. een bolletje aan het uiteinde een punt gekregen welke in het gat van de gaffel klem kwam te zitten.
Dit belemmerde waarschijnlijk de goede werking van de gaffel, de boel wringde (of is het wrong) zich vast.
Gelukkig zit er nu wel een nieuwe drukstift in.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groetjes, Tollo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2015, 10:50 
En dat klopt ook, zit ook een veer in, net als in de master cilinder, moet ook wel anders zou je iedere keer alleen de zuigers heen en weer bewegen als je het pedaal bedient en krijg je de boel onmogelijk ontlucht.

Die veerdruk houdt het druklager netjes tegen de drukgroep met een lichte druk, zodat je meteen een werkende koppeling hebt zodra je het pedaal indrukt.

En dat je loopsporen zag op de oude drukgroep komt eerder doordat het druklager droog heeft gelopen of zelfs heeft vast gezeten dan doordat die er tegenaan heeft gestaan, hij moet er namelijk gewoon tegenaan drukken in rust, het is tenslotte gewoon een lager dat daarvoor ontwikkelt is.

Bij montage druk je de zuiger, tegen de veerdruk in, een stuk terug en dat is dan de slag die je nodig hebt om te ontkoppelen.

Ik krijg de indruk dat er niets aan de hand is in jou geval, ik weet dat het vaak een lastige positie is waarin je met de hand haast geen kracht kunt zetten om de slave terug te plaatsen zo onder de wagen en dat het daardoor lijkt alsof het niet goed zou kunnen zijn, maar in de praktijk doet het wanneer gemonteerd gewoon wat het moet doen.

Als je de slave volledig met de kunt aandrukken tegen het koppelings-huis is er niets aan de hand, als hij er een stuk uit blijft steken en je moet met veel kracht de moeren aandraaien om herm op z'n plek te krijgen dan is de drukstift mogelijk te lang of zit de stift niet correct in de arm of kan het zelfs zo zijn dat de vingers van de vork niet goed op het druklager (druklager verdraaid) zitten, dat gebeurt nog wel eens als de arm niet met het "nietje" aan het druklager gezet is tijdens montage.

G-J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 145 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.