Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 15:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2015, 21:00 
Heb vandaag nieuwe vetspuit gekregen, voor m'n kruisjes..
Meteen afgeslepen zodat ze tussen de kruisjes past
Nu heb ik twee nippels erbij... Eentje op een vaste "buis" andere op een slang,
Alleen... Krijg er eentje niet meer van m'n smeernippel !
Losgedraaid , tang op gezet, heetgestookt, geen enkel resultaat
HOE haal ik dit $¥%^~ding los?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2015, 21:10 
Eerst even de vetnippel op de smeernippel indrukken en dan schuin wegtrekken werkt ook niet ?

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2015, 21:10 
Bij mijn vetspuiten kan ik de kopjes uit elkaar draaien. Het geribbelde deel van het kopje draai je dan los. Er zitten 3 of 4 plaatjes in die om de smeernippel van het kruisje grijpen. Zijn verschillende maten in kwam ik achter. Die van mij was juist te ruim.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2015, 21:22 
gewoon knikken ten opzichte van je nippel moet werken. anders een schroeverdraaier eronder. of voor nood nippel losdraaien.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2015, 21:22 
Ja, bij mijn oude ook, maar die was op en lek....
Nu een nagelnieuwe, en geen enkele beweging... Tenminste, ze beweegt wel, maar komt niet los
Heb nippel losgedraaid van propshaft, maar krijg dat kloteding dus niet uit de vetspuit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/04/2015 19:25 door sjorsboomschors/aka/PP.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2015, 22:10 
Hallo PP,

de vetspuit ging erop, dus kan er ook weer af winking smiley

Je kunt de nippel in een bankschroef klemmen. Zover erin dat de vetspuit net boven de bankschroef uitsteekt en dan met hefboomwerking (vetspuit op bankschroefrand) eea loswrikken...

succes smiling smiley
Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr 2015, 23:05 
Hoi,

Ook wel eens gehad, dan moet je hard tegen de spuitkop drukken in de richting van de nippel, dan laten de klemmetjes weer los en kun je de spuitkop er weer vanaf trekken.
Omdat je veel druk opbouwt, kun je het kogeltje in de (versleten) nippel wel eens zover drukken dat je het kogeltje achter in de nippel helemaal klem drukt. De druk gaat dan niet van de slag en de spuitkop af en dan heb je de poppen aan het dansen, ofwel de klauwtjes blijven om de nippel zitten. Het heet dan ook niet voor niets een grijp-koppeling.
Draai dan even de slag los van de spuit en de druk is weg. Je moet de spuitkop dan weer even indrukken en dan komt de kop weer vrij.
De ontluchting op de spuit zelf helpt helaas niet, omdat deze de ruimte voor de pomp-plunjer ontlucht en geen druk van de slang af laat.

Vergeet niet dat je met een goede vetspuit zo over de 100 tot 200 Bar (en meer) zit te persen. Een kraag in de vetspuit drukt dan drie of vier kleine klauwen om de kop van de spuitnippel heen. Spuitkoppen met 3 klauwtjes hebben eerder de nijging om vast te blijven zitten. De koppen met 4 klauwtjes hebben daar blijkbaar minder last van. Er zijn ook spuitkoppen met maar twee grijp klauwen, die hebben om een of andere manier weer minder last daarvan, maar deze hebben wel eens de eigenschap niet zo goed te klemmen en het vet lekt dan langs de bol van de vetnippel.

Nog een tip. een nippel waar je de spuitkop moeilijk van los krijgt, meteen vervangen. Deze hebben wel eens de eigenschap wel druk op te bouwen (en klem zitten) maar geen vet door te laten.

Succes en smeer ze.

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 147 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.